Resa till Iran

Hemma igen efter en spännande resa. Semester kan man knappast kalla det med det schema som varit. Mycket intressant historia och även natur har stått på programmet.
Bitvis rejäla kulturkrockar. Enkelt uttryckt så passar inte problemlösande fysiskt aktiv kvinnlig hästägare särskilt bra in i mallen.

Hemma igen efter en spännande resa. Semester kan man knappast kalla det med det schema som varit. Mycket intressant historia och även natur har stått på programmet.
Bitvis rejäla kulturkrockar. Enkelt uttryckt så passar inte problemlösande fysiskt aktiv kvinnlig hästägare särskilt bra in i mallen.

Berätta mer!

Förstår det

Shaggy kan inte ens räkna 01.30 svensk tid ska det stå

Iran är ett jätteintressant land med massro av mycket intressant kultur. Tyvärr tappar man väldigt mycket på en så här komprimerad resa då det blir svårt att komma ihåg all information om allt man sett. Persepolis var väldigt intressant men tystnadens torn i Yazd var nog även det en av resans höjdpunkter liksom karavanseraien i öknen och den förfallna lerbyn by gick omkring i. Det är även viktigt att inte glömma Mangroveskogen på Qeshm (stavningen?) och en mycket intressant klyfta som jag glömmt namnet på på samma ö. Där fanns ytterst intressant geoliogisk historia och även mänsklig historia i en intressant blandning.
Jag glömde visst nämna vattenmuseet i Yazd. Där beskrevs hur Kanaterna byggts och underhållits inklusive en mycket genomgående genomgång av hur ett av instrumenten de använde fungerade. Den engagerade beskrivningen blev till största delen begriplig redan då den gavs på persiska.
Folket i Iran är väldigt vänlig trots att endel höll på att garva ihjäl sig åt vår klädsel men det är sånt man får bjuda på. Ressällskapet var tillstörsta delen intressant och av en ren slump skedde en sån där otrolig sak för incheckningen.
Jag lackade ur på flygbussarna som vägrade ta mitt kort (som fungerat 5 min tidigare hos SJ och som hade täckning) när jag skulle köpa biljett via nätet. Det betydde att jag tog Arlandaexpress istället vilket var ytterst bra. På väg upp till terminalen så såg jag adresslappen på väskan framför mig och insåg att det vara samma reseföretag som mitt. Mannen som väskan tillhörde var en av de 6 som skulle med på resan så vi hade sätena bredvid varandra på flyget och iallafall jag hade ytterst trevligt. Det var tur jag inte tänkte efter utan frågade direkt innan jag insåg hur osannolikt det var.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Men inte fan har jag en tidsmaskin Går upp går ut borstar tänder hår åker spårvagn FLYR In i det som andra redan tänkt Fy fan vad skönt...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 260
Senast: monster1
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 232
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar