Repgrimma i transport?

Nomina

Trådstartare
Hejsan alla glada bukare :D
Har en ganska kort och enkel fråga: Är det dumt av någon anledning att köra hästen till en träning i repgrimma?

Vi ska nämnligen ha repgrimma på träningen, har alltid lastat med vanlig grimma tidigare men kom fram till att det vore smidigare att ha repgrimman på direkt, men vill vara säker på att det inte kan skada hästen på något sätt.

Kommer själv inte på några säkerhetsrisker eller liknande, men det gör jag i stort sett aldrig så jag litar inte på mig själv. :D

Sv: Repgrimma i transport?

Du bör använda en vanlig grimma. Repgrimman är mkt skarp och vid en ev olycka kan den skada hästen, repgrimman bör öht inte användas utan någon i andra änden av snöret så att säga.

NEJ nejnejnejnej, du ska aldrig binda upp hästen i repgrimma, än mindre köra den i transport med repgrimma. Den går inte sönder om hästen kastar sig utan kan orsaka stor skada på nacken. Betrakta repgrimman som ett mycket skarpt träningsredskap, inte som ett uppbindningsredskap.

/Migo

Nej du kan inte binda hästen i repgrimma i transporten. får den panik skalar den av sig hela huvudet.

En repgrimma ska i de flesta fall jämnställas med ett träns. Inte binder du upp din häst i tränset när den står i gången eller i transporten?

Byt till vanlig grimma när ni kommit in i transporten.

Repgrimman är så stark att hästen går sönder före grimman.

Alla har redan svarat på din fråga och jag säger att om det är så jobbigt att byta grimma innan du lastar ur hästen på träningen så kan du ju ha repgrimman under den vanliga grimman i transporten, men att du absolut sätter fast hästen i den vanliga grimman...

Jag har åkt kortare sträckor med min häst med träns under grimman när jag velat vara lat/bekväm...

Absolut inte!
Som de andra sagt, hästen går sönder före grimman .. När jag transporterar hästar så använder jag alltid läder grimma, har inte ens "vanlig" tyggrimma eftersom den också kan "ha sönder" hästen. Läder grimman är den som går sönder lättast om det skulle hända en olycka eller om hästen skulle få ren panik.

Jag använder också lädergrimma, men av motsatt orsak. Att den INTE går sönder om hästen börjar slita i den.

Det som går sönder på en grimma (om man har hyfsad kvalité på sina grejor) är spännen. De lädergrimmor jag sett som gått sönder hade jag inte använt ö h t, där har lädret varit av kass indisk kvalité och därför gått sönder, inte för att hästen har haft panik utan för att den ryckt till.

Jag ser det som ett absolut måste att alla grejor MÅSTE hålla, så inte hästen kommer lös när den vill utan när jag anser att det är läge. En häst som kommer lös i transporten kan förstöra både sig och transporten totalt, medan den om den suttit fast bara blivit en smula skakad.

Hejsan alla glada bukare :D
Har en ganska kort och enkel fråga: Är det dumt av någon anledning att köra hästen till en träning i repgrimma?

Vi ska nämnligen ha repgrimma på träningen, har alltid lastat med vanlig grimma tidigare men kom fram till att det vore smidigare att ha repgrimman på direkt, men vill vara säker på att det inte kan skada hästen på något sätt.

Kommer själv inte på några säkerhetsrisker eller liknande, men det gör jag i stort sett aldrig så jag litar inte på mig själv. :D

Om du inte själv inser riskerna borde du inte använda den öht:mad:

I annan tråd klippte jag in vad tillverkare och och nh-instruktörer skriver på sina hemsidor ang användningen. Det är ett skarpt redskap som endast ska användas till träning och kan skada hästen allvarligt

TÄNK lite!

Sätt isåfall repgrimman under lädergrimman. Repgrimman är alldeles för skarp att ha på om hästen skulle kasta sig, fastna eller liknande. Den är också (vanligtvis) gjort i nylon vilket inte går sönder om hästen fastnar.

Jag fick information om att Bucas "tyggrimma" är den enda som är gjord för att gå sönder vid en viss belastning. Och det har jag (tyvärr) fått tillfälle att bevisa. För min unghäst hade sönder fyra såna grimmor under fyra transporter förra sommaren (två st. T-o-R-transporter 7 km bort till NH-tränare...). Vid det laget hade jag insett att han nog antingen borde stå helt obunden i transporten ELLER få stå på full bredd (dvs plocka ur mellanväggen). Men sen dess har jag undvikit allt som kräver att han ska transporteras... (istället tog jag hem NH-tränaren till vår egen ridbana istället :-) ).

Ibland när han är i spökperioder brukar jag sätta på repgrimman utöver tränset (sidepull) när jag rider ut för då kan jag stiga av och leda i repgrimman+ledrep förbi "skräcksakerna" längs vägen.

repgrimman är ett ARBETSREDSKAP!
Lika lite som att du skulle binda upp hästen i träns i transporten! eller ha sadeln på.. lika lite har repgrimman i transport,stallgång,box och hage att göra (av rena säkerhets orksaker).

Detta pga grimman inte går sönder om hästen ev skulle fastna i sig själv eller i något annat.

Min går/står alltid utan grimma i hage och box, enda gången repgrimman åker på är vid arbete med hästen ifrån marken..

:)

* Svar till alla *

Tack för att ni tog er tid att läsa och svara :)
Jag ska under inga omständigheter ha repgrimma på honom i transporten, jag lovar :D

Till er som tyckte att jag var dum som inte tänkte efter själv; Tack ni också för att ni tog er tid, men anledningen att jag frågade var för att jag inte ville göra något dumt och själv inte känner till hur lätt olika material och produkter går sönder och dessutom inte har kört hästar speciellt mycket under mitt liv. Jag kan helt enkelt ingenting inom just de ämnena.

Bättre att be om hjälp än att göra fel, säger jag. :idea:

bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och fortsätta vara det ;) det är mitt motto, ha det så skoj med din häst kram kram

Det är väl inte "tyvärr" att grimmorna gått sönder?
Du hade nog skrivit större "tyvärr" om grimmorna inte gått sönder...

/Seabaz som lastade sin häst i tyggrimma första gången den skulle åka och aldrig mer gör det... Hästen fick panik, ramlade och blev hängande i en grimma som inte gick sönder, inte ens spännena gick sönder. Efter att hästen skurits loss ur grimman, all inredning fått plockas ut medan hästen fortfarande låg och sprattlade, givit lugnande medel till hästen och sedan fått upp den på fötter - hade jag en häst med brännsår i hela ansiktet hela den sommaren :(

Jag lägger till att du inte ens ska ha repgrimman under den vanliga grimman eftersom det alltid finns risk att hästen fastnar med repgrimman i någon utstickande del på transporten.

En repgrimma är ofta gjord utav segelbåtsrep och ska klara stormar, vilket innebär att hästen eller inredningen går sönder före grimman gör det. Detta ger upphov till en hel del traumatisk belastning av muskler, senor mm på hästen.
Din instruktör eller den som sålde grimman till dig borde ha berättat för dig om detta.

Det var en lokal hästsportbutik som sålde den till mig, och han som har hand om den nu kan ingenting om hästar (men håller på att lära sig). Hans mamma som tidigare hade butiken har precis gått bort. Så tycker inte det är konstigt att han inte berättade ;)

Dock har jag för vana att ta reda på sådant på egen hand, som nu :)

Då förstår jag.

Kan du inte gå till honom och prata med honom. Berätta hur skarp repgrimman är och föreslå att han sätter upp en lapp brevid dom om hur de ska användas? Så räddar du troligast flera hästar från stora risker.

Du kan ju skriva ihop det du fått veta här och skriva ut det, och ge honom lappen.
Så har han det färdigskrivet.

Tycker även att du ska tillägga på den ev lappen att repgrimman skall användas som ett redskap för dom som vill ta lektioner för Utbildad NH-instruktör.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 299
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 295
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Tonåringar