Relationer bakom skärmen? Mobbning på Forum

Har du upplevt/sett eller själv mobbat andra i diskussionsforum?

  • Ja på alla 3

    Röster: 0 0,0%
  • Upplevt/Sett

    Röster: 35 62,5%
  • Mobbar andra

    Röster: 0 0,0%
  • Har inte märkt

    Röster: 21 37,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    56
Jag tycker verkligen att du sätter fingret på något här. Det händer ibland att användare som är nya (eller gamla men är superaktiva) går ut rätt hårt med en åsikt eller ett diskussionsämne och får väldigt mycket mothugg av väldigt kunniga användare. Jag tror att det kan bli lite extra hårt mot någon som inte är känd på forumet, men jag tror också att det delvis kan bero på att de som inte är vana användare kan vara lite tondöva.

Buke har funnits länge och väldigt många ämnen har redan stötts och blötts. Det kan finnas en viss trötthet när en ny/okänd användare med tvärsäker ton tar upp något som varit upp massor av gånger. Jag förstår att man kan bli lite paff av det om man inte är väldigt insatt i hur Buke funkar, men jag förstår också responsen.


Det som du upplevt/sett på Buke gällande ”gå hårt åt” skulle det vara acceptabelt irl?

Buke är en egen värld med sina egna regler. Och ”nya” får rätta in sig lite i ledet?
Det är redan på ett visst sätt och passar det inte ett gäng användare som varit här i många år så är det vanligt och accepterat att ”gå lite tufft fram” med under bältet kommentarer, följa efter i trådar, gadda ihop sig…

Hmm låter som en otillåtnare miljö

Kanske därför de som upplever mobbing inte skriver
Bara de som tycker att ”lite får man tåla”☺️
 
Buke är ett diskussionsforum, det är inte Instagram. Det innebär att om man startar en tråd i ett forum här med en fråga som användarna uppfattar som ”hur löser jag det här problemet?”, då kommer forumet vilja hjälpa till att lösa problemet, även om trådstartaren kanske mer hade tänkt sig en interaktion som hos influensers på Instagram: ”Jag älskar blått, vilken är din favoritfärg? Berätta i kommentarerna 💙🩵”.

Buke är en brunn av kunskap med massa kunniga människor som har alla hästars väl och ve i åtanke, merparten av dem kommer inte bara svara motsvarigheten till favoritfärgen, de kommer vilja ha tillräcklig info för att hjälpa till. Case in point, info om vad hästen äter nu när frågan gällde vad man ger en svårfödd äldre häst, analys på foder osv.

Går man då in och förväntar sig en Instagraminteraktion med bara folk som listar exempelvis tillskott men möts av bukes problemlösande diskussionsklimat så kan jag tänka mig att det kan uppfattas som ifrågasättande, det krockar liksom.
Ifrågasättande och påhopp är två olika saker

Det som sker här på forum är inte socialt accepterat irl, runt ett fikabord
 
Det som du upplevt/sett på Buke gällande ”gå hårt åt” skulle det vara acceptabelt irl?

Buke är en egen värld med sina egna regler. Och ”nya” får rätta in sig lite i ledet?
Det är redan på ett visst sätt och passar det inte ett gäng användare som varit här i många år så är det vanligt och accepterat att ”gå lite tufft fram” med under bältet kommentarer, följa efter i trådar, gadda ihop sig…

Hmm låter som en otillåtnare miljö

Kanske därför de som upplever mobbing inte skriver
Bara de som tycker att ”lite får man tåla”☺️
Jag tycker att ditt eget sätt att svara ibland är lite knepigt. Här ser det t.ex. ut som om jag har skrivit "gå hårt åt", men det har jag inte, utan jag tror att du läser mellan raderna och gör en egen tolkning.

Det jag skrev var att om man som ny/ovan/okänd användare går hårt ut i ett ämne som diskuterats många gånger, kan tonen kanske bli lite extra hård. Ta din tråd om foderanalyser som exempel. Du spetsade kanske till din trådstart t.ex. genom att skriva att du uppfattar det som en trend. Det är att gå ut ganska hårt. Då kommer många användare som analyserat fodret i många, många år, ifrågasätta det.

Och ja, jag tror det skulle bli en liknande effekt om en ny person kom in i t.ex. ett etablerat stallgäng irl och högt förkunnade att de andra har en övertro på analyser.

Med det sagt: jag förstår delvis vad du menar. Det kan bli ett högt tonläge på Buke, delvis av de skäl som @Araminta och @Piaff tar upp.
 
Ok tillåtande med vissa kriterier alltså

Och tillåtande men inte tyckande

Det är inte högt i tak
Det är lågt i tak och elitistiskt
Ett fåtal bestämmer agendan

De som skriver
De andra vågar inte kanske
Med risk för drev
OK.

Enkla regler här.
Vi tycker, presenterar inte våra åsikter som fakta.
Det där inlägget påstår en massa. Du skriver inte Jag tycker att.. utan "det är"

Du insinuerar också att det förekommer drev här så användare inte vågar skriva..
Det är inte min uppfattning.
 
Jag har varit här av och till i tio år

Är det kulturen att ha lågt i tak, köra med under bältet kommentarer och rena personangrepp?

Klart gränser är olika men några är väl tydliga?
Eller håller du inte med om det?
Nej jag tolkade inte ditt inlägg
Förutom självklart med ”mina” filter
Precis som du också beskriver

Förlåt. Nu hänger jag inte riktigt med. Undrar du om jag tycker att kulturen på Buke präglas av personangrepp? I så fall nej. Finns det en stark kultur här som man kan kollidera med om man går emot? Absolut när det kommer till uttryckssätt och kommunikationsstil (textbaserad kommunikation etc igen).

När det gäller åsikter så är det likadant här som i många andra delar av livet: det är alltid tuffare att sticka ut än att vara del av majoriteten. Hur mycket tuffare beror på vilket ämne som diskuteras i vilken gruppsammansättning som utgör majoriteten. Att försöka förutspråka blandrasavel på hundforumet har varit en väldigt tuff uppförsbacke för det fåtal som försökt. Lyfter man samma fråga på Flashback så är chansen hyfsad att man får ett annat utfall. Politiska trådar tenderar att luta rött (?) och vara absoluta mardrömmar för SD-väljare. Jag skulle också kunna sätta en krona på att majoriteten av användarna är sekulära och håller vetenskapliga teorier högre än alternativa idéer.
Jag menar, Buke är ett forum vigt för hästmänniskor - hela premissen är homogen!

Skämt åt sido. Självklart hade det varit fantastiskt med ett forum där precis alla känner sig välkomna. Det är det ingen som säger emot. Problemet är att vi är en stor massa unika och icke-fulländade människor. För min del är det fullgott att känna att alla försöker. Jag hade också blivit djupt förvånad om det är på ett internetforum som vi hittar det optimala samtalsklimatet.
 
Jag tycker att ditt eget sätt att svara ibland är lite knepigt. Här ser det t.ex. ut som om jag har skrivit "gå hårt åt", men det har jag inte, utan jag tror att du läser mellan raderna och gör en egen tolkning.

Det jag skrev var att om man som ny/ovan/okänd användare går hårt ut i ett ämne som diskuterats många gånger, kan tonen kanske bli lite extra hård. Ta din tråd om foderanalyser som exempel. Du spetsade kanske till din trådstart t.ex. genom att skriva att du uppfattar det som en trend. Det är att gå ut ganska hårt. Då kommer många användare som analyserat fodret i många, många år, ifrågasätta det.

Och ja, jag tror det skulle bli en liknande effekt om en ny person kom in i t.ex. ett etablerat stallgäng irl och högt förkunnade att de andra har en övertro på analyser.

Med det sagt: jag förstår delvis vad du menar. Det kan bli ett högt tonläge på Buke, delvis av de skäl som @Araminta och @Piaff tar upp.
Jo vi svarar och reagerar utifrån vårt eget filter

Jag försöker med frågor och påståenden få tydliga svar
Ibland lyckas jag inte vara helt tydlig och ibland har den andra personen filter osv så den personen uppfattar mig tokigt

Det jag upplevt på Bule de senast dagarna dels i olika trådar är surrealistiskt. Det är ett gäng som följer efter och kommenterar och inte alls snällt
Det är bara en sak jag sett.


Andra användare har skrivit att de inte vågar posta trådar med risk för att det blir drev

Självklart är det allvarligt. Vissa kan ta påhopp och personangrepp och elaka kommentarer hårt.

Nu har inte jag gjort det på det sättet men energin Mot mig har inte varit trevlig
 
OK.

Enkla regler här.
Vi tycker, presenterar inte våra åsikter som fakta.
Det där inlägget påstår en massa. Du skriver inte Jag tycker att.. utan "det är"

Du insinuerar också att det förekommer drev här så användare inte vågar skriva..
Det är inte min uppfattning.

Vilka är vi?

De som röstar att de upplever mobbing skriver inte i tråden. Användare som berättar att de inte vågar starta trådar för risk för drev.

Så där ser vi olika saker

Ibland blir man ju också ”hemmablind”
 
Jo vi svarar och reagerar utifrån vårt eget filter

Jag försöker med frågor och påståenden få tydliga svar
Ibland lyckas jag inte vara helt tydlig och ibland har den andra personen filter osv så den personen uppfattar mig tokigt

Det jag upplevt på Bule de senast dagarna dels i olika trådar är surrealistiskt. Det är ett gäng som följer efter och kommenterar och inte alls snällt
Det är bara en sak jag sett.


Andra användare har skrivit att de inte vågar posta trådar med risk för att det blir drev

Självklart är det allvarligt. Vissa kan ta påhopp och personangrepp och elaka kommentarer hårt.

Nu har inte jag gjort det på det sättet men energin Mot mig har inte varit trevlig

Jag har uppfattat dig som rätt konfrontativ och i en del inlägg direkt nedlåtande mot andra. Kanske är det fler som uppfattat dig så och reagerat?
 
Förlåt. Nu hänger jag inte riktigt med. Undrar du om jag tycker att kulturen på Buke präglas av personangrepp? I så fall nej. Finns det en stark kultur här som man kan kollidera med om man går emot? Absolut när det kommer till uttryckssätt och kommunikationsstil (textbaserad kommunikation etc igen).

När det gäller åsikter så är det likadant här som i många andra delar av livet: det är alltid tuffare att sticka ut än att vara del av majoriteten. Hur mycket tuffare beror på vilket ämne som diskuteras i vilken gruppsammansättning som utgör majoriteten. Att försöka förutspråka blandrasavel på hundforumet har varit en väldigt tuff uppförsbacke för det fåtal som försökt. Lyfter man samma fråga på Flashback så är chansen hyfsad att man får ett annat utfall. Politiska trådar tenderar att luta rött (?) och vara absoluta mardrömmar för SD-väljare. Jag skulle också kunna sätta en krona på att majoriteten av användarna är sekulära och håller vetenskapliga teorier högre än alternativa idéer.
Jag menar, Buke är ett forum vigt för hästmänniskor - hela premissen är homogen!

Skämt åt sido. Självklart hade det varit fantastiskt med ett forum där precis alla känner sig välkomna. Det är det ingen som säger emot. Problemet är att vi är en stor massa unika och icke-fulländade människor. För min del är det fullgott att känna att alla försöker. Jag hade också blivit djupt förvånad om det är på ett internetforum som vi hittar det optimala samtalsklimatet.
Ok! Jag ”hör” dig men vi ser inte samma sak

Det finns många som vill väl
Det finns också en hel del trådar som visar på motsatsen

Det blir ju tydligt i röstningen. En mängd människor som röstar att de upplevt sett mobbning. Det syns inte i kommentarerna.

Det blir nästan desperat att försvara det låga taket och emellanåt riktigt kassa människosyn som gör att det blir socialt accepterat för en hel del att utöva mobbning.

Det framkommer också att många är rädda. Buke är ju också lite skämtsamt känt irl för att vara ”hårt och otillåtande ”
 
Varför tror du att det är så få som röstar att de upplevt det men inte skriver och tvärtom?
Det kan ju vara pga samma uppfattning som jag har (dvs som jag beskrev i mitt tidigare inlägg) - omröstningen är ju väldigt generellt skriven, och jag tror att alla någon gång har varit med om att ha sett någon typ av mobbing någonstans på något diskussionsforum. Men när man svarar i text sen kan man ju specificera mer och förklara att man t.ex. upplever att Bukefalos inte har så mycket av den problematiken om man jämför med andra sidor, eller att man själv inte upplever det som ett problem på Bukefalos.
 
Jag har uppfattat dig som rätt konfrontativ och i en del inlägg direkt nedlåtande mot andra. Kanske är det fler som uppfattat dig så och reagerat?
Uppenbarligen har jag provocerat och triggat fram en hel del mindre önskvärda beteenden

Har jag varit elak, hoppat på eller kört med personangrepp?
Nej

Har jag stått för en opopulär åsikt och förmedlat den på ett sätt som kan uppfattas som drygt

Ja

Rättfärdigar det drev

Absolut inte
 
Det kan ju vara pga samma uppfattning som jag har (dvs som jag beskrev i mitt tidigare inlägg) - omröstningen är ju väldigt generellt skriven, och jag tror att alla någon gång har varit med om att ha sett någon typ av mobbing någonstans på något diskussionsforum. Men när man svarar i text sen kan man ju specificera mer och förklara att man t.ex. upplever att Bukefalos inte har så mycket av den problematiken om man jämför med andra sidor, eller att man själv inte upplever det som ett problem på Bukefalos.
Jag tror inte det är så till större delen faktiskt
Det är ganska känt och lite skämtsamt att Buke är ”inte så trevligt” om du inte följer strömmen
 
Uppenbarligen har jag provocerat och triggat fram en hel del mindre önskvärda beteenden

Har jag varit elak, hoppat på eller kört med personangrepp?
Nej

Har jag stått för en opopulär åsikt och förmedlat den på ett sätt som kan uppfattas som drygt

Ja

Rättfärdigar det drev

Absolut inte

Är det elakt att vara nedlåtande tycker du?
 
Uppenbarligen har jag provocerat och triggat fram en hel del mindre önskvärda beteenden

Har jag varit elak, hoppat på eller kört med personangrepp?
Nej

Har jag stått för en opopulär åsikt och förmedlat den på ett sätt som kan uppfattas som drygt

Ja

Rättfärdigar det drev

Absolut inte
Jag kan uppfatta din närvaro på Buke som att du gör snabba bedömningar och utifrån dem vill du generalisera för att förstå. När jag är ny någonstans så lägger jag istället tid och energi på att observera och ” read the room” innan jag interagerar. Det är ju helt okej att reflektera över ett forum/en miljö men det blir lite platt när syftet är otydlig. I flera av dina trådar går det att tolka dina svar som att det finns ett facit som endast du vet. Jag kan förstå att det uppfattas som provocerande även om det kanske inte var din intention.
 
Kan du inte citera lite inlägg där det har förkommit påhopp mot dig? Jag tänker så man förstår vad du klassar som påhopp. Jag tror nämligen att jag har sett hårdare ton från dig (och du sysslar ju inte med påhopp säger du) än andra men jag blir gärna motbevisad 🙂
 
Ok! Jag ”hör” dig men vi ser inte samma sak

Det finns många som vill väl
Det finns också en hel del trådar som visar på motsatsen

Det blir ju tydligt i röstningen. En mängd människor som röstar att de upplevt sett mobbning. Det syns inte i kommentarerna.

Det blir nästan desperat att försvara det låga taket och emellanåt riktigt kassa människosyn som gör att det blir socialt accepterat för en hel del att utöva mobbning.

Det framkommer också att många är rädda. Buke är ju också lite skämtsamt känt irl för att vara ”hårt och otillåtande ”

Ja vi ser olika. Och din upplevelse har lika stor trovärdighet som min. Det är så diskussioner funkar :)

Undersökningen i tråden är dock inget vidare argument. I allafall inte just nu. För just nu visar omröstningen att 16 medlemmar har "upplevt eller sett" mobbning. Buke har 28 000 medlemmar. Om vi utgår från värsta scenariot att alla 16 har upplevt mobbning (jmf med den likvärdiga tolkningen att 15 personer har sett 1 person bli utsatt) och gör en godtycklig uppskattning att 10% av de registrerade medlemmarna faktiskt är aktiva. 16 personer av 280 är 6%. Även om man ignorerar att underlaget på 29 personer är för litet för några slutsatser alls, så är det svårt att kalla 6% för "många".

Vi är också en drös här inne som har en tidshorisont på 10-15 år. Självklart har jag under 9 års tid med närmast daglig aktivitet sett otrevligheter. Det betyder inte att det är ett utspritt, systematiskt problem även om varje enskilt fall givetvis är avskyvärt.
 

Liknande trådar

Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle...
78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
88 294
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp