Resa med hund - Oslo

sportyscorpion

Trådstartare
hej,
någon som varit i Oslo eller Norge med hund?
Vi tänkte bila till oslo i sommar. jag har hört att norge är ett hundvänligt land där hundar är välkomna på t ex hotell. Stämmer det?
Vad skulle ni tipsa om för aktiviteter som hundarna kan va med på?

Tack!

Sv: Resa med hund - Oslo

Haft hunden med till Oslo tidigare, innan reglerna kring avmaskning kom.
Tänk på att vissa raser inte är tillåtna, jag blev rekommenderad att stamtavlan skulle med därför.
Hade eget boende så vet inte om hotell etc men råkade inte ut för nåt krångel eller sura miner iaf.

Jag har inte varit i Norge, bara i andra länder.

När det gäller hundar på hotell så kan det skifta. Det brukar stå i beskrivningen av hotellet om man går in och kollar. Vissa hotell tillåter inte, andra hotell tillåter och vissa av dem lägger till på priset om man har hund. Man bör tala om när man bokar att man har hund med sig. Det är säkert samma regler på hotell i de flesta länder.

Att tänka på när man åker till Norge är att reglerna ändrats fr o m 1/5 2013 så att hunden numera måste ha pass och så måste den avmaskas av veterinär innan man passerar gränsen från Sverige.

Angående aktiviteter så kolla t ex med rasklubben om de har något evenemang just när ni ska åka dit. Eller gå in på nkk.no = norska kennelklubben.

kom i håg att de skärpt kraven att resa in och ut i norge från och med 1:a maj. Du måste bla ha pass och veterinären ska skriva intyg på att hunden är avmaskad..

Pass, rabiesvacc. och max 28 dagar gammal maskning mot dvärgbandmask - utförd och antecknad av veterinär!

Det stämmer, hundar från sverige behöver bara pass och avmaskas mot dvärgbandmask 24 – 120 timmar före ankomst. Veterinären måste intyga avmaskningen.

Det senaste jag hörde var iofs via FB, men det är Norsk-svenska hundinstruktörer som beklagade sig just över rabiesvacc.kravet som införs from 1/5 2013. Ska leta källor.

Det senaste jag hörde var iofs via FB, men det är Norsk-svenska hundinstruktörer som beklagade sig just över rabiesvacc.kravet som införs from 1/5 2013. Ska leta källor.

Nej - inget rabiesvaccinerings tvång. Det gick ett rykte då någon från Norge skrivit fel info, men dom har dementerat det.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 057
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 277
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023