Resa när man har hund?

Problemet med husvagn är att det blir varmt i husvagnar om det är varma dagar, det är inte heller ett alternativ att lämna hunden så många timmar i en husvagn. Hade mycket hellre lämnat hunden i ett svalare hotellrum om det är på sommaren.

Det lättaste är, tycker jag, att boka hundvänliga hotell och aldrig vara borta från hotellet så många timmar i taget helt enkelt om man måste lämna dom för aktiviteter dom inte kan vara med på.
Det är inget generellt problem att husvagnar blir varma soliga dagar. Vissa dåligt isolerade modeller isf om man inte drar ner för fönster osv.
Hade inget problem med hund och barn i varken vår gamla Sävsjö eller Polaren. Nya vagnen är från 2019 och har AC. Det är en sämre isolerad vagn med stort tak-frontfönster så den kan bli lite varm även när man drar ner så då är ACn bra. Men har inte saknat det i de andra vagnarna.

Om de inte kan vara med så lämnar vi till grannar, vänner, familj.
Har aldrig haft dem hos främmande/pensionat iom turligt nog haft folk som gärna vill vara hundvakt.
Har själv också passat andras hundar då och då.

Jag och mina föräldrar har ju Ascot tillsammans så vid de flesta resor är han då antingen bara hos mina föräldrar om jag reser eller hos mig om dom reser. Min syster och hennes man kan också passa men då vi inte har dagis längre blir det lite mer meckande. Vid de tillfällen vi alla är bortresta, tex en vecka i september förra året då vi alla var i Spanien för ett firande, så var Ascot på hundpensionat. Han kommer troligen även vara där 1,5 vecka i slutet av maj då jag och mina föräldrar ska på bröllop i Spanien. Min syster pch hennes man är visserligen hemma den 1,5 veckan förutom ena helgen, men hon kommer då vara höggravid så det gör det ju lite komplicerat att lämna honom hos dom. Just nu har vi bokat pensionat igen. Dyrt är det dock, särskilt som vi väljer lyxvarianten... kostnaden är just över 10 000 kr.

Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna?

Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är hon så pass sjuk i sin cancer att det inte fungerar riktigt. Jag har en kompis som kanske, potentiellt skulle kunna någon dag här och där, men det känns inte helt optimalt heller.

Brukar folk ha dem på typ pensionat? Hur fungerar det? Mina hundar skulle inte uppskatta hundgård, och inte heller andra hundar. Och det känns som att det blir väldigt dyrt?

Eller stannar man helt enkelt hemma och reser aldrig?

Just denna resa ska vi åka till göteborg och gå på liseberg, så att ta med hundarna är inte riktigt görbart. I framtiden har vi diskuterat husvagn, då kan man lämna dem "hemma" några timmar medans man hittar på saker som de inte kan vara med på. Men det är inte riktigt görbart just nu heller. Men risken just nu är stor att vi helt enkelt inte kommer iväg. Vilket känns jättetråkigt då vi har försökt under tre års tid att komma iväg dit med några kompisar...

Vad har ni andra för lösningar?
Vänner, hundpensionat eller hundvänligt hotell ( mina hundar har aldrig haft problem med att bli lämnade i ett hotellrum).

Jag har två hundar och den ena hade man kunnat lämna till vem som helst utan problem. Men den andra är en annan historia. Han är en ängslig själ och trivs bäst hemma i sin trygga miljö. Han hade garanterat mått superdåligt på ett hundpensionat eller liknande och jag hade aldrig vågat lämna honom ensam på ett hotellrum/hyrstuga.

Så, det korta svaret är att vi inte reser 😄 Vi har dock en liten gård med andra smådjur också så det är inte enbart pga hunden. Dock hade det varit mycket lättare att hitta gårdsvakt om hunden inte ingick.

Tre gånger på 10 år har vi haft hund/gårdsvakt - vår egna bröllopsresa, när dottern föddes och när min mans syster gifte sig.

Jag har två hundar och den ena hade man kunnat lämna till vem som helst utan problem. Men den andra är en annan historia. Han är en ängslig själ och trivs bäst hemma i sin trygga miljö. Han hade garanterat mått superdåligt på ett hundpensionat eller liknande och jag hade aldrig vågat lämna honom ensam på ett hotellrum/hyrstuga.

Så, det korta svaret är att vi inte reser 😄 Vi har dock en liten gård med andra smådjur också så det är inte enbart pga hunden. Dock hade det varit mycket lättare att hitta gårdsvakt om hunden inte ingick.

Tre gånger på 10 år har vi haft hund/gårdsvakt - vår egna bröllopsresa, när dottern föddes och när min mans syster gifte sig.
Lite sådär är det numera för mig också. Det är typ trettioelva andra djur som också ska ses efter och gamla shiban skulle jag aldrig lämna till Någon... så här sitter vi. :D Självvalt. vill folk träffa oss får de komma hit annars videochattar vi.

Enda gången jag lämnat bort en av hundarna var Kailzie då vi åkte till kanarieöarna för att fira mamma och hunden blev kvar hos mormor. Det förstörde nästan semestern att inte ha henne med ändå så efter det blev det inget liknande.

Dyrt är det dock, särskilt som vi väljer lyxvarianten... kostnaden är just över 10 000 kr.
Oj! Var tvungen att kolla det stället jag använde för fem år sedan. De har ökat priset, men det är ändå billigare. 230 kr/dygn. Mindre per hund om man har mer än en i samma rum.
Vad ingår i lyxvarianten?

Oj! Var tvungen att kolla det stället jag använde för fem år sedan. De har ökat priset, men det är ändå billigare. 230 kr/dygn. Mindre per hund om man har mer än en i samma rum.
Lyxen kostar ca 4000 kr extra. Den största skillnaden är att hunden bor i hemmiljö i bostadshuset med personalen. Det förutsätter dock att hunden är bekväm med andra hundar.

Screenshot_20250406_221003_Chrome.webp

Dygnspriset för vanlig vistelse för stor hund är 479 kr per dygn för vanlig dag och 599 per dygn för högsäsong
Detta är i Stockholm, eller ja just utanför Stockholm.

Vi har ingen självklar lösning just nu då vår hundvakt sedan över 10 år inte riktigt har hälsan för att vakta hund längre. Nu har jag bara en hund för tillfället och hon är superenkel så jag tror nog att vi kan få till en lösning med annan hundvakt om det behövs. Så länge hon funkar med ev. hundar hos hundvakten.

Hittar vi ingen hundvakt så funkar det antagligen med pensionat också även om hon nog helst bor "inne" hos någon så skulle hon antagligen finna sig att bo i box/hundgård utan större problem.

Att lämna på hotellrum är inga problem men 6 timmar lämnar jag helst inte oavsett var.

Men det var nog snart 8 år sedan vi reste mer än 1 natt utan hund men kanske blir det mer när barnen är större och vill åka till diverse nöjesparker.

Jag har ett antal hundvakter att välja på, har även hittat främlingar på Facebooks hundpassningsgrupper när vi varit ute på resa. Har funkat hur bra som helst :).

Kostnad om 10 000 är för 12 dygn. Med lyxen blir det dyrt. Utan lyxen blir det knappt 6000 kr, vilket fortfarande är en hel del pengar.

Lyxen kostar ca 4000 kr extra. Den största skillnaden är att hunden bor i hemmiljö i bostadshuset med personalen. Det förutsätter dock att hunden är bekväm med andra hundar.

Visa bifogad fil 165177

Dygnspriset för vanlig vistelse för stor hund är 479 kr per dygn för vanlig dag och 599 per dygn för högsäsong
Det där skulle passa min vovve! Hon går ihop med nästan alla och älskar att ligga I soffan.

Hundpensionat, vår gillar hundgård så han har noll problem med det. Sen var det länge sen sist nu, vårt pensionat har lagt av, tyvärr för de var suveräna.

Men vi åker också mindre, vi har vuxna barn som gärna bor hemma en helg sen får han också följa med i stor utsträckning. Han är van vid olika typer av boende och fixar till och med hotell där hunden i grannrummmet stod och skällde. I och för sig var vi också i rummet men hemma larmar han vid ljud utifrån. Han har testat det mesta från storstadsliv till ödsliga stugor, jobbigast var det som unghund första kvällen i Göteborg att våga göra i från sig eller ha tid med det. Men han vande sig snabbt. :)

Jag använder en hundvakt eller min mamma i första hand. Skulle ingen av dom kunna så finns det några andra släktingar eller vänner att fråga och i värsta fall skulle jag kunna lämna honom några dagar till egentligen vem som helst som verkar vettig 😁 han är enkel på så sätt att bara han får vara med och gå ut lite då och då så är han nöjd och glad.

Det har också hänt att vi bokat hundvänligt boende om vi åker iväg på något där det funkar att ha med sig hund, typ fjällvandring eller nationalparksbesök. Men ofta när vi åker iväg inkluderar det kanske nån nöjespark, museum, roliga restauranger, bröllop eller sådant där det inte funkar att ha med sig hund så då får han stanna hemma med någon annan.

I första hand mina föräldrar. De är hundvakter i stort sett någon dag per vecka, så det är hundens andra hem. Att de kunde vara hundvakter ett par veckor om året + enstaka dagar här och där var en förutsättning för att vi skulle skaffa hund.

Vi har också lämnat hunden på pensionat under en vecka när vi reste iväg med mina föräldrar. Funkade super, hunden hade det underbart. Dom anpassade hela vistelsen efter hunden. Vår hund bodde med dem i deras hus på nätterna och i hundgård med andra hundar på dagarna. Tror vi betalade runt 350 kr dygn.

Visa bifogad fil 165177

Vad löjligt skrivet för att kunna öka priserna, inget av det där ser jag som någon särskild lyx och vadå "lyxigare mat"? Hunden ska väl äta sin egen mat?

Men det är ju så, man kan få det mesta att låta mer värt en vad det är och vad som faktiskt borde vara ganska självklart.

Vad löjligt skrivet för att kunna öka priserna, inget av det där ser jag som någon särskild lyx och vadå "lyxigare mat"? Hunden ska väl äta sin egen mat?

Men det är ju så, man kan få det mesta att låta mer värt en vad det är och vad som faktiskt borde vara ganska självklart.

Formuleringen att kalla det lyx kan väl diskuteras men jämförelse både vad gäller priset och vad man får för det är ju i jämförelse med den vanliga inkvarteringen? Tror knappast att de menar att det är "lyx" jämfört med hur hunden har det hemma. De som väljer det här alternativet gör nog det för att hunden ska få bo i hemmiljö, inte för att det ska vara "lyxigt".

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 336
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 607
Senast: Nota
·
Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3
Svar
56
· Visningar
1 925
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 185
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Shettistråden del II