Resor och samvete

Urigurien

Trådstartare
Jag kopplar tillbaks till min förra tråd om ”världens undergång” och funderar på hur ni tänker kring semesterresor i dagens läge? Jag har rest mycket under åren och vill gärna resa mer men det börjar kännas helt olämpligt att belasta klimatet bara för nöjes skull. Just nu har jag en tanke om att iallafall resa mer sällan, men egentligen borde jag sluta helt. Samtidigt är Fb fullt av resebilder från hela vänkretsen...

Hur tänker ni?

Oj vad många svar du kommer att få nu, från alla som absolut inte flyger, just för miljöns skull :D:D (Jag är däremot rätt övertygad om att många av dem inte skulle ha flugit, eller ens rest, i alla fall. Livsstilen med häst och kanske t o m gård är ofta inte kompatibel med resande)

Men jag gör det. Flyger alltså. Det är hemskt att miljöbelastningen av flyg är så stark. Men eftersom jag är varmt övertygad om att resande berikar människor, att alla har nytta av att vidga sina vyer och att lära sig något om världen - så fortsätter jag.

Jag tycker dessutom att var och en själv får göra sina etiska överväganden kring sin livsstil, totalt sett. Den som belastar i ena änden kanske stramar åt i den andra.

...alla som absolut inte flyger, just för miljöns skull :D:D (Jag är däremot rätt övertygad om att många av dem inte skulle ha flugit, eller ens rest, i alla fall).
Good point!! Ja jag åker ju bara till ”konstiga” ställen med min dotter, och det är bra uppfostran tycker jag. But still.

Jag undviker inte resor pga det. Tyvärr. Lockelsen att resa är för stor. Återigen tyvärr. Sen reser jag inte så ofta men inte pga miljöskäl. Flyger jag en gång om året (ToR) är det allt.

Sen sägs det ju att det bästa man kan göra för miljön är att skaffa ett barn mindre. 1 barn är bättre miljömässigt än 2, 2 är bättre än 3 osv...

Jag "måste" resa, annars skulle jag gå under!

Om jag inte skulle få resa från kalla Sverige under sommaren (brukar ju sällan vara varmt) och under vintern då man i princip lever i totalt mörker så skulle jag flytta härifrån.

Sedan vill jag också vara i länder där folk är vänliga på gatan. Jag behöver påminnas om att resten av världen inte är som Sverige. Jag mår bra av att bli sedd och att främlingar bryr sig om en.

När jag bodde på Kanarieöarna hade jag inget större behov av att resa. Vädret var behagligt året om och det var en trevlig atmosfär i samhället.

En annan anledning att jag reser är att jag har många vänner runt om i världen som jag vill hälsa på.

Jag kopplar tillbaks till min förra tråd om ”världens undergång” och funderar på hur ni tänker kring semesterresor i dagens läge? Jag har rest mycket under åren och vill gärna resa mer men det börjar kännas helt olämpligt att belasta klimatet bara för nöjes skull. Just nu har jag en tanke om att iallafall resa mer sällan, men egentligen borde jag sluta helt. Samtidigt är Fb fullt av resebilder från hela vänkretsen...

Hur tänker ni?

Jag reser en del med flyg varje år. Både någon semester, i jobb och för att träffa min läkare.

Jag försöker göra vad jag kan för miljön i övrigt för att dämpa dåliga samvetet.

Men jag kan inte låta bli vissa jobbresor. Och vill inte låta bli semesterresor. Förmodligen hemskt och ego.
Men jag vill uppleva annan kultur, miljö och mår fysiskt mkt bättre av värme.

Hur tänker ni?

Jag reser mycket, både privat och som föreningsaktiv, tidigare även i jobbet. Försöker välja klimatsmarta alternativ, men ska du längre bort så är det ju flyg som gäller om du inte ska spendera ett-två dygn på tåg/buss.

Tänker lite som @mandalaki att jag försöker minska mitt eko-fotavtryck på andra sätt för att försöka kompensera. Äter inte kött eller mejeriprodukter. Köper inga nya grejer/kläder om inte verkligt behov finns. Byter inte ut teknik som funkar hemma. Källsorterar. Bor litet och värmeeffektivt. Etc.

Glömde skriva att jag konstant har dåligt samvete för miljön.
Så det är inte bara när jag flyger, utan allt i vardagen (alla sopor jag slänger, kläder/saker jag köper, när jag kör bil, köper mejeriprodukter mm).

Det lilla jag gör är att ta tåg om det inte är för långt bort, kör i princip bara bil till jobbet och passar på att åka till affären på vägen, sopsorterar (om det nu hjälper något), är vegetarian och köper inte nya saker om de gamla fungerar.

Oj vad många svar du kommer att få nu, från alla som absolut inte flyger, just för miljöns skull :D:D (Jag är däremot rätt övertygad om att många av dem inte skulle ha flugit, eller ens rest, i alla fall. Livsstilen med häst och kanske t o m gård är ofta inte kompatibel med resande)

Men jag gör det. Flyger alltså. Det är hemskt att miljöbelastningen av flyg är så stark. Men eftersom jag är varmt övertygad om att resande berikar människor, att alla har nytta av att vidga sina vyer och att lära sig något om världen - så fortsätter jag.

Jag tycker dessutom att var och en själv får göra sina etiska överväganden kring sin livsstil, totalt sett. Den som belastar i ena änden kanske stramar åt i den andra.
Oh ja, Jag hade verkligen rest om jag inte var medveten om klimatpåverkan, särskilt från flyg. Jag väljer t.ex tåg i stället för flyg när jag ska åka längre sträckor och jag svär lite över att en enda jäkla resa till en festival i Tyskland jag tänkt åka till nästa sommar tar så många gånger längre tid än samma resa med flyg. Så himla trist att sitta på ett (flera..) tåg så stor del av "festivaltrippen" :arghh:

Jag har även funderat på alternativa sätt att ta sig till Italien som jag väldigt gärna skulle besöka. Jag har funderat på cykel för att få ut mesta möjliga av resan. När barnen blir stora.

Men jag är kanske ett specialfall :p

Jag försöker resa med tåg så ofta det går. Reser väldigt sällan, det är några år mellan gångerna, och oftast inom Europa. I maj tog vi tåget till Berlin, gick väldigt smidigt. Nästa år är planen att ta tåget till London, har bara inte luskat ut hur man får tag i tågbiljetter dit. Till Berlin var det Snälltåget som körde.

Man kanske inte ska se resande som en självklar rättighet utan som en lyx och inte resa "bara för att". Det är svårt, jag älskar att resa och hade förmodligen åkt mycket mer om jag inte haft djur och om ekonomin varit stabilare. Precis som sagts tidigare i tråden försöker jag kompensera mitt (i princip obefintliga) resande med att ha en klimatsmart vardag så gott det går.

Jag har vänner som reser för att andra vänner gör det, för att man "ska" på utlandssemester varje år. Det tycker jag är att resa "bara för att" och inte som en lyx.
Och du menar att du vet det? Och att de inte får samma behållning, samma berikning, av sitt resande som de som ser det som en lyx? Själv "ska" jag definitivt på utlandssemester varje år, annars går jag under.

Det är så himla lätt att resediskussioner kokar ner till att ens eget resande är rätt och bra, medan "de andra" reser fel (de som reser mest fel är de som reser till Thailand).

Och du menar att du vet det? Och att de inte får samma behållning, samma berikning, av sitt resande som de som ser det som en lyx? Själv "ska" jag definitivt på utlandssemester varje år, annars går jag under.

Det är så himla lätt att resediskussioner kokar ner till att ens eget resande är rätt och bra, medan "de andra" reser fel (de som reser mest fel är de som reser till Thailand).

Vi har pratat om det, om det är det du menar. De har uttryckligen sagt att resandet utomlands är enbart för att det är så man ska göra. Jag menar inte att alla som reser årligen ser det så, men när man uttryckligen gör det just "bara för att", på någon slags slentrian, tycker jag inte det handlar om en lyx längre.

Och som sagt, hade jag haft ekonomi hade jag också rest mycket, mycket mer än vad jag gör idag.

Kan ta mina egna föräldrar som exempel. De reser mycket och långt (typ Sydamerika och sånt) och ser det som en lyx. De har alltså själva uttryckt det som att det är lyxresor de åker på.
En vän till mig har uttryckligen sagt att hon åker till Thailand varje nyår för att det är så man ska göra, då har man ett lyckat nyår. Det tycker inte jag är lyx längre, utan slentrianmässigt åkande "bara för att".

Behöver jag tillägga att jag är avundsjuk på båda sorternas resande? ;) Jag hade som sagt gärna rest både på "lyxresor" och slentrian-"bara för att" resor.
För miljöns skull är det inget vidare något av det. För miljön skull är det bra att jag har dålig ekonomi och stannar hemma. Kanske tar en tripp till Skövde emellanåt, exotiskt värre :angel:

Jag gillar SÅ inte dubbelmoral när det gäller resande. Värsta exemplet är en person som alltid lägger högljudda etiska aspekter på t ex Thailand. Hon skulle aaaaaldrig resa till ett land med sådan regim (tvivlar dock starkt på att hon känner till den).

Men: hon är en av dem jag känner som reser allra mest. Hon gör nog en åtta-tio resor per år. Hon verkar lägga upp många av dem efter Ryans destinationer - det ska alltså vara billigt. Miljöaspekterna skiter hon i, liksom att hon reser med ett flygbolag som länge kritiserats för usla arbetsvillkor. Men folk som reser till Thailand, de ska ständigt få höra hur oetiskt de reser.

Vi har pratat om det, om det är det du menar. De har uttryckligen sagt att resandet utomlands är enbart för att det är så man ska göra. Jag menar inte att alla som reser årligen ser det så, men när man uttryckligen gör det just "bara för att", på någon slags slentrian, tycker jag inte det handlar om en lyx längre.

Och som sagt, hade jag haft ekonomi hade jag också rest mycket, mycket mer än vad jag gör idag.

Kan ta mina egna föräldrar som exempel. De reser mycket och långt (typ Sydamerika och sånt) och ser det som en lyx. De har alltså själva uttryckt det som att det är lyxresor de åker på.
En vän till mig har uttryckligen sagt att hon åker till Thailand varje nyår för att det är så man ska göra, då har man ett lyckat nyår. Det tycker inte jag är lyx längre, utan slentrianmässigt åkande "bara för att".

Behöver jag tillägga att jag är avundsjuk på båda sorternas resande? ;) Jag hade som sagt gärna rest både på "lyxresor" och slentrian-"bara för att" resor.
För miljöns skull är det inget vidare något av det. För miljön skull är det bra att jag har dålig ekonomi och stannar hemma. Kanske tar en tripp till Skövde emellanåt, exotiskt värre :angel:
Jag vet inte, det kanske handlar om semantik. Jag vet inte om det är någon skillnad på deras "det är så man ska" och mitt "det är så jag ska".

Jag vet inte, det kanske handlar om semantik. Jag vet inte om det är någon skillnad på deras "det är så man ska" och mitt "det är så jag ska".

Fast här kan jag se tre varianter med olika drivkraft:
- "Man ska" - för andras skull, normer, så gör man - helt ofattbart för mig.
- "Jag ska" - där hamnade jag för en del år sen när jag hade rest väldigt mycket och började identifiera mig som "hon som alltid reser till konstiga ställen". Jag upptäckte att jag inte planerade resor för att jag hade så stor lust, utan för att det började bli länge sen. Då gjorde jag ett långt uppehåll.
- "Jag kan nästan inte låta bli" - där jag är nu, när jag blir alldeles bubblig i kroppen när jag resegooglar (vilket inte inträffar förrän rätt lång tid efter senaste resan, som tur är - jag verkar klara mig ca 1,5 år).

Tyvärr gör det ju ingen skillnad för klimatet vilken drivkraft jag har (men det kanske kan motivera mig att vänta längre mellan gångerna)...

Fast här kan jag se tre varianter med olika drivkraft:
- "Man ska" - för andras skull, normer, så gör man - helt ofattbart för mig.
- "Jag ska" - där hamnade jag för en del år sen när jag hade rest väldigt mycket och började identifiera mig som "hon som alltid reser till konstiga ställen". Jag upptäckte att jag inte planerade resor för att jag hade så stor lust, utan för att det började bli länge sen. Då gjorde jag ett långt uppehåll.
- "Jag kan nästan inte låta bli" - där jag är nu, när jag blir alldeles bubblig i kroppen när jag resegooglar (vilket inte inträffar förrän rätt lång tid efter senaste resan, som tur är - jag verkar klara mig ca 1,5 år).

Tyvärr gör det ju ingen skillnad för klimatet vilken drivkraft jag har (men det kanske kan motivera mig att vänta längre mellan gångerna)...
Nej, drivkraften spelar ju ingen roll för klimatet :D

Men "man ska" på grund av normer, för andras skull - det är ju något som hela tiden klistras på andra, i alla sammanhang. Nästa alla påstår ju att de gör saker för sin egen skull. Vi är rätt få som erkänner att vi t ex rakar benen eftersom normen säger att vi ska. Väldigt många fler säger "men jag gör det för min egen skull".

Jag tror inte att någon utifrån kan avgöra om person X reser pga normer.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 542
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 967
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 397
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 539
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka