Resa med hästen till Danmark

Rimfaxe

Trådstartare
Jag ska i augusti resa med min häst till Danmark. Jag har läst mig till att man då behöver ha ett hälsointyg inte utfärdat senare än 48 timmar före lastningen. Jag undrar vad veterinären gör när den ska skriva ett hälsointyg, vad kollar de? Kollar de att hästen är vaccinerad t ex? Vad annat?

Vanligt hästpass har hästen också. Det räcker väl så?

Vi kommer att köra själva och resan kommer pågå i mer än 8 timmar totalt, men vi kommer stanna och övernatta på halva sträckan. Då är det väl ok med själva resan i sig?

Sv: Resa med hästen till Danmark

När vi har åkt utomlands med häst så har vet bara kollat allmän hälsostatus på hästen, slemhinnefärg, temp, andning osv.
En vet klev inte ens ur bilen utan såg hästen på femton meters håll.:crazy:

En fundering jag har, behövs vet inrtyg för danmark?

De tävlingshätar jag åkt med till danmark (som hästskötare) hade aldrig något intyg. Racehästar, kanske har det annorlunda än ridhästar?

Om man åker till officiell tävling och har intyg på det så behövs det ej. I andra fall måste man ha det även till Danmark :)

I Sverige tycker jag ändå att kontrollerna känns rättfärdiga, då de kollar hälsostatus, slemhinnor, temp etc. Sen kollar de såklart att hästen som ska resa är densamme som i passet (kollar chipmärkning etc).

När jag gjorde kontrollen i Holland var det inte ens en vet som var ute, utan en man från typ SJV som kollade att hästen var samma som i passet. Där var man också tvungen att ha holländsk adress som de skickade räkningen till. I frankrike var jag först tvungen åka till distriktsveterinär, som inte ens såg hästen utan bara fyllde i papper. Sen var jag tvungen att åka till typ SJV och där få det inrapporterat. Även om det i Franrkike tog en hel dag med allt åkande och pappersarbete, så slapp jag där betala något, troligtvis för att jag inte gjorde som man egentligen skulle göra (boka tid etc).

Så TS; tänk på att när du reser tillbaka (om du ska göra det) måste du också ha hälsointyg, och kanske fixa med fler saker (beroende på land).

Annat att tänka på vid utlandsfärd är transportregler, hastighetsregler, lämplighetsintyg (eller vad det heter) för att få köra hästtransport (vi har dispens i Sverige för privatpersoner, vilket de inte har i tex Danmark). Jag tror inte Sverige har några vaccinationskrav på sig, men jag vet att när min importerades från Frankrike 2003 gav de honom rabiesvaccin. Numera är dock inte det något krav (vet inte om det var det då heller för den delen).

Transporten till Danmark gäller inte tävling, utan jag ska vistas där ett par månader med min häst, sedan fara hem med hästen igen.

Följande läste jag på kompetensbevis.nu:
"Det senaste utspelet om vem eller vilka som behöver Kompetensbevis kom på Ridsportförbundets hemsida den 14 mars:

Danmark har till viss del ändrat sina regler till en tolkning som i stort sett överensstämmer med vår - LÄS mer HÄR .

Man hänvisar till danska Foedevarestyrelsen, som skriver:

På den baggrund kan gives følgende eksempler på situationer, der som hovedregel må anses som omfattet af begrebet ”transport i forbindelse med økonomisk virksomhed”:

· Traditionelle transportvirksomheder

· Transport af dyr til deltagelse i udstillinger, kåringer, stævner o. lign., såfremt dyrenes handelsværdi forventes at blive øget væsentligt ved deltagelse i det konkrete arrangement, og hvor der eventuelt forventes udbetalt store pengepræmier. Dette indebærer f.eks., at transport af heste til et internationalt FEI- stævne og hingste til hingstekåring (Herning), som hovedregel er omfattet. I forbindelse med hingstekåringsarrangementet i Herning vil transport af heste, der skal deltage i konkurrenceklasser, championatklasser og lignende, der kan sidestilles med nationale ridestævner eller show, som hovedregel ikke være omfattet."

Jag kommer ju inte att anlita någon transportör till att köra hästen, utan det gör jag och min sambo själva. Det borde väl innebära att vi inte behöver något slags kompetensbevis för att köra? Vi får ju inte betalt för att köra. Däremot, om vi anlitat en transportör, så hade han varit tvungen att ha detta kompetensbevis som efterfrågas? (Vi har båda BE-körkort, ifall det skulle förändra något.)

Något som jag alltså måste leta upp, är någon som kan utfärda ett motsvarande hälsointyg när jag ska fara hem igen? Så uppfattar jag det.

Det beror faktiskt på vad som ska hända med hästen i Danmark mer än det du själv som kör eller inte. Som exempel ska du ha hästen med dig för att träna för en bra tränare under några månader. Så kommer hästen att öka i värde av att vara i Danmark och då krävs kompetensbevis för resan i Danmark. Om hästen istället bara ska gå på bete och inte göra något alls inget kompetensbevis. D v s om resan innebär att hästen ökar i värde så krävs kompetensbevis om den inte gör det så krävs det inte.

Jag har kört ner genom Europa både 2007 och 2008 utan kompetensbevis. Vad som hade hänt om jag blivit stoppad vet jag ej... Men det var i kompetensbevisens linda, så det var lite svårt att fixa i Sverige och oklart om det behövdes i de andra länderna, så jag chansade utan.

Som jag tolkar det så behöver man i Danmark ej kompetensbevis om det handlar om show, eller om man bara ska dit för uppehälle eller träning (fast hästens värde ökar väl av träning, så det beror på hur hårda de är....).

Du får ta reda på vad motsvarigheten till Jordbruksverket/distriktsveterinärer är i Danmark och ta kontakt med dom. När jag var både i Holland och Frankrike hade jag landsmän till hjälp, som visste vilka man skulle kontakta och så.

Transporten till Danmark gäller inte tävling, utan jag ska vistas där ett par månader med min häst, sedan fara hem med hästen igen.

Följande läste jag på kompetensbevis.nu:
"Det senaste utspelet om vem eller vilka som behöver Kompetensbevis kom på Ridsportförbundets hemsida den 14 mars:

Danmark har till viss del ändrat sina regler till en tolkning som i stort sett överensstämmer med vår - LÄS mer HÄR .

Man hänvisar till danska Foedevarestyrelsen, som skriver:

På den baggrund kan gives følgende eksempler på situationer, der som hovedregel må anses som omfattet af begrebet ”transport i forbindelse med økonomisk virksomhed”:

· Traditionelle transportvirksomheder

· Transport af dyr til deltagelse i udstillinger, kåringer, stævner o. lign., såfremt dyrenes handelsværdi forventes at blive øget væsentligt ved deltagelse i det konkrete arrangement, og hvor der eventuelt forventes udbetalt store pengepræmier. Dette indebærer f.eks., at transport af heste til et internationalt FEI- stævne og hingste til hingstekåring (Herning), som hovedregel er omfattet. I forbindelse med hingstekåringsarrangementet i Herning vil transport af heste, der skal deltage i konkurrenceklasser, championatklasser og lignende, der kan sidestilles med nationale ridestævner eller show, som hovedregel ikke være omfattet."

Jag kommer ju inte att anlita någon transportör till att köra hästen, utan det gör jag och min sambo själva. Det borde väl innebära att vi inte behöver något slags kompetensbevis för att köra? Vi får ju inte betalt för att köra. Däremot, om vi anlitat en transportör, så hade han varit tvungen att ha detta kompetensbevis som efterfrågas? (Vi har båda BE-körkort, ifall det skulle förändra något.)

Något som jag alltså måste leta upp, är någon som kan utfärda ett motsvarande hälsointyg när jag ska fara hem igen? Så uppfattar jag det.

Tyvärr är det bara distriktarna som fr utfärda hälsointyg (vilket du antagligen redan vet).

Haha, detta är ju faktiskt lite komiskt tycker jag. :) Vem skulle kunna intyga en hästs värde före och efter? I mitt fall är nog hästen värd lika mycket före som efter, eftersom det är en ras - Nordsvensk Brukshäst - som få vill betala särskilt mycket pengar för. Dessutom är det Akademisk Ridkonst det handlar om, och det lär ju knappast göra någon större värdeförändring på hästen. Nåja, jag ska leta vidare och se om jag kan hitta något, tack för infon. Det kan ju vara så att de på kompetensbevis-sidan kan upplysa en också...

HannaZ: Jo, jag förstår att det är en veterinär som måste utfärda hälsointyget.

Jag vet inte...men behöver man inte något slags importtillstånd från Jordbruksverket när man ska ta in hästen i Sverige igen?

Jag vet inte...men behöver man inte något slags importtillstånd från Jordbruksverket när man ska ta in hästen i Sverige igen?

Nej det behövs inte så länge man håller sig till andra EU-länder. Det är en helt annan sak att t ex ta en häst till Norge som inte är EU-land.

Haha, detta är ju faktiskt lite komiskt tycker jag. :) Vem skulle kunna intyga en hästs värde före och efter? I mitt fall är nog hästen värd lika mycket före som efter, eftersom det är en ras - Nordsvensk Brukshäst - som få vill betala särskilt mycket pengar för. Dessutom är det Akademisk Ridkonst det handlar om, och det lär ju knappast göra någon större värdeförändring på hästen. Nåja, jag ska leta vidare och se om jag kan hitta något, tack för infon. Det kan ju vara så att de på kompetensbevis-sidan kan upplysa en också...

HannaZ: Jo, jag förstår att det är en veterinär som måste utfärda hälsointyget.

Ja fast det måste vara en distriktsveterinär enligt reglerna.

HannaZ: Vet du var jag finner en distriktsveterinär i Danmark? Jag vet inte vad det heter på danska.

Som jag har läst mig till gäller detta med kompetensbevis dem som transporterar häst i någon slags ekonomisk verksamhet:

"Der er forskellige regler for transport af dyr, alt efter hvilke dyr, det drejer sig om, hvor langt og hvor hen de skal transporteres samt om de transporteres i som led i økonomisk virksomhed.

Fødevareregionerne administrerer ordningen om autorisation af transportvirksomheder, der transporterer dyr. Læs mere om, hvad der kræves for at kunne blive godkendt til at køre med dyretransporter under punktet: Autorisation som dyretransportør."

Det finns också ett dokument om vad ekonomisk verksamhet definieras som. Dokumentet är hyfsat utförligt, på två A4-sidor, där jag fann en del information. Mer hobbybetonad transport av djur, anses som "icke ekonomisk verksamhet", så jag antar att min resa är av hobbybetonad art, jag anser det. :)

Ska man hårddra det så är ju en tävling en ekonomisk verksamhet eftersom den ju höjer hästens värde. En häst som deltagit och tagit placeringar i flera tävlingar är ju mer värd än den häst som inte gjort det, om de båda i övrigt tränats på samma nivå. Dock anses privatpersoners transport av hästar till diverse tävlingar vara av icke ekonomisk verksamhet. :grin:

Som det ser ut i alla fall, så är min resa och transport av hobbybruk. :)

HannaZ: Vet du var jag finner en distriktsveterinär i Danmark? Jag vet inte vad det heter på danska.

Som jag har läst mig till gäller detta med kompetensbevis dem som transporterar häst i någon slags ekonomisk verksamhet:

"Der er forskellige regler for transport af dyr, alt efter hvilke dyr, det drejer sig om, hvor langt og hvor hen de skal transporteres samt om de transporteres i som led i økonomisk virksomhed.

Fødevareregionerne administrerer ordningen om autorisation af transportvirksomheder, der transporterer dyr. Læs mere om, hvad der kræves for at kunne blive godkendt til at køre med dyretransporter under punktet: Autorisation som dyretransportør."

Det finns också ett dokument om vad ekonomisk verksamhet definieras som. Dokumentet är hyfsat utförligt, på två A4-sidor, där jag fann en del information. Mer hobbybetonad transport av djur, anses som "icke ekonomisk verksamhet", så jag antar att min resa är av hobbybetonad art, jag anser det. :)

Ska man hårddra det så är ju en tävling en ekonomisk verksamhet eftersom den ju höjer hästens värde. En häst som deltagit och tagit placeringar i flera tävlingar är ju mer värd än den häst som inte gjort det, om de båda i övrigt tränats på samma nivå. Dock anses privatpersoners transport av hästar till diverse tävlingar vara av icke ekonomisk verksamhet. :grin:

Som det ser ut i alla fall, så är min resa och transport av hobbybruk. :)

Skit i kompetensbeviset, om du blir stoppad kan du ju bara säga att hästen gått på bete eller nåt.

I de svenska reglerna måste det vara en statligt anställd veterinär och då blir det ju en distriktare. Jag förutsätter att detsamma gäller i Danmark eftersom det är eu-regler som ligger till grund.

Dit du ska och träna, de bör väl ha varit med om att ha svenska ekipage på besök tidigare? Kanske de vet eller kan upplysa om vad det heter.

Hart en kompis som var och tränade en vecka i Danmark, hon hade varken hälsointyg eller nåt annat men jag är för feg för att ge mig på nåt sånt.

Uppdatering på gammal tråd.

Det gick bra med resandet. Hälsointyg fixade jag både här i Sverige och inför hemresan. Det blev inga kontroller av det dock. :)

Nu tänkte jag göra en kortare visit i Danmark. När jag läser på SJV hemsida när det gäller tävling, så behövs visst inte hälsointyg. Problemet är att jag inte ska tävla, utan bara vistas där några dagar. Finns det något vis att undkomma kravet på hälsointyg?

Saxat från SJV:s hemsida:

Lindrigare krav om hälsointyg för hästar som reser inom Norden
Hästar som ska tävla i Sverige, Danmark, Finland eller Norge behöver inte ha hälsointyg när de reser mellan dessa länder. Hästar som ska delta i travtävling, galopptävling, dressyrtävling, hopptävling, fälttävlan, körtävling, distansritt, ridtävling med islandshästar samt tävling i westernritt kan resa utan hälsointyg i upp till fem dagar före första tävlingen och upp till fem dagar efter hästens sista tävlingsdag.

När du åker till tävlingen måste du kunna visa att hästen ska tävla genom att till exempel visa en startlista.
När du reser tillbaka måste du visa ett tävlingsintyg.
Om hästen redan har ett giltigt hälsointyg behöver du inte visa några andra handlingar.
"

Får jag slänga in en snabb fråga och undra vad du betalade för hälsointyget här i Sverige?

Ungefär 1000 kr kostade det. Jag lät då ta ut en distriktsveterinär som gjorde denna hälsokontroll och utfärdade intyget.

Får jag slänga in en snabb fråga och undra vad du betalade för hälsointyget här i Sverige?

kostnaden beror mkt på hur långt distriktarn måste köra, om det kan passas in med andra uppdrag i närheten osv. Bäst är väl att kolla med närmsta distriktsvet.-station.

Nu tänkte jag göra en kortare visit i Danmark. När jag läser på SJV hemsida när det gäller tävling, så behövs visst inte hälsointyg. Problemet är att jag inte ska tävla, utan bara vistas där några dagar. Finns det något vis att undkomma kravet på hälsointyg?

Såvitt jag förstår så gör man bara undantag för hästar som ska tävla.
Ta och maila jordbruksverket, så får du ett korrekt svar!

Tänk också på detta, att om du chansar på att köra utan intyg och blir stoppad i en kontroll, så är det hästen som får lida mest. Den kan få stå i den varma transporten i timtal innan distriktaren kan komma till gränsen, och har du riktig otur kanske du får återvända till Danmark för att uppsöka veterinär där.

Jovisst, jag känner till reglerna. :) Fast jag undrar varför hästar som ska tävla är undantagna från denna hälsokontroll? De om några som kommer i kontakt med så många andra hästar på en tävlingsplats, borde ju ha krav på hälsokontroll?

Immer: Du har ju varit i Danmark på kort visit. Jag antar att du ordnade med hälsokontroll både i Sverige och i Danmark? Jag hade ett fasligt besvär med att göra mig förstådd i Danmark...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 958
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)

Hästrelaterat