Renovering av torp

Emor

Trådstartare
Vi har gått och köpt ett torp. Som behöver renoveras, ordentligt.

Det har varit uthyrt i många år, och är ganska eftersatt, milt sagt. Det allra mesta behöver fixas, så som bytas fönster, renovera toa, fräscha upp invändigt, inreda övervåningen, byta fasad, kapa ner träd för att återta trädgården... Tja, det mesta.

Sv: Renovering av torp

Igår, fredag 1/2 fick vi nycklarna, vi får dit och kollade läget, och konstaterade återigen (efter att inte ha sett huset sedan augusti...) att ja, det var fortfarande en himla massa att göra ;)

Tjomp inviger nya startsträckan

DSC_0889_zpsb2d7f1f7.jpg

DSC_0891_zpsc0d414c9.jpg

Och idag var det dags att sätta igång med renoveringen! Sådär lagom kul när förebilderna ser bättre ut än efter... Men det ska ju bli bra, så småningom, hoppas jag iaf...

Toan före
IMG_6313_zpsb655ed28.jpg

IMG_6315_zps5bdc94ef.jpg

rördragningen, den kan man undra vem som stod för, inte speciellt vackert direkt...

IMG_6314_zps0511c3d3.jpg

Och efter:

IMG_6363_zpsb2d2d786.jpg

IMG_6364_zpsdbf2fa62.jpg

Vi har slagit upp under trappen, där tvättmaskinen och varmvattenberedaren ska få bo.

IMG_6365_zps6359dd06.jpg

Hallen före:

IMG_6338_zps4c3c6504.jpg

Och efter:

IMG_6368_zps23515851.jpg

Dessutom, började jag skrapa fram orginalkaklet

IMG_6362_zps6db93e21.jpg

Och hunnit riva klädgarderoben, där ska det istället bli sittyta i trappen uppe.
IMG_6335_zpse30482b6.jpg

Dock glömde jag att ta efterbild.

Och så har jag slitit bort det gamla "skafferiet" på övervåningen, samt all papp på väggarna
IMG_6333_zps616488cd.jpg

IMG_6329_zps788dcab7.jpg

Inte heller där fick jag till någon efterbild dock.

Övervåningen är oisolerad, där finns det multum att göra. Krutet ligger först och främst på nedervåningen, när den är klar kan vi bo där, medans vi renoverar uppe, tills dess kör vi dubbla boenden. Förhoppningsvis kan vi riva klart det mesta nere imorgon, även om det inte riktigt är realistiskt.

Senast ändrad:

Ja, det ska bli permanentboende.

Det har varit bebott nere hela tiden, fast tja, det är väl kanske inte riktigt så att vi vill bo där utan renovering... Nere är det 45 kvadrat, och uppe blir det 50 kvadrat efter renovering, så det kommer inte bli jättelitet, fullt tillräckligt för en familj på 3 personer. Men det är ju lite jobb innan det är klart...

Det är dessutom så att vi kan bygga en lösdrift och ha hästarna hemma, vilket känns jätteskönt. Bete finns det dock inte i anslutning till huset, men å andra sidan kan det vara ganska skönt att hyra in sig på bete i byn med tillsyn, och kunna ta lite semester någon vecka eller så, så det är eg inte en nackdel... (inbillar jag mig iaf, nog hade jag, om jag fått önska, haft eget bete också, men man kan inte få allt.)

Vid håller också på att renovera, sen 1,5 år tillbaka nu (tagit lång tid pga icke planerad sjukdom). Visade sig att vid köpt en stomme bara så det har blivit total renovering med nytt golv och nya väggar. Men det blir bra.
Vårt hus är i två plan, 50 kvadrat på varje och 2500 kvm trädgård med uthus.

Spännande! låter som ett nätt litet hus för tre :) har du någon planlösning på det? alltså klart det har planlösning men jag menar en bild?

Vid håller också på att renovera, sen 1,5 år tillbaka nu (tagit lång tid pga icke planerad sjukdom). Visade sig att vid köpt en stomme bara så det har blivit total renovering med nytt golv och nya väggar. Men det blir bra.
Vårt hus är i två plan, 50 kvadrat på varje och 2500 kvm trädgård med uthus.

Åh vad roligt att fler håller på att renovera, låter ju som vårat ungefär, fast vårat har lite mer mark ute.

Sassi: Jo, jag kan ladda upp en lite senare och visa hur vi tänkt oss!

Sådär!

Här är övervåningen. Det stora rummet är vårat blivande vardagsrum. Det andra rummet kommer att bli mitt och makens (och nu i början även lillans) sovrum. Till vänster är det trapp, och linjen som syns är klädgarderoben, som jag ju slagit ut. Där kommer det att bli öppen yta, och senare funderar vi på att sätta upp en vägg där för att göra ett förvisso litet, men ändock sovrum, till lillan. Hon lär dock inte använda det nu på några år, och då föredrar vi att ha den ytan öppen, då den ger en fin rymd i övervåningen, och att sätta upp en vägg senare är inget jätteprojekt.

20130126_001310_zpsdf80935f.jpg

Nere, där är det stora rummer köket. Det lilla rummet som ligger innanför köket är vårat kombinerade vardagsrum/lekrum i nära anslutning till köket. Sen är det hallen (där klädgarderoberna är borta) och dörren är alltså precis till höger om trappen, tyvär inte utsatt på planlösningen. Det lilla smala rummet i mitten är toan, under trappan är det inte utmätt på planlösningen, men där kommer alltså tvättmaskinen att stå, och så ska dörren upp till trappen bort (den väggen som är utsatt på kartan)

20130126_154541_zpsf3bd4fae.jpg

Jag hade tyvär ingen bild där det står vilka rum det är, hoppas det är förståligt ändå.

Senast ändrad:

Anledningen till att vi vill göra två sovrum uppe+ vardagsrum är ju att jag vill ha lillan på samma våning som oss. Sen, om det skulle behövas, så kan ju de ev två barnen få övervåningen till sina rum, och vi sova nere i det sovrummet/vardagsrummet. I framtiden finns också planer på att bygga ut en ordentlig tvättstuga, för det är ju husets stora akilleshäl enligt mig. Men lösningen med tvättmaskinen under trappen och en flytt på dörren några dm kommer göra att det iaf kommer gå att använda.

Vi har kök, vardagsrum och litet badrum på nedervåningen. På övervåningen tre rum, ett lika stort som vardagsrummet, vilket vi har som sovrum. Sen ett nästan lika stort och ett litet, det tänkte vi göra till ett stort rum, som ett extra vardagsrum/arbetsrum (böcker istället för tv) och så småningom när vi fått barn så ska vi dela upp det på ett större och ett mindre rum igen.

Så våra hus påminner lite om varandra. Det är väl så med äldre hus antar jag :)

Det låter absolut ganska lika!

Jag hade nog eg velat ha vardagsrum och kök på samma plan, men nu hoppas jag det går bra ändå eftersom att vi ska ha ett sittrum där nere.

Du får ju, om du vill, slänga in lite bilder på ert hus också! Det behöver inte bara vara min tråd, inspiration ifrån andra torprenoverare är alltid kul :)

Jag ska leta upp bilder jag tagit. Just nu verkar den sajten jag lagt upp dem på försvunnit :(

Ok, ja vi har också lite ombyggnation på gång och kommer låta barnen få varsitt rum på ovanvåningen medans vi ska sova där nere. Full planering här med, det är kul !

Kom på att jag lagt upp några på fb.

301900_2265621832594_594889960_n.jpg

I köket var det precis som på övervåningens rum ett litet rum och ett större. Här åker väggen ner mellan dessa.

312078_2322466813683_58902623_n.jpg

Här är en bild tagen från hållet där väggen stod förut. Nästan hela golvet och väggarna upprivna.

313222_2265622712616_136448388_n.jpg

Det är viktigt med munskydd när vi håller på med borttagning av gamla sågspånet i golvet och iläggning av nytt....

304270_2290087484220_2130976578_n.jpg

Här är vardagsrummet, nytt spån ilagt och vindpapp och reglar på väggarna.

Får återkomma med bilder hur det blivit sen, har nog inte tagit några på köket tex på ett år :o

Ok, ja vi har också lite ombyggnation på gång och kommer låta barnen få varsitt rum på ovanvåningen medans vi ska sova där nere. Full planering här med, det är kul !

Skoj! Är det också ett mindre hus ni håller på och fixar till?

Det är ca 120 kvadrat, men inte byggt för en familj med två barn då jag ensam flyttade hit 2004 när jag köpte huset.

Vi har löpande gjort några ändringar, men nu har barnen ett gemensamt rum och det är dags att de får varsitt. Men det är kul, vi börjar äntligen få ordning i köket, så himla roligt!

Ja det ör nog eg vad jag önskat mig, ta ett rum i taget. Men här blir det det mesta på samma gång... Fast då har vi ju allt ute kvar sen också, så vi lär inte bli sysslolösa det närmaste åren direkt....

Man är aldrig sysslolös som husägare.. men man kan slappa lite emellanåt också, det är ju mest man själv som mår dåligt av att det inte blir klart.

Hur ser huset ut på utsidan?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 689
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 487
Senast: Ajda
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 725
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård