Religiös skolavslutning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Religiös skolavslutning

Eller hur?

Jag tror dessutom att kyrkorna VINNER på att inte skrämma bort barnen med predikningar som bara lär dem att skenheligt stänga öronen och låtsas som ingenting.

Lånar man VILLKORSLÖST ut sina lokaler är man liksom en bättre budbärare av ett religiöst budskap, tycker jag.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Har inte debatten spårat ur lite? Alla tycks ha upprepat sina argument ett stort antal gånger. Vissa anser att skolavslutning i kyrkan är ett rent fördärv, medan andra anser att det tillhör vår kultur. Låt oss helt enkelt slå fast att alla har olika åsikter.

Skolan har skollagen att följa, och det är, som jag tidigare nämnt, en synnerligen hårfin linje – vad som är att betrakta som okej eller inte i fråga om religiösa inslag i samband med olika skolavslutningar.

Men, precis som jag också tidigare skrivit, hade vi med stor säkerhet inte haft den skola vi har idag om kyrkan och kyrkans män inte hade predikat och undervisat i den kristna tron. Man skall också komma ihåg att Sverige sedan länge är ett kristet land; ett lutherskt sådant sedan 1521 (1527). Vad tjänar det till att försöka undangömma detta? Och som några också har framfört i diskussionen: om man hårdrar det kan man lika gärna ta bort alla kristna högtider och göra söndagen till vardag. Då skulle väl alla bli nöjda och glada! Eller..? Oavsett hur man gör, kommer alla aldrig att bli nöjda. Som sagt - låt oss helt enkelt slå fast att alla har olika åsikter! Till sist, som nyss sagts: lite religion skadar inte! (Inte heller lite etik och moral, för den delen!)
 
Sv: Religiös skolavslutning

Lite omedvetenhet kan göra stor skada.

Det är inte alls en hårfin linje, det är TYDLIGT att skolan inte får vara konfessionell.

Man ska som förälder kunna vara säker på att man i skolan inte kommer pådyvla barnet en religiös tro, utan bara NEUTRALT upplysa om alla religioner.

Här har de dock i sonens skola bara gjort studiebesök i frikyrkorna, och ratat moskén tex.

Lågt. Antingen fruktansvärt omedvetet eller illistigt medvetet.

Vet inte vilket alternativ som är värst :crazy:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Och vad vill du ha sagt med detta :confused:
Allt folk tycker olika? Eh ... ja? Vad skönt att du ger mig tillåtelse.

Kan du inte tillföra något själv, eller är du här för att slå fast att debatten nu har nått vägs ände för att folk har olika åsikter?

Att religion och traditioner i mångt och mycket hör ihop? Ja ..?
Tror du att vi som inte vill vara i kyrkan på skolavslutningen inte känner till historien?

Anser du att kyrkans och statens gemensamma historia rättfärdigar indoktrinering år 2007?
 
Sv: Religiös skolavslutning

Det är inte alls en hårfin linje, det är TYDLIGT att skolan inte får vara konfessionell.

Här har de dock i sonens skola bara gjort studiebesök i frikyrkorna, och ratat moskén tex.

Håller med, här finns inga hårfina gränser. De är glasklara. Skolan ska ge kännedom om religionerna, kristendomen får inte tas för given norm och ska inte ges företräde som något att bekänna sig till.

Studiebesök är okej, till och med bra, deltagande i religiösa arrangemang är det inte. Sådant ska skolan hålla händerna från, medan föräldrarna får göra som de vill.

Har du frågat läraren varför de inte besökte moskén? Frikykorna är ju kristna allesammans, därav namnet, varför det inte är mycket till religionsfrihet att studera dem alla men inga andra religioner.

I min sons skola ägde ingen enda avslutning rum i skolan - en tradition som inte slagit igenom i hela landet och som inte är särskilt gammal, vi talar 1900-tal här, som mest. De har varit på studiebesök hos samtliga världsreligioner som finns representerade i vår stad.

Det blev diskussioner även om dessa studiebesök, då en judisk familj i klassen hävdade att de andra religionerna missionerar. Det gör de ju, men de antogs inte göra det vid studiebesöken. Och de bad tex inte tillsammans vid dessa besök, utan tittade på lokalerna, pratade om skrifter, berättade vad som firas och hur osv.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Här ser vi alltså en som de lyckats indoktrinera fullt ut.

åke tror alltså att vi får jullovet av Jesus och om inte skolan bröt lagen och var smygreligiös skulle barnen inte få jullov.

Precis som frikyrkopastorn ville få barnen att tro.

Uppenbarligen lyckas det på sina håll :o
Det var inte riktigt så jag menade, Vad jag menar är att många firar jul. Jag tror det skulle vara svårt att slopa jullovet mm pga. detta. Som sagt, att ungar lär sig lite om bibeln spelar inte mig någon större roll. Det hör lite till almänbildningen tycker jag. Vi är inte religösa.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Kan du inte tillföra något själv, eller är du här för att slå fast att debatten nu har nått vägs ände för att folk har olika åsikter?

Du har uppenbarligen inte läst mina andra svar...


Att religion och traditioner i mångt och mycket hör ihop? Ja ..?
Tror du att vi som inte vill vara i kyrkan på skolavslutningen inte känner till historien?

Anser du att kyrkans och statens gemensamma historia rättfärdigar indoktrinering år 2007?

Staten och kyrkan är sedan flera år skilda från varandra, det vet nog de flesta. Men hindrar det att man håller fast vid traditionerna?!

Jag skulle rekommendera dig att läsa Jan Björklunds artikel på SvD Brännpunkt 18/12-07: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_696157.svd
 
Sv: Religiös skolavslutning

Vad jag menar är att många firar jul. Jag tror det skulle vara svårt att slopa jullovet mm pga. detta. Som sagt, att ungar lär sig lite om bibeln spelar inte mig någon större roll. Det hör lite till almänbildningen tycker jag. Vi är inte religösa.

Men Silverkedjan har inte sagt att jullovet borde slopas! Det är avslutningen i kyrkan som är problemet.

Personligen firar jag inte jul av religiösa skäl, utan för skojs skull i största allmänhet, och jag gissar att detsamma gäller för TS.

Självklart ska barnen lära sig om kristendomen inklusive bibeln och de andra religionerna och deras skrifter, men de ska inte behöva delta i religionsutövning på obligatorisk skoltid.
 
Sv: Religiös skolavslutning

*kl*

Jag tycker vi inför obligatorisk satanismundervisning i skolan.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag skulle rekommendera dig att läsa Jan Björklunds artikel på SvD Brännpunkt 18/12-07: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_696157.svd

I den texten går utbildningsministern mot de styrdokument som gäller för skolans verksamhet. Det är inte speciellt smickrande för honom, tycker jag. Jag har jobbat med de här frågorna, och jag ser allvarligt på om ministern skulle ge sig in på ministerstyre på detaljnivå, vilket texten faktiskt antyder.

Dessutom har han ju inte fullt ut fattat frågans vidd. Den handlar dels om att personer av annan tro än kristendom ska slippa bli pådyvlade kristen religionsutövning, dels om att personer som inte har någon tro alls ska slippa bli pådyvlade religionsutövning av vilket slag det vara må.

Den så kallade traditionen att fira avslutning i kyrkan är ganska ny, den har utvecklats en bit in på 1900-talet. Jag fattar inte varför en så ung tradition ges sådan vikt.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Är det så viktigt VART skolavslutingen eller lucia tåget går fram? Mig kvittar det så länge jag slipper sitta i en svettstinkande gympasal.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Nej, det är som ni säger inte alls något hårfint i den text du visar till Silverkedjan.

Däremot har jag fått förklarat för mig var "kryphålet" finns.
Klipper in från Lpo 94:

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors
lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet
med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla.
I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och
västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla,
generositet, tolerans och ansvarstagande.
Undervisningen i skolan skall vara icke-konfessionell
.

Här står det ju dock förvaltats, men jag har sett det skrivas om till förvaltas. Och vips så har man sitt kryphål.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Är det så viktigt VART skolavslutingen eller lucia tåget går fram? Mig kvittar det så länge jag slipper sitta i en svettstinkande gympasal.

Nej, men om man ska låna kyrkan, tex för att det inte finns andra samlingslokaler som är stora nog, så ska det vara ett lån av lokal som inte innebär predikan etc. Problemet är deltagande i religiös verksamhet.

Man får ju använda kyrkor för borgerliga begravningar, så det borde gå att ordna. Vid sådana begravningar har man ju en officiant, ingen präst, det ligger i sakens natur.

Det är under inga omständigheter okej att acceptera en predikan för att få låna kyrkan, då är man ute på djupt vatten.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Tack Petruska du svarade så bra.

Så jag behöver bara lägga till att efter nu ha läst, och känt efter, så är jag fortfarande inte omvänd.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Är det så viktigt VART skolavslutingen eller lucia tåget går fram? Mig kvittar det så länge jag slipper sitta i en svettstinkande gympasal.

Men VAR har väl inte så många ifrågasatt utan HUR. Även om man är i en kyrka kan det uppenbarligen gå till på olika sätt, som att prästen inte ens är där eller att en frikyrkopräst predikar. Stor skillnad tycker jag och skolverket.
 
Sv: Religiös skolavslutning

I den texten går utbildningsministern mot de styrdokument som gäller för skolans verksamhet. Det är inte speciellt smickrande för honom, tycker jag. Jag har jobbat med de här frågorna, och jag ser allvarligt på om ministern skulle ge sig in på ministerstyre på detaljnivå, vilket texten faktiskt antyder.

Dessutom har han ju inte fullt ut fattat frågans vidd. Den handlar dels om att personer av annan tro än kristendom ska slippa bli pådyvlade kristen religionsutövning, dels om att personer som inte har någon tro alls ska slippa bli pådyvlade religionsutövning av vilket slag det vara må.

Den så kallade traditionen att fira avslutning i kyrkan är ganska ny, den har utvecklats en bit in på 1900-talet. Jag fattar inte varför en så ung tradition ges sådan vikt.

Förstår inte heller varför man hänvisar till en ministers uttalanden när vi har andra lagar och förordningar som skolan ska rätta sig efter.
 
Sv: Religiös skolavslutning

I den texten går utbildningsministern mot de styrdokument som gäller för skolans verksamhet. Det är inte speciellt smickrande för honom, tycker jag.

Och det är ju inte första gången denne herre, som jag inte är speciellt förtjust i, säger något som inte är speciellt smickrande för hans person :idea:
 
Sv: Religiös skolavslutning

*kl*
Jag var tvungen att fråga ena barnet hur deras avslutning i kyrkan hade varit. Jag blev nämligen lite förvånad att den skulle äga rum där eftesom flertalet elever har annan etnisk bakgrund. Dock beror det säkerligen på att skolan inte har någon aula att tillgå.

Det hade iaf inte varit någon präst inblandad öht. Rektorn hade pratat i några minuter, elever hade sjungit och en lärare hade läst ur julevangeliet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp