Relationer bakom skärmen? Mobbning på Forum

Har du upplevt/sett eller själv mobbat andra i diskussionsforum?

  • Ja på alla 3

    Röster: 0 0,0%
  • Upplevt/Sett

    Röster: 35 62,5%
  • Mobbar andra

    Röster: 0 0,0%
  • Har inte märkt

    Röster: 21 37,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    56
Jag väntade lite på att den här tråden skulle dyka upp. Dessa frågor dyker upp ganska regelbundet och uteslutande från nya användare som, likt TS @Authorsandraselling , är ivriga på att delta men som inte riktigt hittat rätt i kulturen ännu. Liksom i alla grupper av människor så har Buke sin egen kultur med oskrivna regler och kommunikationsstilar. Att som nykomling i en etablerad grupp inte träffa helt rätt i tonläge är helt normalt. Det tar tid och det är okej. Jag läste trådar som gäst i ett par år innan jag alls vågade mig på att skapa ett konto.

Det ska självklart inte gå till personangrepp. Problemet är att känslan av vad som är "elakt" eller inte till del beror på vilket tonläge jag som individ läser in i en text. Om jag tolkar ett inlägg som sarkastiskt så spelar det ingen roll hur hur många snälla ord skribenten strösslar med, ju snällare de är desto mer förstärks min övertygelse om sarkasm. Det blir ett självspelande piano och en ganska svårlöst konflikt.

Mitt råd är alltid att ignorera först, anmäl till moderator sen och bara ge svar på tal om man kan göra det utan att gå i affekt. Och där är vi olika som individer! Våra gränser för vad som är "hätskt" eller "otrevligt" är olika. Själv har jag lätt att ta illa vid mig och agerar därefter: jag går inte in i diskussioner jag inte mår bra av. Buke är en hobby och ett tidsfördriv och jag tar mig alla friheter att "ghosta" diskussioner som jag inte längre känner ger mig något.
Jag har varit här av och till i tio år

Är det kulturen att ha lågt i tak, köra med under bältet kommentarer och rena personangrepp?

Klart gränser är olika men några är väl tydliga?
Eller håller du inte med om det?
 
Det är ingen som har haft sån taktik i dina trådar. Att säga att din häst är mager är fakta, inte personangrepp.
Ok så du har läst varje tråd?
Nu var det ju olika åsikter om det
Alla oombedda
Då folk började följa efter mig i trådar då de provocerats angående höanalys

Men du! Hur upplever du Buke?
Vilket tråden handlar om
Inte sitta och harva mina trådar ☺️
 
Jag har varit här av och till i tio år

Är det kulturen att ha lågt i tak, köra med under bältet kommentarer och rena personangrepp?

Klart gränser är olika men några är väl tydliga?
Eller håller du inte med om det?

Jag ber om ursäkt! Jag kände inte igen ditt användarnamn. Jag får också be om ursäkt om jag formulerat mig så illa att det går att tolka mitt inlägg som ett försvar av personangrepp och dåligt beteende. Det var inte min mening. Det jag hoppades få fram var utmaningarna som finns med textbaserad kommunikation. Risken för missförstånd och feltolkningar mångdubblas av brist på kroppsspråk och röstläge.

Vår diskussion i detta nu är ett väldigt lägligt exempel. Du läste en annan tolkning av mitt inlägg än den jag menade. Och, för att vara fullständigt transparent, så läser jag vid en första anblick av ditt svar in en förolämpad och ganska nedsättande ton. Då vi kommunicerar i text så har jag inga som helst möjligheter att varesig bekräfta eller avvisa den magkänslan. Hade den negativa magkänslan varit starkare så hade jag ignorerat frågan och lämnat tråden. Som det är så känner jag att jag kan bortse från den (sannolikt falska) magkänslan och göra ett sakligt försök att reparera ett missförstånd i en diskussion jag finner intressant :)
 
Jag ber om ursäkt! Jag kände inte igen ditt användarnamn. Jag får också be om ursäkt om jag formulerat mig så illa att det går att tolka mitt inlägg som ett försvar av personangrepp och dåligt beteende. Det var inte min mening. Det jag hoppades få fram var utmaningarna som finns med textbaserad kommunikation. Risken för missförstånd och feltolkningar mångdubblas av brist på kroppsspråk och röstläge.

Vår diskussion i detta nu är ett väldigt lägligt exempel. Du läste en annan tolkning av mitt inlägg än den jag menade. Och, för att vara fullständigt transparent, så läser jag vid en första anblick av ditt svar in en förolämpad och ganska nedsättande ton. Då vi kommunicerar i text så har jag inga som helst möjligheter att varesig bekräfta eller avvisa den magkänslan. Hade den negativa magkänslan varit starkare så hade jag ignorerat frågan och lämnat tråden. Som det är så känner jag att jag kan bortse från den (sannolikt falska) magkänslan och göra ett sakligt försök att reparera ett missförstånd i en diskussion jag finner intressant :)
Nej jag tolkade inte ditt inlägg
Förutom självklart med ”mina” filter
Precis som du också beskriver

Vad tror du om att det nästan bara är de som inte upplevt något Inte skriver men ganska mycket tvärtom?

Jag upplever en ganska stor drevmentalitet och lågt i tak. Att tycka som majoriteten annars blir det jobbigt
Är det så att du skriver med emojis eller skriver ”mycket rakt” så triggar det igång

Vad jag uppfattar av omröstning och trådar och andra användares kommentarer är att det finns en rädsla att skapa trådar, kommentera etc

Det är inte oväntat men vad fint det varit med ett tillåtande forum
 
Ok så du har läst varje tråd?
Nu var det ju olika åsikter om det
Alla oombedda
Då folk började följa efter mig i trådar då de provocerats angående höanalys
☺️
Du säger att du tar in vad folk säger men så fortsätter du säga att du blev förföljd?

Får inte folk säga saker utan att du skriver motfrågor om något helt annat? Att någon svarar på din undersökning med ett klick och någon skriver ett inlägg?
 
Det är tillåtande, men väldigt faktaförankrat och kunskap står över tyckande från icke utbildade personer.
Ok tillåtande med vissa kriterier alltså

Och tillåtande men inte tyckande

Det är inte högt i tak
Det är lågt i tak och elitistiskt
Ett fåtal bestämmer agendan

De som skriver
De andra vågar inte kanske
Med risk för drev
 
Det är tillåtande, men väldigt faktaförankrat och kunskap står över tyckande från icke utbildade personer.
..och omröstningen talar än så länge tydligt
Fler som röstat på att de sett och upplevt
De skriver inte

De som hävdar att de inte sett mobbning och forumet är tillåtande är de som skriver

🤷‍♀️
 
För tredje gången - kan du berätta om det är att du faktiskt ser vilka som svarat vad på omröstningen eller om du antar?
H*n kan inte se vad andra har röstat. Det är anonymt. Lägger bild nedan på hur det ser ut när det går att se vilka som svarat vad och när det är anonymt.

Så antar är nog svaret på din fråga;)
picture_1724854803163.png
 
Liksom i alla grupper av människor så har Buke sin egen kultur med oskrivna regler och kommunikationsstilar. Att som nykomling i en etablerad grupp inte träffa helt rätt i tonläge är helt normalt. Det tar tid och det är okej. Jag läste trådar som gäst i ett par år innan jag alls vågade mig på att skapa ett konto.
Jag tycker verkligen att du sätter fingret på något här. Det händer ibland att användare som är nya (eller gamla men är superaktiva) går ut rätt hårt med en åsikt eller ett diskussionsämne och får väldigt mycket mothugg av väldigt kunniga användare. Jag tror att det kan bli lite extra hårt mot någon som inte är känd på forumet, men jag tror också att det delvis kan bero på att de som inte är vana användare kan vara lite tondöva.

Buke har funnits länge och väldigt många ämnen har redan stötts och blötts. Det kan finnas en viss trötthet när en ny/okänd användare med tvärsäker ton tar upp något som varit upp massor av gånger. Jag förstår att man kan bli lite paff av det om man inte är väldigt insatt i hur Buke funkar, men jag förstår också responsen.
 
Buke är ett diskussionsforum, det är inte Instagram. Det innebär att om man startar en tråd i ett forum här med en fråga som användarna uppfattar som ”hur löser jag det här problemet?”, då kommer forumet vilja hjälpa till att lösa problemet, även om trådstartaren kanske mer hade tänkt sig en interaktion som hos influensers på Instagram: ”Jag älskar blått, vilken är din favoritfärg? Berätta i kommentarerna 💙🩵”.

Buke är en brunn av kunskap med massa kunniga människor som har alla hästars väl och ve i åtanke, merparten av dem kommer inte bara svara motsvarigheten till favoritfärgen, de kommer vilja ha tillräcklig info för att hjälpa till. Case in point, info om vad hästen äter nu när frågan gällde vad man ger en svårfödd äldre häst, analys på foder osv.

Går man då in och förväntar sig en Instagraminteraktion med bara folk som listar exempelvis tillskott men möts av bukes problemlösande diskussionsklimat så kan jag tänka mig att det kan uppfattas som ifrågasättande, det krockar liksom.
 

Liknande trådar

Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle...
78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
88 294
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp