Relationer bakom skärmen? Mobbning på Forum

Har du upplevt/sett eller själv mobbat andra i diskussionsforum?

  • Ja på alla 3

    Röster: 0 0,0%
  • Upplevt/Sett

    Röster: 35 62,5%
  • Mobbar andra

    Röster: 0 0,0%
  • Har inte märkt

    Röster: 21 37,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    56
Faktum är ju att det är fler som upplevt och sett och de skriver inte i tråden..,
Och att många upplever att det är osäkert att sticka ut hakan på buke är klargjort

Jag tycker det är fantastiskt intressant att det blir starka känslor kring att jag lyfter ämnet
Och det blir genast i en del fall riktat mot mig

Jag har ju följt buke under en tioårsperiod
Det är inte alls bra på sina håll. Personangrepp elakhet, drev etc

De moderatorer som finns är ibland mitt i smeten (dock bättre nu) och hinner nog inte med heller

Det som är sorgligt är att mobbning försvaras, bortförklaras och slätas över

Bakom skärmen blir sådant som är otänkbart irl helt accepterat

Och de som verkar upprörda över att jag startar trådar och omröstningar.
Det går väl att scrolla förbi

💖(en emoji jag ofta använder. Den betyder inget annat än att jag skickar vänlig energi)
Här gör du samma sak igen. Du talar om att "faktum är", trots att det inte finns några som helst bevis för det. Du målar på känslor hos andra användare trots att du inte har en aning om det. Jag kan ju inte tala för hur andra upplever det, men jag tycker att det är extremt otrevligt. Jag vill äga mina egna känslor, tack så mycket liksom.

Du skriver att mobbning försvaras, bortförklaras och slätas över som att det är fakta. Det blir liksom igen att du sätter stämplar på oss andra som fakta. Du kanske inte menar det så, men åtminstone jag tolkar det som väldigt otrevligt. För jag tycker inte att någon har gjort just det.
 
Det är ingen som har haft sån taktik i dina trådar. Att säga att din häst är mager är fakta, inte personangrepp.
Här vill jag bara vara väldigt tydlig. I de trådar som jag har sett av @Authorsandraselling så har absolut ingen av hästarna varit mager. Proteinbrist ja, inte i 100% skick, ja kanske. Men mager? Det är ett väldigt starkt ord, och jag skulle inte ens vilja säga tunn om de bilderna jag har sett.

För det här tyckte jag var väldigt oförtjänt kritik, om inte du har sett någon häst som jag inte har?
 
Faktum är ju att det är fler som upplevt och sett och de skriver inte i tråden..,
Och att många upplever att det är osäkert att sticka ut hakan på buke är klargjort

Jag tycker det är fantastiskt intressant att det blir starka känslor kring att jag lyfter ämnet
Och det blir genast i en del fall riktat mot mig

Jag har ju följt buke under en tioårsperiod
Det är inte alls bra på sina håll. Personangrepp elakhet, drev etc

De moderatorer som finns är ibland mitt i smeten (dock bättre nu) och hinner nog inte med heller

Det som är sorgligt är att mobbning försvaras, bortförklaras och slätas över

Bakom skärmen blir sådant som är otänkbart irl helt accepterat

Och de som verkar upprörda över att jag startar trådar och omröstningar.
Det går väl att scrolla förbi

💖(en emoji jag ofta använder. Den betyder inget annat än att jag skickar vänlig energi)
Jag tror att många med mig undrar över syftet med din ”marknadsundersökning”?
 
Faktum är ju att det är fler som upplevt och sett och de skriver inte i tråden..,
Och att många upplever att det är osäkert att sticka ut hakan på buke är klargjort

Jag tycker det är fantastiskt intressant att det blir starka känslor kring att jag lyfter ämnet
Och det blir genast i en del fall riktat mot mig

Jag har ju följt buke under en tioårsperiod
Det är inte alls bra på sina håll. Personangrepp elakhet, drev etc

De moderatorer som finns är ibland mitt i smeten (dock bättre nu) och hinner nog inte med heller

Det som är sorgligt är att mobbning försvaras, bortförklaras och slätas över

Bakom skärmen blir sådant som är otänkbart irl helt accepterat

Och de som verkar upprörda över att jag startar trådar och omröstningar.
Det går väl att scrolla förbi

💖(en emoji jag ofta använder. Den betyder inget annat än att jag skickar vänlig energi)
Att avsluta diskussionsinlägg med hjärtan och smileys med våta ögon kan nog misstolkas av många. Personligen upplever jag det som ett litet "tihi" på slutet, och antingen som att användaren inte är seriös eller att den försöker klappa mig på huvudet.
Angående det där med våra egna filter.
 
Jag har varit medlem här sen 2008 eller 2009 och har märkt att klimatet blivit hårdare. Första åren var det riktigt kul för jag skrattade ofta så jag fick ont i magen pga alla roliga trådar men nu drar jag mig för att gå in här för magkänslan har blivit dålig. Det är väldigt mycket negativitet numera.

Det finns/fanns ett par användare, A och B, som jag vet om som jag tycker blivit illa behandlade för att de hade svårigheter i livet, så andra här verkade bli arga på dem för att de inte följde de råd de fick.
I tråd efter tråd höll de på med att uppfostra de två användarna.
Jag anade att de har nog funktionsnedsättningar eftersom jag kände igen mig själv i dem (har npf) och helt enkelt inte kunde ta till sig alla goda råd som prackades på dem.
(Min känsla var rätt, de fick senare npf-diagnoser).

En gammal användare har skrivit på forumet att det fanns en speciell grupp där medlemmarna diskuterade en av användarna (A) och pratade ihop sig om hur de skulle trycka till h*n.
Fast jag har inte sett gruppen själv så kan bara lita på vad h*n skrev (och jag tror det var sant för efter det minskade hackandet på medlemmen A markant och folk började uppmuntra h*n i stället).
En av medlemmarna i den gruppen har även indirekt bekräftat att den fanns.

Jag brukar vara på tre andra forum, ett är Flashback. Det är det minst trevliga forumet, sen kommer buke, fast här rensar moderatorerna bort elakheter så det verkar trevligare än det är eftersom man ofta inte hinner läsa allt som skrivs.

En gång var jag borta härifrån i 6-10 månader då jag inte orkade med klimatet.
Senaste halvåret eller så har jag börjat ignorera vissa användare kortare eller längre tid, det gjorde jag aldrig förut.

Självklart kommer folk att tjafsa emot mig nu men då får jag helt enkelt sätta tråden på ignore ...
Edit: sätter nog den på ignore direkt, kom jag på.
 
Senast ändrad:
Jag har varit medlem här sen 2008 eller 2009 och har märkt att klimatet blivit hårdare. Första åren var det riktigt kul för jag skrattade ofta så jag fick ont i magen pga alla roliga trådar men nu drar jag mig för att gå in här för magkänslan har blivit dålig. Det är väldigt mycket negativitet numera.

Det finns/fanns ett par användare, A och B, som jag vet om som jag tycker blivit illa behandlade för att de hade svårigheter i livet, så andra här verkade bli arga på dem för att de inte följde de råd de fick.
I tråd efter tråd höll de på med att uppfostra de två användarna.
Jag anade att de har nog funktionsnedsättningar eftersom jag kände igen mig själv i dem (har npf) och helt enkelt inte kunde ta till sig alla goda råd som prackades på dem.
(Min känsla var rätt, de fick senare npf-diagnoser).

En gammal användare har skrivit på forumet att det fanns en speciell grupp där medlemmarna diskuterade en av användarna (A) och pratade ihop sig om hur de skulle trycka till h*n.
Fast jag har inte sett gruppen själv så kan bara lita på vad h*n skrev (och jag tror det var sant för efter det minskade hackandet på medlemmen A markant och folk började uppmuntra h*n i stället).
En av medlemmarna i den gruppen har även indirekt bekräftat att den fanns.

Jag brukar vara på tre andra forum, ett är Flashback. Det är det minst trevliga forumet, sen kommer buke, fast här rensar moderatorerna bort elakheter så det verkar trevligare än det är eftersom man ofta inte hinner läsa allt som skrivs.

En gång var jag borta härifrån i 6-10 månader då jag inte orkade med klimatet.
Senaste halvåret eller så har jag börjat ignorera vissa användare kortare eller längre tid, det gjorde jag aldrig förut.

Självklart kommer folk att tjafsa emot mig nu men då får jag helt enkelt sätta tråden på ignore ...
Edit: sätter nog den på ignore direkt, kom jag på.
Tack att du berättar
Starkt 💖
Kram
 
Att avsluta diskussionsinlägg med hjärtan och smileys med våta ögon kan nog misstolkas av många. Personligen upplever jag det som ett litet "tihi" på slutet, och antingen som att användaren inte är seriös eller att den försöker klappa mig på huvudet.
Angående det där med våra egna filter.

Jag håller med.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Att avsluta diskussionsinlägg med hjärtan och smileys med våta ögon kan nog misstolkas av många. Personligen upplever jag det som ett litet "tihi" på slutet, och antingen som att användaren inte är seriös eller att den försöker klappa mig på huvudet.
Angående det där med våra egna filter.
Som tips @Authorsandraselling betyder emojin med våta ögon att du håller tillbaka tårar. Antingen för att du tycker något är skitgulligt, rörande, att du är glad eller ledsen på gränsen till att gråta. :D Jag såg den flera gånger och tyckte den kändes märkligt placerad, så jag googlade!

Edit: förlåt för OT.
 
Ok! Jag ”hör” dig men vi ser inte samma sak

Det finns många som vill väl
Det finns också en hel del trådar som visar på motsatsen

Det blir ju tydligt i röstningen. En mängd människor som röstar att de upplevt sett mobbning. Det syns inte i kommentarerna.

Det blir nästan desperat att försvara det låga taket och emellanåt riktigt kassa människosyn som gör att det blir socialt accepterat för en hel del att utöva mobbning.

Det framkommer också att många är rädda. Buke är ju också lite skämtsamt känt irl för att vara ”hårt och otillåtande ”
Fast, det korta svaret är att det är internet, Buke är inte värre än några andra forum. Jag tror inte någon är rädd för att skapa en tråd på Buke speciellt, däremot så tror jag en hel del tänker till att "oj oj, detta hade inte gått hem på ett forum på nätet" och därför undviker vissa ämnen som drar upp starka känslor. Det gäller hela internet, precis överallt.

Det finns en grupp på Facebook som heter "A group where everyone is superfucking nice to eachother for no reason" och det är nog det enda stället på internet som jag upplevt att alla är faktiskt är så snälla. Ett sådant underforum borde finnas även på buke, ett ställe där det är totalt förbjudet att göra annat än skriva snälla saker. Har man inget snällt att skriva så skriver man inget. Den gruppen har typ 133000 medlemmar och det är enbart positivt, fantastisk grupp.
 
Fast, det korta svaret är att det är internet, Buke är inte värre än några andra forum. Jag tror inte någon är rädd för att skapa en tråd på Buke speciellt, däremot så tror jag en hel del tänker till att "oj oj, detta hade inte gått hem på ett forum på nätet" och därför undviker vissa ämnen som drar upp starka känslor. Det gäller hela internet, precis överallt.

Det finns en grupp på Facebook som heter "A group where everyone is superfucking nice to eachother for no reason" och det är nog det enda stället på internet som jag upplevt att alla är faktiskt är så snälla. Ett sådant underforum borde finnas även på buke, ett ställe där det är totalt förbjudet att göra annat än skriva snälla saker. Har man inget snällt att skriva så skriver man inget. Den gruppen har typ 133000 medlemmar och det är enbart positivt, fantastisk grupp.
Tänk om tänk om
Det kunde gälla överallt 💖

Fast jo jag har sett regelrätt mobbning här på Buke under åren

Och se inlägg ovan om regelrätt mobbing i grupp som planerades

Och människor som känner att det är hätsk stämning

Farligt att tona ner sådana här tendenser

Det är enligt mig att vara passivt tillåtande
 
Det som du upplevt/sett på Buke gällande ”gå hårt åt” skulle det vara acceptabelt irl?

Buke är en egen värld med sina egna regler. Och ”nya” får rätta in sig lite i ledet?
Det är redan på ett visst sätt och passar det inte ett gäng användare som varit här i många år så är det vanligt och accepterat att ”gå lite tufft fram” med under bältet kommentarer, följa efter i trådar, gadda ihop sig…

Hmm låter som en otillåtnare miljö

Kanske därför de som upplever mobbing inte skriver
Bara de som tycker att ”lite får man tåla”☺️
Du väljer ju verkligen svar som passar dig 🙈 Och verka helt strunta i att läsa resten.
 
Som tips @Authorsandraselling betyder emojin med våta ögon att du håller tillbaka tårar. Antingen för att du tycker något är skitgulligt, rörande, att du är glad eller ledsen på gränsen till att gråta. :D Jag såg den flera gånger och tyckte den kändes märkligt placerad, så jag googlade!

Edit: förlåt för OT.
Den som är så gullig
Får köra med andra då verkar vara känsligt 🥰
Tack för info 😂🙏🏻
 
Här vill jag bara vara väldigt tydlig. I de trådar som jag har sett av @Authorsandraselling så har absolut ingen av hästarna varit mager. Proteinbrist ja, inte i 100% skick, ja kanske. Men mager? Det är ett väldigt starkt ord, och jag skulle inte ens vilja säga tunn om de bilderna jag har sett.

För det här tyckte jag var väldigt oförtjänt kritik, om inte du har sett någon häst som jag inte har?
Det var någon annan som sa att den var mager. Och det var fel ord att kalla det fakta, jag skulle ha sagt åsikt.
 
Tänk om tänk om
Det kunde gälla överallt 💖

Fast jo jag har sett regelrätt mobbning här på Buke under åren

Och se inlägg ovan om regelrätt mobbing i grupp som planerades

Och människor som känner att det är hätsk stämning

Farligt att tona ner sådana här tendenser

Det är enligt mig att vara passivt tillåtande
Men mobbing är för mig inte starka andra åsikter eller att man tycker annorlunda, mobbing för mig är när samma person oavsett vad den skriver blir påhoppad av samma gäng gång på gång oavsett vad den skriver och det ser ärligt talat jag extremt sällan här.

Jag tror inte jag sett någon medlem här som blivit regelrätt mobbad riktigt faktiskt. Hätsk stämningen kan det absolut bli men det är inte mobbing. Mobbing är ju när någon blir terroriserad för att den är den, oavsett vad den gör så trycker folk ner personen och det har jag faktiskt inte riktigt sett någon här bli.

Jag tonar verkligen inte ner någonting alls. Däremot så ja, internet, även buke har enstaka gånger fått mig såpass nedtryckt att jag mått extremt dåligt några få gånger när det blir för mycket intensitet mot mig när en person tex riktar in sig på en, när det känns som att allt man skriver är fel. Men då är det enstaka trådar som spårat plus mitt mående och mina tankar som också spårat samtidigt. När jag känner mig skör tex så är inte internet alltid är bra plats för mig att vara på. Men mobbing är det ju inte tycker jag. Det är enstaka väldigt väldigt få tillfällen som det hänt, pratar kanske 2 ggr på typ 20 år liksom.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle...
78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
88 294
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp