restriktionerna väck!

Kan väl lägga till att för individen så borde alla enkla risksänkningar vara intressant. Särskilt när det som vaccinet är både gratis, och i princip riskfritt.

Däremot är det på samhällsnivå absolut en diskussion som behöver föras. Är det värt den kostnad inköp och vaccinationsdistributionen kostar för den lilla sänkning av risk det innebär för yngre åldersgrupper?
Men människor funkar inte så. Om så var fallet skulle ingen rida, det är en helt onödig risk som dessutom kostar massor av pengar. Om så var fallet skulle ingen hoppa fallskärm, det är en helt onödig risk som dessutom kostar massor av pengar. Om så var fallet skulle ingen bergsklättra, det är en helt onödig risk som dessutom kan kosta massor av pengar. Framförallt skulle inte en käft börja röka snacka om onödig risk som kostar massor av pengar och dessutom inte tillför någonting.
 
Du har glömt vad som hände i början av den här vintersäsongen. Det började bli ordentligt drag i andra smittsamma sjukdomar, troligen för att vi just isolerat oss. Vi kan inte isolera oss i från smittor, så fort man öppnar upp så brakar det loss igen.
Nej, det har jag inte glömt och det beror ju på att folk har isolerat sig. Det är inte det jag pratar om att jag tycker folk ska göra! Att inte umgås med folk alls eller väldigt få andra människor är en helt annan sak än att de som vet att de är sjuka inte träffar folk.
 
Siffrorna är inte beroende av ”mörkertal” , det är statistisk risk på hela grupperna vaccinerade jfrt med ovaccinerade (inte i relation till konstaterat smittade). Risk för att behöva läggas in på sjukhus för vård.
Hur kan man räkna ut risk utan att veta hur många som är smittade?

Relationen är jag med på, det stämmer med vad jag sett på ett ungefär. Och där är det lätt att räkna.
 
Fast den minskade risken för vaccinerade säger ju ingenting utan att veta vad risken är i grunden.

Vissa risker är så små att det ofta inte anses värt det att försöka minska dem ytterligare. Det är så jag tolkar @Lobelia. Risken för allvarlig sjukdom och död med anledning av covid-19 för de som är yngre än 30-35 och inte tillhör någon riskgrupp är så liten att flera bedömer det ovärt att sänka den ytterligare.
Ja, och jag gav även de absoluta riskerna i det uppföljande svaret.
 
Nej, det har jag inte glömt och det beror ju på att folk har isolerat sig. Det är inte det jag pratar om att jag tycker folk ska göra!
Det är det jag talar om, riskerna med att undvika smitta genom olika medel exempelvis noll tolerans av sjukdomssymtom.
 
Hur kan man räkna ut risk utan att veta hur många som är smittade?

Relationen är jag med på, det stämmer med vad jag sett på ett ungefär. Och där är det lätt att räkna.
Antal sjukhusvårdade med covid-19 per 100.000 vaccinerade invånare under en månad, respektive antal sjukhusvårdade med covid-19 per 100.000 ovaccinerade invånare under en månad.

Antagandet jag gör är att det inte existerar ett mörkertal bland sjukhusvårdade, eftersom samtliga testas.
 
Antal sjukhusvårdade med covid-19 per 100.000 vaccinerade invånare under en månad, respektive antal sjukhusvårdade med covid-19 per 100.000 ovaccinerade invånare under en månad.

Antagandet jag gör är att det inte existerar ett mörkertal bland sjukhusvårdade, eftersom samtliga testas.
Då talar vi inte om risken att hamna på sjukhus om man blir smittad utan risken att leva med covid i samhälletoch risken att hamna på sjukhus överhuvudtaget och inte på IVA eller? Hur lägger man in tid i modellen?

Kan du möjligen länka till källan?
 
Det är det jag talar om, riskerna med att undvika smitta genom olika medel exempelvis noll tolerans av sjukdomssymtom.
Du och jag pratar om helt olika saker. Det är stor skillnad på att försöka minska smitta i samhället för att det påverkar produktivitet, hälsa ekonomi och andra människor i onödan och jämföra det med att undvika smitta till varje pris/nolltolerans. Nolltolerans för mig innebär att sätta sig själv i total karantän för minsta symtom eller testa förebyggande för massor med olika sjukdomar och isolera folk med våld om det behövs. Att välja att inte åka till en frivillig social aktivitet när man är sjuk eller skjuta på att handla tre dagar är inte nolltolerans utan vanligt hyfs.
 
Men människor funkar inte så. Om så var fallet skulle ingen rida, det är en helt onödig risk som dessutom kostar massor av pengar. Om så var fallet skulle ingen hoppa fallskärm, det är en helt onödig risk som dessutom kostar massor av pengar. Om så var fallet skulle ingen bergsklättra, det är en helt onödig risk som dessutom kan kosta massor av pengar. Framförallt skulle inte en käft börja röka snacka om onödig risk som kostar massor av pengar och dessutom inte tillför någonting.

Det var min åsikt bara. Naturligtvis väger de flesta alltid risk mot nytta (nöje). Min poäng var bara att det finns ingen alternativ nytta av att avstå vaccin jämfört med bergsklättring eller fallskärmshoppning.
 
Enigt flera rykten så kommer restriktionerna att tas bort den 9 februari:banana::banana::banana:

Vad ska ni göra då?

(själv ska jag ihop med min styrelse fixa arrangemang i bylokalen. Samvaro är den bästa formen av tillvaro)
Antagligen få jobba betydligt 🙄

Jobbar inom äldreomsorgen och kommer antagligen få jobba ännu mer när alla anhöriga ska komma förbi igen.


Kommer aldrig slippa munskydd och visir🥴 varit rena döden för oss, undrar hur våra lungor kommer må när vi väl får sluta med munskydd😷
 
Det var min åsikt bara. Naturligtvis väger de flesta alltid risk mot nytta (nöje). Min poäng var bara att det finns ingen alternativ nytta av att avstå vaccin jämfört med bergsklättring eller fallskärmshoppning.
Är du tex spruträdd finns det ju helt klart en extra nytta. Har du tidigare fått tråkiga biverkningar av vaccination så du är rädd för det så finns det en extra nytt osv.
Jag förstår att det är din åsikt men du framställde det riktigt inte som så utan mer som ett faktum och den bilden blir väldigt smal.
 
Då talar vi inte om risken att hamna på sjukhus om man blir smittad utan risken att leva med covid i samhälletoch risken att hamna på sjukhus överhuvudtaget och inte på IVA eller? Hur lägger man in tid i modellen?

Kan du möjligen länka till källan?
Samma källa som förut, Socialstyrelsen ”Vård och covid-19”

IVA är en delmängd av inlagd på sjukhus, inte särredovisad i den siffran. Tiden står i datat, detta var typ 12-december till 13 januari, så en månad. Så risken blir för varje månad som passerar, därav den ”månatliga urndragningen ”.
 
Antal sjukhusvårdade med covid-19 per 100.000 vaccinerade invånare under en månad, respektive antal sjukhusvårdade med covid-19 per 100.000 ovaccinerade invånare under en månad.

Antagandet jag gör är att det inte existerar ett mörkertal bland sjukhusvårdade, eftersom samtliga testas.
Men man kan ju få sjukhusvård av andra orsaker än just covid även om man råkar bära på viruset. En sådan statistik blir ju därför inte helt rättvisande
 
Du och jag pratar om helt olika saker. Det är stor skillnad på att försöka minska smitta i samhället för att det påverkar produktivitet, hälsa ekonomi och andra människor i onödan och jämföra det med att undvika smitta till varje pris/nolltolerans. Nolltolerans för mig innebär att sätta sig själv i total karantän för minsta symtom eller testa förebyggande för massor med olika sjukdomar och isolera folk med våld om det behövs. Att välja att inte åka till en frivillig social aktivitet när man är sjuk eller skjuta på att handla tre dagar är inte nolltolerans utan vanligt hyfs.
Buke i ett nötskal.
Skriver man att det är sunt förnuft och att man inte vill att folk hädanefter går till jobbet/fritidsaktivitet uppenbart sjuka så drar folk det till sin spets och tolkar det som att man har skrivit att man vill ha restriktioner och lock downs i 40 år fram.....

Jag hänvisar, som vanligt till de förskolor där föräldrarna följer reglerna som finns om hur man agerar när barnen är sjuka. Man lämnar friska barn, en feberfri dag (inte allmänpåverkad alltså) hemma efter förkylning och två dagar efter magsjuka hemma, vilket leder till mindre sjukdomar hos barn, föräldrar och personal.

Så det du skriver är ingen omöjlighet, man behöver inte gå till jobbet uppenbart sjuk.... i förlängningen tjänar man på att inte göra det.
 
Det låter som att just ovaccinerade covidsmittade belastar sjukvården, vilket givetvis andra grupper gör också.
Det gör de, betydligt mer. Nu kanske vi slipper det på sikt, men jag hoppade in i klinik en sväng under andra vågens nedtrappning (innan de flesta fått vaccinera sig) och helvete vad jobbigt det var att tvingas bära munskydd, visir och skyddskläder. En strokepatient kräver sällan den typen av utrustning. Jag gillar inte att skamma, men jag förstår den uppgivna chefsläkare som när tredje vågen var ett faktum uttalade sig i tidningen om att hans personal tappar motivationen när ovaccinerad efter ovaccinerad rullar in. Och jag förstår att personalen tappar motivationen.
Det handlar inte bara om vårdplatser och bemanning, arbetssituation är och har varit länge fruktansvärd pga covid-19 och att det finns de som aktivt väljer att fortsätta göra den fruktansvärd (det finns såklart de som inte kan välja) ser jag som ett hån mot sjukvårdspersonalen.
 
Buke i ett nötskal.
Skriver man att det är sunt förnuft och att man inte vill att folk hädanefter går till jobbet/fritidsaktivitet uppenbart sjuka så drar folk det till sin spets och tolkar det som att man har skrivit att man vill ha restriktioner och lock downs i 40 år fram.....

Jag hänvisar, som vanligt till de förskolor där föräldrarna följer reglerna som finns om hur man agerar när barnen är sjuka. Man lämnar friska barn, en feberfri dag (inte allmänpåverkad alltså) hemma efter förkylning och två dagar efter magsjuka hemma, vilket leder till mindre sjukdomar hos barn, föräldrar och personal.

Så det du skriver är ingen omöjlighet, man behöver inte gå till jobbet uppenbart sjuk.... i förlängningen tjänar man på att inte göra det.
Håller med! Det är ingen som har skrivit att folk ska låsas in eller att det ska vara totalförbud att röra sig i samhället. Men vanligt hederligt hyfs som att exempelvis inte gå till jobbet magsjuk (…..!) tycker jag borde vara ett minimikrav i mänsklig hänsyn. Det har alltså på riktigt hänt på min arbetsplats, kollega med magsjukt barn samt sambo hemma vaknade och mådde illa men gick ändå till jobbet och spydde. Nödvändigt. :meh:
 
Håller med! Det är ingen som har skrivit att folk ska låsas in eller att det ska vara totalförbud att röra sig i samhället. Men vanligt hederligt hyfs som att exempelvis inte gå till jobbet magsjuk (…..!) tycker jag borde vara ett minimikrav i mänsklig hänsyn. Det har alltså på riktigt hänt på min arbetsplats, kollega med magsjukt barn samt sambo hemma vaknade och mådde illa men gick ändå till jobbet och spydde. Nödvändigt. :meh:
Nä det håller jag med om. Men att koppla restriktionerna så starkt till något positivt för en själv att de gärna får vara kvar som flera i tråden gjort får mig att känna mig rätt illa till mods. Vill man jobba hemma eller inte äta lunch så finns ju oftast alternativ för det med om man är i en bransch där man kunnat jobba hemma under pandemin.
 
Blir ingen större skillnad för mig eftersom jag arbetar i vården, fortfarande munskydd på och tänka på avstånd m.m. Men min ovaccinerade sambo kan i alla fall få följa med på bio framöver :heart
 
Det står i statistiken att det är ”slutenvårdats för covid-19” men om det inte är det så skulle siffrorna skevas till lite.

https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Nä, det står med covid-19 vilket inte är samma sak som för covid-19. Man kan ha symptomfri covid-19, hamna i en bilolycka så man behöver sjukhusvård och testa positivt vid ankomst till sjukhuset. Då räknas man in i statistiken i sidan du länkade till.
 

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 847
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 124
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
3 978
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp