Rengöra akvariet!?

Royal_724

Trådstartare
Hmm, känner att jag behöver göra en riktig rengöring av akvariet!
Frågan är hur jag ska göra med fiskarna!? Startade upp ett annat akvarium för en vecka sen för att ha andra fiskar i. Men akvariet som jag har fiskar i är verkligen skitigt, skulle behöva rengöra botten och hela rubbet!

Hur ska jag göra med fiskarna, vågar jag flytta över dem till andra akvariet utan att dem avlider? :(

Sv: Rengöra akvariet!?

Apapap. Aldrig storrengöring!
Jag tycker det har tagits upp många gånger, men ok, here goes. Om du storrengör det nuvarande akvariet dödar du alla eller större delen av nyttobakterierna som håller akvariet fungerande. ¨Då kan du inte stoppa tillbaka fiskarna direkt, utan får behandla det som ett helt nystartat akvarium med några fiskar i veckan som får flytta in.

Flyttar du alla fiskarna till ett nytt akvarium helt abrupt så gäller samma där. Du kan flytta några i veckan, så att akvariet får igång sin bakterieflora och du slipper nitritchock. Sedan kan du möjligen flytta tillbaka på samma sätt, till det gamla akvariet.

Det förstår jag väl!
Har jag rengjort hela akvariet så måste det ju stå i alla fall en vecka innan jag släpper i nån fisk igen!

Bara det att jag har fått in en massa alger som sätter sig överallt och jag får inte bort det! Därav att jag tänkte se om jag fick bort det värsta genom att rengöra hela, brukar aldrig göra det annars!

Det andra akvariet har stått igång i en vecka nu!
Så jag borde ju kunna släppa i lite fisk där i nu.
Men när man köper fiskar brukar man ju alltid fylla på med vattnet från nya akvariet i påsen innan man släpper i fisken. Det har jag fått lära mig...
Där för jag undrarde hur jag skulle göra med fiskarna nu nämligen. Om jag ska flytta över dem till en hink och ta vatten från nya akvariet och hälla i. Eller kan jag bara släppa i dem i det nya?

Du kan visst rengöra akvariet helt o hållet men inte för ofta..
De brukar man göra 1 gng om året .
Men att du behåller en del utav det gamla vattnet som varit i akvariet..
Fiskarna kan du ha i en hink lr en skål medans du rengör sand och allt annat.;)

Det andra akvariet har stått igång i en vecka nu!
Så jag borde ju kunna släppa i lite fisk där i nu.
Men när man köper fiskar brukar man ju alltid fylla på med vattnet från nya akvariet i påsen innan man släpper i fisken. Det har jag fått lära mig...
Där för jag undrarde hur jag skulle göra med fiskarna nu nämligen. Om jag ska flytta över dem till en hink och ta vatten från nya akvariet och hälla i. Eller kan jag bara släppa i dem i det nya?

Har du samma temperatur i det vattnet så kan du släppa i dom direkt.

Åhh, så bra!
Bara måste få det rent!

Har aldrig gjort nån helrengöring av akvariet innan. Men nu är det ett måste!
Men får bli ett projekt imorgon!

Har du samma temperatur i det vattnet så kan du släppa i dom direkt.

Nån grad hit och dit spelar mindre roll, MEN fiskar har väldigt känsliga slemhinnor och bör "koppas" in försiktigt i det nya vattnet. Jag skulle aldrig bara släppa i dem även om de säkert skulle klara det i slutändan. Bara för att fiskar inte kan tala kan man göra det bästa för dem.

Precis har alltid "koppat" in mina fiskar.
Så jag tänkte göra som så att jag lägger dem i en större spann med sitt vatten och tillsätter lite av det nya vattnet då och då!
Så får vi hoppas att det går bra!

Brukar man?! Jag bävar varje gång inför en ev flytt för att jag just måste tömma hela karet med alla de goa nedbrytningsbakterier man har lite varstanns. Skulle aldrig drömma om att tömma det i onödan! Har man en bra balans med rätt antal fiskar (som inte överutfodras) och gör regelbundna vattenbyten skulle jag påstå att en heltömning gör mer skada än nytta.

Nej, det brukar man inte göra. Man ska ALDRIG göra så kallade storrengöringar. Behöver man det har man något annat problem i karet som knappast blir bättre av att man storrengör.

Brukar man?! Jag bävar varje gång inför en ev flytt för att jag just måste tömma hela karet med alla de goa nedbrytningsbakterier man har lite varstanns. Skulle aldrig drömma om att tömma det i onödan! Har man en bra balans med rätt antal fiskar (som inte överutfodras) och gör regelbundna vattenbyten skulle jag påstå att en heltömning gör mer skada än nytta.

Nej, det brukar man inte om man känner till hur biologin fungerar i ett akvarium.

Och sen då? Vad händer när hon stoppar tillbaka fiskarna? När deras gälar direkt börjar utsöndra kväve, när de börjar baja, och när matrester hamnar i vattnet. Vilka nitrifikationsbakterier tar hand om detta?

Nej, det brukar man inte om man känner till hur biologin fungerar i ett akvarium.

Precis! Alltså, ibland undrar jag varför inte fler är upplysta om detta. För 28 år sen, när morsan hade akvarie var detta gällande. Helstädning. Vet inte om det berodde på okunskap eller inte, men idag borde alla som säljer fisk o tillbehör veta! Och, de som har akvarie ta reda på vilket för att på bästa sätt ta hand om fiskarna. Man behöver inte vara biolog(!) för att veta hur!

Gahh!

Ja, men köper man ett helt nytt akvarium så får man ju starta upp det, vart finns alla goa nedbrytningsbakterier där?
Alltså ska man aldrig köpa ett nytt akvarium då?

Lite onödig kommentar, kan tyckas?! Du vet nog oxå att när ett akvarie nystartas ska det ske utan fiskar ett par dagar och när sen fiskarna fylls på undan för undan ska man mata dem i underkant, allt för att inte belasta systemet.

Ja det vet jag!
Så varför skulle jag inte kunna rengöra mitt akvarium då!?
Jag har ett annat akvarium som nu har vart igång 10 dagar.
Tänkte att jag flyttar över fiskarna, sen får dem va kvar i det nya och köper sedan andra fiskar till det andra! Lite onödigt att flytta dem fram och tillbaka. Även synd för fisken!

Jaa, det låter ju rimligt!

Ang städningen. Klart du får städa om du vill. Men, räcker det inte med att slamsuga botten enbart på lösa växtdelar etc. Noppa bort bruna fula blad, ta bort lite grönt från rutan o sen ett vattenbyte? Gör man detta regelbundet behöver man inga helstädningar. Det ser välstädat ut ändå! Nedbrytarna sitter överallt i akvariet, i gruset, filtret, på rötter och stenar. Gött o ha dem kvar!

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 817
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
817
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden