Religiös skolavslutning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Religiös skolavslutning

Det är en helt annan sak än att låta en frikyrka stå som den enda och officiella sanningen

Därför så borde det i stället vara mera religion i skolan i stället för mindre.
Så att alla "sanningar" får vara med ordentligt.
Även Frikyrkan.

Jag tror på information och kunskap som medel att kunna fatta vettiga beslut över sitt liv.
Allt som blir ensidigt på något vis tenderar liksom att bli fel.
Oavsett om det är bara en religion eller en totalt Ateistisk vinkling.
 
Sv: Religiös skolavslutning

För så länge som det heter Jullov så har det ju med Julen att göra.
Och med tanke på din avatar så verkar du ju fira Jul, eller hur?
Vad är det som du firar?

*Svarar fast frågan eg var till TS*

Ja inte är det då Jesu födelse i alla fall, för min del!
Tända ljus, gran, pepparkakor och julklappar har inte det minsta med kristendom att göra utan har funnits betydligt längre än så.
Ordet jul kommer ur Yule, den hedniska högtid som firades vid midvinter.
Att man sedan valde att lägga en kristen högtid vid tidpunkten för denna viktiga fest var ett smart drag när de motvilliga nordborna skulle kristnas (särskilt som även de hedniska myterna berättar´om ett solbarn som föds i midvintertid), men uppenbarligen lyckades man inte utrota de gamla traditionerna ;)
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag har också varit i kyrkan mycket som ung. Var med i miniorer och seniorer och allt möjligt. Vi var på massor av läger och alltihopa. Jag lärde mig mycket på det och framför allt lärde jag mig en del av vår religion som jag tycker gett mig en bra beslutsgrund för mina åsikter om den.

Jag också.

Och jag fick en total fullständig panik när jag upptäckte att det fanns barn i min grupp som verkligen TRODDE på alla helt omöjliga saker.

Jag var med för att det var kul friluftssaker att göra, mycket kompisar, söta killar och att man fick sjunga fast man verkligen inte kunde. (det fick man inte i skolan, där fick vi som sjung fult vara tysta och bara mima)

Jag trodde det var självklart att det man betalade ett pris för det roliga - nämligen att spela med i de religiösa riterna.

Så brukade det ju vara liksom :smirk:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Håller med dig!
Här är det samma sak vid både avslutningar och Luciafirande - kyrka, präst och predikan. Tyvärr verkar det bara vara jag som reagerar, övriga föräldrar verkar tycka det är helt ok.
 
Sv: Religiös skolavslutning

... inte lura in barnen i en frikyrkas grepp utan att ha FÖRKLARAT att det är ett slags prostitution.
Det är DIN uppfattning av det hela.
Varför är den sannare än någon annans uppfattning?


Min personliga åsikt hör egentligen inte hit, den spelar ingen roll i debatten.
Jo det gör den.
För det är föräldrarnas samlade åsikter som skall ligga till grund för hur skolan skall göra.
Det finns Kristna skolor.
Och kanske skall vi ha religiös uppdelning av skolorna eller kanske inte.
Skall den Kommunala Skolan Kanske vara helt religionsbefriad?
I avseénde fri från religion?

Det skulle innebära ingen särskild mat för Judar och Muslimer och inga Religiösa symboler alls.
Inga sjalar eller religiösa huvudbonader alltså.

Man måste till slut göra ett val.
Var skall man göra av religionen?

Jag ogillar tanken på att intelligenta vuxna tror att en bebis tillkommit på annat sätt än det vanliga för mer än 2000 år sedan.
Ja den delen har jag också stora problem med.

Jag kan tycka det är en kul historisk SAGA.
Men jag tycker gamla tomte- och vättesagor är minst lika kul.
Det som man nog måste lära sig är att människor verkligen tror på det där.
På riktigt.
Både Jesus, Vättar och Tomtar.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Jag firar Ljusets återkomst.
Att dagarna nu blir längre igen.

Det är lätt att förklara för alla.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Och jag fick en total fullständig panik när jag upptäckte att det fanns barn i min grupp som verkligen TRODDE på alla helt omöjliga saker.

Men det är ju just den kunskapen som man behöver ha.
Att faktiskt veta och förstå innebörden av att det finns folk som verkligen tror på sin religion.
Hur befängd den än må verka.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Diskussionen är väldigt intressant att följa, och det har framförts många bra argument både för och emot skolavslutningar i kyrkan. Jag tycker ändå på något sätt att man missat en del, eftersom det knappast finns någon bakgrund till detta med i diskussionen. Det är nog ändå viktigt att komma ihåg att den svenska skolan har en lång tradition tillsammans med Svenska Kyrkan. Att den allmänna folkskolan ens kom till år 1842 har vi kyrkan att tacka för. Redan i 1686 års kyrkolag hade lagstadgats att barn skulle undervisas i kristendom, genom husförhör, skriftemål och konfirmation.

Senare (1723) bestämdes att det var föräldrarnas uppgift att lära barnen att läsa, främst vissa kristendomsstycken men även några andra av de få texter som fanns tillgängliga för allmänheten vid denna tid. Detta gjorde, att Sverige tidigt hade en befolkning med hög läskunnighet.

När folkskolan infördes, 1842, var läsningen ett viktigt inslag. Katekesen var den huvudsakliga läroboken (som ju handlar om frågor kring tio Guds bud). Ofta var det dessutom så, att kantorn i församlingen också var lärare i skolan. Det var kyrkans män som undervisade under lång tid. Att vi därför, i ett sedan länge till största delen kristet land, har skolavslutningar i kyrkan är kanske inte så konstigt. Också många av loven bygger ju på firandet av kristna högtider, såsom jullov, påsklov och allhelgonahelgen. Det finns också andra lov, t ex sportlovet som har en betydligt yngre tradition (kokslov, infört under andra världskriget).

Beträffande religionsundervisningen har den ju, av naturliga skäl, varit helt inriktad på kristendom och hette också under lång tid Kristendomskunskap. I grundskolans läroplan 1969 byttes fokus och man började undervisa om religionen istället för i densamma.

Religionsfriheten i landet kom ju sent, 1951. Idag heter ämnet som bekant religionskunskap och skall ju, tursamt nog, innefatta olika religioner, men fortfarande måste man komma ihåg skillnaden på att undervisa om en religion och att undervisa i dito. F ö kan elever med särskilda skäl befrias från religionsundervisningen - under förutsättning att ett annat samfund övertar den funktionen.

Skolverket föreskriver att skolavslutningarna skall vara öppna för alla elever, och inte ha en allt för ensidig påverkan av den ena eller den andra religionen. Man säger också, att skolavslutning i kyrkan är försvarligt om tonvikten läggs på traditioner och inte på religiösa inslag. Även här är det möjligt för elever att i undantagsfall befrias från skolavslutningen (som generellt sett är obligatorisk). Det finns egentligen inga hinder för att en präst håller i avslutningen, men den skall samtidigt inte ha formen av en Gudstjänst.

I SvD uttalade sig skolminister Jan Björklund nyligen (18/12-07) om skolavslutningarna och menar att de gärna får hållas i kyrkan. Han menar, vilket ju är riktigt, att både jul och påsk är såväl en kristen högtid, såväl som en del av vårt svenska kulturarv.

Björklund fortsätter: "Samtidigt får det inte vara så att någon tvingas till religionsutövning. Ingen ska tvingas att avge trosbekännelse eller läsa en bön under en skolavslutning. Men man kan vara i kyrkan, ha en kyrklig inramning och till och med en präst som berättar om varför vi firar julen och hur den firas."

Det är som synes en svår balansgång. Å ena sidan skall skolan hålla sig neutral i religionsfrågor, å andra sidan skall skolan vårda det kulturella arvet och våra traditioner. Gränsen är kanske hårfin, men jag tycker nog att det egentligen inte finns något som hindrar att man firar skolavslutningar och liknande i kyrkan. Utan kyrkan hade vi antagligen inte haft någon skola alls. Men frågan är knappast ny. Tänk på att Sverige var ett katolskt land före 1521.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Hoppar in från ÄU.

Nu var det ändå några år sedan jag gick i lågstadiet men vi hade en liknande julavlsutning som din son nyss haft. Jag och alla mina klasskompisar tyckte att det var urmysigt att gå till krykan i fackeltåg och sätta sig där och lyssna på alla sånger och sedan få gå upp och sjunga själva :) Prästen pratade, visst, men vi tänkte inte på vad han sa alls utan tyckte att det var roligt bara. Ingen av mina lågstadiekompisar är troende idag men vi tycker alla att det var en fin tradition vid varje avslutning. Vi bor i Sverige som är ett kristet land så jag tycker nog att vi kan gå till kyrkan.

Ni firar väl jul och påsk? Det om något är ju kristna högtider!
 
Sv: Religiös skolavslutning

Men det är ju just den kunskapen som man behöver ha.
Att faktiskt veta och förstå innebörden av att det finns folk som verkligen tror på sin religion.
Hur befängd den än må verka.

Exakt.

Men ska då skolan lära ut att det RÄTTA och normen för skolverksamheten är en frikyrka?

Det är FEL sätt att lära ut det på.

Barn ska inte behöva känna sig lurade.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Du verkar inte förstå.

Jag tycker visst man ska undervisa om traditioner och att man kan ha avslutningar i kyrkan.

Men det ska vara på ett MEDVETET plan, man ska inte stå och titta i taket och låtsas som att inte predikningen är en officiell del av det hela.

Du och dina klasskompisar växte alltså upp till medborgare som lärt sig att man ska inte lyssna så noga, det spelar ingen roll vad saker står för och man ska inte ifrågasätta när någon försöker påpracka barn en specifik religiös uppfattning i en skola som ska vara NEUTRAL i frågan.

Jag hoppas att mina ungar är smartare än så :crazy:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Det är som synes en svår balansgång. Å ena sidan skall skolan hålla sig neutral i religionsfrågor, å andra sidan skall skolan vårda det kulturella arvet och våra traditioner. Gränsen är kanske hårfin, men jag tycker nog att det egentligen inte finns något som hindrar att man firar skolavslutningar och liknande i kyrkan. .

Det tycker inte jag heller.

Men jag vill inte att SKOLAN ska stå för frireligiösa uttalanden som den enda rätta sanningen.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Prästen pratade, visst, men vi tänkte inte på vad han sa alls utan tyckte att det var roligt bara. !

Och man köper inte för korta rosa toppar/silikonbröst/etc för att man ser att reklamen och trenden så påbjuder, utan för att man faktiskt SJÄLV gillar det. :cool:

Man är inte alls påverkad av TV-reklamen heller, man tycker det är roligt att titta på bara. :cool:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Därför så borde det i stället vara mera religion i skolan i stället för mindre.
Så att alla "sanningar" får vara med ordentligt.
Även Frikyrkan.

Jag tror på information och kunskap som medel att kunna fatta vettiga beslut över sitt liv.
Allt som blir ensidigt på något vis tenderar liksom att bli fel.
Oavsett om det är bara en religion eller en totalt Ateistisk vinkling.

Ja?

Jag tycker ett samarbete med en frikyrka där man inte lyfter medvetandegraden ett dugg utan barnen ska tro att skolan står för budskapet rimmar väldigt illa med det.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Därför så borde det i stället vara mera religion i skolan i stället för mindre.
Så att alla "sanningar" får vara med ordentligt.
Även Frikyrkan.
Det tycker jag också. Men inte i form av påtvingat utövande eller konfessionalism.
 
Sv: Religiös skolavslutning

De kristna högtiderna har bara lagts på samma tidpunkter som man redan firade hedniska högtider.

Påsken har lagts på samma tid som den judiska påsken, Pesach. Det som blev den kristna påsken var ju att Jesus firade Pesach som den jude han var. "Den sista nattvarden" var en judisk Seder-måltid med osyrat bröd och hela kitet.

Julen sammanfaller tidsmässigt med många kulturers/religioners firande av vintersolstånd etc, men även den judiska högtiden Chanuka.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Ja, så måste det ju vara också :idea:

Tror de flesta kulturer firat så viktiga saker som midvintersolståndet, midsommar, vårens ankomst etc - det är ingen slump att våra stora högtider lagts just där.
Att jag betonar det hedniska beror mest på att vi befinner oss i just Norden, och många av våra jul- påsk- och midsommartraditioner har sitt ursprung ur hednisk religion.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp