Religiös skolavslutning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Religiös skolavslutning

Min mor hade samma bara-för-att-attityd.

Jag har ingen bara-för-att-attityd, men jag väljer mina strider.
Det är en fråga om prioriteringar.
Man kanske måste börja med det farligaste först?

Jag skulle inte bråka om en skolavslutning i Kyrkan med präst och allt.
Då jag anser att den är ofarlig och att jag kan reparera skadorna efteråt.
Däremot så gick jag till skolan och visade upp läroplanen, den som visar att bollsporter inte är något krav för att få betyg i Gymnastik.
Det är inte ens något krav för att få MVG.
Och så krävde jag antingen hemundervisning som skulle ske enligt läroplanen eller en läroplansanpassad undervisning utan skaderisk för dottern.
Hon har för avsikt att bli violinist så en skadad hand eller ett finger är en katastrof.

De anpassade hennes gymnastikundervisning och hon fick betyg.

Jag krävde hemundervisning även i engelska och matematik då lärarna i dessa ämnen var undermåliga.
Dottern fick då med omedelbar verkan byta till grupper med andra lärare.

Det finns viktiga saker att bry sig om och så finns det saker som inte är viktiga.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Och så skulle jag uppskatta om du läste (och förstod) hela mitt inlägg.

Där stod:
DET tycker jag att man borde slippa.
Var ser du någon bara-för-att-attityd i det?
Här tror jag att dina egna (gräsliga) erfarenheter hoppade in och fyllde i sådant som inte fanns.

Du kan inte göra upp med din mamma genom att banka på mig.
Du har försökt med sådant tidigare.

Men jag är inte hon.
Vänligen håll isär oss.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Och så skulle jag uppskatta om du läste (och förstod) hela mitt inlägg.

Där stod:

Var ser du någon bara-för-att-attityd i det?
Det framgick inte ö.h.t. av ditt inlägg att dottern faktiskt slapp bollsporterna och fick anpassad gymnastikundervisning. Det stod bara att man BORDE slippa, inte att hon faktiskt slapp.

Här tror jag att dina egna (gräsliga) erfarenheter hoppade in och fyllde i sådant som inte fanns.
Eller så utgick jag ifrån det som stod i ditt inlägg. Som jag brukar göra.

Du har försökt med sådant tidigare.
Nej, det har jag inte.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Väljer man att använda sig av en kyrka som lokal så får man nog räkna med religiösa budkskap. Det ingår.

Hållet med där.
Varför ska dom ens vara i en kyrka? :crazy:
Det är fin stämning och så, men kyrkan är ju "Guds hus". Alla barnen är ju inte kristna. Sen är visserligen julen en kristen högtid också.
Och jag kommer själv ihåg att jag tyckte det var skittråkigt att sitta och lyssna på prästen när han pratade, och jag tror inte att jag var ensam om det.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Hållet med där.
Varför ska dom ens vara i en kyrka? :crazy:
Det är fin stämning och så, men kyrkan är ju "Guds hus". Alla barnen är ju inte kristna. Sen är visserligen julen en kristen högtid också.
Och jag kommer själv ihåg att jag tyckte det var skittråkigt att sitta och lyssna på prästen när han pratade, och jag tror inte att jag var ensam om det.

Som sagt, vår skola har lånat kyrkors lokaler tack vare att de ligger nära och är nog stora att samla mycket folk i, något som vi saknar själv i vår skolbyggnad. Går utmärkt att låna dem utan att ens ha med en präst.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Och jag kommer själv ihåg att jag tyckte det var skittråkigt att sitta och lyssna på prästen när han pratade, och jag tror inte att jag var ensam om det.

Exakt.

Det man lär barn är att inte lyssna.

Att man betalar ett pris för avslutningen.

Jag har varit med i en mängd olika aktiviteter som ordnats genom kyrkan. Det lärde mig en massa dubbelmoral. Jag trodde verkligen på fullt allvar det var så man skulle göra. Härda ut och tänka på något annat när de religiösa inslagen kom för det var priset man betalade för det roliga. Man sjöng med i de religiösa sångerna för att få vara på kul läger, man konfirmerade sig för att få presenter. Typ.

Och eftersom INGEN, absolut ingen, varken föräldrar, skola eller kyrkan lyft upp den frågan till ett medvetet plan så trodde jag förstås att alla andra också såg det på samma sätt.

Inte i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig att någon verkligen kunde TRO på alla de där vetenskapligt omöjliga sagorna de berättade ur bibeln.

När jag upptäckte det vid 14 års ålder blev jag LIVRÄDD och ASFÖRBANNAD. Fy :devil: vad LURAD jag hade blivit :eek:

När skolans personal skruvar på sig och tittar i taket och alla föräldrar och barn stänger öronen under frikyrkopredikningen i lågstadiet - exakt VAD är det man lär barnen då??

Man har ju inte ens en CHANS att förbereda barnet om skolan förnekar att det ska bli religiösa inslag.

Ingen ska få LURA mitt barn :mad:
 
Sv: Religiös skolavslutning

När jag upptäckte det vid 14 års ålder blev jag LIVRÄDD och ASFÖRBANNAD. Fy :devil: vad LURAD jag hade blivit :eek:

Så sent.
Förklarade inte dina föräldrar det där för dig tidigare?

Det förklarade och förklarar jag för mina barn på ett tidigt stadium.
Ungefär när de börjar att undra över Julen.
TV, annan media och resten av omvärlden gör denna förklaring nödvändig.
För man kommer ju inte undan.

Lika bra att ta tjuren vid hornen liksom.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Själv trodde jag att det var som med jultomten. Något som en del vuxna låtsades tro på bara för att lura barnen. För inte kunde de tro på det där på riktigt?!
Får erkänna att jag fortfarande har svårt att förstå det. Att folk faktiskt tror. Fullt och fast. Och att de ändå kan vara mentalt tillförlitliga, intelligenta och förnuftiga. Men jag har insett att det nog är samma sak som hur internetbankens dosor fungerar. Det bara är så att de gör det. Hur omöjligt det än verkar.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Exakt var står det?

Det står i Lpo 94 under "Skolans värdegrund och uppdrag"
Grundläggande värden
Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen
(1985:1100) slår fast att verksamheten i skolan skall utformas i överensstämmelse
med grundläggande demokratiska värderingar och att var och
en som verkar inom skolan skall främja aktningen för varje människas
egenvärde och respekten för vår gemensamma miljö (1 kap. 2 §).
Skolan har en viktig uppgift när det gäller att förmedla och hos eleverna
förankra de grundläggande värden som vårt samhällsliv vilar på.
Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors
lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet
med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla.
I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och
västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla,
generositet, tolerans och ansvarstagande.
Undervisningen i skolan skall vara icke-konfessionell.
Skolans uppgift är att låta varje enskild elev fi nna sin unika egenart och
därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet.


Eftersom religiösa friskolor får finnas så kan det ju inte vara i läroplanen.
Enligt skollagen kan fristående skolor, till skillnad från offentliga ha konfessionell inriktning klippt från Skolverket sida "Vad är fristående skolor" (jag har inte letat i skollagen, men vi får anta att Skolverket har rätt)
 
Sv: Religiös skolavslutning

Så sent.
Förklarade inte dina föräldrar det där för dig tidigare?

Det förklarade och förklarar jag för mina barn på ett tidigt stadium.
Ungefär när de börjar att undra över Julen.
TV, annan media och resten av omvärlden gör denna förklaring nödvändig.
För man kommer ju inte undan.

Lika bra att ta tjuren vid hornen liksom.

Förklarade? De skickade mig till söndagsskolan, miniorer etc :smirk: ;)
Där listade jag alldeles själv ut att det var som escodobe beskriver, ett slags tomtesaga man fick spela med i för att få klappar.

Jag har börjat många gånger men mina 3 och 6 är helt ointresserade av de här frågorna. Döden är däremot intressant.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Men logiskt nu.

Om jag tycker att man borde slippa - så kan jag väl ändå inte ha en bara-för-att attityd?

Det kan ju bara inte gå ihop.
Jo.

Man borde slippa (för att något är dumt), men då man möter så mycket dumt i skolans värld så slipper man inte; man kan ju inte slippa allt/vissa saker hör skolan till/det ska vara så.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Exakt.

Det man lär barn är att inte lyssna.

Att man betalar ett pris för avslutningen.

Jag har varit med i en mängd olika aktiviteter som ordnats genom kyrkan. Det lärde mig en massa dubbelmoral. Jag trodde verkligen på fullt allvar det var så man skulle göra. Härda ut och tänka på något annat när de religiösa inslagen kom för det var priset man betalade för det roliga. Man sjöng med i de religiösa sångerna för att få vara på kul läger, man konfirmerade sig för att få presenter. Typ.

Och eftersom INGEN, absolut ingen, varken föräldrar, skola eller kyrkan lyft upp den frågan till ett medvetet plan så trodde jag förstås att alla andra också såg det på samma sätt.

Inte i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig att någon verkligen kunde TRO på alla de där vetenskapligt omöjliga sagorna de berättade ur bibeln.

När jag upptäckte det vid 14 års ålder blev jag LIVRÄDD och ASFÖRBANNAD. Fy :devil: vad LURAD jag hade blivit :eek:

När skolans personal skruvar på sig och tittar i taket och alla föräldrar och barn stänger öronen under frikyrkopredikningen i lågstadiet - exakt VAD är det man lär barnen då??

Man har ju inte ens en CHANS att förbereda barnet om skolan förnekar att det ska bli religiösa inslag.

Ingen ska få LURA mitt barn :mad:

Det här kanske mina barn slapp känna just genom att gå i en kristen skola?

Det råd vi fick från rektorn innan barnen började där var att just prata igenom saken hemma. Deras skola är öppen för alla, för de vill att de troende kristna eleverna ska lära sig att alla inte är troende och att man ändå ska respektera varandra. Samma sak krävs av de icke troende som väljer den skolan. De måste lära sig att det finns troende människor och de får repektera deras val i livet.

Mina barn har valt att (hittills) inte bli troende, men bägge har tyckt om sin skola. Vi som föräldrar valde den just för att det är "ordning och reda" och att man respekterar varandra och tar hand om varandra på ett sätt som jag tyvärr inte alltid ser på vanliga kommunala skolor.

Istället för att hysch-hyscha så har man talat öppet om tro och varför man har sånger, ritualer och högtider. Ingen tvingas att delta i religionsutövandet de gånger de möjligen förekommer, men givetvis sjöngs det kristna sånger, man bad bordsbön etc. De som inte tror deltar inte, men stör inte heller under den tiden.

Nu har vi som sagt var visserligen VALT detta frivilligt. Men jag vill bara visa att man vare sig behöver bli lurad, hjärntvättad eller ofrivilligt troende (hur man nu skulle bli det??) av att vistas bland troende människor. Men det krävs förstås att man pratar om saker och ting hemma, svarar på barnens frågor och står upp för sin egen syn på livet.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Kristen skola är inte direkt något alternativ :smirk:

Vi som inte vill ha andakt på obligatorisk skoltid ska enligt LAGEN få slippa.

Jag ska inte som förälder behöva passa på skolan för att hinna före med information jag anser att barnen måste ha innan de utsätts för en predikan.

Hade jag VETAT OM att den skulle komma kunde jag tagit upp det med barnet. Men han är helt ointresserad av ämnet ännu och eftersom jag fått försäkran om att det var helt o-religiöst, bara ett lokal-lån så fick jag ingen chans till det.

Nu har jag fått svar på mail till rektor som faktiskt höll med om att det inte var bra med välsignelsen i julklapp och att man kanske skulle behöva sluta ett avtal med kyrkorna efter diskussion i verksamhetsrådet.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Ja för oss var det liksom ingen överraskning om att det skulle dyka upp religiösa inslag ibland under skoldagarna.

Jag ville bara berätta att barn till icke troende inte behöver drabbas av trauma för livet bara för att de råkar på en präst som predikar eller människor som är troende. Vi har över huvud taget inte känt att det varit något problem med att skolan varit kristen.

Tycker dock att övriga inslag som kan dyka upp under skoldagarna, t ex att barn blir retade, mobbade, känner grupptryck till att klä sig på ett visst sätt eller agera på ett visst sätt är mer störande än att de kanske får höra en präst på avslutningen. Det skulle jag nog lägga ner mer krut på att agera emot...
 
Sv: Religiös skolavslutning

*delvis kl*
Jag tror nog att det finns människor som väljer en kristen friskola eftersom man faktiskt vill att ens barn ska få sunda värderingar och kunna respektera andra människor.

Säga vad man vill om "vanliga" skolor, men det är inte alltid att värdegrundsarbetet fungerat jättebra, det tror jag kanske att man är bättre på i kristna friskolor. (För övrigt så vet jag att det finns muslimer som valt att sätta sina barn i kristna skolor - det fungerar tydligen bra det också).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp