Rengöra stoets privata områden?

E

Ewe89

Jo jag har precis blivit hästägare för första gången. Ska man rengöra stoet vid spenarna, anal och urinöppning? Eller sköter det "sig självt"? Hur rengör man iså fall?

Det brukar vara efter brunsten som de som mest omysiga i mellan skinkorna så när brunsten är över brukar jag ta ljummet vatten och göra rent, annars kan det börja fräta och så samlas det äckliga djur där som tycker det luktar smaskens ibland brukar jag badda av juvren oxå. är det en varm svettig dag så svettas de en hel del mellan juvrena så då baddar jag av med lite kallt vatten ( inte is kallt ).
:bump: / Josefina

man kan torka med fuktig, ren svamp. Men det är ju inte något du måste göra varje dag direkt.
Det finns tom många som aldrig gör det... kanske inte såå fräscht men å andra sidan badar hästar nästan aldrig självmant heller, ens i bubbelbad med äppelsblomsdoft

Jag torkar rent mellan juverhalvorna när jag tycker det behövs, oftast så pillar jag bara bort med fingrarna. Det samlas ju en del gamla hudavlagringar mm där och det är om inte annat bra träning för hästen att man får pilla och känna efter på juvret, i synnerhet om man nån gång skulle betäcka henne. :smirk: De få gånger per år som jag tvättar hästarna använder jag enbart vanlig såpa alternativt lactasyd, ljummet vatten och svamp. Då brukar jag även se så det är rent under svansen, annars kollar jag bara rutinmässigt lite nu och då att allt ser bra ut.

Tvättar väldigt sällan men är de mycket svettig så spolar jag av med enbart vatten och då sköljer jag även under svansen.

jag tvättar mina ston där när dom brunstar, då är det bara att ta en hink och svamp och tvätta rent.

Mellan spenarna så pillrar jag bort gegget med fingrarna,
Vida uppskattar det väldigt mkt kan jag tala om :)

Sen blaskar jag av med enbart vatten och torkar efteråt med en handduk.

Våra ston har aldrig varit speciellt geggiga eller smutsiga där bak så det är bara vid ultraljudsundersökningar och inseminering som dom har blivit tvättade.

Jag gör som de flesta andra här, tvättar vid brunst om det behövs.
Upplever inte att min tjej är särskilt smutsig av sig så det behövs inte så ofta.

Spenarna rengör jag oftare, det blir som ett överdrag av smuts där som jag enkelt pillar bort och sedan tvättar med vatten och lactasyd eller bara vatten.
Vissa ston kan vara kittliga och inte alls vilja att man pillar för mycket.

Jag torkade med vatten och svamp nu och då om det såg ut att behövas. Mitt sto hade haft två föl och hade ganska stort juver, så jag kunde pilla bort sjok med smuts och avlagringar i vecket mellan spenarna. Hon njöööt verkligen av det! Men vårt första ponnysto var helt annorlunda - att närma sig de privata delarna på henne var i stort stet förenat med livsfara :crazy:

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 652
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Relationer En förälder/vårdnadsperson i det här fallet. Låt mig först vara tydlig med att jag egentligen inte tycker att jag gjort något fel...
2
Svar
30
· Visningar
4 672
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb