Renoveringstråden

Ok. Så jag har rivit bort den bruna gamla heltäckningsmattan från trappan. Skrapat bort allt lim, kört med slipmaskinen och ska tvätta av alltihop med målartvätt.
Det är en mycket tjusig ( :bag: :nailbiting: ) gul linoleummatta på trappstegen nu. Planen är att måla vitt och lägga på svarta eller grå såna där halvmånar som halkskydd.

Men nu börjar jag tveka. Är det kanske bättre att måla med halkskyddsfärg? Någon annan färg än vit? Väggarna är, som synes på bilden, bruna. Planen är att det ska målas/tapetseras om någon gång i framtiden.
Det ska även bli ett nytt ljust golv i hallen ovanför trappan. Men det är inte heller aktuellt riktigt än.
Visa bifogad fil 105569


Åsikter? Vad ska jag tänka på för att bli så nöjd som möjligt med min "nya" trappa?
Har du någon bild på hur den såg ut innan? Är också i valet och kvalet vad vi ska göra med trappen, har grön matta i den nu.

Jag tycker att det är supersnygg med sisalmatta i trappen och är sugen på att göra något liknande hemma, men inser också att det är ett stort projekt som jag ska orka ro i hamn…
7972E048-D4D1-439B-8644-E20E66F496E3.png
 
Ok. Så jag har rivit bort den bruna gamla heltäckningsmattan från trappan. Skrapat bort allt lim, kört med slipmaskinen och ska tvätta av alltihop med målartvätt.
Det är en mycket tjusig ( :bag: :nailbiting: ) gul linoleummatta på trappstegen nu. Planen är att måla vitt och lägga på svarta eller grå såna där halvmånar som halkskydd.

Men nu börjar jag tveka. Är det kanske bättre att måla med halkskyddsfärg? Någon annan färg än vit? Väggarna är, som synes på bilden, bruna. Planen är att det ska målas/tapetseras om någon gång i framtiden.
Det ska även bli ett nytt ljust golv i hallen ovanför trappan. Men det är inte heller aktuellt riktigt än.
Visa bifogad fil 105569


Åsikter? Vad ska jag tänka på för att bli så nöjd som möjligt med min "nya" trappa?
Jag tycker inte vitt. Tycker vita trappor alltid är skitiga. :angel:
 
Det är det jag är rädd för. Men maken vill ha vitt.
Jag är mer inne på ljusgrå. Fast då är det hur man ska göra med allt runtomkring som är vitt idag, pelare sidor och lister.
Ljusgrå, eller ännu hellre spräckligt på något sätt, låter betydligt lättare att stå ut med. Inte alls felmatchat med vitt intill heller!
 
Det är det jag är rädd för. Men maken vill ha vitt.
Jag är mer inne på ljusgrå. Fast då är det hur man ska göra med allt runtomkring som är vitt idag, pelare sidor och lister.
Jag har lagt microcement på trappstegen, blev skitsnyggt faktiskt, rå betong-känsla och så är allt annat på trappen vitt. Rekommenderar det dock inte för det var ett helvete få till och jag har lagt över 100 timmar på trapp-jäveln. Men om man kan leja bort det så är det sjukt snyggt, om man måste göra det själv så är det snyggt men inte värt allt bök om man inte typ vill plåga sig själv lite.
 
Jag har lagt microcement på trappstegen, blev skitsnyggt faktiskt, rå betong-känsla och så är allt annat på trappen vitt. Rekommenderar det dock inte för det var ett helvete få till och jag har lagt över 100 timmar på trapp-jäveln. Men om man kan leja bort det så är det sjukt snyggt, om man måste göra det själv så är det snyggt men inte värt allt bök om man inte typ vill plåga sig själv lite.
Bild!
 
Jag har lagt microcement på trappstegen, blev skitsnyggt faktiskt, rå betong-känsla och så är allt annat på trappen vitt. Rekommenderar det dock inte för det var ett helvete få till och jag har lagt över 100 timmar på trapp-jäveln. Men om man kan leja bort det så är det sjukt snyggt, om man måste göra det själv så är det snyggt men inte värt allt bök om man inte typ vill plåga sig själv lite.
Det passar inte alls in hos oss men tack för tipset.
 
@sthu
Jag hade vitmålat! Och sen kört trappsteg, men valt sisal för att jag tycker det blir lite mer levande än de traditionella i svart/mörkgrått.

Angående städningen så tänker jag att hellre att man ser smutsen och kan ta bort den än att den göms i färgen. Mitt ständiga svar när jag bor i ett hus med ljust golv, vita väggar och vit soffa. Och två små barn 😂
 

Liknande trådar

Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 111
Senast: escodobe
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
605
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 737
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp