Renoveringstråden

Angående trapprenovering och vitt - en generell betraktelse från egen upplevd erfarenhet.

Vår renoverade trapp fyller nu 14 år och har hållit sig otroligt väl.
När vi flyttade in var trappen furu och linoleummatta på trappstegen.

Den målades vit för att passa in i övrig interiör (det var 2009) eftersom att vi har filtmatta över hela trappstegen så upplever jag inte att trappen känns särskilt skitig. Jag vet i ett annat hus där trappen är heltäckt, vitmålad och med halvmånar, den upplevs fort som lite skitig. Tänker att om trappen är öppen mellan trappstegen så ramlar lite mer smuts ner på golvet nedanför i stället för att ligga kvar på trappsteget och en vit yta på trappen gör mindre visuellt skitintryck.

Det var inte särskilt svårt att få till den heltäckande filten bra, tror inte ens det tog en kväll att klippa ut och klistra på. En linjal som går att vinkla och böja är guld värd för att få ut en bra mall. Filten klistrades på med dubbelhäftande tape och sitter som berget ännu.
1668676431405.png
 
Det är det jag är rädd för. Men maken vill ha vitt.
Jag är mer inne på ljusgrå. Fast då är det hur man ska göra med allt runtomkring som är vitt idag, pelare sidor och lister.
@sthu
Jag hade målat ovansidan av trappstegen i avvikande färg och resten i vitt. Så matchar det bra ändå. Funkar även med ljusgrå trappsteg men jag tror det blir bäst om färgen avviker tillräckligt mycket från det vita att man tydligt märker skillnaden. Går även att få till med ljusgrått om man inte väljer för ljus grå.
 
Vi måste också fixa nått i vår trapp, trappstegen är som blank is om man har på sig ullsockar 😅 funderar på om man kan måla med en sånn där halkskyddsfärg först för att sedan måla över med en annan färg som matchar väggarna bättre?
 
Alltså, färgåtgång. Köpte en 2,7 l hink med grundfärg. Det skulle räcka till två strykningar och bli lite över regnigt färgaffären.
Jag skulle kunna grundmåla typ fem gånger till O_o Gick inte åt mycket till första strykningen.

Är det jag som gör fel? Är jag för snål med färg? Eller är 7 kvm för en trappa med femton trappsteg för högt räknat? Kommer andra strykningen ta mer färg?

Och den viktigaste frågan, kan jag komma undan med en liter av huvudfärgen?
 
Alltså, färgåtgång. Köpte en 2,7 l hink med grundfärg. Det skulle räcka till två strykningar och bli lite över regnigt färgaffären.
Jag skulle kunna grundmåla typ fem gånger till O_o Gick inte åt mycket till första strykningen.

Är det jag som gör fel? Är jag för snål med färg? Eller är 7 kvm för en trappa med femton trappsteg för högt räknat? Kommer andra strykningen ta mer färg?

Och den viktigaste frågan, kan jag komma undan med en liter av huvudfärgen?
Jag hade samma "problem" när jag köpte färg till köksluckorna och stommarna i somras. Två stycken burkar (minns aldrig hur mycket det är i dem - 0,7 liter kanske?) skulle det gå åt, trodde de. Jag klarade två strykningar på en burk (blev till och med en liten slatt över i den). Så resten använde jag till att måla hästtransporten med. Det går ju ändå inte att lämna tillbaka bruten färg....

För att svara på en del av din fråga. Jag tycker att det alltid går åt avsevärt mycket MINDRE färg vid andra strykningen. Om du inte har jättelångt till färgaffären kan du väl testa med att köpa en liter av huvudfärgen och se hur långt det räcker?
 
Jag hade samma "problem" när jag köpte färg till köksluckorna och stommarna i somras. Två stycken burkar (minns aldrig hur mycket det är i dem - 0,7 liter kanske?) skulle det gå åt, trodde de. Jag klarade två strykningar på en burk (blev till och med en liten slatt över i den). Så resten använde jag till att måla hästtransporten med. Det går ju ändå inte att lämna tillbaka bruten färg....

För att svara på en del av din fråga. Jag tycker att det alltid går åt avsevärt mycket MINDRE färg vid andra strykningen. Om du inte har jättelångt till färgaffären kan du väl testa med att köpa en liter av huvudfärgen och se hur långt det räcker?
Affären ligger precis bredvid mitt jobb, så skulle det ta slut kan jag alltid köpa mer efter jobbet.
Tror jag testar om jag klarar mig på en liten burk. Tack :)
 
Affären ligger precis bredvid mitt jobb, så skulle det ta slut kan jag alltid köpa mer efter jobbet.
Tror jag testar om jag klarar mig på en liten burk. Tack :)
Jag tror också att det går åt mindre färg strykning nr 2!
Färgaffären kan ju inte veta exakt hur mycket färg just din trappa suger åt sig så de ger väl nått standardråd. På vissa underlag går det åt fruktansvärt mycket färg.

Bonustips: Om jag har för lite grundfärg brukar jag späda den med vatten tills den räcker. Om jag inte har grundfärg utan bara slutfärgen späder jag slutfärgen med vatten och använder den som grundfärg. Vattenspädningen gör att den sugs längre in i materialet vilket gör att den sitter bättre och fungerar som grundfärg. Funkar endast på vattenbaserad färg så klart. Obs jag är ingen målare och lärde mig detta av min mamma som inte heller är målare men det brukar bli bra.
 
Har mer än halva burken kvar efter två strykningar. Vinner jag något på att göra en tredje? När jag ändå har färg tänker jag.
 
Idag kom första nya fönstret av tre på plats på baksidan av vårt hus. Det fanns noll kontakt med trädgården. Vi har redan satt in en 12m lång takkupa (?) på övervåningen och idag första nya fönstret. På tisdag slår de ut nästa vägg för nummer två 🤩
PSX_20221124_175236.jpg
 

Liknande trådar

Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 111
Senast: escodobe
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
605
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp