Renoveringstråden

Håller på och renoverar hallen & farstun. Snickaren var här i helgen och tog bort lister, satte nytt tak, la golvvärme och flytspacklade. Jag rev tapeten igår och spacklade, och idag ska jag och mamma tapetsera. Imorgon kommer snickaren tillbaka för att lägga golvet och sen kommer han tillbaka nästa vecka för att byta toa dörren till gamla toan och sätta lister. Lär flytta lampan i taket också, i våras byggde vi nytt badrum där en del av hallen användes (väggen rakt fram är ny) så det är lite fel proportioner 😅 hoppas få nya kablar också till lysknappar osv då förra hyresgästen (min bror) målar jävligt dåligt när dom målade om listerna, så kablarna är dubbelt så tjocka tack vare färg 🙃
IMG_20221018_091306.jpg
 
Ni kan inte sätta en liten "gånggrind" in till gräsmattan då? Vi har så och tycker det är jättebra 😊

Från parkeringen då tänker du? Jag tänker att tanken är att barn och hund ska kunna röra sig fritt på tomten.

Jag tror överlag inte att det skulle störa oss så mycket att behöva hoppa ut och öppna grinden ibland. Dels behöver den absolut inte vara stängd jämt, bara när barn och hund är lösa på tomten och om de är det så är det en annan vuxen på tomten också = kan öppna grinden :) Jag tror vi vill ha så stor tomt som möjligt, eftersom den redan är pytteliten. Plus att vi nog kommer vilja parkera i carport. Det är ett stort träd precis vid infarten så det är dessutom en del löv och fågelbajs om man alltid står längst ner på uppfarten.
 
Kan tillägga att detta alltså är ett parhus så det är ett plank till höger i bild mot grannen, och på baksidan är det enbart en veranda bredvid carport. Så tomten är pytteliten, det enda vi har är den lilla gräsmattan fram, en veranda fram och bak och sen uppfarten. Därför viljan att kunna röra sig runtom eftersom det inte går att komma runt huset åt andra hållet. Så en sandlåda och gungor kommer vara på framsidan.
 
Kan tillägga att detta alltså är ett parhus så det är ett plank till höger i bild mot grannen, och på baksidan är det enbart en veranda bredvid carport. Så tomten är pytteliten, det enda vi har är den lilla gräsmattan fram, en veranda fram och bak och sen uppfarten. Därför viljan att kunna röra sig runtom eftersom det inte går att komma runt huset åt andra hållet. Så en sandlåda och gungor kommer vara på framsidan.
Tycker skjutgrind på hjul låter som en utmärkt lösning som inte tar plats. Vill man lägga pengar på det senare kan man installera automagisk öppning/stängning till när man kommer med bilen.
 
Tycker skjutgrind på hjul låter som en utmärkt lösning som inte tar plats. Vill man lägga pengar på det senare kan man installera automagisk öppning/stängning till när man kommer med bilen.

Ja, vi har pratat en del om automatisk öppning. Nu kommer vi ha rätt lite pengar i och med räntan, elen, dubbla föräldraledigheter mm. så ska kika på vad det kostar men om man kan fixa det i efterhand annars så skulle ju det vara toppen!
 
Ja, vi har pratat en del om automatisk öppning. Nu kommer vi ha rätt lite pengar i och med räntan, elen, dubbla föräldraledigheter mm. så ska kika på vad det kostar men om man kan fixa det i efterhand annars så skulle ju det vara toppen!
Förstår helt! Vi har nyss köpt insatskamin, fiber ska dras in och sedan ska vi dränera runt hela huset så våra kostsamma renoveringar läggs lite längre framåt just nu 😅 Men jag kan tänka mig att ni säkert ska kunna hitta någon begagnad grind och helt enkelt slå på ett hjul som provisorisk men fortsatt snygg lösning.
 
Ni får ursäkta den väldigt suddiga bilden från Eniros gatuvy, men, här är vårt hus! Jag hade visst ingen annan bild som visade själva öppningen i häcken, men p.g.a. hund och barn behöver vi en grind här. Visst, det blir lite tradigt att hålla på att öppna och stänga grinden när man kommer med bilen men beats att barn och hund springer ut i vägen.

Vad tycker ni vi ska ha för grind? Jag funderar på gjutjärn? Det verkar även som att uppfarten sluttar uppåt lite, innebär det att vi måste ha grindar som öppnas utåt och således aldrig kommer kunna ha dem uppställda? Samt, är det svårt att hitta en grind när man har lite mer specifika mått? Ett staket kan man ju alltid förlänga eller förkorta men nu har vi ju inget sådant.

Visa bifogad fil 103177
Tar er tomt slut till vänster om uppfarten? I så fall hade jag nog satt staket längs hela vägen till höger om carporten/uppfarten, med en grind in för gående. Så att barn och hund kan röra sig fritt ut från dörren, så att grinden alltid kan vara stäng så inte barn eller hund kan komma ut den dagen de smiter ut obevakat.
 
Tar er tomt slut till vänster om uppfarten? I så fall hade jag nog satt staket längs hela vägen till höger om carporten/uppfarten, med en grind in för gående. Så att barn och hund kan röra sig fritt ut från dörren, så att grinden alltid kan vara stäng så inte barn eller hund kan komma ut den dagen de smiter ut obevakat.

Jag tror inte det får plats, ytterdörren är ju på kortsidan precis vid uppfarten. Det skulle innebära att staketet skulle gå bara någon meter utanför dörren.

Men, jag känner att det blir mycket diskussion om att inte ha grinden nere vid häcken nu. För mig är det inte ett problem att öppna och stänga den för bil och vi prioriterar att ha så mycket tomt som möjligt. Vi håller på att diskutera ett icke-problem här :D
 
Börjar se slutet på skafferibyggandet nu och har ställts inför ett beslut.

Brädan under det vita hyllplanet/bänkskivan (där lampan står) kommer målas vit.

Under den bänkskivan som är rakt fram kommer det bli ytterligare en djupare hylla.

Ska denna bli grön som allt annat eller vit som bänkskivan?
20221024_073455.jpg
 
Vi har fått nytt proppskåp och en uppgradering av elen idag.

Jag visste inte ens att de där gamla läskiga propparna man lägger i en hylsa och skruvar in i skåpet fortfarande existerade tills vi flyttade in i nya huset 🤣🤣🤣

På onsdag kommer solpanelerna 🙌🏻
 
Vi har fått nytt proppskåp och en uppgradering av elen idag.

Jag visste inte ens att de där gamla läskiga propparna man lägger i en hylsa och skruvar in i skåpet fortfarande existerade tills vi flyttade in i nya huset 🤣🤣🤣

På onsdag kommer solpanelerna 🙌🏻

Mina huvudsäkringar är porslin 😁

Kom på att jag har fått en del av elen omsdragen så jag har el i badrummet igen 🥳 Och uttag till luft/vattenpumpen. Nästa gång ska han säkra upp till 20 el 24A, ska räkna lite på det först bara. Och dra el till bilen som ska få en stolpe (schuko-uttag tills jag blir rik) långt från byggnader men närmare huset än nu.
 
Börjar se slutet på skafferibyggandet nu och har ställts inför ett beslut.

Brädan under det vita hyllplanet/bänkskivan (där lampan står) kommer målas vit.

Under den bänkskivan som är rakt fram kommer det bli ytterligare en djupare hylla.

Ska denna bli grön som allt annat eller vit som bänkskivan?Visa bifogad fil 103698
Det där skafferiet kan du hyra ut för €1800/mån som studentrum i Amsterdam 🤣🤣🤣

Mer seriöst är det verkligen galet fint 🤩🤩🤩
 
1,5 vecka före egen deadline är våra barns lekrum färdigt!

Vi har;
- lagt hur många timmar som helst på underarbete av väggarna 😂 tror vi gjort typ 10 steg
- målat väggar & tak & tapetserat
- lagt nytt golv
- bytt dörr
- satt nya foder runt dörr & fönster samt nya golvsocklar

Så nöjda! Vi är verkligen inga händiga människor (men börjar väl bli), så det känns verkligen som en fin grej till våra barn hur vi slitit hårt för att få det så fint i deras rum. Nu ska det bara inredas! 😍
Visa bifogad fil 101688
Å vad fint <3
 

Liknande trådar

Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 111
Senast: escodobe
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
605
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 727
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp