Religiös skolavslutning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Religiös skolavslutning

Jag tror inte min 6-åring blev traumatiserad.

Men jag vill inte behöva HÅLLA VAKT på skolan för att den inte följer lagen, och helt uppenbart blålurar oss föräldrar om vad de gör.

Jag har valt en skola som enligt allt jag kunnat kolla upp har en bra värdegrund och sunda ledare.

Jag kan också tänka mig ett gäng fristående skolor som alternativ, men absolut inte med religiösa förtecken. Det ger mig Knutby-krypningar.

F.ö. var det väl just på en religiös skola en rektor blev nedstucken nyligen...
 
Sv: Religiös skolavslutning

Men jag vill bara visa att man vare sig behöver bli lurad, hjärntvättad eller ofrivilligt troende (hur man nu skulle bli det??) av att vistas bland troende människor.

Jag ville bara berätta att barn till icke troende inte behöver drabbas av trauma för livet bara för att de råkar på en präst som predikar eller människor som är troende.

Fast här är du snabb att tro att det handlar om rädda, okunniga föräldrar. Rädda för religion, rädda för trauman, obelästa, oberesta och fattiga på andra kulturella upplevelser. Jag skulle säga att jag är väldigt långt ifrån det. Man kan ha en rad skäl att välja bort kyrkan, det betyder inte att man inte har varit i kyrkan, i en moské, en synagoga osv. Jag deltar förstås också av artighet när jag är inbjuden till bröllop och annat oavsett religion. Varför skulle jag inte göra det? Jag har för övrigt haft livskamrater av skilda religioner så det är inte där problemet ligger.

Tycker dock att övriga inslag som kan dyka upp under skoldagarna, t ex att barn blir retade, mobbade, känner grupptryck till att klä sig på ett visst sätt eller agera på ett visst sätt är mer störande än att de kanske får höra en präst på avslutningen. Det skulle jag nog lägga ner mer krut på att agera emot..
.

Självklart skulle du lägga mer krut på det. Det konfessionsfria valet vissa av oss gjort och som sedan inte följs av skolan tycker du ju inte är något att orda om. Självklart resonerar du så med din utgångspunkt. Jag skulle också lägga mer krut på mobbing än några Gudsord. Det handlar inte om det. Det handlar om att jag köpt grisen i säcken, tydligen. Sedan kan jag visst då dra en parallell till grupptryck: ska mitt barn sitta i en tom skola när de andra får andlig spis? Det vill han nog.. sex år gammal.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag tror inte att det handlar om okunnighet. Jag förstår inte riktigt vad det egentligen handlar om alls.
Om barnet inte blir skadat, vad är då problemet?
Jag skulle förstå om det tvingas delta i riter, uttala böner och lovord till någon gud men det är ju inte det som hänt.
Jag anser fortfarande att det finns viktigare saker att bekymra sig om. Det borde inte bli så här långa diskussionstrådar om något som inte skadar någon utan snarare "bara" stör någon. Och visst ska skolan vara konfessionsfri, så det ger den som blir "störd" rätt att reagera - det vänder jag mig inte emot. Men jag tycker det finns störningar som är mer värda att uppmärksammas än detta och som inte alls ger samma upprörda stämning som när ett skolbarn fått höra en präst på en avslutning.

Jag tror inte heller -riktat till Silverkedjan - att en friskola, vare sig den är baserad på religion eller inte, är befriad från problem på något sätt. Just i vår situation så var den kommunala skolan inte ett alternativ och jag har bara gott att säga om den skola vi valde (som inte heller är helt fläckfri) trots att vi själva inte är troende. Den gjorde mina barn mer öppensinnade än de annars skulle varit om de gått i en vanlig kommunal skola. DET är jag mycket tacksam för.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag tror inte att det handlar om okunnighet. Jag förstår inte riktigt vad det egentligen handlar om alls.
Om barnet inte blir skadat, vad är då problemet?
- Att man inte följer reglerna
- Att Kristendom är det enda som erbjuds. Det är ett invaggande och en normalisering att det kristna står för "sanningen". Det finns inget medvetandegörande eller att man lär barnen att vara kritiska till det som presenteras dem. (Detta är förstås min uppgift också, men även skolans)
- Att kyrkan är ytterligheten av den heteronormativitet min son tryckts in i sedan han började förskolan och både han och vi föräldrar värjer oss emot

Mina åsikter om detta går alltså djupare än att jag bara "inte gillar" det.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag ska inte som förälder behöva passa på skolan för att hinna före med information jag anser att barnen måste ha innan de utsätts för en predikan.
Det kommer du att behöva göra på precis allt.
Hela tiden.
I motsats till dagis så är den varken självgående eller pålitlig på något vis.

Du kan inte ana vad jag har behövt passa.....

Hade jag VETAT OM att den skulle komma...

Vad jag kunde utläsa ur din länk så måste skolan informera i förväg om vad de tänker ta sig för.
Det kan ju vara något att bygga på.
 
Sv: Religiös skolavslutning

- Att man inte följer reglerna
- Att Kristendom är det enda som erbjuds. Det är ett invaggande och en normalisering att det kristna står för "sanningen". Det finns inget medvetandegörande eller att man lär barnen att vara kritiska till det som presenteras dem. (Detta är förstås min uppgift också, men även skolans)
- Att kyrkan är ytterligheten av den heteronormativitet min son tryckts in i sedan han började förskolan och både han och vi föräldrar värjer oss emot

Mina åsikter om detta går alltså djupare än att jag bara "inte gillar" det.

Ja, att jag känner mig så frågande inför denna motvilja är väl för att vi inte känt av denna "normalisering av sanningen" trots att barnen gått i en kristen skola.
Men å andra sidan diskuterar vi mycket hemma, vi pratar om vad vi hört och sett i vår vardag och då kommer förstås frågorna om det man mött på i skolan. Jag vill ändå låta mina barn ha ett eget val, jag hade inte blivit vansinnig om de faktiskt blivit troende trots att jag själv inte är det. Men de har inte valt så och den äldsta har nu slutat gymnasiet.

Mina barn kommer alltid att möta på sådant som är annorlunda i sitt liv. En del är berikande annat är skadligt. Jag kan inte skydda dem mot allt, men jag kan se till att vi har ett så öppet förhållande att det de möter på, kommer upp och diskuteras. Jag tror inte att det blir bättre för att man "tar bort" något som ändå finns, de kommer att möta på det på egen hand sedan i så fall. Till exempel religion och troende människor. Jag är glad att de lärt sig att vara öppensinnade och att de respekterar andra och förväntar sig bli respekterade vare sig de tror eller inte.

Förr när folk skulle lära sig katekesen utantill och alla tvingades till en tro, då hade jag stått på barrikaderna emot detta. Men idag, det lilla de möter på, som en präst vid avslutningen...nä, det är inte hjärntvätt, det kommer inte att påverka dem i någon riktning. Det är inte värt att hetsa upp sig för. Snarare är det lite patetiskt och ovärdigt för svenska kyrkan att låna ut sina kyrkor mot att de smygpredikar. Det kommer ju liksom inte att göra värst mycket av eller till för åhörarna idag. (Tror jag).

Det är MITT intryck av detta. Jag förstår att det finns andra åsikter.
 
Sv: Religiös skolavslutning

(För övrigt så vet jag att det finns muslimer som valt att sätta sina barn i kristna skolor - det fungerar tydligen bra det också).

De föredrar en skola med religion.
En som tror på Gud har lättare att förstå en annan som tror på Gud.
I stället för en skola full med Hedningar som förnekar Gud.

Så det är ju lätt att förstå det valet.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Om du bara visste vad jag har hållit vakt på att de följer Läroplanen.

Man kan också behöva kolla att spanskläraren kan spanska, att klassläraren i lågstadiet vet att spindlar inte är insekter, att samma lärare inte tror att man kan dela en daggmask på mitten och så växer det ut ett huvud på svansen och en svans på huvudet, man får aldrig någonsin hem en grammatiskt korrekt lapp från läraren, de särskriver å det grövsta... att de ens skulle kunna stava till religionsfrihet framstår som helt utopiskt när man tänker på det.

Dessutom tar de för givet att tjejerna vill dansa och killarna spela lagsporter i skolidrotten, textilläraren ger mycket enklare och fånigare uppgifter till killarna än tjejerna. När ungdomarna inte kan få sina valda ämnen i gymnasiet pga högt söktryck placeras tjejer slentrianmässigt i ämnet "Kosmetika" medan killar får ännu lite mer idrott...

Och du, Silverkedjan, det här är i Storstaden! Hur det ser ut i Byhålan vågar jag inte ens tänka på!
 
Sv: Religiös skolavslutning

Mina barn kommer alltid att möta på sådant som är annorlunda i sitt liv. En del är berikande annat är skadligt. Jag kan inte skydda dem mot allt, men jag kan se till att vi har ett så öppet förhållande att det de möter på, kommer upp och diskuteras.

Jag tycker det är skillnad på om det sker något som att ett barn blir utsatt på något vis, eller något orättvist händer som leder till en diskussion om vad man har blivit utsatt för. Barnets rättvisetänkande och undringar väcks helt naturligt av sådant.

Men detta kyrkspringande, det är som en skock får (Herren är min herde :angel:) Inte går man i kyrkan i den här skolan som någon slags allmänbildning och pratar innan om vad och varför man ska göra det. Det bara sker. Man lär inte barnen kritiskt tänkande alls. Det är så "normalt" nu efter 1 1/2 år att sonens frågor blivit färre. Då blir det jag som hela tiden får väcka frågan och det känns inte rätt. Föräldrar ska inte behöva vara i opposition till något som sker i skolan (om det inte handlar om mobbing och annat)
Jämför hur det är att vara en motpol till heteronormen som pedagoger reproducerar hela tiden genom sitt bemötande. Det sker också "bara sådär". Som en skock får.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag har blivit inbjuden till "verksamhetsråd". Vad är det?

Ingen aning. I vår trendiga skola kallades det som troligen är samma sak för Dialogen. Allt heter något terapiaktigt i dagens skola, enligt min erfarenhet.

Just det, barnen har fått lära sig att det är naturligt att känna erotiskt intresse för motsatta könet när man kommer i puberteten! Och läraren uppmanade min son att klippa håret kort så att tjejerna skulle tycka om honom.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Kanske det man på andra håll kallar skolråd. Föräldrar + skolledning träffas ung en gång i månaden och samtalar om skolan och dess verksamhet.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Storlek 24-25 för ögonblicket, passionerat förtjust i allt som är LILA men rosa är nog lite OK fortfarande :p
 
Sv: Religiös skolavslutning

Var du på första föräldramötet som klassen hade? Man brukar välja en eller två föräldrarepresentanter då...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp