Religiös skolavslutning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Religiös skolavslutning

Visst är skillnaden enorm.

Men den är väl ändå ännu större mot att inte tro på någonting alls?
De största motsättningarna som jag ser är de mellan de som inte tror och de som tror.

Utan egen tro så blir det t.ex. svårt att respektera att något sådant som tro finns - alls.
Att komma fram till att det finns tro ser jag som något sorts första steg mot all religion.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Det är väldigt avgörande skillnader och inget man kan ha överseende med eftersom "det är bättre att tro än att inte tro". Jag tycker skillnaden är enorm.

Jag håller så klart med om att det är stor skillnad mellan olika religioner, och eftersom skolbarnen tillhör olika religioner bör avslutningarna inte äga rum i kyrkan, och särskilt inte under ledning av en präst eller pastor.

Men jag tycker också att en diskussion som blott och bart handlar om att det finns olika religioner och att kristen tro inte bör ses som det enda eller naturliga i sammanhanget, missar poängen att religionstillhörighet då ses som ett slags norm. Det blir ju tex uppenbart när även sekulariserade muslimer gång på gång beskrivs just som muslimer, inte som tex irakier eller så. Och mot det, blir sådana som jag ett slags "kristna", om än sekulariserade. Som om man tillhör "sin" religion vare sig man vill eller inte, och att denna religion dessutom är geografiskt bestämd.

De stora religionerna har ett antal frågeställningar gemensamt, tex om jordens tillkomst, döden, livet efter detta, själens beskaffenhet osv. Religionerna ger inte exakt samma svar, men frågorna finns där. Och när skolan framhåller för barnen antingen att kristendomen är den vanliga/rätta/normala religionen, eller att alla religioner är lika okej och att just religiös tro ske visas alldeles särskild respekt (varför ska inte alla respekteras?), så tycker jag att man ger just dessa frågeställningar en väldigt stor vikt. Barnen får lära sig att religionernas stora frågor är de stora livsfrågorna. Det tycker inte jag är skolans sak att hamra in i dem.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Det stora problemet i alla kommuner är att det är högst tryck på avdelningarna för små barn. Jag har bara arbetat på såpass stora förskolor att det alltid funnits två "småbarnavdelningar", men att det kommer tolv stycken vid samma inskolningstillfälle har förekommit - men inte till samma avdelning.

.

Det här är en liten kommun och HELA kön ska plötsligt in på samma - den för småbarn minst lämpliga - förskolan. Förut har de smugit in ett barn extra per förskola på vårterminen.
 
Sv: Religiös skolavslutning

*kl*

-Här firar vi jul till minne av Jesus födelse och så har f-nskapet i kyrkan, som till råga på eländet är präst, mage att prata om Jesus!!:eek:

;););)

Förlåt, kunde inte låta bli att bli lite fnissig bara.
Jag respekterar till fullo dom som väljer att gå ur svenska kyrkan och som inte vill "köpa den grejen"!

Men jag skulle inte vara ledig den 20/12 och fira med mina muslimska vänner samtidigt som jag ifrågasätter varför dom pratar om Allah...:D

Jag har inte varit ledig NÅGON dag :smirk:

Alla som behöver sjukvård under julhelgen kanske uppskattar att det finn okyrkliga människor som jobbar så heliga dagar.

Och - barnen FIRADE INTE JUL. De hade TERMINSAVSLUTNING.

Ser du inte skillnaden eller spelar du bara dum :confused:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Men jag tycker också att en diskussion som blott och bart handlar om att det finns olika religioner och att kristen tro inte bör ses som det enda eller naturliga i sammanhanget, missar poängen att religionstillhörighet då ses som ett slags norm.

Jag håller helt med.

Men nu rör vi oss plötsligt på ett plan som jag tyvärr tror är way beyond reach för Tabitah i Skrantabacken :crazy:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Men jag tycker också att en diskussion som blott och bart handlar om att det finns olika religioner och att kristen tro inte bör ses som det enda eller naturliga i sammanhanget, missar poängen att religionstillhörighet då ses som ett slags norm.

Jag är medveten om att jag och min familj som praktiserande judar är en hyfsat liten minoritet i sammanhanget, men just i den här frågan är det min utgångspunkt. Jag är förstås också medveten om att det finns andra. En passionerad ateist har förstås all anledning att protestera när skolan inte är så konfessionsfri som den ska vara.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag är medveten om att jag och min familj som praktiserande judar är en hyfsat liten minoritet i sammanhanget, men just i den här frågan är det min utgångspunkt.

Just de allra minsta minoriteterna - det kan inte finnas många judar på landet i Skåne? - finns det väl skäl att vara förskiktig med just därför att de är få?! Stora grupper har ju enklare att få stöd hos varandra.

Fast jag är så gnällig så jag kommer inte att bli nöjd förrän troende kristna klagar på att kristendomen framställs som norm, inte som tro, i skolan.

Själv hade jag en lärare i mellanstadiet som skrek "Det finns bevis för detta!" när hon berättat om Jesu uppståndelse. (Jag tror att den läraren gått i pension nu.) Vilka bevisen var framgick dock inte.

Vettiga kristna (för att inte tala om personer av annan tro än kristendom) hade ogillat sådan undervisning - då man ju betonar tro, inte säkert vetande och bevis.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag har inte varit ledig NÅGON dag :smirk:

Alla som behöver sjukvård under julhelgen kanske uppskattar att det finn okyrkliga människor som jobbar så heliga dagar.

Och - barnen FIRADE INTE JUL. De hade TERMINSAVSLUTNING.

Ser du inte skillnaden eller spelar du bara dum :confused:

Då måste jag ju inflika att jag tycker det är lite dummare att gå på avslutningen i en kyrka och DÄREFTER vara upprörd över att prästen pratade om Jesus...;)

Med din ton så önskar jag dig lite ledighet!:love:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag blev - som det står i tråden - upprörd eftersom jag dagen innan blivit försäkrad om att det varken skulle finnas präst eller predikning.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Det som skrämmer mig MEST är att jag uppenbarligen är den enda föräldern som överhuvudtaget reagerat :eek:

Är det det som skrämmer dig mest?

Att andra har ett oliktänkande?
Säger det dig inte något om du stod ensam i frågan och inte hade majoriteten med dig?
 
Sv: Religiös skolavslutning

Men jag tycker också att en diskussion som blott och bart handlar om att det finns olika religioner och att kristen tro inte bör ses som det enda eller naturliga i sammanhanget, missar poängen att religionstillhörighet då ses som ett slags norm.
Absolut! Och jag själv är ju bland de som inte tillhör ngn religion. Barn som har en annan religiös tro hemifrån tror jag kan "borsta" av sig skolans religion på ett annat sätt än de som inte har det (generaliserar kanske väl grovt nu).

De stora religionerna har ett antal frågeställningar gemensamt, tex om jordens tillkomst, döden, livet efter detta, själens beskaffenhet osv.
Vetenskapen har ju sin plats i skolan, men det är som du säger, religionerna tar livsfrågorna i anspråk i skolan. Kanske dags för lite filosofi på schemat även i de lägre årskurserna?
 
Sv: Religiös skolavslutning

Säger det dig inte något om du stod ensam i frågan och inte hade majoriteten med dig?

Det är otäckt eftersom skolan enligt lag ska vara konfessionsfri. Att vara den enda som identifierar religionsutövning vid tillfällen då sådan inte får ske, tycker även jag verkar skrämmande. Vilken observans har dessa föräldrar för annan otillbörlig påverkan av deras barn?
 
Sv: Religiös skolavslutning

Är det det som skrämmer dig mest?

Att andra har ett oliktänkande?
Säger det dig inte något om du stod ensam i frågan och inte hade majoriteten med dig?

Mig skrämmer det att Silverkedjan verkade vara den enda som över huvud taget tänkte.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Säger det dig inte något om du stod ensam i frågan och inte hade majoriteten med dig?

Det finns många tillfällen där majoriteten gör något som ter sig fullkomligt ofattbart med lite perspektiv, så det behöver inte betyda något som helst att resten var som en skock får.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Vilken tur att vi inte tillämpar diktatur -som du ger uttryck för- utan demokrati i det här landet!:D

För att förtydliga så vill jag bara säga att jag -åter- till fullo förstår dom som väljer att ställa sig utanför kyrkan och/eller religionen.
Är själv en tvivlare utan någon som helst religös bakgrund!

Hade Silverkedjan fått löfte om att det skulle vara helt religionsfritt i kyrkan (vilket inte framkom förräns flera inlägg senare) så är det givetvis fel att man inte kan lita på det här.

Men att anse sin egna åsikt stå över alla andras och leva i uppfattningen att vi andra föräldrar skrämmer er andra för att vi inte tänker som er...
Det skrämmer mig!:angel:

Med önskan om en fortsatt trevlig Jul!
 
Sv: Religiös skolavslutning

Vilken tur att vi inte tillämpar diktatur -som du ger uttryck för- utan demokrati i det här landet!:D

Men att anse sin egna åsikt stå över alla andras och leva i uppfattningen att vi andra föräldrar skrämmer er andra för att vi inte tänker som er...
Det skrämmer mig!:angel:

Och så var du där igen med diktaturbeskyllningarna. Snacka om guilt by association :smirk:

Vari ligger demokratin när skolan bryter lagen i ett mig veterligen demokratiskt land:confused:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Det finns många tillfällen där majoriteten gör något som ter sig fullkomligt ofattbart med lite perspektiv, så det behöver inte betyda något som helst att resten var som en skock får.

Då måste jag fråga om det var en demokratisk tanke du gav uttryck för där?

Och kan du ge något exempel som grund för ovanstående uttalande?

För mig är det en form av diktatoriska tankegångar när man jämför majoriten med en skock får...:p
När man förutsätter att oliktänkande -läs de andra föräldrarna som inte reagerade- inte är kapabla att själva ha en åsikt..

Mig veterligen finns det ingen skollag som förbjuder skolavslutningar i kyrkan?
 
Sv: Religiös skolavslutning

Mig veterligen finns det ingen skollag som förbjuder skolavslutningar i kyrkan?

Nej. Man får vara i vilken lokal som helst.

Men den förbjuder religiösa inslag.

Det är inte lokalen jag vänder mig mot. Det är smart att utnyttja befintliga byggnader.

Som flera påpekat tycker jag det mest skrämmande var att det bara var jag och rektorn (!) som reagerat och tyckte det var olustigt med en frikyrkopredikan som gick ut på att bara de barn som trodde på Jesus fick jullov.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Och kan du ge något exempel som grund för ovanstående uttalande?
Att vara man och hemma med barn ansåg majoriteten vara helt befängt för 40 år sedan. Idag tar kvinnor fortfarande ut mesta delenavföräldraledigheten, men majoriteten av oss anser inte att de män som gör det är överdrivet konstiga.

Ungefär ett sekel tillbaka trodde man på allvar att högre studier för kvinnor kunde skada deras fortplantning. Jag tror att ingen resonerar så idag.

Hitler kom till makten med parlamentariska medel och hade även under sin diktatur ett brett folkligt stöd. Judehatet var ju inte bara hans eget. I backspegeln ser väl nazismen inte lika polerad ut, trots stödet?

Är jorden platt?

Flyter häxor?

Det jag säger är inte att dessa andra föräldrar ska ändra åsikt och ha mindre lust att gå i kyrkan. Men varför opponera sig mot något som är reglerat av Skolverket? Jag och andra bryr mig om att man bryter det. Eftersom det bryter bestämmelser så spelar inte majoriteten någon roll i detta fall. En eventuell folkomröstning om en ändring av rådande regler är något annat.
jag gör dig uppmärksam på att det predikas även på mitt barns skoltid. Jag drar gränsen där. Andra drar den vid lokalen. Av respekt för dessa kan jag gärna avstå kyrkan. Ja, jag fördedrar det faktiskt. Argumentet att alla ska få plats ter sig inte så rent och fint när inte alla pga av sin övertygelse (med stöd i styrdok) kan vara med. Då faller hela tanken och det där att alla ska få plats blir en paradox eftersom det ändå inte innefattar ALLA.
Mig veterligen finns det ingen skollag som förbjuder skolavslutningar i kyrkan?
Läroplanen är ett styrdokument som ska följas.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Men vi andra (mina barn har också varit på skolavslutning i kyrkan med julspel och hela köret) kanske inte tar det så hårt?
Det innebär inte att vi INTE tänker!

Dvs. om barnen har funderingar så är vi duktiga på att förklara så att barnen ev. inte skulle känna olust?
Projicering är ordet jag kommer att tänka på!

Lämnar diskussionen med ett litet tips.
Fredrik Lindström kommer åka ut med en "föreställning" om Landet Lagom.

Där finns nog en del igenkänningskomik för oss alla kan jag tänka!:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp