Relationer bakom skärmen? Mobbning på Forum

Har du upplevt/sett eller själv mobbat andra i diskussionsforum?

  • Ja på alla 3

    Röster: 0 0,0%
  • Upplevt/Sett

    Röster: 35 62,5%
  • Mobbar andra

    Röster: 0 0,0%
  • Har inte märkt

    Röster: 21 37,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    56
Jag har lärt mig massor på Buke. Finns många människor med kunskap som är villiga att dela med sig men då är det viktigt att kunna lyssna och inte bara argumentera för sin åsikt. Jag tycker också att moderator har bra koll men ibland går det snabbt när en tråd spårar ur. Känner man att man börjar bete sig på sandlådenivå så ska man ta en paus för ingen mår bra av det.
 
Ja jag har sett och upplevt sånt. Jag tycker Buke är ganska milt jämfört med många facebookgrupper t.ex, men nog har även Buke haft sin beskärda del.
Fast jag tycker mer det handlar om enstaka trådar ballar ur i elakheter än att folk blir förföljda.

Att det är ett fantastiskt forum med mycket kunskap, humor och gemenskap.
Ok! Fantastiskt 🙌
Har du aldrig sett påhopp, drev eller annat mindre kul?
 
Jag har lärt mig massor på Buke. Finns många människor med kunskap som är villiga att dela med sig men då är det viktigt att kunna lyssna och inte bara argumentera för sin åsikt. Jag tycker också att moderator har bra koll men ibland går det snabbt när en tråd spårar ur. Känner man att man börjar bete sig på sandlådenivå så ska man ta en paus för ingen mår bra av det.
Det är klokt


Men sen är det ju ett diskussionsforum
Ska det inte gå att diskutera ”för sin sak” utan personangrepp?

Är det lågt i tak. Är det ok att ha en avvikande åsikt?
 
Har under några dagar postat en del trådar.
Har upplevt en stundtals hätsk stämning
Det har varit i mitt tycke utöver socialt acceptabelt.

Har även rannsakat mig själv. Jag dras med i stämningen till viss del. Blev mer vass än vad jag brukar. Och kom på mig själv att vilja förklara. Där det hade varit bättre att ignorera.

Grejen på ett forum är att man inte (vanligtvis) träffar den man skriver till. Då blir påhopp och elakhet så mycket lättare. Du får ju inte kvitto på hur den andra regerar.

Jag noterar också att det blir en ”drevmentalitet”

Min personliga utgångspunkt är att personer kan tycka i mitt tycke konstigt, knasigt. Jag vill inte bli en mobbare, personangrepp och under bältet kommentarer.

Härskartekniker går att upptäcka om man tittar.

Det du säger/skriver på Buke skulle du säga så till personer utanför ett forum. Om inte varför?

Såg också att flera skrivit att människor är rädda att posta trådar, bilder och kommentarer. Det blir snabbt en ”hård” stämning.

Tycker du att ”har man gett sig in i leken..” och allt är tillåtet.

Rösta och skriv dina upplevelser (om du känner dig trygg) 💖
Ja när man enbart hånar och hånskrattar åt andras inlägg så får man nog ta att tonen blir otrevligare. Dina trådar om analyser och dina svar i dem stämmer inte överens med det du skriver här
 
Stämningen online är mer hätsk än förut generellt men på Buke tycker jag att det märks minst. Även om man inte alltid håller med ( mest hur många chanser folk får när de är troll eller "bara provocerande med flit") så jobbar moderatorerna på bra här. Ibland går det inte att stoppa hysteriska missförstånd och folk bör tänka innan de hoppar på ett spår då det kan vara bättre att be om förtydligande först:) Folk skriver ofta samtidigt så svar kan lika varandra eller tja... ha samma åsikt men det betyder inte att någons "tjejgäng" hoppar på någon bara för att saker upprepas. Vi kommer alltid att ha olika glasögon på så man får försöka vara så tydlig med ens poäng och syfte som det går.
 
Sen är det svårt att utläsa något på en omröstning, jag har varit här och på andra forum i över 20 år. Självklart har jag sett fult beteende vid flertal tillfällen. Vem skulle ens välja "mobbar andra"? Tja jag är inte snäll mot uppenbara troll men till vardags brukar jag mest försöka vara hjälpsam/snäll.
 
Jag har en regel. Kan jag inte säga det IRL så skriver jag det inte. Visst att det kan bli lite bråkigt ibland, men trots att jag fått en del skarpa kommentarer så använder jag inte samma ton tillbaka. Min slags humor går inte hem hos alla. Jag upplevs säkert som jobbig, särskilt när jag är besatt av min katt och skriver floder om henne. Och att jag skriver en del i affekt. Den enda gången jag blev arg var nog när jag anklagades för att missköta Megara.

Buke är ett internet, diskussionsforum. Det är en fantastisk mötesplats där det finns mycket kunskap och alltid en vilja att hjälpa - ibland kanske mer råd än man vill ha ;) och med fina vänskaper. Men det är också något man kan avsluta om man känner sig obekväm/mobbad. Radera kontot, det är inte svårare än så. IRL blir det mer komplicerat och att ghosta känns inte alltid så bekvämt.
 
De som röstat än så länge har sett och upplevt

De som kommenterar är de som inte märkt något
Wow och du pratar om att vara trevlig på forum. Kan du ens skriva ett inlägg som inte är antingen otrevlig eller hånar någon?
Jag har inte röstat eftersom jag inte vill delta i dina omröstningar mer då du bara är otrevlig mot de som inte håller med dig.
 

Liknande trådar

Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle...
78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
88 294
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp