Resa med hästen till Danmark

Sv: Resa med hästen till Danmark

Jovisst, jag känner till reglerna. :) Fast jag undrar varför hästar som ska tävla är undantagna från denna hälsokontroll? De om några som kommer i kontakt med så många andra hästar på en tävlingsplats, borde ju ha krav på hälsokontroll?

Immer: Du har ju varit i Danmark på kort visit. Jag antar att du ordnade med hälsokontroll både i Sverige och i Danmark? Jag hade ett fasligt besvär med att göra mig förstådd i Danmark...

Det är för att tävlingarna sker under kontrollerade former enligt vissa reglementern och med veterinär på plats skulle jag tro.

Jag funderar på att visa min welsh i DK och då är det också veterinär på plats och naturligtvis måste hästen vara i bra skick men det är stopp ändå.
Och att betala 1500 för ett veterinärintyg känns väl saftigt så jag avstår.

Jag har faktiskt aldrig haft häst med i Danmark, men om jag någon gång skulle göra det så hade jag inte vågat chansa på att köra utan intyg.

Vad gäller det som HannaZ skriver om kontrollerade former under tävling, så är det säkert så.

För att tävlingshästar ska få slippa intyget måste de i stället kunna visa upp en startlista som visar att de är anmälda till tävling på vägen dit och en resultatlista som visar att de verkligen tävlat på vägen tillbaka.
Så om t ex ryttare eller häst blir dåliga på tävlingsplatsen så att de inte kan starta, då behövs intyg för hemresan. Jag vet två stycken nu bara i vår som blivit vända tillbaka vid gränsen mellan Sverige och Danmark just p g a avsaknad av intyg. Många danskar har fått för sig att det inte behövs mellan Sverige och Danmark utan bara om de ska till Tyskland. Svenska tullen kan kontrollera men det är Jordbruksverket som avgör vad som ska göras när någon påträffas utan "rätt" papper.

Vad synd det är att det ska vara så krångligt att ta sig över bron bara för några dagar. Ska man ha veterinärintyg i Danmark så ville de sist att jag skulle höra av mig till dem några veckor i förväg innan veterinären skulle komma ut. Det innebär att jag måste ringa till rätt veterinär redan i Sverige, vilket kan vara lite krångligt...

Jag ska se om jag kan hitta fakturan från sist och se om jag kan få fatt i samma veterinärstation i Danmark som förra året. Värt att chansa är det ju inte som sagt, för stoppad utan lov att få fortsätta är inget roligt. Fast jag tror att de flesta åker utan papper mellan Sverige - Danmark och även Tyskland - Danmark. De har haft tur och inte blivit stoppade då!

Egentligen är det inte krångligt alls, utan en förenkling för just hästar som reser så mycket. Om du vill se krångel så kolla upp vad som krävs om du skulle ta med dig ett får eller en ko istället, ja eller bara en hund. För hunden behöver ett pass, godkänd rabiesvaccination, godkänt antikroppstest och avmaskning som ine får vara mer än tio dagar gammal. Den ska dessutom vara gjord av veterinär och inskriven i passet alternativt att hundägaren har fått ett fyraveckors intyg från Jordbruksverket som då gäller i fyra veckor.
Så "bara" ett hälsointyg på hästen är en klar förenkling.

HannaZ: Vet du var jag finner en distriktsveterinär i Danmark? Jag vet inte vad det heter på danska.
Det heter Embedsdyrelæge :) Kolla in Fødevarestyrelsens hemsida under Dyr.

När jag tog hem min häst från Danmark fick jag höra att det krävs en färdplan oavsett resans längd, men en sådan sätter man enkelt ihop. Transporten måste vara märkt med "Djurtransport", "Hästtransport" eller liknande. Antar att det gäller åt andra hållet också, så att du har skrivit ut en färdplan från t.ex. Eniro på resvägen genom Danmark.

Egentligen är det inte krångligt alls, utan en förenkling för just hästar som reser så mycket. Om du vill se krångel så kolla upp vad som krävs om du skulle ta med dig ett får eller en ko istället, ja eller bara en hund. För hunden behöver ett pass, godkänd rabiesvaccination, godkänt antikroppstest och avmaskning som ine får vara mer än tio dagar gammal. Den ska dessutom vara gjord av veterinär och inskriven i passet alternativt att hundägaren har fått ett fyraveckors intyg från Jordbruksverket som då gäller i fyra veckor.
Så "bara" ett hälsointyg på hästen är en klar förenkling.

Ja om vilken veterinär som hade fått utfärda det, men nu blir det ju sablarns dyrt eftersom det måste vara en distriktare.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 958
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)

Hästrelaterat