Relationer bakom skärmen? Mobbning på Forum

Har du upplevt/sett eller själv mobbat andra i diskussionsforum?

  • Ja på alla 3

    Röster: 0 0,0%
  • Upplevt/Sett

    Röster: 35 62,5%
  • Mobbar andra

    Röster: 0 0,0%
  • Har inte märkt

    Röster: 21 37,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    56
Vi som människor försöker ofta vara vänliga och korrekta gentemot alla, men ibland utnyttjar andra det för sin egen vinnings skull. Jag personligen kommer dock även fortsättningsvis försöka vara vänlig och korrekt, ibland passeras dock en gräns som leder till fortfarande korrekta men mer resoluta beslut.
 
Kan vara tufft klimat här ibland.
Svårt är det när en tycker olika och att kunna få yttra det utan att någon tar illa åt sig. Endel är bättre på att vädra sin åsikt utan att fundera på hur den mottages och andra inte.
Jag har tagit pauser.

Kan tycka att endel åsikter är mer välkomna än andra t.ex.
 
Jag har varit medlem här sen någon gång runt 2008, men tidigare under ett annat namn. Jag upplever ändå Buke som relativt förskonat från den värsta pajkastningen (jämfört med typ Flashback och andra forum), men det är klart att det ibland är hård stämning här också. Ibland med all rätt, ibland kanske någon användare får oförtjänt mycket skäll. Men jag delar ändå den uppfattningen många andra verkar ha, att bara de senaste åren har det blivit bättre även på den fronten här också. Förut kändes det som att det var taggarna utåt bara för att det var den användaren som skrev, oavsett vad användaren faktiskt skrev just då.

Jag har tagit pauser och även bytt användare. Jag har flera gånger känt att vissa användare gaddar ihop sig eller bestämmer sig för att allt man skriver är fel. Jag har blivit fruktansvärt ledsen ibland över vad folk som inte känner mig, har hela bilden eller vet vad jag gått igenom tidigare i livet ska läxa upp mig och tala om för mig hur jag borde vara istället.

Men. Anledningen till att jag hela tiden kommer tillbaka är för att det också finns en väldigt fin gemenskap här. Jag har lärt mig otroligt mycket om mycket av att hänga här. Jag har fått mycket tips och råd. Dessutom har mycket av det jag lärde mig tidigt under min karriär här varit till värdefull hjälp för min utveckling och hur jag blivit som människa. Jag skäms för en hel del som jag skrev tidigt och en del av de uppläxningarna var förmodligen välförtjänta även om jag inte tyckte det då.
 
Jag har varit medlem här sen någon gång runt 2008, men tidigare under ett annat namn. Jag upplever ändå Buke som relativt förskonat från den värsta pajkastningen (jämfört med typ Flashback och andra forum), men det är klart att det ibland är hård stämning här också. Ibland med all rätt, ibland kanske någon användare får oförtjänt mycket skäll. Men jag delar ändå den uppfattningen många andra verkar ha, att bara de senaste åren har det blivit bättre även på den fronten här också. Förut kändes det som att det var taggarna utåt bara för att det var den användaren som skrev, oavsett vad användaren faktiskt skrev just då.

Jag har tagit pauser och även bytt användare. Jag har flera gånger känt att vissa användare gaddar ihop sig eller bestämmer sig för att allt man skriver är fel. Jag har blivit fruktansvärt ledsen ibland över vad folk som inte känner mig, har hela bilden eller vet vad jag gått igenom tidigare i livet ska läxa upp mig och tala om för mig hur jag borde vara istället.

Men. Anledningen till att jag hela tiden kommer tillbaka är för att det också finns en väldigt fin gemenskap här. Jag har lärt mig otroligt mycket om mycket av att hänga här. Jag har fått mycket tips och råd. Dessutom har mycket av det jag lärde mig tidigt under min karriär här varit till värdefull hjälp för min utveckling och hur jag blivit som människa. Jag skäms för en hel del som jag skrev tidigt och en del av de uppläxningarna var förmodligen välförtjänta även om jag inte tyckte det då.

Ja, jag skriver under på detta. Jag tror att man delvis pratar annorlunda med människor på ett forum, som man inte känner personligen, än vad man gör med människor i sin nära krets eller kollegor. Men i min mening så är det någonting positivt. Vi ser kanske på varandra lite mer objektivt än vad andra gör, och kan även sätta emot i diskussioner där man IRL kanske hade lagt locket på för den goda stämningens skull. Det gör att jag nog har utvecklats mer av de diskussioner jag gett mig in i här än vad jag har gjort på någon annan plats. Jag ifrågasätts och hålls till svars. Tvingas tänka till kring saker. Sen visst, det finns otrevliga personer här och diskussioner kan spåra ur. En får väl vara lite försiktig med vem man lyssnar på, och inte. Men vad andra har för upplevelser här kan jag givetvis inte svara för och jag hoppas att just mobbing sker ytterst sällan.
 
Faktum är ju att det är fler som upplevt och sett och de skriver inte i tråden..,
Och att många upplever att det är osäkert att sticka ut hakan på buke är klargjort

Jag tycker det är fantastiskt intressant att det blir starka känslor kring att jag lyfter ämnet
Och det blir genast i en del fall riktat mot mig

Jag har ju följt buke under en tioårsperiod
Det är inte alls bra på sina håll. Personangrepp elakhet, drev etc

De moderatorer som finns är ibland mitt i smeten (dock bättre nu) och hinner nog inte med heller

Det som är sorgligt är att mobbning försvaras, bortförklaras och slätas över

Bakom skärmen blir sådant som är otänkbart irl helt accepterat

Och de som verkar upprörda över att jag startar trådar och omröstningar.
Det går väl att scrolla förbi

💖(en emoji jag ofta använder. Den betyder inget annat än att jag skickar vänlig energi)
Nä moderators har aldrig betett sig illa på det här forumet?
Tycker dom är rättvisa och faktiskt riktigt hårda.
 

Liknande trådar

Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle...
78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
88 294
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp