restriktionerna väck!

Nu har jag inte koll på din region, och FHM måste se till hela landet och inte en region. Hur har de kommit fram till att det kommer att vända om ett par veckor? Vilken region är det?
Västernorrland. Sen är det en gissning utifrån tidigare statistik och mönster så inget som är riktigt säkert, men det är ju inget förrän det väl sker så.
 
Jag förstår och håller delvis med i det du skriver. Klart jag önskar jag inte vore sjuk, men det som är mest ledsnande för mig i det nationella förfarandet är inte att folk väljer annorlunda än jag kanske skulle, utan hur lite och sent den högre risken för långvariga besvär kommunicerats och agerats på från myndigheter. Det finns säkert andra aspekter som också underkommunicerats, det förnekar jag inte alls med det jag nämner.

Jag är också (fånigt nog) ledsen och frustrerad över att min erfarenhet inte kan "rädda" andra från liknande. Samtidigt vet jag såklart att det inte funkar så, vi utvecklas och blir de vi är mycket mer genom egna erfarenheter och uppfattningar, än med hjälp av rationalitet och yttre information, något jag själv gillar med livet.

Jag blir förvånad om du tycker det verkar som jag "för ett krig mot den som lyckats bli frisk". Det är inte alls min avsikt och mening. :heart Vad får dig att uppfatta mig så? (genuin fråga) Jag gläds med de som är friska (och blir friska efter dagar, månader, år eller decennier - för att de kämpat för det eller för att det bara händer). För mig är omikron typ terapeutiskt so far, jag får uppleva så otroligt många som blir sjuka och snabbt friska. Skönt för dem och skönt för mig! Jag tycker mycket om att kolla på folk som dansar, springer eller gör annat jag längtar efter och liksom "känna deras rörelser i min kropp". Deras friska kroppar i rörelse typ "smittar av sig i känslan". Jag är helt ointresserad av att kriga mot hälsa eller friska människor.

Det inlägget jag svarade på var en person som sa sig inte kunna förstå att en sjuk tyckte det var jobbigt att läsa om personer som uppfattade covid som ofarligt/lättare än influensa. Det jag skrev var inte menat generellt mot "alla friska" eller något sådant, utan just bara en utveckling av och fråga kring det.
Jo så kan det såklart kännas. Jag var ganska länge efter olyckan som gjorde mig helt arbetsoförmögen irriterad på folk som inte tog skador på allvar just för att jag visste hur illa det kunde bli. Jag var framförallt irriterad på vården som ryckte på axlarna istället för att göra det de borde. Det är väl så att även i sådant här har var sak sin tid. Kanske är det endel av det hela bara. Känslan av att vilja stoppa/förhindra men inte kunna och en dag inser man bara att det inte är värt att lägga energi på det för det ger inget. Inte för en själv och inte för någon annan heller. Jag tycker inte alls att det är fånigt att tänka och känna så. Jag ser det som att man är så mån om andra att man vill förhindra att de drabbas lika hårt som en själv men tyvärr är det lönlöst. Folk kommer inte sluta utsätta sig för faror för det. Varken med infektioner eller annat.

Det var inte så jag menade utan det känns som att du precis som jag försökte få andra att fatta hur farligt det kan vara men det går ju inte. Det var det jag menade med att kriga.

Ingen infektion är ju harmlös. Den man minst kan ana kan förändra livet för alltid. Har man otur så har man. Jag minns inte infektionen jag hade innan ME/CFS drabbade mig men eländet efter är ju omöjligt att förtränga.
 
Låter som en trist arbetsplats där man förväntas delta i fritidsaktiviteter efter arbetstid som något obligatorium. Det borde ju tas högre upp.

Tydligen har jag (och har haft på tidigare arbeten) förmånen att ha en arbetsplats som inte lägger sig i vart jag äter eller vem jag äter med när jag har lunch. Endel äter i lunchrummet en del går ut och äter, några går hem, några äter framför datorn.

Fikarasten är oftast på betaldarbetstid så där är det kanske mer så att man behöver vara kvar på arbetsplatsen när man tar den.

Ingen arbetsplats har haft tvingande fritidsaktiviteter.

Vi har däremot obligatoriska julluncher och sommaravslutningar, men skulle man förklara att man mår dåligt av dom skulle man garanterat slippa.

Vi har som det du beskriver fast ingen obligatorisk jullunch/sommarlunch.

Alla fikar inte eller äter lunch med någon annan. Men de som inte gör det känner man av naturliga skäl inte lika bra och de är inte med i gemenskapen som de som fikar tillsammans. Men det är ju deras val och ett val de måste få fatta på egen hand.
 
Fast om du inte får de här små "gåvorna" att bli smittad så utvecklar du ingen immunitet mot dem. När jag var yngre var jag förkyld några gånger om året numera är jag det sällan. Det är irriterande att bli sjuk ja, men hellre när jag är ung och klarar av det. Ska folk isolera sig vid minsta krämpa så blir det svårare att bygga upp immuniteten.

Nu menar jag inte att man ska jobba när man är sjuk, men ja lite förkylning är inte helt fel för samhället på lång sikt om man inte helt kan utrota dem.

Ser vi historiskt sett så dödades många när vi i Europa koloniserade världen, inte bara de vi bokstavligen slog ihjäl eller sköt, utan vi dödade folk med diverse sjukdomar som "infödingarna" inte stött på tidigare. Sjukdomar som Européerna klarade av för att vårt immunsystem var upptränat. Jag tror inte vi kan isolera oss från att slippa förkylningarna, och skulle vi lyckas i Sverige så kommer de att slå till med mycket större kraft när någon drar med sig något hem. Utan tränat immunförsvar kan även en av våra "snälla" förkylningar få en förödande effekt om den väl slår till.
Patogener kommer man i kontakt med ändå bara genom att träffa till synes friska människor i den mängd vi gör i ett modernt samhälle. Det är stor skillnad på när i det närmaste helt isolerade ursprungsbefolkningar nästan blivit utrotade av helt nya sjukdomstyper de inte träffat på tidigare och att jag tycker att folk ska undvika att göra frivilliga aktiviteter nära andra när de vet att de är sjuka. Du jämför äpplen och päron.
 
Patogener kommer man i kontakt med ändå bara genom att träffa till synes friska människor i den mängd vi gör i ett modernt samhälle. Det är stor skillnad på när i det närmaste helt isolerade ursprungsbefolkningar nästan blivit utrotade av helt nya sjukdomstyper de inte träffat på tidigare och att jag tycker att folk ska undvika att göra frivilliga aktiviteter nära andra när de vet att de är sjuka. Du jämför äpplen och päron.
Visst är det skillnad, men inte jämför jag äpplen och päron. Om vi får noll tolerans mot sjukdomssymtom i samhället för att sprida minimalt med smitta så går vi åt det hållet. Jag säger inte att vi kan komma dit bara att det kan vara farlig väg att försöka utrota smittor genom att försöka få bort dem från samhället. Nolltolerans är en bit på den vägen.


Gissningsvis kommer vi att få en tuff säsong influensa och andra infektioner till nästa säsong just för att det mesta konkurrerats ut av Corona och restriktioner.
 
Men vad spela roll då?

Yttrandefrihet​

Enligt 2 kap 1 § regeringsformen (1974:152) har varje medborgare rätt att i tal, skrift eller bild meddela upplysningar och uttrycka tankar, åsikter och känslor. Rättigheten gäller även för utländska medborgare.

_______________________________________________________________________________________________________________________________

Och därmed, uttryckte JAG mina tankar, åsikter och känslor. Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig fel.
 

Yttrandefrihet​

Enligt 2 kap 1 § regeringsformen (1974:152) har varje medborgare rätt att i tal, skrift eller bild meddela upplysningar och uttrycka tankar, åsikter och känslor. Rättigheten gäller även för utländska medborgare.

_______________________________________________________________________________________________________________________________

Och därmed, uttryckte JAG mina tankar, åsikter och känslor. Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig fel.

Men kan du inte bara utveckla ditt resonemang? Det var väl det @ginnies menade. Yttrandefrihet gäller mot staten, det här är ett simpelt diskussionsforum. Vill man diskutera, så får man ju också vara beredd på att både bli ifrågasatt och bed om att utveckla vad en menar/hur man tänker. Inget konstigt.
 
Visst är det skillnad, men inte jämför jag äpplen och päron. Om vi får noll tolerans mot sjukdomssymtom i samhället för att sprida minimalt med smitta så går vi åt det hållet. Jag säger inte att vi kan komma dit bara att det kan vara farlig väg att försöka utrota smittor genom att försöka få bort dem från samhället. Nolltolerans är en bit på den vägen.


Gissningsvis kommer vi att få en tuff säsong influensa och andra infektioner till nästa säsong just för att det mesta konkurrerats ut av Corona och restriktioner.
Jo visst, av restriktioner som i många fall inneburit mycket begränsad kontakt med andra människor. Om ett normalt liv innebar att alla enbart ibland hade kontakt med de 20-200 bybor som bodde inom vandringsavstånd med varandra så skulle det vara ett stort problem med nya patogener. För en normal person i ett modernt samhälle med ett normalt kontaktnät så blir man som sagt utsatt tillräckligt ändå även om folk håller sig hemma när de är uppenbart sjuka.
Jag har då rakt inte pratat om att försöka utrota sjukdomar och inte heller om nolltolerans för nödvändiga kontakter om man är sjuk utan det är frivilliga saker jag har pratat om som i stil med att ta med sitt ordentligt snoriga barn till leklandet eller själv åka och handla fast det egentligen kunnat vänta ett par dagar.
 
Senast ändrad:
Jo visst, av restriktioner som i många fall inneburit mycket begränsad kontakt med andra människor. Om ett normalt liv innebar att alla enbart ibland hade kontakt med de 20-200 bybor som bodde inom vandringsavstånd med varandra så skulle det vara ett stort problem med nya patogener. För en normal person i ett modernt samhälle med ett normalt kontaktnät så blir man som sagt utsatt tillräckligt ändå även om folk håller sig hemma när de är uppenbart sjuka.
Jag har då rakt inte pratat om att försöka utrota sjukdomar och inte heller om nolltolerans för nödvändiga kontakter om man är sjuk utan det är frivilliga saker jag har pratat om som i stil med att ta med sitt ordentligt snoriga barn till leklandet eller själv åka och handla fast det egentligen kunnat vänta ett par dagar.
Du har glömt vad som hände i början av den här vintersäsongen. Det började bli ordentligt drag i andra smittsamma sjukdomar, troligen för att vi just isolerat oss. Vi kan inte isolera oss i från smittor, så fort man öppnar upp så brakar det loss igen.
 
Men kan du inte bara utveckla ditt resonemang? Det var väl det @ginnies menade. Yttrandefrihet gäller mot staten, det här är ett simpelt diskussionsforum. Vill man diskutera, så får man ju också vara beredd på att både bli ifrågasatt och bed om att utveckla vad en menar/hur man tänker. Inget konstigt.
Läste du mitt inlägg... om vårdpersonal, som besöker oss i beroendeställning och som betalar 2200 kronor i månaden för hjälp, trygghetslarm och hemvård. Hur trygg skulle du känna dig om du fick besök av ovaccinerad personal, som festar, är ute och reser och lever ett öppet liv. Och ny personal varje dag, morgon och kväll, där vissa sliter upp dörren först och ringer på sen. Jag bor själv, så jag stänger inte och låser toalettdörren varenda gång jag är på toa och toan är precis innanför ytterdörren exempelvis.

Vi inom vårat bostadsområde har haft flera coronasmittade, sjuka och döda brukare i läghenhetshushåll och vårdboenden. Skulle du känna att det var tryggt att få såna besök, eller att dina gamla släktingar får såna besök?

*Det spelar väl ingen roll*, eller????

Vad var det jag behövde förtydliga? :heart Nu har jag lämnat min åsikt och är nöjd med det. Tack för en trevlig diskussion, där ni kanske kan förklarar hur ni menar och tänker, med exempelvis. "Det spelar väl ingen roll". Eller är det bar JAG, IngelaH som måste punktmarkeras och förklara varenda bokstav, ord, mening och stycke jag skriver. Ingen annan ifrågasatte min åsikt, utan lämnade smileysar och skrev att det var förskräckligt. Så, så otydlig kan jag inte vara.

Jag ber om ursäkt, om jag har missförstått något.
 
Senast ändrad:
Läste du mitt inlägg... om vårdpersonal, som besöker oss i beroendeställning och betalar 2200 kronor i månaden för hjälp, trygghetslarm och hemvård. Hur trygg skulle du känna dig om du fick besök av ovaccinerad personal, som festar, är ute och reser och lever ett öppet liv. När vi inom vårat område har haft flera coronasmittade, sjuka och döda brukar i läghenhetshushåll och vårdboenden. Skulle du känna att det var tryggt att få såna besök, eller att dina gamla släktingar får såna besök?

*Det spelar väl ingen roll*, eller????

Vad var det jag behövde förtydliga? :heart Nu har jag lämnat min åsikt och är nöjd med det. Tack för en trevlig diskussion, där ni kanske kan förklarar hur ni menar och tänker, med exempelvis. "Det spelar väl ingen roll". Eller är det bar JAG, IngelaH som måste punktmarkeras och förklara varenda bokstav, ord, mening och stycke jag skriver. Ingen annan ifrågasatte min åsikt, utan lämnade smileysar och skrev att det var förskräckligt. Så, så otydlig kan jag inte vara.

Jag ber om ursäkt, om jag har missförstått något.

:confused: Ditt översta stycke har ingenting med vad jag faktiskt kommenterade. Du kan ju inte ta mitt inlägg och lägga det i en helt annan kontext?

Nej, det är ingen som "punktmarkerar" dig. Men du befinner dig ju på ett diskussionsforum och då förväntas man också kunna diskutera. Där ingår att förklara och utveckla ens resonemang, utan att dra in nån "ytteandefrihetsförklaring" i det hela (som för övrigt inte gäller i forum).

Om du hela tiden bara vill lämna en åsikt och sedan inte klarar av att någon ifrågasätter så kanske det är lämpligare med en dagbok eller liknande. För att förtydliga; jag reagerade inte på ditt inlägg, utan på ditt märkliga sätt att föra "diskussion" genom att försöka sätta punkt med ett citat om yttrandefrihet.
 
:confused: Ditt översta stycke har ingenting med vad jag faktiskt kommenterade. Du kan ju inte ta mitt inlägg och lägga det i en helt annan kontext?

Nej, det är ingen som "punktmarkerar" dig. Men du befinner dig ju på ett diskussionsforum och då förväntas man också kunna diskutera. Där ingår att förklara och utveckla ens resonemang, utan att dra in nån "ytteandefrihetsförklaring" i det hela (som för övrigt inte gäller i forum).

Om du hela tiden bara vill lämna en åsikt och sedan inte klarar av att någon ifrågasätter så kanske det är lämpligare med en dagbok eller liknande. För att förtydliga; jag reagerade inte på ditt inlägg, utan på ditt märkliga sätt att föra "diskussion" genom att försöka sätta punkt med ett citat om yttrandefrihet.
Jag diskuterade ju... jag svarade på ett tidigare inlägg och får som kommentar på mitt diskussionsinlägg. Det spelar väl ingen roll.

Och då svarade jag med inlägg om uttrycksfrihet. då jag har rätt till en åsikt. Och min åsikt var att för mig och mina medmänniskor i beroendeställning, spelar det roll. Har jag tydliggjort mig då?

Om inte, ber jag återigen om ursäkt om jag inte kan diskutera.
 
Hur trygg skulle du känna dig om du fick besök av ovaccinerad personal, som festar, är ute och reser och lever ett öppet liv.
Hur tänkte du där? Vi är inte dom som smittar, vi blir sjuka o ligger på iva/vårdavd
Det är dom vacc som drar runt på smittan utan o veta om det då dom inte blir lika sjuka,samma folk är det även som är ute o lever livet,åker utomlands mm mm
 
Hur tänkte du där? Vi är inte dom som smittar, vi blir sjuka o ligger på iva/vårdavd
Det är dom vacc som drar runt på smittan utan o veta om det då dom inte blir lika sjuka,samma folk är det även som är ute o lever livet,åker utomlands mm mm

Jag tycker generaliseringarna börjar ta överhanden här, åt alla spridda håll och kanter. Jag tycker de flesta som vaccinerat sig enligt rekommendation och beprövad vetenskap också följer de rekommendationer som gällt väldigt väl. Nu känner jag nästan ingen som valt bort vaccination; men jag antar att de också följer de rekommendationer som gäller - tyvärr ändå med extremt mycket högre risk att behöva avancerad sjukvård och risk för sin hälsa.
 
Jag tycker generaliseringarna börjar ta överhanden här, åt alla spridda håll och kanter. Jag tycker de flesta som vaccinerat sig enligt rekommendation och beprövad vetenskap också följer de rekommendationer som gällt väldigt väl. Nu känner jag nästan ingen som valt bort vaccination; men jag antar att de också följer de rekommendationer som gäller - tyvärr ändå med extremt mycket högre risk att behöva avancerad sjukvård och risk för sin hälsa.
Precis! Med risk för MIN hälsa. Jag är inte så sugen på att gambla med mitt liv,då jag är allergiker o ingen vårdinrättning kunde garantera att det skulle finna någon på plats som ev kunde intubera, som mos på kakan är jag oxå spruträdd
 
Nu känner jag nästan ingen som valt bort vaccination; men jag antar att de också följer de rekommendationer som gäller - tyvärr ändå med extremt mycket högre risk att behöva avancerad sjukvård och risk för sin hälsa.
Men det finns ju massor av människor i samhället som (miss)sköter sig som så att de riskerar sin hälsa o med extremt mkt risk att behöva avancerad sjukvård, varför menar du covid-smittade ligger utanför dessa och stör mer?
 

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 847
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 124
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
3 978
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hemstädning - hiss eller diss?
  • Valet i USA
  • Problem med sambons ex..

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp