Respektlös - på tåg..

Red_Chili

Trådstartare
Just nu sitter jag på ett tåg med hundarna. (Min + en annan som ska omplaceras).
I gången mitt emot befinner sig en setter som är väldigt förtjust i tikar. Jag har två tikar och denna hanhund är väldigt "på".

Till saken hör att omplaceringshunden inte är 100% pålitlig med andra hundar. Hon säger ifrån lite väl kraftigt och utan att direkt förvarna. TROTS att jag säger detta till setterägaren så låter han sin hund stå och nosa och "gå på" mina tikar. Han säger även att "jaja, men hon är tik, hon får säga ifrån". Jag svarar att det kan sluta med att hans hund blir biten - men ÄNDÅ försvinner inte hunden förrän JAG puttar bort den.
Efter att detta upprepat sig två gånger och hunden därefter försökt sno min macka(!) och jag puttat bort hunden samt muttrat något i stil med "försvinn, din äckliga hund" - så säger han åt hunden att lägga sig.

Hur tusan ska jag få honom att förstå att jag inte vill ha hans hund här om den reser sig igen?

Är det vanligt att hundägare är såhär respektlösa och varför det ständiga "de måste få hälsa"-tänkandet?

-----

18:47

Nu var den där satans hunden uppe IGEN! Dock står den och tigger av någon annan passagerare nu, så jag får vara ifred.
Ägaren reagerade först när han började morra på en annan hund..

Senast ändrad:
Sv: Respektlös - på tåg..

Säg nåt i stil med *att nej, tiken ska inte behöva säga ifrån. Vi vill ha en lugn resa. Håll din hund hos dig*

Eller så flyttar du dig om det går.

Jag åkte tåg med min löptik och delade kupe med en kvinna och en son och deras odrägliga ettåriga chowchowhane. Jag tror jag bad dem hala in sin hund och att INTE LÅTA DEN NOSA på min hund sådär 20 gånger innan jag slutligen lät henne säga ifrån själv. Då fick jag höra att deras hund satt och hjässade med ögonen som pingpongbollar "för han är så rädd"...
Yeah, right. Hade puckona lyssnat på mig så hade hanen inte varit ett kåtmonster resten av resan, det var så uppenbart att han hetsade upp sig mer och mer efter varje gång han gått fram.
Jag och tiken suckade bara och la oss för att sova - det slutade med att de bytte kupe.

Jag ska prova även det...

Tyvärr är vagnen full av hundar och vi har ingen möjlighet att flytta oss. Min hund är dessutom så ung att hon inte säger åt någon alls, oavsett hur "på" de är... En "mes" och en "överdriven" hund med andra ord. Jag får hoppas att han med settern inte ska långt :p

:rofl: Förlåt men det här var ju bara för roligt. Men det framkom väl i en annan tråd att om man själv inte led av det så var det självklart att man inte visade hänsyn till andra hundägare. Så jag förstår till fullo att han skiter i att han stör dig så länge han själv inte far illa av det. Tyvärr bara att härda ut tills det händer något som missgynnar honom :(

:rofl: Förlåt men det här var ju bara för roligt. Men det framkom väl i en annan tråd att om man själv inte led av det så var det självklart att man inte visade hänsyn till andra hundägare. :(

Nej, du valde att uppfatta det så. Stor skillnad.

:rofl: Förlåt men det här var ju bara för roligt. Men det framkom väl i en annan tråd att om man själv inte led av det så var det självklart att man inte visade hänsyn till andra hundägare. Så jag förstår till fullo att han skiter i att han stör dig så länge han själv inte far illa av det. Tyvärr bara att härda ut tills det händer något som missgynnar honom :(

Det är märkligt att det bara är du som upplever detta. Jag själv och resterande jag känner med pli på sina hundar har aldrig upplevt denna negativitet hos dom andra vandrarna/fågelskådarna/whatever varesig det handlar om naturreservat eller vadsom. Det visade sig även i nämnd tråd att de flesta inte fått annat än lovord när dom passerat med hundar som lyder.
Jag skulle vilja vara så fräck och tycka att vi som är ansvariga och har pli på våra hundar skapar gott rykte bland hundägare och inte tvärtom.
Jag ser att vi tar väldigt stor hänsyn när vi lägger ner så mycket tid och arbete för att få våra hundar att sköta sig så pass att dom inte stör.

Vad tänker du om dom som knappt kan hålla sin hund i koppel? Som har hundar som gör utfall gång på gång? Som har flexi där hundar far runt 8 meter från föraren? Jag tycker att det är förvånande att man väljer att lägga ner tid på att gnälla på folk som faktiskt har pli på sina jyckar, istället för att tjata på dom som anstränger sig-snöre i hand eller inte. Vilka bekymmer..:crazy:

Jag har upplevt liknande på en buss(vet inte varför jag åkte buss,har ju bil)..
Men där satt jag längst bak i bussen,och så en annan hundägare..och min låg ner och den andra hunden skulle bara på!

Jag bad hundägaren hålla borta sin hund,för att jag ville ha en lugn busstur..
Varpå jag får till svar "att han är så snäll,han vill bara lukta o leka.."

Jag får väl till ett dräpande svar i stil med "att min hund är inte snäll,och snart smäller det.."

Han svarar "att den lugna sovande hunden gör ju inte en fluga förnär.."

Jag valde att flytta på mig..för när min tik blir riktigt trött på någon hund som inte fattar,då kan hon bli arg(inte galen)..och det skulle ju vara fint på en trång buss..

Fattar inte folk?

Jag åkte tåg med min löptik och delade kupe med en kvinna och en son och deras odrägliga ettåriga chowchowhane. Jag tror jag bad dem hala in sin hund och att INTE LÅTA DEN NOSA på min hund sådär 20 gånger innan jag slutligen lät henne säga ifrån själv. Då fick jag höra att deras hund satt och hjässade med ögonen som pingpongbollar "för han är så rädd"...
Yeah, right. Hade puckona lyssnat på mig så hade hanen inte varit ett kåtmonster resten av resan, det var så uppenbart att han hetsade upp sig mer och mer efter varje gång han gått fram.
Jag och tiken suckade bara och la oss för att sova - det slutade med att de bytte kupe.

Fast det var väl inte så konstigt, en del hanar kan ju lukta till sig en löptik på mils avstånd...såklart reagerar inte din tik, men om jag fåt dela kupe med en löptik med min lilla hane hade han också reagerat, även om han inte fått direkt lukta.

Antar att du kommit fram nu...;) Men jag blev lite full i skratt, jag har själv haft en setter, och din beskrivning av hur hunden försökte sno din macka blev väldigt tydlig för mig...:rofl:

Skämt åsido, nästa gång nån inte respekterar dig och dina hundar på ett tåg, så får du väl inleda en konversation: "Vi är på väg till veterinären. Min hund har löss och loppor som vi inte blir av med fast vi kämpat i flera månader. Ursäkta att hon låter så, hennes kennelhosta är väldigt störande, jag vet! Men vad kan man begära, jag hittade henne på en gata i Puckbezkistan för några månader sen, vaddå karantän? Nej, vi åkte egen bil så det behövdes väl inte??"

;)

KL
Lite OT kanske men tycker ni att det är ok att åka t ex tåg med en hund som har kennelhosta eller andra smittsamma sjukdomar? Jag valde att åka bil hem med min hund som fick kennelhosta i julas, trots betald tågbiljett, just av hänsyn till andra hundägare...

Rätt el fel?

Du gjorde absolut rätt. :bump: Jag tycker det handlar om ansvar och respekt mot andra hundägare att man inte tar med sig en hund med smittsamma sjukdommar på buss eller liknande. Sen är det bara att hoppas att andra hundägare tänker likadant och inte tar med hundarna, tyvärr har jag stött på många med sjuka hundar på allmän plats. :(

Jag kan bara inte fatta att en del hellre tar risken att få en skada på sin hund, än att lyssna på en annan hundägare som förmodligen känner sin egen hund bättre än man själv gör. Jag menar, hur tänker man då?

KL
Lite OT kanske men tycker ni att det är ok att åka t ex tåg med en hund som har kennelhosta eller andra smittsamma sjukdomar? Jag valde att åka bil hem med min hund som fick kennelhosta i julas, trots betald tågbiljett, just av hänsyn till andra hundägare...

Rätt el fel?

Men hallå, det var menat som ett skämt!!!:mad:

Ja jag förstod det men eftersom jag själv var i den situationen nyss (långt hemifrån med sjuk hund och tågbiljett bokad) så ville jag bara höra efter hur andra resonerar. Jag hade inte blivit så nöjd om jag hamnat brevid en hostande hund på tåget och därför valde jag trots merkostnad på ca 1000 kr att åka bil hem. Tur man har snälla vänner som åker 30 mil enkel resa för att hämta en :love:. Sen var det såklart också för hundens skull, kändes inte bra att utsätta honom för den stressen en tågresa innebär även om han åkt tåg många ggr förut.

Det var inte alls menat till dig, bara en allmän undran.

Självklart är det HELFEL att sätta sig på ett tåg med en hund som har kennelhosta eller loppor. Gör man det så är man rent ut sagt ett pucko.

Red_Chili, jag skulle ha blivit fly förbannad om jag var dig. Man släpper INTE fram sin hund till andra hundar hur som helst. Gud vet vad som kan hända. :mad: I bästa fall får man "bara" noskvalster. Du hade all rätt att bli arg och säga ifrån rejält på skarpen!

Sånt här är anledningen att jag numera drar mig ganska mkt för att åka tåg med hundarna. Minns den gången vi åkte från Stockholm, jag hade en tik och en hane. Det var smockat med hundar i hundkupen och fick helt enkelt inte plats fler, så konduktören tyckte jag kunde sitta i förstaklasskupen (hehe). Perfekt tyckte jag.

Dock satt det redan en hund där, en pitbull/amstaff/blandning med någon av de (jag ser tyvärr inte skillnad på pit och amstaff sådär vid snabb blick). I andra änden av kopplet satt fördomshundägaren för en sådan hund personifierad. En invandrarkille kring de 20 med hela 'jag är tuffast i världen'-kitet. Nåja, jag satte mig i andra änden av kupen och mina hundar (greyhounds båda två var det då) la sig på golvet.

Killens hund mopsade våldsamt från sin ände av vagnen, ryckte i kopplet, morrade, gjorde utfall osv. Mina brydde sig inte direkt, men jag bad upprepade gånger killen att korta kopplet och ffa säga till hunden, då den mer än en gång var nära rycka kopplet ur killens hand. Killen bara flinade och tyckte 'äh, jag håller i, han vill bara tala om att det är han som är kung'. Killen var uppenbart förtjust över hundens uppträdande.

Jag kan inte säga jag var helt avslappnad, höll ett öga på killens hund hela tiden, för jag ville INTE veta vad som hände om den kom lös, greyhounds har tunn, spänd hud och går rätt fort och lätt att göra väldigt illa tilltygade liksom.

Nu hände inget, mer än att efter halva resan fick min greyhoundhane (fö det mest ranghöga jag NÅNSIN träffat på) nog, ställde sig upp med sina måhända spinkiga men modiga 70 cm i mankhöjd, morrade långt nerifrån magen och stirrade på den andra hunden. Som gnällde till, stoppade svansen mellan benen och kröp in under sätet och sen låg där resten av resan. Killens min var minst lika stukad, och jag tror aldrig jag lett lika sött någon gång i hela mitt liv ;)

Nu hade jag helt RÄTT hundar för det där, men hade det varit riesenhanen på den tid han hade kulorna kvar hade det endera blivit en veritabel mardröm, alt hade jag fått kliva av.

Åkte när jag hade lilla blandrasen (5 kg, 30 cm i mkh, god som guld) massor med tåg, och hur många gånger som helst det varit jättenära en olycka för att ANDRA släppt fram sina hundar, de gjort utfall osv =/

Senast ändrad:

*KL*

Det var ju inte alls länge sedan som en hund blev ihjälbiten på ett X2000. Hundarna nosade på varandra under sätena, gruff uppstod och tragedin var ett faktum.

Jag ser potentiella incidenter på tåg flera gånger i månaden (veckopendlar med hund). Folk fattar inte att många hundar lättare känner sig trängda när de är instängda i ett mindre utrymme. Sitter husse eller matte dessutom och sover så...

Måste få hälsa folket är riktigt jobbiga - särskilt på tåg!

När jag åkte tåg med vår dv schäfer som var otrygg med okända hundar och människor men var oerhört lydig.
Jag valde att platsa honom under mina ben för han skulle få vara mer ifred.
En av gångerna var det ändå en med sin hund som släppte fram den till honom på gång på gång fast jag visade klart och tydligt att han var platsad och skulle få vara ifred. Denna gången gick det bra då den andra hunden inte var könsmogen än och att schäfern var så pass trygg med mig som ledare, men kan ju bli en jobbig/farlig situation om något händer.

Inte din situation hade jag blivit arg till slut och klart och tydligt talat om att han skulle se till att hålla i sin hund eller låta bli och åka tåg för du vill vara ifred med dina hundar och din mat. Att du inte vill behöva sitta och vakta om nått händer pga hans hund är på tikarna.

Man frågar tågpersonalen om det finns någon annan plats ledig. Sådana typer brukar ha svårigheter att förstå även fast man sagt till 10 gånger.

Har man en mindre hund tar man med en väska/bur som man sätter in hunden i och lägger upp på hatthyllan utom räckhåll för idioter och deras ouppfostrade hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 861
Senast: fixi
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 096
Senast: ako
·
Hundhälsa Jag sitter här och är smått chockad. Tidigare idag så tog en bekants stora hund (grandistik på 55 kilo) tag i en av sina flockmedlemmar... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 187
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Jag har ett problem och slut på idéer så jag behöver hjälp! :bow: Min lancashire heeler är nu 2 år fyllda och trots den sega starten... 2 3
Svar
40
· Visningar
10 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka