Renoveringstråden

Efter en tid med NOLL tid och inspiration att fixa hemma (kanske beroende på två barn under två år), så bestämde vi oss att ta in hjälp att måla hallen nere. Accepterade offert i fredags och de började idag - nu till stressen; bestämma färg. Liten hall 2,50*1,20 m och på den ytan ryms tre dörrar och två dörröppningar. Så inte så mycket väggyta. Vi ville först ha tapet men efter att ha insett hur mycket spill det blir på tapeten med tanke på alla dörrar så gick det bort.

Vi har ”Stockholmsvitt” 0502 på resterande undervåning förutom barnens lekrum som ligger bredvid som är grönt med djungeltapet. Köket som ligger i angränsande rum har beiga luckor. Finns inga fönster i hallen utan väldigt begränsat ljusinsläpp.

Jag vill ha beige som går bra ihop med köket men min man vill ha grått.

Den stora är den färgen vi har i köket och sen är det i ordning uppifrån
1) den min man vill ha
2) en som rekommenderas ihop med vår luckfärg
3) den jag vill ha
4) ett annat alternativ vi fick tips om

08597B78-FB2C-4C9B-A4E2-FCE0ECC3EFB6.jpeg

Vad säger ni? Vad tror ni? Det börjar bli bråk på riktigt här hemma 😅
 
Efter en tid med NOLL tid och inspiration att fixa hemma (kanske beroende på två barn under två år), så bestämde vi oss att ta in hjälp att måla hallen nere. Accepterade offert i fredags och de började idag - nu till stressen; bestämma färg. Liten hall 2,50*1,20 m och på den ytan ryms tre dörrar och två dörröppningar. Så inte så mycket väggyta. Vi ville först ha tapet men efter att ha insett hur mycket spill det blir på tapeten med tanke på alla dörrar så gick det bort.

Vi har ”Stockholmsvitt” 0502 på resterande undervåning förutom barnens lekrum som ligger bredvid som är grönt med djungeltapet. Köket som ligger i angränsande rum har beiga luckor. Finns inga fönster i hallen utan väldigt begränsat ljusinsläpp.

Jag vill ha beige som går bra ihop med köket men min man vill ha grått.

Den stora är den färgen vi har i köket och sen är det i ordning uppifrån
1) den min man vill ha
2) en som rekommenderas ihop med vår luckfärg
3) den jag vill ha
4) ett annat alternativ vi fick tips om

Visa bifogad fil 107166
Vad säger ni? Vad tror ni? Det börjar bli bråk på riktigt här hemma 😅
Jag säger 4 (den längst ner till vänster) eller neutralt vitt i samma ton ni redan har.
 
Efter en tid med NOLL tid och inspiration att fixa hemma (kanske beroende på två barn under två år), så bestämde vi oss att ta in hjälp att måla hallen nere. Accepterade offert i fredags och de började idag - nu till stressen; bestämma färg. Liten hall 2,50*1,20 m och på den ytan ryms tre dörrar och två dörröppningar. Så inte så mycket väggyta. Vi ville först ha tapet men efter att ha insett hur mycket spill det blir på tapeten med tanke på alla dörrar så gick det bort.

Vi har ”Stockholmsvitt” 0502 på resterande undervåning förutom barnens lekrum som ligger bredvid som är grönt med djungeltapet. Köket som ligger i angränsande rum har beiga luckor. Finns inga fönster i hallen utan väldigt begränsat ljusinsläpp.

Jag vill ha beige som går bra ihop med köket men min man vill ha grått.

Den stora är den färgen vi har i köket och sen är det i ordning uppifrån
1) den min man vill ha
2) en som rekommenderas ihop med vår luckfärg
3) den jag vill ha
4) ett annat alternativ vi fick tips om

Visa bifogad fil 107166
Vad säger ni? Vad tror ni? Det börjar bli bråk på riktigt här hemma 😅
Jag skulle titta på något som bryter ännu mer 😄 Kanske grönt som i barnens rum? Om den inte är mörkt grön då. Ljust i haöl med småbarn låter som ständigt torkande av fläckar på vägg för mig 😂
 
Har hört gärna mörka färger i en hall för mot ljusa färger så sticker jackhögen på väggen, skor och allt stök fram mer och drar blickarna till sig :angel: om man inte har stängda garderober då. Vår hall är mörkgrön, det är en helt okej färg tycker jag!
 
@orkide
Jag skulle titta på något som bryter ännu mer 😄 Kanske grönt som i barnens rum? Om den inte är mörkt grön då. Ljust i haöl med småbarn låter som ständigt torkande av fläckar på vägg för mig 😂
Jag tycker alla färger utom den första är för likt köksfärgen. Hellre samma färg än en nästan lika dan om de är nära varandra.

Har hört gärna mörka färger i en hall för mot ljusa färger så sticker jackhögen på väggen, skor och allt stök fram mer och drar blickarna till sig :angel: om man inte har stängda garderober då. Vår hall är mörkgrön, det är en helt okej färg tycker jag!

Med ljus färg blir det lättare att hitta i jackhögen! Om hallen inte har fönster så tycker jag ljus färg är bäst. Men jag gillar tanken att dölja stöket! Själv döljer jag väggen med stöket så väggfärg är oviktig.

Man kan väl inte ha alla jackor i stängd garderob, det måste börja lukta urk om man hänger in blöta jackor, eller? Har aldrig provat.
 
Sonen renoverar sitt badrum. Fönstret från 1952 hade gjort sitt. Snickarn tog över 20000 för den delen av jobbet. Det är fan ocker. Ta ut ett gammalt fönster. Inga ingrepp i fasaden. Installera nytt fönster, standardstorlek, som snickaren beställt. 4 timmars jobb. Han tog mer betalt på en dag än vad röris gör på en vecka.
Häromsistens bytte sonen dörr på huset. Den snickarn fick reparera hål i fasaden efter luftvärmepump som påverkat gamla dörrkarmen, installerade dörren som han bett sonen köpa själv för det blev billigare för honom. En arbetsdag höll han på. Under 10000 gick det på. Det är verkligen skillnad på hantverkare o hantverkare.
 
Sonen renoverar sitt badrum. Fönstret från 1952 hade gjort sitt. Snickarn tog över 20000 för den delen av jobbet. Det är fan ocker. Ta ut ett gammalt fönster. Inga ingrepp i fasaden. Installera nytt fönster, standardstorlek, som snickaren beställt. 4 timmars jobb. Han tog mer betalt på en dag än vad röris gör på en vecka.
Häromsistens bytte sonen dörr på huset. Den snickarn fick reparera hål i fasaden efter luftvärmepump som påverkat gamla dörrkarmen, installerade dörren som han bett sonen köpa själv för det blev billigare för honom. En arbetsdag höll han på. Under 10000 gick det på. Det är verkligen skillnad på hantverkare o hantverkare.
Det var verkligen ocker för det där fönsterbytet!!! :nailbiting:
Jag lät byta ett fönster på övervåningen i somras; hade köpt fönstret själv.
Grannen bistod med traktor, snickaren var väl här i max fyra timmar och jag betalade 2000 kr för jobbet.
 
Sonen renoverar sitt badrum. Fönstret från 1952 hade gjort sitt. Snickarn tog över 20000 för den delen av jobbet. Det är fan ocker. Ta ut ett gammalt fönster. Inga ingrepp i fasaden. Installera nytt fönster, standardstorlek, som snickaren beställt. 4 timmars jobb. Han tog mer betalt på en dag än vad röris gör på en vecka.
Häromsistens bytte sonen dörr på huset. Den snickarn fick reparera hål i fasaden efter luftvärmepump som påverkat gamla dörrkarmen, installerade dörren som han bett sonen köpa själv för det blev billigare för honom. En arbetsdag höll han på. Under 10000 gick det på. Det är verkligen skillnad på hantverkare o hantverkare.
Fönster är dyra! Ingick fönstret i de där pengarna? Det kan ju trissa upp priset ytterligare beroende på var man beställer dem från och vad för slags material, funktion och glas man väljer.
 
Igår fick vi nya fönsterbänkar till några av de fönster vi bytt ut på övervåningen. En sten var felsågad så den ligger tillfälligt. Blev ju helt klart ett lyft med fin natursten istället för dammigt tegel och fula öppningar under fönstren. Nästa steg chica foder 🙉

I grovköket har vi reparerat två av tre väggar och delvis målat en av dem. Ikväll målar vi vidare och börjar ta ner 70-tals konstruktionen till diskbänk under nya fönstret så vi kan fixa väggen runt fönstret och få fint till jul 🤩
 
Är i badrumsträsket! Hela källaren ska återställas efter översvämning men givetvis har jag (öh, vi, men låt oss nu fokusera på MIG hehe) nu möjlighet att göra en hel del val. Badrummet var redan helkaklat innan och ska alltså återställas i kakel, men vad ska man ha??

Jag vill ha ganska exakt såhär:
D4C0CEDD-230E-4DBE-A3E0-C60863A47483.jpeg
 
Vi har renoverat matrummet och jag är så nöjd 🥰

Bröstpanel, tapeter (från Rusta) och det gamla taket av pärlspont som vi fick fram under ett modernare innertak med plattor. På golvet la vi ny vitbetsad ekparkett.

Matbord blir samma som innan. Är lite på jakt efter en fin golvlampa men i övrigt saknar rummet el, och över matbordet kommer det istället blir en ljuskrona min morfar smitt.
Till helgen ska jag åka till Stockholm och köpa ett vitrinskåp till fina glas och serveringsfat och grejer, sen blir det nog inte mer möbler där inne :)

IMG_20221229_160059_HDR.jpg
 
Vi har renoverat matrummet och jag är så nöjd 🥰

Bröstpanel, tapeter (från Rusta) och det gamla taket av pärlspont som vi fick fram under ett modernare innertak med plattor. På golvet la vi ny vitbetsad ekparkett.

Matbord blir samma som innan. Är lite på jakt efter en fin golvlampa men i övrigt saknar rummet el, och över matbordet kommer det istället blir en ljuskrona min morfar smitt.
Till helgen ska jag åka till Stockholm och köpa ett vitrinskåp till fina glas och serveringsfat och grejer, sen blir det nog inte mer möbler där inne :)

Visa bifogad fil 109698
Jag har den tapeten i mitt sovrum. Tycker att den är så fin :) !
 
Minns inte vad eller om jag skrivit i den här tråden innan men vi har hållit på att renovera, bygga och greja sen vi flyttade hit vilket är 11 år sen :) Kollade gamla bilder häromdagen och vi har gjort en hel del faktiskt, även fast det inte alltid känns så.

Senaste var badrummet! Det blev såååå fint. Nu håller vi på med äldsta dotterns rum, igen. Fixade till det när hon var ca halvåret gammal men nu behöver hon få det mer ungdomligt då hon fyller 11 år om några månader. Har börjat tapetsera och det kommer bli toppen! Det är tapeter, tak och golv som ska fixas. Och garderobsdörren målas vit. Sen får hon lite nya möbler och sånt. Hoppas hon kommer gilla det tills hon flyttar hemifrån 😅
 
Behöver hjälp ^^ Är lite taggad på att fixa lite på ena badet. Men funderar på tapet, kan man ha det i badrum? Har försökt googla mig fram till det men får upp så olika svar, allt från totalt nej, till att det måste vara special tapet till jadå,.. det går helt fint 😅 det skulle inte blivit tapet på alla fyra väggar. Tre väggar är helkaklade och det tänker jag får vara så men vi har en vägg, den som är längst bort från badkaret, som just nu är målad som jag tänkte kunde vara kul att ha tapet på. Men ska man våga sig på vanlig tapet eller tror ni det kommer bli fukt, fult å lossna? Har hittat några som är så fina också kommer min man med sådana här praktiska och logiska funderingar och "förstör" med käppar i hjulet :p

Bild på ena tapeten

Screenshot_20230109-000338~2.png
 

Liknande trådar

Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 111
Senast: escodobe
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
605
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp