Rengöra akvariet!?

Sv: Rengöra akvariet!?

Man ska INTE byta allt vatten på en gång, inte spec bra för fiskarna att byta vatten hela tiden(om du flyttar de..Man ska INTE storstäda sitt akvarium, det behövs inte, är det mycket alger på sidorna kan man köra med ett rakblad..
Det räker med att slam suga det, ochta bort ca 1/3 av vattnet, sedan rengöra pump och plocka ev.växter..
Sedan fyller du på med vatten..(i rätt temperatur för fiskrna)
Sedan så blir det hur fint som helst:D

Men det är det jag har gjort, men lika fort blir det skitigt igen!
Därför jag tänkte prova att rengöra det ordentligt, vet ju inte om det hjälper! Men alltså jag har ju inte bestämt mig än!
Kanske bara rengör halva men riktigt noga, tror min pump bidrar till att det kanske blir så skitigt!
Den sprutan inte ut luft så mycket längre. Så tror jag måste investera i en ny!
Kan det va det?

Ok, vet ju inte så mycket om dina fiskar eller ditt akvarie, men en tumregel kan vara att ena lördagen göra ett delvattenbyte på 1/3 den andra lördagen rengöra filtret i din pump i en hink med akvarievatten. Börja där. Fortfarande skitigt? Troligtvis för många fiskar och/eller överutfordring. Växtdelar blir det efterhand om man har sånna o de får man hålla efter.

Har ett 105 liter med 10 fiskar.
2 scalarer, 4 palettciklider, 1 ancistrus och 3 neontetror.
Tycker inte det är många... eller tycker ni det!?
Rengör filtret varannan helg och byter 1/3 , 1 gång i månaden!
Men kan nog ha övergött kanske!

Näe, för många fiskar är det ju inte! Som jag fattade dig gör du ett delvattenbyte 1 gång/månad. Gör iaf 2/månad. Sen fodra mindre!! En gång per dag men man kan gott hoppa över nån dag här o var. Och inte för mycket!

Men det är det jag har gjort, men lika fort blir det skitigt igen!
Därför jag tänkte prova att rengöra det ordentligt, vet ju inte om det hjälper! Men alltså jag har ju inte bestämt mig än!
Kanske bara rengör halva men riktigt noga, tror min pump bidrar till att det kanske blir så skitigt!
Den sprutan inte ut luft så mycket längre. Så tror jag måste investera i en ny!
Kan det va det?

Men du, tror du akvariet blir renare i längden för att du storstädar det en gång? Du måste hitta en balans mellan belastning (fiskar, döda blad, bajs, matrester), städning och filtrering. Det är det ENDA som kan få ditt akvarium att bli i balans på lång sikt. Att städa allt bidrar möjligen till att hälften av fiskarna dör av nitriten, och bdå blir det ju mindre belastning, alltså renare.

Har fått höra av en som föder upp och har stor akvariefiskförsäljning att jag inte bör göra det mer än 1 gång i månaden!

Har kanske gett för mycket mat!

Ska göra en ordentlig rengöring till helgen som kommer, men ändå inte tömma det så får vi se hur det går!

Har ett 105 liter med 10 fiskar.
2 scalarer, 4 palettciklider, 1 ancistrus och 3 neontetror.
Tycker inte det är många... eller tycker ni det!?
Rengör filtret varannan helg och byter 1/3 , 1 gång i månaden!
Men kan nog ha övergött kanske!

Vad har du för nitrathalt? 1/3 en gång i månaden är väldigt lite vatten. Om allt funkar super kan det räcka i ett mycket större akvarium med samma mängd fisk, i ditt fall verkar det vara för lite. Vad har du för filter?

Har fått höra av en som föder upp och har stor akvariefiskförsäljning att jag inte bör göra det mer än 1 gång i månaden!

!

Men så kan man ju inte säga. Det är som att en dammsugarförsäljare skulle säga att man bara behöver dammsuga vardagsrum var femte vecka. För att kunna ge råd om hur ofta måste man ju veta belastningen, filtreringen osv. Sätt en maxgräns på 10 mg nitrat per liter istället och byt så fort du kommer över det. Tar det tio dagar, byt då, tar det trettio dagar, byt då.

Ja det vet jag!
Så varför skulle jag inte kunna rengöra mitt akvarium då!?
Jag har ett annat akvarium som nu har vart igång 10 dagar.
Tänkte att jag flyttar över fiskarna, sen får dem va kvar i det nya och köper sedan andra fiskar till det andra! Lite onödigt att flytta dem fram och tillbaka. Även synd för fisken!

Tänk bara på att det lär ta ca 2-3 veckor att portionera in de gamla fiskarna i det nystartade akvariet, så isåfall blir det en helrengöring till månadsskiftet istället för till helgen.

Har kanske gett för mycket mat!

Ska göra en ordentlig rengöring till helgen som kommer, men ändå inte tömma det så får vi se hur det går!
Har med hört att man bara ska göra det 1 gång i månaden, tror det är dax för dig att investera i en ny pump:P kanske en med mer kraft i:P så den orkar pumpa runt vattnet:P Men tror inte på en stor städning, men men det är ditt akvarium:P du får göra som du vill..

Men så här tror jag:
-Mindre mat, räcker med 1 gång per dag..(endast lite)
-Ny pump, med mer kraft
-Byt 1/3 vatten 1 gång per månad, slam sug då, bottnen..
-Tvätta pumpen 1 gång per vecka..
-Plocka då även bort döda växter och så..
-Så ska du nog se att du får en balans i akvariumet igen..

Lycka till:D

Har med hört att man bara ska göra det 1 gång i månaden, tror det är dax för dig att investera i en ny pump:P kanske en med mer kraft i:P så den orkar pumpa runt vattnet:P Men tror inte på en stor städning, men men det är ditt akvarium:P du får göra som du vill..

Men så här tror jag:
-Mindre mat, räcker med 1 gång per dag..(endast lite)
-Ny pump, med mer kraft
-Byt 1/3 vatten 1 gång per månad, slam sug då, bottnen..
-Tvätta pumpen 1 gång per vecka..
-Plocka då även bort döda växter och så..
-Så ska du nog se att du får en balans i akvariumet igen..

Lycka till:D

Om hon inte byter mer vatten så kommer akvariet nog inte bli märkbart renare. Kan ingen motivera varför man skulle byta så lite vatten som en tredjedel en gång i månaden, OAVSETT hur stor belastning som ligger på akvariet.

Pumpen behöver egentligen inte mer kraft, utan mer filtervolym. De flesta innerfilter som säljs har på TOK för liten filterkapacitet, men ofta hygglig fart.

Pumpen har hängt med nu i några år, och den pumpar inte lika mycket som den gjorde först! Får ha den på fullt för att den ska pumpa tillräckligt! Sätter det igen det minsta så pumpar den knappt!

Dem får bara en gång om dagen, har aldrig gett mer en 1 gång. Men däremot så kanske jag har övergött dem lite!

okej:P haha du ska se att du löser det..

-Gabbi..
Man ska inte byta mer vatten då det förstör vattnet som är i akvariet.. det är fiskarna som får stryk annars..det är i alla fall vad jag läer mig:p sen har du kanske lärt tid något annat:p

okej:P haha du ska se att du löser det..

-Gabbi..
Man ska inte byta mer vatten då det förstör vattnet som är i akvariet.. det är fiskarna som får stryk annars..det är i alla fall vad jag läer mig:p sen har du kanske lärt tid något annat:p

Men vad menar du förstörs? Eftersom jag har jobbat heltid med just sådana här frågor i tio år, så anser jag mig ha en god uppfattning om vad som är korrekt och inte, men jag är nyfiken på vad sådana här missuppfattningar kommer ifrån.

Genom ett vattenbyte minskar halten nitrat, den eventuella halten nitrit, och syresättningen ökar. Du blir av med ammonium och eventuellt ammoniak.
Du förlorar inga nedbrytningsbakterier eftersom de sitter i substrat och filter.
Exakt vad är det som "förstörs" med ett delvattenbyte på 30-50%?

Jaa du, detta blev ju en riktigt debatt!!

Hur många vattenbyten beror helt på vad du har för fiskar/akvarie/pump osv. Är man osäker på hur många man behöver i sitt eget akvarie kan man köpa enkla tester i djuraffären. Nitrit men även nitratet är det gött att hålla koll på. Vågar ändå påstå att fler än 1 vattenbyte/månad bör du göra. Det skadar inte vattenkvalitéen, tvärtom! Och man märker på fiskarna att de reagerar positivt. Bästa sättet att trigga igång deras lek!

OKej, men jag gör på mitt vis, vilket har fungerat utmärkt..så jag berättar bara hur jag hade gjort..sen som sagt så får du berätta hur du gör..

OKej, men jag gör på mitt vis, vilket har fungerat utmärkt..så jag berättar bara hur jag hade gjort..sen som sagt så får du berätta hur du gör..

Alldeles strax ger jag upp, men ok, en gång till.

Låt oss kalla ditt akvarium för akvarium 1. Låt säga att det är på 250 liter, har två små fiskar i sig, ett rätt shysst filter, och du övermatar inte. Du byter lite vatten en gång i månaden, och det fungerar. Kan du åtminstone hänga med på att det inte är samma som att akvarium 2, (tex 75 liter, 35 fiskar, för liten pump som följde med paketet, hela familjen matar fiskarna) nödvändigtvis fungerar på det? Kan du tillochmed förstå det olämpliga i att rekommendera det till andra akvarieägare.

Du har inte besvarat frågan på vilka ämnen eller värden i vattnet som förstörs vid ett delvattenbyte, heller?

Håller med Gabbi i det h*n säger, men vill ge dig lite andra tips på att få ditt akvarium rent utan storstädning.

Vet ju inte vad du har för alger i ditt kar så svara generellt.

Ett bra sätt att bli av med alger (antar att de är de som är anledningen till att du vill städa) är att köpa 4 st. Crossocheilus oblongus (Siamesisk algätare) och släppna ned i karet. Men se till att du tar 4 st. mycket små individer (ca 3cm) de äte bäst ;) dessa är kända för att ta toffsalger men mina tog de andra också när de ändå var igång.

Sedan så kan det vara bra att ett tag täcka ytan med flytväxter, det minskade ljuste bidrar till att dra ned på tillväxten av alger, välj en flytväxt med stora blad, typ Limnobium Laevigatum. Efter ett par veckor har de flesta alger dött.

Sedan en fråga angående din pump, antar att det är ett innerfilter. När du rengör den kommer du även åt motorn då? Den kan nämligen lätt slamma igen och behöva göras ren den´med för att orka driva med full styrka.

Sista tipset och frågan rör lysrör. Fel lysrör bidrar till mycket alger, även att inte byta lysrör skapa det problemet. Lysröret ändrar "temperatur" på ljuset med tiden, så även fast det inte går sönder så behöver det bytas. Känns hemskt att byta ett fullt fungerande lysrör men tyvärr så kan det vara nödvändigt.
Så hur ofta byter du lysrör och vilken sort/märke har du?

Hoppas att du kan få till ditt kar utan storstädning, för är alger problemet så lindrar bara städningen symtomen men inte orsaken.

Lycka till / Lotus7

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 817
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
817
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?