Renoveringstråden

Varit vrålförkylda här hemma så det har gått lite långsamt, men liiite händer i alla fall!

Dels har vi lagat vår garderob i sovrummet. Den gick från vita plastknoppar och tapetserad med samma gulbruna gobelängtapet som resten av sovrummet till just nu otapetserad (ska målas när vi kommer fram till vad det ska vara för färg i rummet i övrigt) och knoppar i antikt järn. Och viktigast av allt, utbytta magneter och gångjärn så att den går att stänga ordentligt! :D

Dels så har vi bytt ut vår trasiga gamla soffa! Min bror frågade nämligen om vi ville ha hans, och det ville vi ju förstås. Så nu har vi en ny (ok 6 år gammal men mycket bättre skick än den gamla). :D

Inte helt på det klara med hur det ska se ut mot TV-väggen än (den här soffan är större än den gamla), men vilken lyx det är att kunna få sig en fräsch soffa bara sådär!

306380706_527043975926576_8100632756453884558_n.jpg


Gamla soffan ska nu dissikeras till diverse projekt, bland annat ska vi göra en sitskudde till shettisens vagn. Resten går säkert också att använda till något kul :p
 
Ni får ursäkta den väldigt suddiga bilden från Eniros gatuvy, men, här är vårt hus! Jag hade visst ingen annan bild som visade själva öppningen i häcken, men p.g.a. hund och barn behöver vi en grind här. Visst, det blir lite tradigt att hålla på att öppna och stänga grinden när man kommer med bilen men beats att barn och hund springer ut i vägen.

Vad tycker ni vi ska ha för grind? Jag funderar på gjutjärn? Det verkar även som att uppfarten sluttar uppåt lite, innebär det att vi måste ha grindar som öppnas utåt och således aldrig kommer kunna ha dem uppställda? Samt, är det svårt att hitta en grind när man har lite mer specifika mått? Ett staket kan man ju alltid förlänga eller förkorta men nu har vi ju inget sådant.

789472C9-DA40-4915-B3A8-6B6A8B77CEC4.jpeg
 
Ni får ursäkta den väldigt suddiga bilden från Eniros gatuvy, men, här är vårt hus! Jag hade visst ingen annan bild som visade själva öppningen i häcken, men p.g.a. hund och barn behöver vi en grind här. Visst, det blir lite tradigt att hålla på att öppna och stänga grinden när man kommer med bilen men beats att barn och hund springer ut i vägen.

Vad tycker ni vi ska ha för grind? Jag funderar på gjutjärn? Det verkar även som att uppfarten sluttar uppåt lite, innebär det att vi måste ha grindar som öppnas utåt och således aldrig kommer kunna ha dem uppställda? Samt, är det svårt att hitta en grind när man har lite mer specifika mått? Ett staket kan man ju alltid förlänga eller förkorta men nu har vi ju inget sådant.

Visa bifogad fil 103177
Grinden kan hänga fritt så då behöver den ju inte gå i backen. Det går att beställa grindar i rätt mått. Är väl en kostnadsfråga.
 
Grinden kan hänga fritt så då behöver den ju inte gå i backen. Det går att beställa grindar i rätt mått. Är väl en kostnadsfråga.

Jag tänker att även om den hänger fritt så kommer den ju gå i backen när man öppnar den inåt, förutsatt att det inte är ett rejält glapp mellan mark och grind när den är stängd? Och då kommer tyvärr problemet liten hund.. 🧐
 
Jag tänker att även om den hänger fritt så kommer den ju gå i backen när man öppnar den inåt, förutsatt att det inte är ett rejält glapp mellan mark och grind när den är stängd? Och då kommer tyvärr problemet liten hund.. 🧐
Aha, ja liten hund ställer till det.
 
Ni får ursäkta den väldigt suddiga bilden från Eniros gatuvy, men, här är vårt hus! Jag hade visst ingen annan bild som visade själva öppningen i häcken, men p.g.a. hund och barn behöver vi en grind här. Visst, det blir lite tradigt att hålla på att öppna och stänga grinden när man kommer med bilen men beats att barn och hund springer ut i vägen.

Vad tycker ni vi ska ha för grind? Jag funderar på gjutjärn? Det verkar även som att uppfarten sluttar uppåt lite, innebär det att vi måste ha grindar som öppnas utåt och således aldrig kommer kunna ha dem uppställda? Samt, är det svårt att hitta en grind när man har lite mer specifika mått? Ett staket kan man ju alltid förlänga eller förkorta men nu har vi ju inget sådant.

Visa bifogad fil 103177
Jag hade nog satt grinden en bit in lagom så bilen får plats utanför. Staket längs sidorna så slipper man mycket med att öppna och stänga hela tiden.
 
Ni får gör den till rullgrind. Så den snyggt glider in bakom häcken.
Fan vad du är smart, varför har jag inte tänkt på det, i Skånehuset har jag en drygt 5m bred öppning, lutning inåt eller mitt ut i gatan, tanken var 2st drygt drygt 2,5m men jag har ju alla chanser att bara dra den längs med staketet ju.
Till vänster om staketet sen kommer det en likadan o lång bit som den hö av staket.
20220502_171833.jpg
 
Ni får ursäkta den väldigt suddiga bilden från Eniros gatuvy, men, här är vårt hus! Jag hade visst ingen annan bild som visade själva öppningen i häcken, men p.g.a. hund och barn behöver vi en grind här. Visst, det blir lite tradigt att hålla på att öppna och stänga grinden när man kommer med bilen men beats att barn och hund springer ut i vägen.

Vad tycker ni vi ska ha för grind? Jag funderar på gjutjärn? Det verkar även som att uppfarten sluttar uppåt lite, innebär det att vi måste ha grindar som öppnas utåt och således aldrig kommer kunna ha dem uppställda? Samt, är det svårt att hitta en grind när man har lite mer specifika mått? Ett staket kan man ju alltid förlänga eller förkorta men nu har vi ju inget sådant.

Visa bifogad fil 103177
En kompis har byggt staketet så bilen ryms utanför. Så smidigt! Håller alltså med @Krålus jag skulle orka öppna grinden typ två gånger innan jag blev irriterad :D
 
Jag hade nog satt grinden en bit in lagom så bilen får plats utanför. Staket längs sidorna så slipper man mycket med att öppna och stänga hela tiden.

En kompis har byggt staketet så bilen ryms utanför. Så smidigt! Håller alltså med @Krålus jag skulle orka öppna grinden typ två gånger innan jag blev irriterad :D

Jag hade nog gjort så om vi haft större tomt, men jag tror det skulle leda till att altanen och den lilla gräsmattan framför enbart går att nå inifrån och att man liksom inte kan gå runt huset. Dessutom vill man kanske ställa bilen i carporten? I varje fall vintertid 🧐 Ska fundera lite!
 
Jag hade nog gjort så om vi haft större tomt, men jag tror det skulle leda till att altanen och den lilla gräsmattan framför enbart går att nå inifrån och att man liksom inte kan gå runt huset. Dessutom vill man kanske ställa bilen i carporten? I varje fall vintertid 🧐 Ska fundera lite!
Jo men det går ju att göra grind så bilen kommer in. Då behöver man iaf inte stå på gatan och öppna grinden. Nu är det ju inte du som gjort carporten men hade jag planerat den hade jag byggt den närmare gatan.
 
Jo men det går ju att göra grind så bilen kommer in. Då behöver man iaf inte stå på gatan och öppna grinden. Nu är det ju inte du som gjort carporten men hade jag planerat den hade jag byggt den närmare gatan.

Förstår inte riktigt hur du menar? Om vi sätter grinden en billängd in på uppfarten, och staket bredvid, går det ett staket längst hela gräsplätten och det går inte att nå gräset från tomten utan man måste gå ut och in genom altandörren. Man kan alltså inte gå runt huset på utsidan vilket inte känns önskvärt.

Nej precis, carporten är ju där den är.

E43ACDA6-1A7E-43A2-8B2F-02651A5D293C.jpeg
 
Förstår inte riktigt hur du menar? Om vi sätter grinden en billängd in på uppfarten, och staket bredvid, går det ett staket längst hela gräsplätten och det går inte att nå gräset från tomten utan man måste gå ut och in genom altandörren. Man kan alltså inte gå runt huset på utsidan vilket inte känns önskvärt.

Nej precis, carporten är ju där den är.

Visa bifogad fil 103238
Ni kan inte sätta en liten "gånggrind" in till gräsmattan då? Vi har så och tycker det är jättebra 😊
 
Jag hade gjort ett av två alternativ eftersom jag avskyr att behöva hoppa in och ut och krångla med grindar varje gång man ska iväg
1) Grind som skjuts in längs med häcken. Med automatik (!) så man kan öppna med kontroll inifrån bilen.

2) satt grind staket så bilen även kan parkeras utanför grinden och tagit bort endel av planteringen på sidan om dörren och gjort en fin stenlagd gångväg till gräset.

Förstår inte riktigt hur du menar? Om vi sätter grinden en billängd in på uppfarten, och staket bredvid, går det ett staket längst hela gräsplätten och det går inte att nå gräset från tomten utan man måste gå ut och in genom altandörren. Man kan alltså inte gå runt huset på utsidan vilket inte känns önskvärt.

Nej precis, carporten är ju där den är.

Visa bifogad fil 103238
 

Liknande trådar

Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 111
Senast: escodobe
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
605
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 727
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp