Religiös skolavslutning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Religiös skolavslutning

Vem tycker du ska förklara? Jag tycker att förälder och skola ska göra det.

Hur ska jag som förälder VETA att de tänker PREDIKA på avslutningen?

Skolan låtsas bara som ingenting.

Men de kommer få det ganska besvärligt inför avslutningarna framöver :angel:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Kanske lika bra att skippa hela jullovet?
Ta bort alla svenska helgdagar också som har med religion att göra när vi ändå är i farten, tex påsklovet?

Barn har lov för att de behöver.

Jag tycker skolan ska vara NEUTRAL i religionsfrågan och inte ta in en frikyrka som officiell SANNING.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Men vad har PRÄSTEN med en predikning på en skolavslutning att göra?

Nåjo, om det nu nödvändigtvis ska predikas så är det väl lämpligt att en präst sköter den saken.

Men visst, jag kan hålla med om att det i ert fall låter som om det har varit ett lite väl omfattande religiöst inslag på skolavslutningen. Jag kan till och med sträcka mig så långt som att hålla med om att psalmer och präster är olämpliga inslag på just skolavslutningar. Avslutningar handlar om att fira slutet på en skoltermin, inget annat.

Däremot tycker jag som sagt att det är bättre om barnen får ta del av en mångfald av religion, än att religionen tigs ihjäl. Och att de faktiskt får en del av sin religionskunskap av folk som själva tror. Dels för att de ska kunna förstå sin omvärld, och dels för att de ska ha ordentligt på fötterna när de själva funderar på om de tror inte tror, och hur de vill tro om de tror.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Ja men det tycker jag också.

Men jag vill inte det ska verka som att skolan är partisk och själv hör till en frikyrka, att det är det enda rätta och tror man inte på samma sak får man inte ens jullov :mad:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Eftersom vi bor i ett land som har en kristen tradition tror jag inte barnen dör av att vara i en kristen lokal och två ggr per år höra kristna budskap. De prackas på så många andra budskap också som vi gärna ser att de är utan.

Visst finns det alternativa lokaler i den här kommunen för skolavslutningar, om man vill. Jag har inte varit i lokalen du var i i fredags men i den andra kyrkan (som hör till svenska kyrkan och där sommaravslutningen hålls) vill skolorna vara för den trevliga miljön och akustiken. En del av det är säkert tradition också.

Men allt mår bra av att ifrågasättas :)
 
Sv: Religiös skolavslutning

Visste du inte innan att ni skulle vara i en kyrka? Kom det som en överraskning?
 
Sv: Religiös skolavslutning

sträcka mig så långt som att hålla med om att psalmer och präster är olämpliga inslag på just skolavslutningar
Fast en psalm behöver ju inte ha ett mer religiöst innehåll än att den råkar vara tryckt i kyrkans sångbok.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Barn har lov för att de behöver.

I Sverige så har vi Kristna helgdagar.
Så är det bara.

Om det är bra eller inte vet jag inte, men de är kvar av tradition.
Att då få lära sig vad dessa traditioner kommer ifrån tror inte jag är det minsta farligt.

Min dotter sjöng i kyrkans kör i många år.
Och vi hedningar till föräldrar samt medtvingad lillebror gick ditt och lyssnade.
Ofta.
Jag tror att vi gick i kyrkan i snitt 1-2ggr/månad.

Ingen av oss blev Kristen av detta tilltag, snarare tvärt om.
Och då var det ändå ganska så trevliga tillställningar.

Min Dotter är nu fullständigt övertygad om att hon inte är Kristen, ju mer hon fick lära sig desto mindre kunde hon stå för det.

Så jag tycker inte att ni skall vara så rädda för litet religion.
För min del fick de gärna köra hela registret av olika religiösa högtider med tillgörande religiös samling.

Inte_Ung, Agnostiker.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Visste du inte innan att ni skulle vara i en kyrka? Kom det som en överraskning?

Jag fick reda på dagen innan att det skulle vara i just den här FRIkyrkan. Men försäkrades att det inte skulle vara religiöst utan bara ett lokallån :smirk:
 
Sv: Religiös skolavslutning

I Sverige så har vi Kristna helgdagar.
Så är det bara.

Om det är bra eller inte vet jag inte, men de är kvar av tradition.
Att då få lära sig vad dessa traditioner kommer ifrån tror inte jag är det minsta farligt.

Min dotter sjöng i kyrkans kör i många år.
Och vi hedningar till föräldrar samt medtvingad lillebror gick ditt och lyssnade.
Ofta.
Jag tror att vi gick i kyrkan i snitt 1-2ggr/månad.

Ingen av oss blev Kristen av detta tilltag, snarare tvärt om.
Och då var det ändå ganska så trevliga tillställningar.

Min Dotter är nu fullständigt övertygad om att hon inte är Kristen, ju mer hon fick lära sig desto mindre kunde hon stå för det.

Så jag tycker inte att ni skall vara så rädda för litet religion.
För min del fick de gärna köra hela registret av olika religiösa högtider med tillgörande religiös samling.

Inte_Ung, Agnostiker.

Jag ser gärna MER religionsundervisning. Det är bara jättebra att barnen lär sig varifrån olika traditioner kommer. Vad jag vänder mig emot är att skolan normaliserar en religion. När skolan ska vara neutral.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Skolan. Den SKA inte propagera för någon religion.


Vi kanske missförstår varandra här. Så länge skolan inte har religiös inriktning så ska skolan vara neutral. Det tycker jag också. Men om man nu väljer att ha skolavslutning i en kyrka så ska föräldrar och skola berätta för barnen varför man gjorde det valet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Religiös skolavslutning

.... och tror man inte på samma sak får man inte ens jullov

Det kanske är dags för en Reformation av skolloven.
De borde kanske kallas för Sommarlov, Novemberlov, Vinterlov, Sportlov och Vårlov?

För så länge som det heter Jullov så har det ju med Julen att göra.
Och med tanke på din avatar så verkar du ju fira Jul, eller hur?
Vad är det som du firar?
 
Sv: Religiös skolavslutning

I Sverige så har vi Kristna helgdagar.
Så är det bara.

Om det är bra eller inte vet jag inte, men de är kvar av tradition.
Att då få lära sig vad dessa traditioner kommer ifrån tror inte jag är det minsta farligt.

Nä absolut inte.

Självklart ska man lära sig historia och religion.

Det är en helt annan sak än att låta en frikyrka stå som den enda och officiella sanningen :mad:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Vad jag vänder mig emot är att skolan normaliserar en religion. När skolan ska vara neutral.

Ja det är fel.
Men jag tycker inte att det skall tas bort något utan läggas till mera.
Det är ju enkelt att ta reda på vilka religioner barnen i en skola har och så anpassa det hela så att det kommer med motsvarande mängd religion i det dagliga skollivet.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag fick reda på dagen innan att det skulle vara i just den här FRIkyrkan. Men försäkrades att det inte skulle vara religiöst utan bara ett lokallån :smirk:

Det var inte så bra gjort. Men lånar man en lokal av en frikyrka så ska man nog trots vad de än säger räkna med andlig spis. Vem hade ni fått veta skulle prata? Var det ingen pastor inblandad från början?
 
Sv: Religiös skolavslutning

Däremot tycker jag som sagt att det är bättre om barnen får ta del av en mångfald av religion, än att religionen tigs ihjäl. Och att de faktiskt får en del av sin religionskunskap av folk som själva tror. Dels för att de ska kunna förstå sin omvärld, och dels för att de ska ha ordentligt på fötterna när de själva funderar på om de tror inte tror, och hur de vill tro om de tror.

:bow::bow::bow:

Jag pratar väldigt mycket om tro,religioner och liknande med mina barn.Jag är själv väldigt teologiintresserad och har haft många intressanta och en del mindre intressanta samtal med människor inom olika religioner.Jag har tex både Jehovas vittnens bibel och Koranen i min bokhylla MEN jag tror inte själv,mina barn tror inte och ska därför inte behöva utsättas för religösa budskap från något håll om vi inte bett om det.

Att få kunskap om religioner och religösa traditioner är en sak men att på en julavslutning få välsignelser anser inte jag vara att få kunskap om utan att bli påprackad något jag inte vill ha eller höra.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag har också varit i kyrkan mycket som ung. Var med i miniorer och seniorer och allt möjligt. Vi var på massor av läger och alltihopa. Jag lärde mig mycket på det och framför allt lärde jag mig en del av vår religion som jag tycker gett mig en bra beslutsgrund för mina åsikter om den.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Det kanske är dags för en Reformation av skolloven.
De borde kanske kallas för Sommarlov, Novemberlov, Vinterlov, Sportlov och Vårlov?

För så länge som det heter Jullov så har det ju med Julen att göra.
Och med tanke på din avatar så verkar du ju fira Jul, eller hur?
Vad är det som du firar?

Jag tycker skolan ska INFORMERA och ge individen en chans att välja själv, inte lura in barnen i en frikyrkas grepp utan att ha FÖRKLARAT att det är ett slags prostitution.

Om man vet bakgrunden till högtider och firanden kan man ju välja vad man gillar och vill stå för.

Min personliga åsikt hör egentligen inte hit, den spelar ingen roll i debatten.

Jag gillar tex tomteluvor, Karl-Bertil, förväntansfulla barn och goda gärningar.

Jag hatar kommersiella intressen, julklappar till vuxna och frikyrkor.

Jag ogillar tanken på att intelligenta vuxna tror att en bebis tillkommit på annat sätt än det vanliga för mer än 2000 år sedan.

Jag kan tycka det är en kul historisk SAGA.
Men jag tycker gamla tomte- och vättesagor är minst lika kul.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp