Relationer bakom skärmen? Mobbning på Forum

Har du upplevt/sett eller själv mobbat andra i diskussionsforum?

  • Ja på alla 3

    Röster: 0 0,0%
  • Upplevt/Sett

    Röster: 35 62,5%
  • Mobbar andra

    Röster: 0 0,0%
  • Har inte märkt

    Röster: 21 37,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    56
Jag tycker inte att man ska vara så rädd för dålig stämning. Det är aldrig ok att gå till personangrepp, men jag upplever att många människor, både IRL och på nätet, har svårt att hantera när de inte får medhåll i en sakfråga.

Jag blev nyfiken och skummade igenom en av de trådar du har startat, om meditation. Jag ser inget i den tråden som jag skulle klassa som mobbing. Du får inte medhåll, men jag ser ingen som går över gränsen för vad jag tycker är acceptabelt.

Jag har hängt på olika nätforum i drygt 20 år och har som riktlinje att inte skriva något på nätet som jag inte vill att människor ska veta om mig. Om man känner mig i verkliga livet så vet man att det är jag bakom användaren (skriver var jag bor, vad mina hundar heter osv som lätt kan knytas till mig).

Jag tycker att Buke sammantaget är ett mycket välfungerande och vänligt forum.
 
Jag tycker inte att man ska vara så rädd för dålig stämning. Det är aldrig ok att gå till personangrepp, men jag upplever att många människor, både IRL och på nätet, har svårt att hantera när de inte får medhåll i en sakfråga.

Jag blev nyfiken och skummade igenom en av de trådar du har startat, om meditation. Jag ser inget i den tråden som jag skulle klassa som mobbing. Du får inte medhåll, men jag ser ingen som går över gränsen för vad jag tycker är acceptabelt.

Jag har hängt på olika nätforum i drygt 20 år och har som riktlinje att inte skriva något på nätet som jag inte vill att människor ska veta om mig. Om man känner mig i verkliga livet så vet man att det är jag bakom användaren (skriver var jag bor, vad mina hundar heter osv som lätt kan knytas till mig).

Jag tycker att Buke sammantaget är ett mycket välfungerande och vänligt forum.
Jag håller helt med.
 
Jag har en regel. Kan jag inte säga det IRL så skriver jag det inte. Visst att det kan bli lite bråkigt ibland, men trots att jag fått en del skarpa kommentarer så använder jag inte samma ton tillbaka. Min slags humor går inte hem hos alla. Jag upplevs säkert som jobbig, särskilt när jag är besatt av min katt och skriver floder om henne. Och att jag skriver en del i affekt. Den enda gången jag blev arg var nog när jag anklagades för att missköta Megara.

Buke är ett internet, diskussionsforum. Det är en fantastisk mötesplats där det finns mycket kunskap och alltid en vilja att hjälpa - ibland kanske mer råd än man vill ha ;) och med fina vänskaper. Men det är också något man kan avsluta om man känner sig obekväm/mobbad. Radera kontot, det är inte svårare än så. IRL blir det mer komplicerat och att ghosta känns inte alltid så bekvämt.

Helhetsbedömning: Fin stämning högt i tak generellt sätt
 
Jag tycker inte att man ska vara så rädd för dålig stämning. Det är aldrig ok att gå till personangrepp, men jag upplever att många människor, både IRL och på nätet, har svårt att hantera när de inte får medhåll i en sakfråga.

Jag blev nyfiken och skummade igenom en av de trådar du har startat, om meditation. Jag ser inget i den tråden som jag skulle klassa som mobbing. Du får inte medhåll, men jag ser ingen som går över gränsen för vad jag tycker är acceptabelt.

Jag har hängt på olika nätforum i drygt 20 år och har som riktlinje att inte skriva något på nätet som jag inte vill att människor ska veta om mig. Om man känner mig i verkliga livet så vet man att det är jag bakom användaren (skriver var jag bor, vad mina hundar heter osv som lätt kan knytas till mig).

Jag tycker att Buke sammantaget är ett mycket välfungerande och vänligt forum.
Det är ingen mobbning eller personangrepp i den tråden men jag har upplevt det i andra
Tråden är om begreppet mindfulness och handlar inte om ”hålla med” jag uppfattar jättebra svar där generellt


Intressant att många röster på sett/upplevt

Men de som inte gjort det är de som skriver

Jag är rak på sak men varsam att inte någonsin göra personangrepp eller mobba
Det är ju inte samma sak
 
Förklara närmare
Då är ett drev på sin plats?
Hur menar du med provokation?
Ge exempel
Jag menar inte att det är på sin plats, utan att det kan vara förståeligt att många blir uppretade när någon går in all guns blazing och bara ”åh titta på er dumma skock får som alla tycker likadant, vad korkade ni är!”
Det har hänt mer än en gång i helt andra trådar än de du startat, det finns en del användare som verkar roas av att piska upp ilska och tja, ibland är man inte mer än människa och går på finten.
 
Det är ingen mobbning eller personangrepp i den tråden men jag har upplevt det i andra
Tråden är om begreppet mindfulness och handlar inte om ”hålla med” jag uppfattar jättebra svar där generellt


Intressant att många röster på sett/upplevt

Men de som inte gjort det är de som skriver

Jag är rak på sak men varsam att inte någonsin göra personangrepp eller mobba
Det är ju inte samma sak
Jag har hängt här och på andra ställen i snart 20 år (🙈) . Har jag någon gång under dessa åren sett lite väl hårda toner och personangrepp och mobbing? Ja. Har jag själv upplevt att jag blivit påhoppad? Nej.
Och jag tycker att Buke allmänt har ett bra och trevligt diskussionsklimat.
 
Jag menar inte att det är på sin plats, utan att det kan vara förståeligt att många blir uppretade när någon går in all guns blazing och bara ”åh titta på er dumma skock får som alla tycker likadant, vad korkade ni är!”
Det har hänt mer än en gång i helt andra trådar än de du startat, det finns en del användare som verkar roas av att piska upp ilska och tja, ibland är man inte mer än människa och går på finten.
Så provocerande med annan åsikt?

Att bli provocerad ligger kanske mest hos den som blir provocerad och personen blir triggad

Går man tillbaka (generellt sätt) så är det kanske inte alls så att personen är provocerande utan åsikten och att personen vågar vara rak med det

Det är ju ok att tycka att människor har korkade åsikter
Men viktigt att skilja på sak och person
Tycker jag
 
Så provocerande med annan åsikt?

Att bli provocerad ligger kanske mest hos den som blir provocerad och personen blir triggad

Går man tillbaka (generellt sätt) så är det kanske inte alls så att personen är provocerande utan åsikten och att personen vågar vara rak med det

Det är ju ok att tycka att människor har korkade åsikter
Men viktigt att skilja på sak och person
Tycker jag
Nej, provocerande att bli dumförklarad.
 
Vi är nog många här som har missförstått saker och upplevt att stämningen har blivit lite hätsk. Jag brukar helt enkelt be om ursäkt när jag har lugnat mig och det har alltid tagits emot väl här. Och det är så jag tänker att det är IRL också, man diskuterar och någonstans missförstår man varandra och så blir man upprörd - och sen ber man om ursäkt. För mig är det inte mer med det sedan. Och jag kommer aldrig ihåg vilka jag har varit "osams" med efteråt. Så jag skulle inte ens kunna börja peka ut dem efteråt ens om jag ville.

Sen finns det alltid troll och de brukar man märka rätt fort. De brukar jag lägga på ignoreralistan och sen är den saken ur vägen.

Jag har inget emot avvikande åsikter, om vi verkligen pratar åsikter. Men kommer någon och säger att 2+2 är 19 så är det helt enkelt bara inte sant. Då försöker jag sakligt förklara varför 2+2=4 helt enkelt. Blir personen då dum och börjar komma med personangrepp så blir jag irriterad. Skulle jag vara beredd att gå vidare och släppa det helt om personen bara bad om ursäkt och sa att denne hade en riktig jävla pissdag den dagen? Alla gånger, inget snack om den saken.

Att benämna att någons åsikter är korkade är ett exempel på ett personangrepp.
 
Vi är nog många här som har missförstått saker och upplevt att stämningen har blivit lite hätsk. Jag brukar helt enkelt be om ursäkt när jag har lugnat mig och det har alltid tagits emot väl här. Och det är så jag tänker att det är IRL också, man diskuterar och någonstans missförstår man varandra och så blir man upprörd - och sen ber man om ursäkt. För mig är det inte mer med det sedan. Och jag kommer aldrig ihåg vilka jag har varit "osams" med efteråt. Så jag skulle inte ens kunna börja peka ut dem efteråt ens om jag ville.

Sen finns det alltid troll och de brukar man märka rätt fort. De brukar jag lägga på ignoreralistan och sen är den saken ur vägen.

Jag har inget emot avvikande åsikter, om vi verkligen pratar åsikter. Men kommer någon och säger att 2+2 är 19 så är det helt enkelt bara inte sant. Då försöker jag sakligt förklara varför 2+2=4 helt enkelt. Blir personen då dum och börjar komma med personangrepp så blir jag irriterad. Skulle jag vara beredd att gå vidare och släppa det helt om personen bara bad om ursäkt och sa att denne hade en riktig jävla pissdag den dagen? Alla gånger, inget snack om den saken.

Att benämna att någons åsikter är korkade är ett exempel på ett personangrepp.
Ja och text är ännu svårare än en IRL-diskussion för man får inte med nåt kroppsspråk eller vilken ton avsändaren tänkt sig att meddelandet ska läsas med osv. Jag har också blivit riktigt irriterad i diskussioner här, ofta baserat på nåt dumt missförstånd, och sen fått krypa till korset och erkänna att jag missförstod, eller bara har grinig den dagen eller vad det nu kan ha varit. Man är väl inte mer än människa.
 
Det är klokt


Men sen är det ju ett diskussionsforum
Ska det inte gå att diskutera ”för sin sak” utan personangrepp?

Är det lågt i tak. Är det ok att ha en avvikande åsikt?
Du ställer samma fråga till många
Det verkar som svaren inte duger. Du får inte annorlunda svar av att ställa samma fråga många gånger

jag har hängt på buke i en oherrans massa år. Upplevt stöttning, omsorg och gemenskap. sen kommer det användare som tror detta är en chatt. Det är det inte, och den upptäckten kan upplevas negativt.

Många här har med god marginal passerat ungdomen och det finns mängder av olika professioner här. I sorg, lycka och omvälvande livshändelser finns buke att luta sig emot. Kunskapsbanken här är enorm.

Genom åren dyker det upp personer med egen agenda.
En del män som tycker det är spännande med ridande kvinnor t.ex.... :D Buke brukar hantera det bra.
Eller någon.med ett stort intresse som vill locka fler till sig.
Då är detta fel ställe tror jag.
 
Jag har sällan sett direkta personangrepp på buke. Däremot är det ju relativt vanligt att inte kunna skilja på personangrepp och att åsikter går isär.

Dessutom är det många här som har hållit på med hästar länge och har jobbat eller utbildat sig inom det. Vi är också många som tycker att saklig fakta är viktigare än åsikter i frågor. Så när åsikter presenteras som fakta är det många som inte accepterar det som sanning.
 
Jag väntade lite på att den här tråden skulle dyka upp. Dessa frågor dyker upp ganska regelbundet och uteslutande från nya användare som, likt TS @Authorsandraselling , är ivriga på att delta men som inte riktigt hittat rätt i kulturen ännu. Liksom i alla grupper av människor så har Buke sin egen kultur med oskrivna regler och kommunikationsstilar. Att som nykomling i en etablerad grupp inte träffa helt rätt i tonläge är helt normalt. Det tar tid och det är okej. Jag läste trådar som gäst i ett par år innan jag alls vågade mig på att skapa ett konto.

Det ska självklart inte gå till personangrepp. Problemet är att känslan av vad som är "elakt" eller inte till del beror på vilket tonläge jag som individ läser in i en text. Om jag tolkar ett inlägg som sarkastiskt så spelar det ingen roll hur hur många snälla ord skribenten strösslar med, ju snällare de är desto mer förstärks min övertygelse om sarkasm. Det blir ett självspelande piano och en ganska svårlöst konflikt.

Mitt råd är alltid att ignorera först, anmäl till moderator sen och bara ge svar på tal om man kan göra det utan att gå i affekt. Och där är vi olika som individer! Våra gränser för vad som är "hätskt" eller "otrevligt" är olika. Själv har jag lätt att ta illa vid mig och agerar därefter: jag går inte in i diskussioner jag inte mår bra av. Buke är en hobby och ett tidsfördriv och jag tar mig alla friheter att "ghosta" diskussioner som jag inte längre känner ger mig något.
 
Du ställer samma fråga till många
Det verkar som svaren inte duger. Du får inte annorlunda svar av att ställa samma fråga många gånger

jag har hängt på buke i en oherrans massa år. Upplevt stöttning, omsorg och gemenskap. sen kommer det användare som tror detta är en chatt. Det är det inte, och den upptäckten kan upplevas negativt.

Många här har med god marginal passerat ungdomen och det finns mängder av olika professioner här. I sorg, lycka och omvälvande livshändelser finns buke att luta sig emot. Kunskapsbanken här är enorm.

Genom åren dyker det upp personer med egen agenda.
En del män som tycker det är spännande med ridande kvinnor t.ex.... :D Buke brukar hantera det bra.
Eller någon.med ett stort intresse som vill locka fler till sig.
Då är detta fel ställe tror jag.
Jodå visst duger svaren
Men det är ett diskussionsforum ☺️

Har du upplevt eller sett personangrepp mobbing elaka kommentarer etc

Varför tror du att det är så få som röstar att de upplevt det men inte skriver och tvärtom?
 

Liknande trådar

Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle...
78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
88 294
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp