- Att man inte följer reglerna
- Att Kristendom är det enda som erbjuds. Det är ett invaggande och en normalisering att det kristna står för "sanningen". Det finns inget medvetandegörande eller att man lär barnen att vara kritiska till det som presenteras dem. (Detta är förstås min uppgift också, men även skolans)
- Att kyrkan är ytterligheten av den heteronormativitet min son tryckts in i sedan han började förskolan och både han och vi föräldrar värjer oss emot
Mina åsikter om detta går alltså djupare än att jag bara "inte gillar" det.
Ja, att jag känner mig så frågande inför denna motvilja är väl för att vi inte känt av denna "normalisering av sanningen" trots att barnen gått i en kristen skola.
Men å andra sidan diskuterar vi mycket hemma, vi pratar om vad vi hört och sett i vår vardag och då kommer förstås frågorna om det man mött på i skolan. Jag vill ändå låta mina barn ha ett eget val, jag hade inte blivit vansinnig om de faktiskt blivit troende trots att jag själv inte är det. Men de har inte valt så och den äldsta har nu slutat gymnasiet.
Mina barn kommer alltid att möta på sådant som är annorlunda i sitt liv. En del är berikande annat är skadligt. Jag kan inte skydda dem mot allt, men jag kan se till att vi har ett så öppet förhållande att det de möter på, kommer upp och diskuteras. Jag tror inte att det blir bättre för att man "tar bort" något som ändå finns, de kommer att möta på det på egen hand sedan i så fall. Till exempel religion och troende människor. Jag är glad att de lärt sig att vara öppensinnade och att de respekterar andra och förväntar sig bli respekterade vare sig de tror eller inte.
Förr när folk skulle lära sig katekesen utantill och alla tvingades till en tro, då hade jag stått på barrikaderna emot detta. Men idag, det lilla de möter på, som en präst vid avslutningen...nä, det är inte hjärntvätt, det kommer inte att påverka dem i någon riktning. Det är inte värt att hetsa upp sig för. Snarare är det lite patetiskt och ovärdigt för svenska kyrkan att låna ut sina kyrkor mot att de smygpredikar. Det kommer ju liksom inte att göra värst mycket av eller till för åhörarna idag. (Tror jag).
Det är MITT intryck av detta. Jag förstår att det finns andra åsikter.