Vi har pratat om det, om det är det du menar. De har uttryckligen sagt att resandet utomlands är enbart för att det är så man ska göra. Jag menar inte att alla som reser årligen ser det så, men när man uttryckligen gör det just "bara för att", på någon slags slentrian, tycker jag inte det handlar om en lyx längre.
Och som sagt, hade jag haft ekonomi hade jag också rest mycket, mycket mer än vad jag gör idag.
Kan ta mina egna föräldrar som exempel. De reser mycket och långt (typ Sydamerika och sånt) och ser det som en lyx. De har alltså själva uttryckt det som att det är lyxresor de åker på.
En vän till mig har uttryckligen sagt att hon åker till Thailand varje nyår för att det är så man ska göra, då har man ett lyckat nyår. Det tycker inte jag är lyx längre, utan slentrianmässigt åkande "bara för att".
Behöver jag tillägga att jag är avundsjuk på båda sorternas resande?

Jag hade som sagt gärna rest både på "lyxresor" och slentrian-"bara för att" resor.
För miljöns skull är det inget vidare något av det. För miljön skull är det bra att jag har dålig ekonomi och stannar hemma. Kanske tar en tripp till Skövde emellanåt, exotiskt värre