Religiös skolavslutning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Religiös skolavslutning

Det tycker inte jag heller.

Men jag vill inte att SKOLAN ska stå för frireligiösa uttalanden som den enda rätta sanningen.

Nej, visst inte! Men notera att mitt inlägg INTE handlar om frireligiösa förkunnelser, utan om Svenska Kyrkan som såväl historiskt institution som religiöst samfund. Om skolan skall ha skolavslutningar i kyrkan, skall det enligt min åsikt naturligtvis vara i Svenska Kyrkan och inte i någon frikyrka!
 
Sv: Religiös skolavslutning

Men jag vet inget riktigt bra annat sätt att göra det på faktiskt.
Lurade är de ju inte.
Eftersom de som talar om religionen ju tror på det.
De luras inte - de berättar sin sanning.

Jag tror (ha ha) att det är som med Tomten.
Barn måste själva få upptäcka vad sanningen är.
Deras sanning.
Vilket kan vara en annan sanning än vår sanning.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Det tycker jag också. Men inte i form av påtvingat utövande eller konfessionalism.

Man blir tvingad till så mycket dumt i skolan.
Jag tycker inte att det är värre än något annat.

Min Dotter blev tvingad till bollsport som hon bara gjorde sig illa utav.
Hon är liten i växten och blev mosad på vilje av de andra eleverna.

DET tycker jag att man borde slippa.
Bollsport är ju som Religion för många.
De tittar på fotboll och hockey och ägnar sig åt masspsykos.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag tycker gamla kyrkor är vackra, stämningsfulla och akustiken brukar vara fantastisk.
Iaf i de jag vistats i.
Hade vi haft tempel "asian style" i sverige hade de fungerat lika bra.

Så att använda kyrkor som lokaler tycker jag själv är toppen men obligatoriskt firande ska absolut vara religionsneutralt.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Men, lokalen var en frikyrka och allt inleddes mycket högtidligt av prästen med reilgiöst prat avslutat med att Jesus hälsade barnen välkomna med de bästa klapparna av alla - GUDS VÄLSIGNELSE och jullov.

Att de ens får?:confused:

Avslutning i kyrkan, visst. Men isåfall utan ytterligare religiösa inslag. Var tog den där icke-konfessionella grunden vägen?:confused:

Och frikyrka. Jösses. Var glad att du inte bor i Uppsala, då hade han hamnat i Livets ord och talat i tungor som julavslutning:crazy:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Det som skrämmer mig MEST är att jag uppenbarligen är den enda föräldern som överhuvudtaget reagerat :eek:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Men jag vet inget riktigt bra annat sätt att göra det på faktiskt.
Lurade är de ju inte.
Eftersom de som talar om religionen ju tror på det.
De luras inte - de berättar sin sanning.

Jag tror (ha ha) att det är som med Tomten.
Barn måste själva få upptäcka vad sanningen är.
Deras sanning.
Vilket kan vara en annan sanning än vår sanning.

SKOLANS sanning ska vara icke-konfessionell :mad:

Man ska inte heller lära ut att det bor en tomte på nordpolen :cool:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Det som skrämmer mig MEST är att jag uppenbarligen är den enda föräldern som överhuvudtaget reagerat :eek:


Du kan vara ganska så säker på att andra föräldrar säkerligen reagerat om avslutningen hållits inom en annan religion, men eftersom det är ganska comme-il-faut att ha skolavslutning i kyrkan tror jag att många främst ser det som en tradition. Dessutom kanske de vill att deras barn skall få möjlighet att hitta en egen tro. Hade du reagerat lika starkt om det inte hade varit i en frikyrka?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Religiös skolavslutning

Skolverket: "I läroplanerna slås fast att undervisningen i skolan skall vara ickekonfessionell. Undervisningen skall vara saklig och allsidig. Det betonas att alla föräldrar med samma förtroende skall kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen."

"Verksamheten i den offentliga skolan får inte utformas så att eleverna utsätts för påverkan, ägnad att få dem att anamma en viss religiös trosuppfattning. Det är därför viktigt att skolan är omsorgsfull när det gäller att utforma undervisningen i frågor där kraven på saklighet och allsidighet framträder starkt. Det är också väsentligt att skolan ger hemmen insyn i hur undervisningen i sådana frågor kommer att utformas.

Om skolan låter en präst delta i en skolavslutning, oavsett om det sker i kyrkans eller skolans lokaler, och denne utformar sin del av avslutningen med inslag av religiös andakt eller som en gudstjänst kan bestämmelsen i 3 kap. 12 § skollagen aktualiseras. Bestämmelsen kan ge möjlighet till befrielse från deltagande i verksamheten. En förutsättning för att en vårdnadshavare skall kunna göra en sådan begäran om befrielse från inslag i verksamheten är att denne informeras om utformningen av skolavslutningen (Skolverkets beslut 1996-01-11 dnr 95:1188)."



Blir jag förvånad över att min kommun inte kan lagar och regler när det handlar om barnens rätt :angel:

http://www.mariacarlshamre.se/index.php?option=com_content&task=view&id=241&Itemid=29
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag hade reagerat lika starkt för prästens "besatta" predikan oavsett kyrka.

Men jag tycker SKOLAN skulle veta att risken för dylikt är större i frikyrkan.

Och inte blåljugit MIG rakt upp i ansiktet dagen innan :smirk:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Du har ju rätt, Silverkedjan.

Skolan ska vara okonfessionell. Skolavslutningar i kyrkan ställer ju dessutom till problem för barn med annan religion än kristendom. Att det så sällan ställer till problem för barn utan religion men där kristendom hade varit det närmast till hands liggande alternativet, har förstås att göra med kulturkristendomen. Ett visst mått av kristendom ses inte som religionsutövning av gemene man, utan som ett kulturellt uttryck för traditioner.

Jag tycker att folk överlag är märkligt okänsliga för när något handlar om religion, särskilt är då sekulariserade kristna förvånansvärt okänsliga för när något är kristet. Jag tror att det beror på att de flesta inte är medvetet sekulära, utan faktiskt är lite lagom "hemmareligiösa fast inte kristna direkt", eller något i den stilen. (Tänk på tråden om dop av barn, där man är upprörd över att dopet var präglat av kristen tro och att prästen var kristen.)

Jag tycker att du ska ta diskussionen med skolan och rektor i god tid nästa gång.
 
Sv: Religiös skolavslutning

-kl-
Jag tycker ni överreagerar när avslutningen är i kyrkan, men det jag mest reagerar mot är att man kan tänka sig att vara i kyrkan, men utan prästen. Kyrkan är Guds hus, varför skulle församlingen låna ut det på villkor att inte tala om Gud?
Ungefär som att man skulle på studiebesök på bilfabriken, men guiden får inte säga Volvo.
För mig får gärna avslutningen vara i aulan, gympasalen eller vad de kan hitta för bra lokal, men många skolor har idag byggt bort sin stora samlingssalar, vilket gör att de inte kan samla så många på ett bra sätt. Tycker man lägger för stor betydelse i detta.
Mina barn har ibland kommenterat och frågat, och då har jag bara förklarat att en del människor tror så här, och för dem är det viktigt.
Om man inte tror på Gud behöver man ju inte bry sig, då är det ju bara ett vanligt hus.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Om man inte tror på Gud behöver man ju inte bry sig, då är det ju bara ett vanligt hus.

Nu pratar vi om EXTREMT påverkbara BARN i åldern 6-9 år.

Hur ska de veta vad de ska bry sig om eller inte?

Hur ska de kunna se skillnad på skolan - som ska lära dem allt de behöver och vars kunskap de ska kunna lita på- och frikyrkan när ingen förklarar hur det hänger ihop?

Jag tycker Petruska slår huvudet på spiken.

Det är typiskt svenskt att inte våga protestera eller ens våga se problemet, för det är så LAGOM att vara lite låtsaskristen.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag tycker att folk överlag är märkligt okänsliga för när något handlar om religion, särskilt är då sekulariserade kristna förvånansvärt okänsliga för när något är kristet.

Det beror ju på att vi inte VET vad som är kristet. Det är ju normen.

Det blev ju ett jäkla liv häromåret när DO påpekade att adventsljusstaken faktiskt är en religiös symbol. Då valde många att tolka det som "det var då fan också, ska man inte ens få ha adventsljusstake längre" - i stället för det som borde varit den spontana reaktionen: "jaha, det hade jag ingen aning om".
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag håller med dig fullt ut. Skolan ska vara ickekonfessionell, för hundrade gången :mad:

Jag är nog också i minorietet som "avig" i vår lilla by. Min man och jag är inte helt överens heller.

Föräldrarna är ju inte inbjudna till julavslutningen här, men jag fick i efterhand berättat för mig vad prästen hade sagt att man behöver för att det ska bli jul och gjort sin lilla demonstration på ett bord: "lite julmat, lite julklappar, lilla jesusbarnet" ..och så var det säkert lite annat också. Detta är vad sonen i ettan kommer ihåg. Och att de sjöng. Inför sommarlovet fick de med sig "sanningen" att Gud har skapat sommarlovet och lite andra trevliga sommarsaker.

Det är trots allt kristendom light i vid skolans inblandning, men det är ett upprepat besökande där, och det är inte med betoningen lära om/information - inte alls skulle jag vilja påstå. Utan det är med betoning på deltaga, eller vara del av.

Tyvärr blir mothugget i sådana här trådar att man inte står för öppenhet, är dömande, trångsynt osv. Utan att jag redogjort för sådana ståndpunkter. Så nu förekommer jag och säger att kyrkan står inte för öppenhet för mig. Därför är jag inte med. Därför ska inte mitt barn "slussas" in i läran. Inte av skolan iaf. Det kan han få välja själv, när han har sett att det finns olika alternativ.

Sedan är barn i den åldern väldigt lättpåverkade, precis som du säger. Sedan kan folk säga vad de vill att jag som förälder spelar största rollen i hans liv. Jag vill inte i onödan behöva vara en motpol till skolans idéer. Det är tröttsamt och det känns fel.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag tycker ni överreagerar när avslutningen är i kyrkan, men det jag mest reagerar mot är att man kan tänka sig att vara i kyrkan, men utan prästen. Kyrkan är Guds hus, varför skulle församlingen låna ut det på villkor att inte tala om Gud?

För det första så tycker inte jag att det överreageras när skolan uppenbarligen inte följer de förordningar som Silverkedjan hänvisar till via citat.

Sedan kan jag passa på att informera att den nyss avslutade skolterminen har min skola fått låna dels en "vanlig" svensk kyrka och dels en pingstkyrka utan att en enda präst ens visade sig. Den första var 11/12 (tror jag det var) för en konsertkväll med kören inkl tidigt luciatåg. Sedan hade vi fika med lotterier på skolan i några klassrum. Andra gången var det terminsavslutning på kvällstid (i torsdags) då bla kören sjöng igen (jag var ej med då jag arbetar deltid men vet att ingen präst skulle medverka).

Så, JA, det går att låna kyrkans lokaler utan att det måste vara en präst med. Varför vi valde dessa lokaler var för att det var svårt att hitta nog stora lokaler (vår skola har det ej själv) för att samla alla människor. Det näraliggande gymnasiets aula var dessutom upptaget, annars har vi fått hyra den några gånger. Lägligt nog är kyrkan granne med oss och pingstkyrkan ligger något kvarter bort. Tror dessutom att man får låna dem gratis eller väldigt billigt. Gymnasiets aula kostar lite mer om jag fattat det rätt.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag var på min första skolavslutning i veckan när Vidar gick ut höstterminen i nollan.

Fackeltåg, gulliga barn som tränat på alla typer av julsånger (blinka lila stjärna, bjällerklang, jag såg mamma kyssa tomten etc) och var FANTASTISKA :love:

Men, lokalen var en frikyrka och allt inleddes mycket högtidligt av prästen med reilgiöst prat avslutat med att Jesus hälsade barnen välkomna med de bästa klapparna av alla - GUDS VÄLSIGNELSE och jullov.

Jag blir kräkfärdig :crazy: men INGEN annan reagerade alls.

Får man verkligen göra så här? Ska inte skolan vara NEUTRAL i religionsfrågor?

Jag har inget emot kyrkan som lokal.

Men att det ska "kosta" indoktrinering av barn att få låna den :mad:
Jag vet inte vart du vill komma. Men visst kan vi vl skippa jullovet och ha vanlig skolgång på julafton. MEN jag tror du få många emot dig. Jag är väldigt nöjd med det vi har. Lite religon skadar inte.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag vet inte vart du vill komma. Men visst kan vi vl skippa jullovet och ha vanlig skolgång på julafton. MEN jag tror du få många emot dig. Jag är väldigt nöjd med det vi har. Lite religon skadar inte.

Här ser vi alltså en som de lyckats indoktrinera fullt ut.

åke tror alltså att vi får jullovet av Jesus och om inte skolan bröt lagen och var smygreligiös skulle barnen inte få jullov.

Precis som frikyrkopastorn ville få barnen att tro.

Uppenbarligen lyckas det på sina håll :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp