• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Steppan
  • Startdatum Startdatum
S

Steppan

Någon som har erfarenhet gällande resgjordar? Vissa man pratar med menar att resgjordar inte hjälper särskilt mycket utan bara kan göra hästen än mer förbaskad av trycket mot magen medan andra säger att det är kanonbra om man har en "framlätt" häst?:confused:

Sv: Resgjord

Puttar o frågar samma sak... nån som har erfarenheter av sådan gjord??

Att använda resgjord är det enda sättet att känna sig säker på att hästen inte slår över bakåt, så jag använder den alltid om jag absolut måste köra en häst som reser sig. Jag använder den inte om det inte har visat sig nödvändigt (till skillnad från slagrem som jag kan lägga på lite närsomhelst när jag tycker hästen verkar lömsk...) just eftersom det händer att hästen störs av remmen. Den får inte sättas hårdare än att den bara trycker om hästen reser sig. Används aldrig på en vagn med träskalmar. ;)

Hur ska den remmen under magen hindra hästen från att ställa sig på bakbenen, vara i vägen på vilket sätt...

/är inte så haj på travutrustning som jag aldrig använt (nybörjare)

Ok. Nej, det är inte så enkelt att begripa sig på men om den anspänns på rätt sätt (inte alltför långt fram) så kan hästen inte få bakbenen under sig på det sätt som krävs för att den ska kunna resa sig på bakbenen. Den kommer helt enkelt inte upp om den inte kan sätta bakbenen en bra bit in under sig.

Den sitter ju fast i vagnen och när hästen reser sig så ändrar vagnen vinkel i förhållande till hästen och då tar resgjorden i och det tar stopp... typ. Inte så lätt att förklara som sagt!

Lite off-topic så såg jag en riktigt otrevlig grej på Arvika igår med en häst som borde haft resgjord. Vi skulle precis åka hem och går mellan stallarna mot bilen (Arvika har en liten, rörig och väldigt trång stallbacke) när vi möter en häst med käken på som ser lite halvstressad ut. Den stannar till och tar ett litet luftsprång uppåt/framåt och fortsätter sen framåt. 20 m längre fram möter ekipaget de som kommer av banan från loppet innan och det blir trångt.
Vips så står hästen rakt upp, slår över bakåt och hamnar i knät på kusken och de hamnar i en sprattlande hög på marken med kusken underst. Han hade verkligen HELA hästen rakt över sig, ni vet sådär så man direkt tänker "nu krossar han bäckenet". Folk hoppar fram och tar tag i hästen som kommer på benen. Kusken reser sig upp borstar av sig, kollar utrustningen på hästen (som förövrigt inte ens hamnat på sniskan), tackar för hjälpen och åker ut på banan :eek:

Hade det varit jag så hade det garanterat slutat med löshäst, bäckenbrott och diverse otrevligheter... Jag är nog inte tillräckligt galen för att hålla på med den här sporten egentligen :D

FY!! Hemskt!! Jag hade inte vågat bara köra ut sådär iden!:crazy:

Såg ngt liknande i Kalmar på banan för ett antal sedan. Det blev inga skador på kusk eller häst, men Först kom lös häst med halv sulky, sedam kom kusk gående med ett hjul. Detta var en 3 åring..... Kusken kör fortfarande, hästen går inte att köra alls eftersom hon blir halvgalen av att se sulkyn utan är idag ridhäst och avelssto. I detta fall skyller jag på kusken eftersom han envisades med att stanna vid publiken och samtala med en bekant. När hästen blev nervös av detta blev kusken arg och menade att "då ska den fan stå still ett tag till".
Resgjord ? Absolut om man misstänker att det kan behövas, för både min och hästens säkerhet.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 763
Senast: tara
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar