restriktionerna väck!

Men det finns ju massor av människor i samhället som (miss)sköter sig som så att de riskerar sin hälsa o med extremt mkt risk att behöva avancerad sjukvård, varför menar du covid-smittade ligger utanför dessa och stör mer?

Jag menar inte att någon stör mer eller ligger utanför?
 
Läste du mitt inlägg... om vårdpersonal, som besöker oss i beroendeställning och som betalar 2200 kronor i månaden för hjälp, trygghetslarm och hemvård. Hur trygg skulle du känna dig om du fick besök av ovaccinerad personal, som festar, är ute och reser och lever ett öppet liv. Och ny personal varje dag, morgon och kväll, där vissa sliter upp dörren först och ringer på sen. Jag bor själv, så jag stänger inte och låser toalettdörren varenda gång jag är på toa och toan är precis innanför ytterdörren exempelvis.

Vi inom vårat bostadsområde har haft flera coronasmittade, sjuka och döda brukare i läghenhetshushåll och vårdboenden. Skulle du känna att det var tryggt att få såna besök, eller att dina gamla släktingar får såna besök?

*Det spelar väl ingen roll*, eller????

Vad var det jag behövde förtydliga? :heart Nu har jag lämnat min åsikt och är nöjd med det. Tack för en trevlig diskussion, där ni kanske kan förklarar hur ni menar och tänker, med exempelvis. "Det spelar väl ingen roll". Eller är det bar JAG, IngelaH som måste punktmarkeras och förklara varenda bokstav, ord, mening och stycke jag skriver. Ingen annan ifrågasatte min åsikt, utan lämnade smileysar och skrev att det var förskräckligt. Så, så otydlig kan jag inte vara.

Jag ber om ursäkt, om jag har missförstått något.
Om den jag vårdar har åsikter om hur jag lever mitt liv på min fritid så hade jag som vårdpersonal blivit tokig.

Dom betalar för min hjälp när jag har avlönat arbete. Dom har inget med min fritid att göra överhuvudtaget.
 
Jag tycker generaliseringarna börjar ta överhanden här, åt alla spridda håll och kanter. Jag tycker de flesta som vaccinerat sig enligt rekommendation och beprövad vetenskap också följer de rekommendationer som gällt väldigt väl. Nu känner jag nästan ingen som valt bort vaccination; men jag antar att de också följer de rekommendationer som gäller - tyvärr ändå med extremt mycket högre risk att behöva avancerad sjukvård och risk för sin hälsa.
Extremt mycket högre är att ta i, snarare högre risk. Risken i grunden är dock låg oavsett vaccinstatus så länge man inte är 60+ eller så och eller tillhör riskgrupp. För 20 åringar kanske det inte spelar någon roll om de har 1 eller 5 promilles risk att hamna på IVA.
 
Jag tycker generaliseringarna börjar ta överhanden här, åt alla spridda håll och kanter. Jag tycker de flesta som vaccinerat sig enligt rekommendation och beprövad vetenskap också följer de rekommendationer som gällt väldigt väl. Nu känner jag nästan ingen som valt bort vaccination; men jag antar att de också följer de rekommendationer som gäller - tyvärr ändå med extremt mycket högre risk att behöva avancerad sjukvård och risk för sin hälsa.
Jag har folk i min närhet som styvnackat hävdar att covid inte finns. Ger sig glatt ut i folksamlingar, träffar människor trots att de har symptom och vägrar testa sig eller stanna hemma.

Oerhört frustrerande att inte kunna göra nått åt det.
 
Läste du mitt inlägg... om vårdpersonal, som besöker oss i beroendeställning och som betalar 2200 kronor i månaden för hjälp, trygghetslarm och hemvård. Hur trygg skulle du känna dig om du fick besök av ovaccinerad personal, som festar, är ute och reser och lever ett öppet liv. Och ny personal varje dag, morgon och kväll, där vissa sliter upp dörren först och ringer på sen. Jag bor själv, så jag stänger inte och låser toalettdörren varenda gång jag är på toa och toan är precis innanför ytterdörren exempelvis.

Vi inom vårat bostadsområde har haft flera coronasmittade, sjuka och döda brukare i läghenhetshushåll och vårdboenden. Skulle du känna att det var tryggt att få såna besök, eller att dina gamla släktingar får såna besök?

*Det spelar väl ingen roll*, eller????

Vad var det jag behövde förtydliga? :heart Nu har jag lämnat min åsikt och är nöjd med det. Tack för en trevlig diskussion, där ni kanske kan förklarar hur ni menar och tänker, med exempelvis. "Det spelar väl ingen roll". Eller är det bar JAG, IngelaH som måste punktmarkeras och förklara varenda bokstav, ord, mening och stycke jag skriver. Ingen annan ifrågasatte min åsikt, utan lämnade smileysar och skrev att det var förskräckligt. Så, så otydlig kan jag inte vara.

Jag ber om ursäkt, om jag har missförstått något.
Iom att det visat sig vara så att vaccinerade har varit de som gått till jobbet med smitta, än tvärtom på mitt jobb, så skulle jag inte oroa mig för att de ovaccinerade skulle sprida mer smitta på arbetsplatsen. De får oftast mer symptom och om dom följer rekommendationerna så går dom inte till jobbet. Problemet hos oss har varit att man som vaccinerad inte har märkt att man är smittad på grund av att symtomen blir så små. Dvs 4 av 5 som haft smitta på jobbet har varit vaccinerade. Sen är det ju positivt att man inte blir lika sjuk och att man smittar mindre såklart.
 
Läste du mitt inlägg... om vårdpersonal, som besöker oss i beroendeställning och som betalar 2200 kronor i månaden för hjälp, trygghetslarm och hemvård. Hur trygg skulle du känna dig om du fick besök av ovaccinerad personal, som festar, är ute och reser och lever ett öppet liv. Och ny personal varje dag, morgon och kväll, där vissa sliter upp dörren först och ringer på sen. Jag bor själv, så jag stänger inte och låser toalettdörren varenda gång jag är på toa och toan är precis innanför ytterdörren exempelvis.

Vi inom vårat bostadsområde har haft flera coronasmittade, sjuka och döda brukare i läghenhetshushåll och vårdboenden. Skulle du känna att det var tryggt att få såna besök, eller att dina gamla släktingar får såna besök?

*Det spelar väl ingen roll*, eller????

Vad var det jag behövde förtydliga? :heart Nu har jag lämnat min åsikt och är nöjd med det. Tack för en trevlig diskussion, där ni kanske kan förklarar hur ni menar och tänker, med exempelvis. "Det spelar väl ingen roll". Eller är det bar JAG, IngelaH som måste punktmarkeras och förklara varenda bokstav, ord, mening och stycke jag skriver. Ingen annan ifrågasatte min åsikt, utan lämnade smileysar och skrev att det var förskräckligt. Så, så otydlig kan jag inte vara.

Jag ber om ursäkt, om jag har missförstått något.
Skulle föredra att personal finns än brist på personal. Är ju inget jobb där det finns en uppsjö av personer som står och stampar och väntar på att få börja jobba som vårdpersonal när andra inte får jobba kvar av olika anledningar.
 
Det känns lite konstigt och som om man blandar ihop saker. Ni som vill att vi inte ska ta bort restriktionerna för att ni inte gillar den sociala biten på jobbet/i andra sammanhang vill ni att vi ska ha kvar restriktionerna för alltid så att ni slipper umgås? Är det inte bättre att ni får till en lösning på arbetsplatsen så att ni slipper och/eller lär er tacka nej beroende på sammanhang.
Jag har aldrig sagt att jag vill att restriktionerna ska vara kvar för att slippa sociala sammanhang. Jag säger bara att restriktionerna bidragit till minskat tjat om att delta i sociala aktiviteter med jobbet efter arbetstid och skulle gärna se att folk inte återupptog ovanan att tjata om det igen. Låt folk göra som man vill, typ.
 
Plötsligt slår det mig att jag återigen måste äta lunch omgiven av andra människor. Fy sjutton, den jobbiga upplevelsen hade jag helt förträngt. :(
Jag har landat i att jag kommer inte göra det. Vi har egna rum så plan A är att äta på rummet. Får jag inte vara ifred då är det bud på att gå ut och äta, det handlar om två dagar per vecka i mitt fall så det får det vara värt även om det är sura pengar. Ner i lunchrummet går jag aldrig igen.
 
Extremt mycket högre är att ta i, snarare högre risk. Risken i grunden är dock låg oavsett vaccinstatus så länge man inte är 60+ eller så och eller tillhör riskgrupp. För 20 åringar kanske det inte spelar någon roll om de har 1 eller 5 promilles risk att hamna på IVA.
Allt är relativt. Men risken är inte extremt hög som i ”överhängande sannolik”.

Istället för en 1 på tiotusen (med vaccination) så hamnar man på 1 på tusen (utan vaccination) för varje månad som går. Så man får välja ur vilken urna man vill dra sin månatliga medborgarlott.

(Nu tog jag siffrorna för januari som gäller åldersgruppen 40-49)
 
Jag har landat i att jag kommer inte göra det. Vi har egna rum så plan A är att äta på rummet. Får jag inte vara ifred då är det bud på att gå ut och äta, det handlar om två dagar per vecka i mitt fall så det får det vara värt även om det är sura pengar. Ner i lunchrummet går jag aldrig igen.

Ja, jag tror faktiskt det får bli utelunch för mig. Fördel då är att jag får en liten promenad på köpet. Jag har förhandlat mig till att bara vara på kontoret 20 %, så den extra matkostnaden är det värt!
 
Det håller jag inte alls med om. Om vi ska skala upp sjukvården så att den alltid kan hantera pandemier utan bekymmer, så får vi pytsa in 80% av all skatt till hälso- och sjukvård och försaka allt annat.
Var har du fått den extremt underliga procentsatsen ifrån?
 
Var har du fått den extremt underliga procentsatsen ifrån?
Bara en ingivelse, som givetvis är väldigt överdriven men jag upplevde att det ställdes överdrivna krav också. Att vi skulle ha en sjukvård (som visat sig existera på noll ställen på detta klot) som skulle vara opåverkad av en pandemi.

Med en BNP på 5000 miljarder så satsar vi ca 550 miljarder på sjukvården och har skatteintäkter på ca 2000 miljarder. Så idag lägger vi strax under 30 procent av alla skattemedel på hälso- och sjukvård.

Dessutom lägger vi redan idag mest pengar av alla länder i Europa (EU ska det vara) per capita:
https://www.europaportalen.se/content/sverige-satsar-mest-pa-sjukvard
 
Senast ändrad:
Allt är relativt. Men risken är inte extremt hög som i ”överhängande sannolik”.

Istället för en 1 på tiotusen (med vaccination) så hamnar man på 1 på tusen (utan vaccination) för varje månad som går. Så man får välja ur vilken urna man vill dra sin månatliga medborgarlott.

(Nu tog jag siffrorna för januari som gäller åldersgruppen 40-49)
Tog du med mörkertalet också? Antar att det handlar om bekräftade fall och i så fall är risken betydligt lägre. Jag tror mörkertalet är enormt, jag skulle bli förvånad om vi testar 25% av de smittade. Troligen betydligt mindre. Danmark som testar enormt mycket fler än vi gör tror att de har ett mörkertal på 50% eller så (tror att Tegnell nämnde det på presskonferensen). Du valde också en åldersgrupp där vaccinations graden börjar öka och så även risken. Många som inte bryr sig om att vaccinera sig är under 40, ju yngre dess fler ovaccinerade och då är risken ännu mindre.

Låt säga att risken är en på 10.000 hamnar på IVA för en 25-åringar så tror jag faktiskt de flesta är bredda att ta risken, i synnerhet som risken att dö är ännu lägre och jag troligen överskattat den. Jag förstår om man inte känner sig särskilt hotade av omikron.
 
Tog du med mörkertalet också? Antar att det handlar om bekräftade fall och i så fall är risken betydligt lägre. Jag tror mörkertalet är enormt, jag skulle bli förvånad om vi testar 25% av de smittade. Troligen betydligt mindre. Danmark som testar enormt mycket fler än vi gör tror att de har ett mörkertal på 50% eller så (tror att Tegnell nämnde det på presskonferensen). Du valde också en åldersgrupp där vaccinations graden börjar öka och så även risken. Många som inte bryr sig om att vaccinera sig är under 40, ju yngre dess fler ovaccinerade och då är risken ännu mindre.

Låt säga att risken är en på 10.000 hamnar på IVA för en 25-åringar så tror jag faktiskt de flesta är bredda att ta risken, i synnerhet som risken att dö är ännu lägre och jag troligen överskattat den. Jag förstår om man inte känner sig särskilt hotade av omikron.
Siffrorna är inte beroende av ”mörkertal” , det är statistisk risk på hela grupperna vaccinerade jfrt med ovaccinerade (inte i relation till konstaterat smittade). Risk för att behöva läggas in på sjukhus för vård.
 
Siffrorna är inte beroende av ”mörkertal” , det är statistisk risk på hela grupperna vaccinerade jfrt med ovaccinerade (inte i relation till konstaterat smittade). Risk för att behöva läggas in på sjukhus för vård.

Fast den minskade risken för vaccinerade säger ju ingenting utan att veta vad risken är i grunden.

Vissa risker är så små att det ofta inte anses värt det att försöka minska dem ytterligare. Det är så jag tolkar @Lobelia. Risken för allvarlig sjukdom och död med anledning av covid-19 för de som är yngre än 30-35 och inte tillhör någon riskgrupp är så liten att flera bedömer det ovärt att sänka den ytterligare.
 
Fast den minskade risken för vaccinerade säger ju ingenting utan att veta vad risken är i grunden.

Vissa risker är så små att det ofta inte anses värt det att försöka minska dem ytterligare. Det är så jag tolkar @Lobelia. Risken för allvarlig sjukdom och död med anledning av covid-19 för de som är yngre än 30-35 och inte tillhör någon riskgrupp är så liten att flera bedömer det ovärt att sänka den ytterligare.

Kan väl lägga till att för individen så borde alla enkla risksänkningar vara intressant. Särskilt när det som vaccinet är både gratis, och i princip riskfritt.

Däremot är det på samhällsnivå absolut en diskussion som behöver föras. Är det värt den kostnad inköp och vaccinationsdistributionen kostar för den lilla sänkning av risk det innebär för yngre åldersgrupper?
 

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 847
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 124
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
3 978
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp