Religiös skolavslutning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Religiös skolavslutning

Hmm.

Ska utforska saken. Jag är iaf inbjuden av rektor som höll med om att det inte var bra med det religiösa inslaget. :idea:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Var du på första föräldramötet som klassen hade? Man brukar välja en eller två föräldrarepresentanter då...

ATTANS !

Ja, men inte framgick det vad de skulle göra förutom vara tillgängliga på tider som vanliga arbetande vuxna aldrig kan komma ifrån på, typ kl 11 eller 14 :-(
 
Sv: Religiös skolavslutning

Hmm.. jag bör ju ringa rektorn jag med. Men det har varit ett sånt jäkla liv i länet här när modiga rektorer flyttat skolavslutningar från kyrkan.

Jag kommer alltså att bli inflyttingen som både tjatar om genusperspektivet och förstör skolavslutningar :(

/bliss, lite rädd för mobben
 
Sv: Religiös skolavslutning

Ingen jobbar i den här staden...

Nå väl - jag får väl gå från jobbet.

"Jag har ett MYCKET VIKTIGT ÄRENDE så jag måste flexa ut. Jag ska argumentera för att min son ska få slippa en frikyrkopredikan på obligatorisk skoltid i fortsättningen. Får jag ta jourbilen?"
 
Sv: Religiös skolavslutning

- Att man inte följer reglerna
- Att Kristendom är det enda som erbjuds. Det är ett invaggande och en normalisering att det kristna står för "sanningen". Det finns inget medvetandegörande eller att man lär barnen att vara kritiska till det som presenteras dem. (Detta är förstås min uppgift också, men även skolans)
- Att kyrkan är ytterligheten av den heteronormativitet min son tryckts in i sedan han började förskolan och både han och vi föräldrar värjer oss emot

Mina åsikter om detta går alltså djupare än att jag bara "inte gillar" det.

Mina också. Det handlar inte om att jag är rädd att mina judiska barn ska bli kristna, utan om just detta att kristendomen blir det "naturliga".
Plus ovanstående väldigt välformulerade argument.
 
Senast ändrad:
Sv: Religiös skolavslutning

Hur många 1-3 åringar kommer förskolan att ha? Delar man inte upp barnen någonting?

Det FINNS bara två fysiskt avgränsbara avdelningar. Den för större barn har nu 12 med 1,75 personal och den för mindre barn 10 med 2,5 personal

Alla nya kommer in på småbarnsavdelningen så där blir 22 :eek:

Gissa om de måste slänga upp 3-åringarna (bland annat min) till de stora :smirk: ?
 
Sv: Religiös skolavslutning

I Sthlm är det relativt vanligt med 17 "småbarn" på en avdelning. 2,75-3 personal. Då är det heltidsplatser, det kan alltså bli några till i antal om man har många 15-timmarsbarn.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Men inte TOLV ett-åringar som ska inskolas samma termin på ett dagis byggt för stora barn :cry:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Men är inte "Att tro på Gud" en bra norm då?
Även om man är Jude.
Om man jämför med normen "Alla som tror måste vara blåsta".
 
Sv: Religiös skolavslutning

Det är såna stora skillnader mellan judendom och kristendom att jag inte tycker man kan resonera så.

Mina barn vet att jag tror, och att de är judar och vad de innebär. Tro får de bestämma sig för själva.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Men är det ändå inte en större skillnade mellan att inte tro alls och att tro än mellan att tro på olika saker?

Jag får ändå en känsla av att en troende oavsett religion lättare förstå en annan troende oavsett religion än vad någon utan tro förstår någon med tro.

Som Agnostiker så är just mitt största dilemma om där verligen finns något att tro på eller inte.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Det stora problemet i alla kommuner är att det är högst tryck på avdelningarna för små barn. Jag har bara arbetat på såpass stora förskolor att det alltid funnits två "småbarnavdelningar", men att det kommer tolv stycken vid samma inskolningstillfälle har förekommit - men inte till samma avdelning.

När min son var liten fick han "flytta upp" innan han var tre just pga att det skulle in ettåringar. Det fungerade...

Jag vet att det är frustrerande att var förälder ibland, jag har själv dragit saker upp till kommunal nivå. Ibland hjälper det och ibland inte.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Att Gud är EN är så fundamentalt inom judendomen att man bör säga Schma-bönen (ett slags trosbekännelse) med sina sista andetag, och allra bäst är det om det allra sista ordet men säger är Echad - en.

Kristendomen delar upp Gud i tre delar. Det är fullständigt otänkbart för en jude.

Judarna väntar fortfarandepå Messias. De kristna menar att Jesus var Messias.

Det är väldigt avgörande skillnader och inget man kan ha överseende med eftersom "det är bättre att tro än att inte tro". Jag tycker skillnaden är enorm.
 
Sv: Religiös skolavslutning

*kl*

-Här firar vi jul till minne av Jesus födelse och så har f-nskapet i kyrkan, som till råga på eländet är präst, mage att prata om Jesus!!:eek:

;););)

Förlåt, kunde inte låta bli att bli lite fnissig bara.
Jag respekterar till fullo dom som väljer att gå ur svenska kyrkan och som inte vill "köpa den grejen"!

Men jag skulle inte vara ledig den 20/12 och fira med mina muslimska vänner samtidigt som jag ifrågasätter varför dom pratar om Allah...:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp