Rengöra akvariet!?

Sv: Rengöra akvariet!?

Och sen då? Vad händer när hon stoppar tillbaka fiskarna? När deras gälar direkt börjar utsöndra kväve, när de börjar baja, och när matrester hamnar i vattnet. Vilka nitrifikationsbakterier tar hand om detta?

Det är därför jag skrev att man ska behålla vatten från de gamla också.
Så att man får med lite bakterier i det nya rengjorda akvariet..

Man ska inte rengöra helt för ofta.
Men 1 gng om året kan du rengöra hela .
Sand .m.m
Men man ska behålla lite vatten från det gamla också .

Det är därför jag skrev att man ska behålla vatten från de gamla också.
Så att man får med lite bakterier i det nya rengjorda akvariet..

Man ska inte rengöra helt för ofta.
Men 1 gng om året kan du rengöra hela .
Sand .m.m
Men man ska behålla lite vatten från det gamla också .

Ja, fast vi har ju redan skrivit att nitrifieringsbakterierna är fasta. De sitter alltså inte i vattnet, utan på ytor som grus och filtermaterial. Därför spelar det ingen roll om du så behåller allt vatten.
Om man måste tvätta rent hela sitt akvarium efter ett år, har man misslyckats. En akvarist är GLAD när akvariet är ett år gammalt, för då börjar allt stabilisera sig. Att då ställa sig och tvätta ur gruset tyder dels på att man skött det fel fram till den dagen, och vittnar om några trista månader efter tvätten när man måste vänta på att akvariet stabiliserar sig igen.

Har man skitigt grus fungerar en slamhävert super. Man suger ur vatten samtidigt som man dammsuger bort all lös smuts från botten. Den kan man använda lite varje vecka om man vill.

Alldeles strax ger jag upp, men ok, en gång till.

Låt oss kalla ditt akvarium för akvarium 1. Låt säga att det är på 250 liter, har två små fiskar i sig, ett rätt shysst filter, och du övermatar inte. Du byter lite vatten en gång i månaden, och det fungerar. Kan du åtminstone hänga med på att det inte är samma som att akvarium 2, (tex 75 liter, 35 fiskar, för liten pump som följde med paketet, hela familjen matar fiskarna) nödvändigtvis fungerar på det? Kan du tillochmed förstå det olämpliga i att rekommendera det till andra akvarieägare.
jaså håller med om at det är stor skillnad på det...vad är det jag rek? JAg ahr inte rek att om de har 35 fiskar i ett så litet akvarium inte byta m,er vatten, man får så klart se hur det ser ut..kanske behöver akvarium 2 byta oftare, man får ju anpassa sig..

jaså håller med om at det är stor skillnad på det...vad är det jag rek? JAg ahr inte rek att om de har 35 fiskar i ett så litet akvarium inte byta m,er vatten, man får så klart se hur det ser ut..kanske behöver akvarium 2 byta oftare, man får ju anpassa sig..

Ja precis, det är därför jag menar att man inte lite allmänt kan säga att det räcker med en gång i månaden.

I inlägg #32 rekommenderar du 1/3 vattenbyte en gång i månaden, utan att känna till pumpstorlek, matningsmängd osv.

Okej:P
överens om att man ska ha överseende med hur stor det är:P:P
Man ser ju när det är dax att byta..och om det inte behövs menar jag att man minst ska göra det 1 gång i månaden:P

Hur funkar en sån?
Kan man köra ner den i stenen och så, så den suger upp all skit?
Och drar den till sig lösa småväxter oxå?

Ja, den trycker du ner ända i botten. Smutsen åker upp fort, stenen stiger mycket, mycket långsammare, och då kan man flytta dammsugaren innan stenen hunnit upp så långt i röret.

japp precis.. finns andra varanter av det med..har sj en som har mycket längre "munstycke"..de är i alla fall jätte bra:D men det tråkiga med min är att den inte tar upp sniglarna:P suck.. hur ska man bli av med de..

Den funkade inte hos mig, blev galen på att gruset bara for det med. Sera har en grön plasthistoria. Testa den!! Man får suga lite för egen maskin för att få igång hävert-funktionen, men gud så mycket bättre! Risk dock för vatten i munnen (bra då om man gjort sina vattenbyten:angel:), men man lär sig fort!!

Angående sniglar! Har man fått dem, jaa, bara å trycka mot glaset! Inget annat, joo, det förstås, skaffa nån botia. Praktbotia äter dem sägs det. Har aldrig sett det, men de åt dem nog på natten när inte jag såg på..!

Men det jag ville tipsa om; för att förebygga sniglar i akvariet, skölj alla nya växter noga i kallt vatten innan man stoppar ner dem i karet. De fryser då lite om öronen och släpper taget om växten. Smart!

Snäckorna hänger ihop med det smutsiga gruset. Det finns så mycket goa matrester där att de med lätthet förökar sig och blir många hundra. Har aldrig sett många snäckor i ett akvarium med shysst, rent grus.

(Dock menar jag såklart inte koka, utan att man slammar av gruset på plats.)

Jaa, när du säger det! :idea: Jag har använt slamsugare ungefär halva min "akvariekarriär". Jag har under denna tid aldrig haft problem med snäckor. Bara ibland hittat som tomma skal på botten av hinken i det slamsugna vattnet. Men jag förebygger iutifall att genom att skölja nya växter i kallt vatten.

HAha okej:p
Har med en slamsugare:p men får inte upp de.. de bara rör sig i det ca 30 sm långa röret:P men men får se.. har funderat på att sätta n hov under, inna jag tar upp samsugarn, då alla sninglar kommer hamna i den..

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 817
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
817
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden