Religiös skolavslutning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Religiös skolavslutning

Du har uppenbarligen inte läst mina andra svar...
Det har jag uppenbarligen gjort, trots det konstiga faktum att jag inte tar uppmaning nr två att göra din och Björklunds sanning till min egen.



Staten och kyrkan är sedan flera år skilda från varandra, det vet nog de flesta. Men hindrar det att man håller fast vid traditionerna?!

Nu pratar du om traditionerna som något som gäller alla i Sverige. Det gäller alltså inte mig. Du får jättegärna hålla fast vid dessa traditioner, det är väl inget som hindrar dig? Varför vill du hindra mig från att slippa på skoltid? Du har väl tillräckligt med fritid att använda till kristendom?

Jag rättar mig i ledet om majoriteten vill vara ledig på jul, påsk osv. Jag personligen kan lika gärna vara ledig någon annan tid. Dock betackar jag mig för skolans kristnande av min unge.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Man får ju använda kyrkor för borgerliga begravningar, så det borde gå att ordna. Vid sådana begravningar har man ju en officiant, ingen präst, det ligger i sakens natur.

Det är faktiskt upp till kyrkorna att bestämma. I en del församlingar/kommuner upplåter man istället en annan lokal för borgerliga begravningar.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Nu pratar du om traditionerna som något som gäller alla i Sverige. Det gäller alltså inte mig. Du får jättegärna hålla fast vid dessa traditioner, det är väl inget som hindrar dig? Varför vill du hindra mig från att slippa på skoltid? Du har väl tillräckligt med fritid att använda till kristendom?

Jag rättar mig i ledet om majoriteten vill vara ledig på jul, påsk osv. Jag personligen kan lika gärna vara ledig någon annan tid. Dock betackar jag mig för skolans kristnande av min unge.

Förlåt, jag måste ha uttryckt mig väldigt fel. Jag menar naturligtvis inte att folk skall tvingas till det ena eller det andra. Folk får tro på vad de vill, och i fråga om religionsundervisningen i skolan skall den naturligtvis omfatta åtminstone de fem stora världsreligionerna – gärna annat också!

Vad jag menar är, att det är kanske inte så konstigt om avslutningarna hålls i kyrkan och att någon (i det här fallet en präst) säger några ord och dessutom har ett religiöst inslag då avslutningen dels hålls i kyrkan, dels till minne av en kristen högtid. Därmed inte sagt att det var rätt i det aktuella fallet!

Naturligtvis skall eleverna inte ”indoktrineras” i någonting, men att låta eleverna möta olika traditioner och religioner borde, tycker jag, snarast öka kunskapen. Men det står tack och lov var och en fritt att tro på vad de vill, och eleverna har möjlighet att slippa delta i olika aktiviteter om de eller föräldrarna anser att det är berättigat. God jul!
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag gillar tex tomteluvor, Karl-Bertil, förväntansfulla barn och goda gärningar.

.

Mina föräldrar tyckte att Karl-Bertils julafton var den hemskaste komminustpropaganda de sett och stängde alltid av TV:n då.
Se så olika man kan tolka saker. De kommer från ett land där komminusmen ställt till med mycket och ville inte höra talas om sådant och kände sig just "tvångsmatade" om kommunism i 70-talets Sverige.
Själv har jag vare sig blivit kommunist eller troende trots att jag uppenbarligen "matats" med bägge delarna.

Jag tror att föräldrars nojjor mest är just vuxennojor och istället för att bli hysteriska så skulle vi prata med våra barn i lugn samtalston istället för att uppröras av ditten och datten.

Man blir inte kristen av att höra en präst, man blir inte muslim om man råkar höra böneutroparen, man blir inte kommunist av Karl-Bertil.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Nej, det är som ni säger inte alls något hårfint i den text du visar till Silverkedjan.

Däremot har jag fått förklarat för mig var "kryphålet" finns.
Klipper in från Lpo 94:

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors
lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet
med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla.
I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och
västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla,
generositet, tolerans och ansvarstagande.
Undervisningen i skolan skall vara icke-konfessionell
.

Här står det ju dock förvaltats, men jag har sett det skrivas om till förvaltas. Och vips så har man sitt kryphål.

Förvaltats, för det är vad som gjorts till dags datum.
Vad som händer i framtiden får vi alla se så småningom.

Men du behöver inte alls ändra ordet för att få ett kryphål, det är ju bara ett konstaterande att så har skett och att det därför är en tradition i vår kultur.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Man skulle prata med barnen.

Absolut.

Om man hade en chans.

När det förnekas religiöst inslag och ingen på skolan förklarat något så har man inte så stor chans att upplysa barnen om hur det hänger ihop, eller hur?

SJÄLVKLART ska barn få lyssna på folk som tror och tycker olika saker.

Men det är ju inte alls det som det handlar om!

Det handlar om att i SKOLANS NAMN PÅ SKOLPLIKTSTID ska man vara säker på att man inte ska behöva bevaka ifall man behöver förbereda sina barn på frikyrkopropaganda.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Naturligtvis skall eleverna inte ”indoktrineras” i någonting, men att låta eleverna möta olika traditioner och religioner borde, tycker jag, snarast öka kunskapen. Men det står tack och lov var och en fritt att tro på vad de vill, och eleverna har möjlighet att slippa delta i olika aktiviteter om de eller föräldrarna anser att det är berättigat. God jul!
Helt enig i att elever ska möta mkt:). Det är så vi resonerar hemma också. Därför tycker jag inte om ensidigheten. Därför önskar jag en utformning som samstämmer med skolverkets bestämmelser. Så behöver man inte ställa sig utanför heller. Alla kan vara med :)
God Jul till dig också!
 
Sv: Religiös skolavslutning

Förvaltats, för det är vad som gjorts till dags datum.
Vad som händer i framtiden får vi alla se så småningom.
Fast dessa fina ting har ju kristendomen knappast monopol på, ens om det är tillsammans med västerländsk humanism. Detta var en omskrivning i en politisk uppgörelse för att tillfredsställa alla parter. (Har jag blivit upplyst om. (?)) Man behöll den där lilla raden så blev alla glada. Tills nu. Och när den används för något som fortgår idag i skolorna så bryter man mot det som står några rader ner om den konfessionsfria skolan.

Men du behöver inte alls ändra ordet för att få ett kryphål, det är ju bara ett konstaterande att så har skett och att det därför är en tradition i vår kultur
Jag har sett "felskrivningen" av folk som förespråkar det kristna inslaget. Kan inte komma på var nu .. Det har påpekats i media också för några år sedan. Jag tycker att när man pratar om förvaltas så är det något pågående och s a s legitimerar att det fortgår.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Nä men jag håller egentligen med.
Man ska inte behöva ha en predikan oavsett religion, i samband med en avslutning.

OM predikan ändå skulle förekomma i samband med lån av religiös lokal, så är det synd att debatten blivit så infekterad att man (läs: skolan/föräldrarna) inte kan erkänna att det förekommer en predikan och i så fall i förväg (och efterhand) använda den objektivt i undervisningen. Nu blir det istället så att man visslar och tittar i taket och så kanske den inte ens omnämns vare sig före eller efteråt på något sätt och då har man missat målet ganska stort.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag har sett "felskrivningen" av folk som förespråkar det kristna inslaget. Kan inte komma på var nu .. Det har påpekats i media också för några år sedan. Jag tycker att när man pratar om förvaltas så är det något pågående och s a s legitimerar att det fortgår.

Själv tycker jag nog fortfarande inte att man behöver felskriva ordet för att använda den passusen för att förespråka det kristna inslaget.

Jag tror dock inte att den kommer att vara kvar nästa gång som läroplanen skrivs om. Den var en eftergift till KDS på den tiden som nuvarande läroplan skrevs och om inte kristna högern ökar eller lyckas enormt bra med sin lobbying så ryker nog den meningen nästa gång.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Det har varit ett jädrens liv i tidningarna här nere om att Flyinge skola (är jag 99% säker på att det är) har en ny rektor som flyttade skolavslutningen från kyrkan. Du hittar säkert en del om det på nätet i sydsvenskan.
Rektorn där gjorde helt rätt tycker jag.

I dotterns skola har högstadiet sommaravslutning i kyrkan, obligatorisk. Min dotter har valt att inte konfirmeras och att stå utanför svenska kyrkan. Men går hon inte in i kyrkan då det är avslutning får hon inte sitt betyg. Det kommer att skickas till henne veckan efter avslutningen. Hur kul är det?
 
Sv: Religiös skolavslutning

För jäkligt!
Har du pratat med rektorn?
Hur försvarar de i så fall detta?
 
Sv: Religiös skolavslutning

Fast jag förstår inte problemet (men jag inser att det finns).

Mina barn är inte konfirmerade (egna beslut), de har ändå gått i en kristen skola.
De respekterar troende men delar inte deras tro. De har inga problem att gå in vare sig i kyrkor eller moskéer.

Live and let live är deras inställning, vilket även är min. Varför göra ett krig av något som inte behöver vara det?

Äh, svara inte på det förresten. Jag fattar att andra inte ser det så.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Vad jag menar är, att det är kanske inte så konstigt om avslutningarna hålls i kyrkan och att någon (i det här fallet en präst) säger några ord och dessutom har ett religiöst inslag då avslutningen dels hålls i kyrkan, dels till minne av en kristen högtid. Därmed inte sagt att det var rätt i det aktuella fallet!

Det kan vara en ytterst liten poäng där vad gäller julavslutningen. Sommaravslutningen har jag ännu svårare att förstå. Vilken kristen högtid firar man då?
 
Sv: Religiös skolavslutning

Det kan vara en ytterst liten poäng där vad gäller julavslutningen. Sommaravslutningen har jag ännu svårare att förstå. Vilken kristen högtid firar man då?

Om du frångår dina religiöst betingade vanor och läser Nya Testamentet riktigt noga, så kommer du i ett av evangelierna att finna den passus där lille Jesus, då sex år gammal, tappade sin första tand. :bump: Detta skedde i början av juni enligt vår kalender, och det är i själva verket detta som firas vid sommarlovsavslutningen i skolan. :idea:

Till skillnad från det stjärnfall som beledsagade nämnde gosses födelse, så lyste solen istället hela natten vid det här mirakulösa tillfället, precis som vid nordisk midsommartid! Det är därför vi av tradition låter barnen vara lediga hela sommaren. Lille Jesus blev pga det dygnslånga solskenet svår att få i säng, vilket även det är en tradition alla barn jag någonsin träffat vårdar ömt på sommaren.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Det där är ju skrivet för att skribenten vet att folk inte vill avskaffa julen.

Men inte för att de egentligen bryr sig om GRUNDFRÅGORNA, var exakt som gränsen mellan religion och kultur går och vilken konstig blandning har vi skapat, utan för att de är lata och vill ha JULLOV. Och är konservativa och ogillar förändringar även om deras medvetandenivå i ämnet ligger nära noll.

Självklart ska man ändå i skolan undervisa i både religion och historia och kan följa de traditioner som finns om de kan motivera dem. Och är icke-konfessionella, dvs inte pådyvlar barnen kristendomen som den enda SANNINGEN.

Jag tycker man lika gärna kan spela julspel som någon annan teater, bara man förklarar för barnen vad man gör och varför.

Fick man midvinterlov med lika många röda dagar och lika långt skollov och fira helgen på vilket sätt man ville kan jag inte se att majoriteten skulle protestera ihjäl sig.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Den var rätt bra skriven.
Mest därför att den kommer att tolkas olika beroende på vem som läser.

Jag tolkar det som att det är så blandat och sekulariserat att det har blivit något annat och alldeles eget.
Så att det inte längre har med religion att göra.

För min del så får man gärna skrota Julen och ha andra Nationella och religiöst oberoende högtider i stället.
Jämför Labourday o.s.v. i USA.
Skolloven är ju lov mellan terminerna.
(Inte riktigt men kan ju kallas det.)

Jag tycker att det är dags att man reder ut begreppen runt skolorna.
Det finns Kristna och Muslimska skolor för de med Religiösa behov.
Hur lyckas de följa läroplanen?
Och måste de det?
Skall de slippa vara neutrala när det kommer till religion?

Och skall det kanske införas friskolor med total avsaknad av religiösa förtecken?
Min son går på en Religionsfri Friskola.
Det finns p.g.a. bl.a. detta många Musslimer i den skolan.

Måste den kommunala skolan vara religionsfri?
Eller skall majoroteten i kommunen kunna bestämma annorlunda?
 
Sv: Religiös skolavslutning

Man blir tvingad till så mycket dumt i skolan.
Och därför är fler dumma grejer helt OK? Jag tycker extremt illa om bara-för-att-attityder...

Min Dotter blev tvingad till bollsport som hon bara gjorde sig illa utav.
Hon är liten i växten och blev mosad på vilje av de andra eleverna.
Jag var lång men saknade bollsinne. Jag skolkade.
Hade mitt barn utsatts för något dylikt hade jag givetvis försökt få till stånd både kommunikation och samarbete, för att barnet ska få sitt betyg utan att riskera liv och lem.

Min mor hade samma bara-för-att-attityd. När jag blev misshandlad i skolan sade hon bara "när jag gick i skolan kunde man få stryk av läraren". Men det är väl OK, för man blir tvingad till så mycket dumt i skolan, så det är inget att bry sig om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp