Tar mig friheten att försöka svara på den här frågan så länge? Ja, det är en väldigt tydlig signal på "det här är inte OK, passa dig/lägg av!", den används både i leksituationer ("det här är för intensivt för mig, tagga ner", "nu byter vi roller, min tur att jaga" ända upp till "nu är det inte lek längre, ett steg till och jag plattar till dig!") och i väldigt allvarliga situationer. Hunden stelnar, väldigt plötsligt - det är som att man tryckt på pausknappen, andas inte ens. Då är det läge att sluta pressa hunden! (Även om det inte var meningen att göra det så är det vad hunden upplever.)
Det här är en enkel film som visar en variant av signalen i en väldigt odramatisk situation (ingen blir skadad, hunden bara säger ifrån) och även visar i slow motion och förklarar steg för steg vad som händer:
(Och den påpekar något som jag tycker är otroligt viktigt att folk förstår: hundar är
snabba, vi har inte en chans att matcha det. Alltså rent fysiskt, vi har för långsam reaktionsförmåga, vi vet inte ens att en hund har bitit förrän
efteråt, skillnaden är så stor.)
En annan film som visar hur
ofattbart mycket folk missar när en hund försöker, försöker, försöker och försöker säga "snälla lägg av!", men den här är en allvarlig händelse där en människa blir biten så se den inte om det känns jobbigt! Den är på många sätt väldigt, väldigt tragisk.
Det finns väldigt gott om filmer på youtube som visar hundspråk och förklarar det, en del är lite snett ute (enligt mig - och en del är
väldigt snett ute!) så man kan inte lita på allt de påstår men överlag är det faktiskt en ganska rik källa att lära sig mer om hundars kroppsspråk! Det är mycket lättare att se vad hundar säger i verkligheten efter man sett samma signaler i slow motion några gånger, i alla fall tycker jag det. Och det man kan filma själv är alltid begränsat, på yt finns alla möjliga raser, typer, åldrar och situationer.