Renovering av torp

Sv: Renovering av torp

Om ni tänker försöka behålla torpets särprägel så kan du googla på byggnadsvård.
Det finns ett flertal butiker ute i landet som har försäljning av saker, typiska för de olika tidsepokerna och hustyperna, som kan kan köpa.
Dessutom broschyrer på hur man kan renovera fönster etc
(Behövs fönsterna bytas eller kan de renoveras?)

Fortsätter i Ries spår.

En god vän som är arkitekt sa att alltför många renoverar mot huset istället för med. Etthus är byggt i en tid och har tidens prägel. När man renoverazr ska man försöka att inte för mycket göra våld på huset.

I mina trakter har vi alltför många stora trähus med insatta panoramafönster eller pyttesmå dito. Tillbyggnader som bryter takvinklar och proportioner rtc etc.

Själv är jag glad över att fått tag i ett hus som fortfarande har sin 1800-tals själ till viss del bevarad. Det syns att huset är gammalt.

Jag är mycket belåten över att de som köpte mitt föräldrahem har renoverat det varsamt och med tanke på husets ålder. Det blev så fint!
(Iofs var det därför de fick köpa det också)

Mäklaren, som jag hade ut för värdering, sade att det finns en del som köper gamla hus, blåser ut dem och sätter in helmodernt - men det blir sällan bra.

Tillbyggnader som bryter takvinklar och proportioner etc.

Det där är jag allergisk mot....

Det ska självklart renoveras i ström med huset så att säga. Jag hoppas att fönsterna går att renovera, annars ska jag söka efter liknande gamla. Dörrkarmar och annat ska få vara Ivar, och köket ska få vara orört.

Det ska definitivt inte rustas upp till "modern standard", hade jag velat ha det så hade jag köpt ett annat ;-)

"Problemet" är ju att så många inte tänker som du, och gör jättefina, jättecharmiga små stugor/torp till något modernt. Det är iof illa tycker jag, när man har ett 70-talshus med spegeldörrar och spröjs.

Åh va roligt, grattis!

Känner igen mig i alla bilder, såg liknande ut i vårt torp innan vi gjorde om.
Ta dt lungt o jobba inte ihjäl er, rom byggdes inte på en dag ;)

Idag är vi väldigt glada för vårt torp, vi bor väldigt billigt :) o så kan jag ha ett par hästar hemma, kanon

Lycka Till

Visst är det så, tyvär. Men hos oss ska vi försöka renovera så att charmen och huset är kvar. :-)

Nya bilder kommer senare, nu är vi klara för idag med jobb, toan är riven(golv plus väggar) och hallgolvet är halvrivet. Och så är innertaket uppe påbörjat rivning, spåntömning pågår där ;-)

Om ni tänker försöka behålla torpets särprägel så kan du googla på byggnadsvård.
Det finns ett flertal butiker ute i landet som har försäljning av saker, typiska för de olika tidsepokerna och hustyperna, som kan kan köpa.
Dessutom broschyrer på hur man kan renovera fönster etc
(Behövs fönsterna bytas eller kan de renoveras?)

Tack för tipset! Det var precis någonting sånt här som jag hoppades på att få när jag postade tråden, och senare även lite hojt om vi är på helt fel spår. Det finns ju så många här på buke som kan så mycket om just renovering, och vi vill på inget sätt "döda" torpets anda.

Sådär, dagens arbete är klart, och nu blir det en lång väntan till nästa helg innan vi kan fara ut och fortsätta. (vi jobbar i skift och den som är ledig har lillan) men den veckan kan ju ägnas till att fundera på hur vi ska fortsätta.

Nåväl, slutbabblat ifrån mig, här kommer bilder!

Rivningen inne på toan är så gott som klar, isoleringen i golvet ska ju bort, men svärfar lät sugen på att fixa det i veckan, så förhoppningsvis kan vi sätta igång med rördragningen nästa helg!

IMG_6378_zps32f85db4.jpg

Hallen är påbörjad där också, eftersom att rören ska dras om så måste hela golvet i hallen upp, känns inte som någon jättekatastrof så sett då hallen är en tillbyggnad gjord -70, men det blir ju mer att göra, såklart!

IMG_6376_zps75717126.jpg

Här kommer hörnet uppe i blivande vardagsrummet där "skafferiet" satt innan. Dessutom är pappen borta.
IMG_6374_zps033cda7a.jpg

Spånsäckar, några utav alla, och fler ska det bli...
IMG_6373_zps9972ce46.jpg

Taket är påväg att komma ner, vi började att ta bort på sidorna, då kommer vi åt med spånsugen upp ovanför, och sen går det förhoppningsvis lite lättare att riva (och man slipper en massa gammalt spån i håret...)
IMG_6372_zps3247ccc0.jpg

Där den gamla klädgarderoben var (detta fönster går inte att rädda, så det samt det i vardagsrummet är de som ska bytas ut. De andra ser de tack och lov ut som att vi kan rädda! Så nu hoppas jag att vi hittar några bra fönster att ersätta dom med.)
IMG_6370_zps1d6923c0.jpg

Delvis kl

Kul att ni blivit med torp! Du kanske redan har koll på denna sida om västerbottnisk byggnadsvård, bl a får man följa ett par som renoverar just ett 1920-talstorp i Skellefteå.. http://www.hallahus.se/

Ni som har koll här inne, hur mycket skulle ni våga höja taket uppe? I dagsläget är det inte speciellt högt alls. Lite tror jag att maken vill höja, men ungefär vart går gränsen för att det kommer se tokigt ut? 1 dm? 3 dm?

Hur högt har ni i taket?
Vi har 2,20 på nedervåningen och 2,10 på övervåningen. Och så är det lite snetak på övervåningen, men där det är som högst är det 2,10. Vi har känt att det räcker.

Det är 210 uppe, lite högre nere, 250 tror jag det är där.

Ni som har koll här inne, hur mycket skulle ni våga höja taket uppe? I dagsläget är det inte speciellt högt alls. Lite tror jag att maken vill höja, men ungefär vart går gränsen för att det kommer se tokigt ut? 1 dm? 3 dm?

I mitt torp var det bara "vind" från början och de som renoverade höjde taket på övervåningen till nock. Vägghöjden är bara runt 60-70 cm under snedtaket. Det ser inte tokigt ut. Det är bara opraktisk om man inte är så vig ;)

På gården jag hade var taket höjt till snedtak en bit och större delen i fullhöljd. Det hade varit kattvindar på bägge sidor men dem tog min far bort.

På bilderna ser det ut som det bara är snedtak en liten bit. Ni kan nog höja rejält utan att det er konstigt ut?

Jo precis, som det är nu går ju fönstret ända upp till taket, så det blir till att höja lite så att det fortfarande ser naturligt ut där. Jag hoppas det blir bra! Innertaket är visst helt borta nu, och isoleringen utav taket borde påbörjas. Dock inte vi som kan ta åt oss äran över det, men eet är väldigt praktiskt med pigga släktingar :angel:

Den enda bilden jag kommer åt just nu, ifrån hösten när vi köpte det.

429983_478178705536334_225473290_n.jpg

Framsidan är inte riktigt lika charmig, där sitter ju tillbyggnaden som gjordes -70 och trappen är en vanlig tråkig i stål. Ska renoveras den också, så småningom.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 689
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 487
Senast: Ajda
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 725
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård