Relationer bakom skärmen? Mobbning på Forum

Har du upplevt/sett eller själv mobbat andra i diskussionsforum?

  • Ja på alla 3

    Röster: 0 0,0%
  • Upplevt/Sett

    Röster: 35 62,5%
  • Mobbar andra

    Röster: 0 0,0%
  • Har inte märkt

    Röster: 21 37,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    56
Det jag upplevt på Bule de senast dagarna dels i olika trådar är surrealistiskt. Det är ett gäng som följer efter och kommenterar och inte alls snällt
När man som jag i stort sett alltid trycker på Nytt-knappen, så är det dina trådar som dyker upp, för du har startat flera på kort tid. Kanske är det därför du uppfattar det som att en del förföljer dig? Fast att det handlar om att det är just dina trådar som dyker upp då?
 
Uppenbarligen har jag provocerat och triggat fram en hel del mindre önskvärda beteenden

Har jag varit elak, hoppat på eller kört med personangrepp?
Nej

Har jag stått för en opopulär åsikt och förmedlat den på ett sätt som kan uppfattas som drygt

Ja

Rättfärdigar det drev

Absolut inte

Det känns inte speciellt trevligt eller sympatiskt att kalla analyser av hö för snuttefiltar.

Om du slutar skriva på ett nedlåtande sätt så kommer du alldeles säkert få ett annat bemötande.
 
Jag kan uppfatta din närvaro på Buke som att du gör snabba bedömningar och utifrån dem vill du generalisera för att förstå. När jag är ny någonstans så lägger jag istället tid och energi på att observera och ” read the room” innan jag interagerar. Det är ju helt okej att reflektera över ett forum/en miljö men det blir lite platt när syftet är otydlig. I flera av dina trådar går det att tolka dina svar som att det finns ett facit som endast du vet. Jag kan förstå att det uppfattas som provocerande även om det kanske inte var din intention.
Registrerade mig 2014 på Buke

Blir det inte ”victimblaiming” nu?
Jag ska anpassa mig för att undgå drev

Oavsett så kan jag komma med i andras ögon tyckanden utan grund utan att det för den skull ska urarta till en hätsk och obehaglig ton.

Jag lovar att det som skett i vissa trådar är inte acceptabelt irl någonstans

Jag är som sagt lite förskräckt över att det slätas över och/eller är acceptabelt med mobbning
 
När man som jag i stort sett alltid trycker på Nytt-knappen, så är det dina trådar som dyker upp, för du har startat flera på kort tid. Kanske är det därför du uppfattar det som att en del förföljer dig? Fast att det handlar om att det är just dina trådar som dyker upp då?
Tyvärr inte

Följer efter i andra trådar
Tipsar om att titta i mina trådar
Personangrepp
Under bältet kommentarer
Och överlag ganska elak ton
Av en klick som fortsätter
Drevmentalitet

Det finns ju en hel del andra trådar
Som jag lyckas hitta ☺️
 
När man som jag i stort sett alltid trycker på Nytt-knappen, så är det dina trådar som dyker upp, för du har startat flera på kort tid. Kanske är det därför du uppfattar det som att en del förföljer dig? Fast att det handlar om att det är just dina trådar som dyker upp då?
Har dessutom varit på Buke av och till i över tio år
Den här tråden är ju inte bara vad jag upplevt
Det är vad jag sett och hört andra säga
Många vågar ju inte sticka ut hakan, att tycka annorlunda än majoriteten är lite tabu
Vågar inte starta trådar

Dessutom upplever jag och gjort tidigare och andra också sagt att det är drevmentalitet och många som dras med
Varierande vilka som startar
 
När man som jag i stort sett alltid trycker på Nytt-knappen, så är det dina trådar som dyker upp, för du har startat flera på kort tid. Kanske är det därför du uppfattar det som att en del förföljer dig? Fast att det handlar om att det är just dina trådar som dyker upp då?
Jag trycker bara på nytt knappen, jag går aldrig in i enskilda forum och letar trådar. Jag går bara in via nytt knappen. Och det känns som att väldigt många gör precis så? Det är ett väldigt smidigt sätt att vara inne på buke.
 
Registrerade mig 2014 på Buke

Blir det inte ”victimblaiming” nu?
Jag ska anpassa mig för att undgå drev

Oavsett så kan jag komma med i andras ögon tyckanden utan grund utan att det för den skull ska urarta till en hätsk och obehaglig ton.

Jag lovar att det som skett i vissa trådar är inte acceptabelt irl någonstans

Jag är som sagt lite förskräckt över att det slätas över och/eller är acceptabelt med mobbning
Ja jag tycker det är tråkigt att du känner så och jag försökte förklara varför det kanske blivit så. Jag kan inte göra mer.
 
Registrerade mig 2014 på Buke

Blir det inte ”victimblaiming” nu?
Jag ska anpassa mig för att undgå drev

Oavsett så kan jag komma med i andras ögon tyckanden utan grund utan att det för den skull ska urarta till en hätsk och obehaglig ton.

Jag lovar att det som skett i vissa trådar är inte acceptabelt irl någonstans

Jag är som sagt lite förskräckt över att det slätas över och/eller är acceptabelt med mobbning

Men, förlåt, rapportera de otrevliga inläggen till moderator!!! Det är det rapporteraknappen och moderatorerna är till för. Det är ingen här som slätar över mobbning eller otrevligheter. Det är en del som menar att du inte uttrycker dig 100% heller men så är det ofta i dessa lägen. Man är minst två i konflikter. Rapportera inläggen och har du problem med specifika användare så använd ignorerafunktionen. Var självisk och ta dig själv ur situationen.
 
Alltså herregud. Just nu kan man knappt gå in på buke utan att mötas av märkliga omröstningar och flera trådar som handlar om samma saker. extremt märkligt beteende att helt plötsligt börja bomba forumet med en massa trådar.

Jag håller med flera andra, uppfattar dig @Authorsandraselling som väldigt otrevlig. Passivt aggressivt beteende och en massa emojis, som om det skulle släta över allt som är otrevligt?

Till sakfrågan så tycker jag att stämningen här är schysst och öppen. Det var väldigt mycket hårdare stämning här förr.
 
Tyvärr inte

Följer efter i andra trådar
Tipsar om att titta i mina trådar
Personangrepp
Under bältet kommentarer
Och överlag ganska elak ton
Av en klick som fortsätter
Drevmentalitet

Det finns ju en hel del andra trådar
Som jag lyckas hitta ☺️
Jag har tittat lite snabbt nu i dina andra trådar. Utifrån det tycker jag nog att du också är otrevlig emellanåt. Och det känns också som att du försöker marknadsföra dig. Om jag inte minns fel så inledde du med en tråd om dina böcker.
 
Rent krasst är det ibland så simpelt att ”som man ropar får man svar”.

Att många har samma åsikt gör det inte till ett drev.

Bukefalos är inte ett fikabord, det är ett diskussionsforum.

Det finns en tydlig definition på vad som är personliga påhopp, det händer regelbundet dock att vissa uppfattar sakliga (ibland onödigt hårda) åsikter, som skiljer sig från ens egna, som personliga påhopp, men det innebär inte att det är vad det är. Det går t.ex att vara otrevlig utan att det är personliga påhopp, det är olika saker (nej, vi förespråkar inte att vara generellt otrevlig heller).

Men om en person har en åsikt och tio personer har en annan är det inte mobbing eller drev för att de tio personerna uttrycker sin åsikt och säger emot den enda. Alla har liksom samma rätt att uttrycka sin, vi kan inte tysta folk för att de tillhör en majoritet.

Vi modererar efter forumets regler, inte efter enskilda individers uppfattningar. Skulle vi göra det hade det nog inte ens funnits ”fikabordssamtal” kvar…

Sen modererar vi absolut inte alltid perfekt. Det är ofta svåra situationer att ta ställning till och det är väldigt sällan bara en person som är problemet i en konflikt. Vi hanterar dessutom en hel del som är på gränsen, där vissa saker släpps igenom och andra inte, det är väldigt sällan svart eller vitt.
 
Jag tycker klimatet blivit sämre. Helt klart. Vet inte vad det beror på men vissa går igång på absolut ingenting.
Jag har inte läst dina fodertrådar för det intresserar mig inte jättemycket. Jag kan gärna diskutera mer specifika saker som vilka grödor osv. Men inte om en foderanalys är något att ha eller inte.
 
Rent krasst är det ibland så simpelt att ”som man ropar får man svar”.

Att många har samma åsikt gör det inte till ett drev.

Bukefalos är inte ett fikabord, det är ett diskussionsforum.

Det finns en tydlig definition på vad som är personliga påhopp, det händer regelbundet dock att vissa uppfattar sakliga (ibland onödigt hårda) åsikter, som skiljer sig från ens egna, som personliga påhopp, men det innebär inte att det är vad det är. Det går t.ex att vara otrevlig utan att det är personliga påhopp, det är olika saker (nej, vi förespråkar inte att vara generellt otrevlig heller).

Men om en person har en åsikt och tio personer har en annan är det inte mobbing eller drev för att de tio personerna uttrycker sin åsikt och säger emot den enda. Alla har liksom samma rätt att uttrycka sin, vi kan inte tysta folk för att de tillhör en majoritet.

Vi modererar efter forumets regler, inte efter enskilda individers uppfattningar. Skulle vi göra det hade det nog inte ens funnits ”fikabordssamtal” kvar…

Sen modererar vi absolut inte alltid perfekt. Det är ofta svåra situationer att ta ställning till och det är väldigt sällan bara en person som är problemet i en konflikt. Vi hanterar dessutom en hel del som är på gränsen, där vissa saker släpps igenom och andra inte, det är väldigt sällan svart eller vitt.
Ok
Jag håller inte med dig i det du skriver
Men förstår absolut att det är svårt att vara moderator
 
  • Haha
Reactions: fio
När man som jag i stort sett alltid trycker på Nytt-knappen, så är det dina trådar som dyker upp, för du har startat flera på kort tid. Kanske är det därför du uppfattar det som att en del förföljer dig? Fast att det handlar om att det är just dina trådar som dyker upp då?
Det här var exakt min tanke också. Eftersom trådarna är aktiva trycker jag på dem trots att jag nästan aldrig hänger på häst-delen av forumet egentligen.
Skapar man många trådar och svaren är aktiva i dem lockas många dit helt enkelt, det innebär inte att någon förföljer trådskaparen.
 
Uppenbarligen har jag provocerat och triggat fram en hel del mindre önskvärda beteenden

Har jag varit elak, hoppat på eller kört med personangrepp?
Nej

Har jag stått för en opopulär åsikt och förmedlat den på ett sätt som kan uppfattas som drygt

Ja

Rättfärdigar det drev

Absolut inte
Jag tror att grundproblemet är att du upprepade gånger presenterar åsikter som fakta och inte som åsikter. Och då presenterar folk saker som är väl forskningsunderstött. Jag upplever inte att det är drev, men du är givetvis fri att uppleva det som du vill.

Men eftersom buke är ett diskussionsforum som, åtminstone i dagsläget, har en kultur där man presenterar fakta med referenser om man blir ombedd om det, så blir det extra knepigt när man som användare inte följer kulturen som är. Det är givetvis fritt för dig att presentera åsikter som fakta och inte referera. Men då kommer du också bli emotsagd.

Jag upplevde dessutom att när jag frågade relevanta frågor om hur du tänkte, om källor osv osv, så fick jag inget svar.
 
Jag upplever Buke som en ovanligt trygg plats på nätet. Andra stora forum (både svenska och icke så) har ofta otroligt obehaglig ton och låter mycket fult stå oemotsagt.
Visst blir det gnabb här ibland, särskilt bland användare som antingen går fram som en elefant i en porslinsaffär och och ibland mellan sådana som känt varandra sedan länge och helt enkelt inte drar jämnt, men i stort är det väldigt högt i tak och det diskuteras med vänlig ton allt mellan himmel och jord.
Jag har Aldrig varit med om ett forum där användarna bryr sig, stöttar och ser om varandra på samma sätt.

Har för övrigt inte röstat i omröstningen då jag tycker svaren är missvisande.
 
Faktum är ju att det är fler som upplevt och sett och de skriver inte i tråden..,
Och att många upplever att det är osäkert att sticka ut hakan på buke är klargjort

Jag tycker det är fantastiskt intressant att det blir starka känslor kring att jag lyfter ämnet
Och det blir genast i en del fall riktat mot mig

Jag har ju följt buke under en tioårsperiod
Det är inte alls bra på sina håll. Personangrepp elakhet, drev etc

De moderatorer som finns är ibland mitt i smeten (dock bättre nu) och hinner nog inte med heller

Det som är sorgligt är att mobbning försvaras, bortförklaras och slätas över

Bakom skärmen blir sådant som är otänkbart irl helt accepterat

Och de som verkar upprörda över att jag startar trådar och omröstningar.
Det går väl att scrolla förbi

💖(en emoji jag ofta använder. Den betyder inget annat än att jag skickar vänlig energi)
 

Liknande trådar

Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle...
78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
88 294
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp