Relationer bakom skärmen? Mobbning på Forum

Har du upplevt/sett eller själv mobbat andra i diskussionsforum?

  • Ja på alla 3

    Röster: 0 0,0%
  • Upplevt/Sett

    Röster: 35 62,5%
  • Mobbar andra

    Röster: 0 0,0%
  • Har inte märkt

    Röster: 21 37,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    56
Jag har varit medlem här sen 2008 eller 2009 och har märkt att klimatet blivit hårdare. Första åren var det riktigt kul för jag skrattade ofta så jag fick ont i magen pga alla roliga trådar men nu drar jag mig för att gå in här för magkänslan har blivit dålig. Det är väldigt mycket negativitet numera.

Det finns/fanns ett par användare, A och B, som jag vet om som jag tycker blivit illa behandlade för att de hade svårigheter i livet, så andra här verkade bli arga på dem för att de inte följde de råd de fick.
I tråd efter tråd höll de på med att uppfostra de två användarna.
Jag anade att de har nog funktionsnedsättningar eftersom jag kände igen mig själv i dem (har npf) och helt enkelt inte kunde ta till sig alla goda råd som prackades på dem.
(Min känsla var rätt, de fick senare npf-diagnoser).

En gammal användare har skrivit på forumet att det fanns en speciell grupp där medlemmarna diskuterade en av användarna (A) och pratade ihop sig om hur de skulle trycka till h*n.
Fast jag har inte sett gruppen själv så kan bara lita på vad h*n skrev (och jag tror det var sant för efter det minskade hackandet på medlemmen A markant och folk började uppmuntra h*n i stället).
En av medlemmarna i den gruppen har även indirekt bekräftat att den fanns.

Jag brukar vara på tre andra forum, ett är Flashback. Det är det minst trevliga forumet, sen kommer buke, fast här rensar moderatorerna bort elakheter så det verkar trevligare än det är eftersom man ofta inte hinner läsa allt som skrivs.

En gång var jag borta härifrån i 6-10 månader då jag inte orkade med klimatet.
Senaste halvåret eller så har jag börjat ignorera vissa användare kortare eller längre tid, det gjorde jag aldrig förut.

Självklart kommer folk att tjafsa emot mig nu men då får jag helt enkelt sätta tråden på ignore ...
Edit: sätter nog den på ignore direkt, kom jag på.
Jag håller med om mycket av det du skriver och jag har även hört om sånt från flera andra. Det är inte sååå o vanligt att andvändare lämnar bukefalos för att dom inte orkar med klimatet och så. Jag vet flera som har lämnat exakt därför tyvär.
Och det är en heldel som har hänt på bukefalos som dom exemplen du skrev om som kanske många inte vet om.
Och nej bukefalos är säkert inte jätte hemskt motför andra forum så ingen tror det. Och domflesta är säkert snälla även här!
Men jag tycker ändå att sånt be höver sägas också att det händer och att det kanske inte är sååå snällt och under bart alltid här heller.
 
En gammal användare har skrivit på forumet att det fanns en speciell grupp där medlemmarna diskuterade en av användarna (A) och pratade ihop sig om hur de skulle trycka till h*n.
Det där var enbart fantasier av den användaren när vi var ett gäng som kommunicerade på andra sätt än buke och inte släppte in henom, eftersom vi inte ville ha henom i ett mer intimt format. Så hen blev avundsjuk.
 
Men mobbing är för mig inte starka andra åsikter eller att man tycker annorlunda, mobbing för mig är när samma person oavsett vad den skriver blir påhoppad av samma gäng gång på gång oavsett vad den skriver och det ser ärligt talat jag extremt sällan här.

Jag tror inte jag sett någon medlem här som blivit regelrätt mobbad riktigt faktiskt. Hätsk stämningen kan det absolut bli men det är inte mobbing. Mobbing är ju när någon blir terroriserad för att den är den, oavsett vad den gör så trycker folk ner personen och det har jag faktiskt inte riktigt sett någon här bli.

Jag tonar verkligen inte ner någonting alls.
Fast du kanske inte sett varje tråd heller

Jag har sett det ofta under en tioårsperiod och har råkat ut för det själv.

Se också längre upp i tråden där det beskriv. Regelrätt drev och planerande att trakassera vissa användare

Det är ingen rolig verklighet och många vill nog att det inte ska vara så

Mobbning förekommer tyvärr överallt
På vissa ställen mer
 
Att du reagerar med garv på det här @Authorsandraselling visar verkligen på att du har noll respekt för andra.
Skulle kolla vad du sa om det

Jag blev utsatt bara under gårdagen för det säkert 20-tal gånger

Och folk följde efter mig i trådar
Sa taskiga saker alltså inte sakligt
Och så vidare

med mig är det ingen fara och gjorde mig inte förvånad men titta på Rosett inlägg här i tråden

Regelrätt mobbning och planerat trakasserande

Jag har sett härskartekniker, uppfostrande, dryg överlägsen attityd, drev, elaka kommentarer , drev på Buke under flera år
 
Fast du kanske inte sett varje tråd heller

Jag har sett det ofta under en tioårsperiod och har råkat ut för det själv.

Se också längre upp i tråden där det beskriv. Regelrätt drev och planerande att trakassera vissa användare

Det är ingen rolig verklighet och många vill nog att det inte ska vara så

Mobbning förekommer tyvärr överallt
På vissa ställen mer
Men om du ser någon annan bli mobbad så säg ifrån direkt då när du ser det istället för detta hintande
 
Fast du kanske inte sett varje tråd heller

Jag har sett det ofta under en tioårsperiod och har råkat ut för det själv.

Se också längre upp i tråden där det beskriv. Regelrätt drev och planerande att trakassera vissa användare

Det är ingen rolig verklighet och många vill nog att det inte ska vara så

Mobbning förekommer tyvärr överallt
På vissa ställen mer
Jag är ohälsosamt mycket på nätet på olika forum och jag har faktiskt inte sett någon regelrätt öppen mobbing. Man får inte blanda ihop starka åsikter med mobbing.

Och om det är så att det är planerade trakasserande av vissa användare så hoppas jag dom polisanmäls. Och jag hoppas du agerat på det när det är så extremt allvarligt.
 
Jag är ohälsosamt mycket på nätet på olika forum och jag har faktiskt inte sett någon regelrätt öppen mobbing. Man får inte blanda ihop starka åsikter med mobbing.

Och om det är så att det är planerade trakasserande av vissa användare så hoppas jag dom polisanmäls. Och jag hoppas du agerat på det när det är så extremt allvarligt.
Vad är starka åsikter?
Och var drar du gränsen?

Du förstår att när en grupp människor medvetet uppfostrar andra i syfte att trycka ner att det är mobbning? Läs till exempel inlägg ovan

Sen finns det försåtligare sätt som används. Som är svårt att försvara sig mot. Sådant går inte att polisanmäla.
Det är ju också en fråga om hur många moderator som finns och vilken policy som finns

Jag har sett det mycket på Buke och under vissa perioder värre
 
Skulle kolla vad du sa om det

Jag blev utsatt bara under gårdagen för det säkert 20-tal gånger

Och folk följde efter mig i trådar
Sa taskiga saker alltså inte sakligt
Och så vidare
Detta blir helt omöjligt om du inte tar till dig vad någon skriver. Du var inte förföljd, du skapade en mängd nya trådar som folk då såg och svarade i. Att de undrade över bakgrunden till en tråd och kolla på någon av dina tidigare är fortfarande inte att vara förföljd. Du har själv gått på hårt om användarna på här och liknat oss med allt möjligt... Ändå är allt Bukes fel.
 
Vad är starka åsikter?
Och var drar du gränsen?

Du förstår att när en grupp människor medvetet uppfostrar andra i syfte att trycka ner att det är mobbning? Läs till exempel inlägg ovan

Sen finns det försåtligare sätt som används. Som är svårt att försvara sig mot. Sådant går inte att polisanmäla.
Det är ju också en fråga om hur många moderator som finns och vilken policy som finns

Jag har sett det mycket på Buke och under vissa perioder värre
Men det är det jag inte ser, sen tycker jag meningen att "uppfostra andra i syfte att trycka ner" är en väldigt konstig formulering.

Starka åsikter är när man tycker någonting såpass starkt att det kan komma ut på ett bryskt sätt. Det behöver inte menas i nedlåtande syfte även om det kan uppfattas så.

Sen var jag tvungen att googla vad "försåtlig" var och jag håller inte med om att det är mobbing eller sånt heller. Sen ligger mycket hos en själv, känner man att detta och detta har jag svårt att svara på så lämna tråden istället. Jag har gjort så många gånger, skriver vad jag tycker och jag vet att det kan få tråkiga kommenterar jag inte orkar tjafsa mot, då ignorerar jag tråden direkt efter jag svaret och skrivit min åsikt. När jag inte orkar försvara min åsikt men ändå vill säga min åsikt så är det ett bra sätt. Fegt kanske vissa tycker men då får dom väl tycka det.
 
Senast ändrad:
Jag blev utsatt bara under gårdagen för det säkert 20-tal gånger

Och folk följde efter mig i trådar
Sa taskiga saker alltså inte sakligt
Och så vidare
Men du skrev ju taskiga saker, drog du inte igång allt med att beskriva vissas råd som kassa fast de verkligen inte va det- tvärtom, så va råden faktagrundande. Du klädde snabbt på dig offerkoftan och klagade såfort du inte fick medhåll- du vet följde efter- du bad om råd,ställde frågor och frågor på frågor- vad tror du att folk inte ska svara?
 
Jag håller med om mycket av det du skriver och jag har även hört om sånt från flera andra. Det är inte sååå o vanligt att andvändare lämnar bukefalos för att dom inte orkar med klimatet och så. Jag vet flera som har lämnat exakt därför tyvär.
Och det är en heldel som har hänt på bukefalos som dom exemplen du skrev om som kanske många inte vet om.
Och nej bukefalos är säkert inte jätte hemskt motför andra forum så ingen tror det. Och domflesta är säkert snälla även här!
Men jag tycker ändå att sånt be höver sägas också att det händer och att det kanske inte är sååå snällt och under bart alltid här heller.


Har du själv blivit utsatt?
 
Men det är det jag inte ser, sen tycker jag meningen att "uppfostra andra i syfte att trycka ner" är en väldigt konstig formulering.

Starka åsikter är när man tycker någonting såpass starkt att det kan komma ut på ett bryskt sätt. Det behöver inte menas i nedlåtande syfte även om det kan uppfattas så.
Jag vet inte hur jag annars ska formulera men läs inläggen ovan att till exempel Rosett
Regelrätt anmärkande/uppfostrande av ett gäng som siktar in sig på 1 person

Starka åsikter som kommer ut bryskt?
Alltså visst kan man ibland brusa upp

Det jag pratar om är mobbning
Vilket också flera nu vågar skriva om
 
Jag vet inte hur jag annars ska formulera men läs inläggen ovan att till exempel Rosett
Regelrätt anmärkande/uppfostrande av ett gäng som siktar in sig på 1 person

Starka åsikter som kommer ut bryskt?
Alltså visst kan man ibland brusa upp

Det jag pratar om är mobbning
Vilket också flera nu vågar skriva om
Som sagt igen, jag har inte sett någon regelrätt mobbing här. Att stämningen kan bli dålig absolut men mobbing så näe. Och vadå "se det Rosett har skrivit", jag har faktiskt inte orken att gå och leta efter det jag tror det är vad du menar.

Det går att känna sig attackerad i vissa trådar utan att det för den delen är mobbing.

Och jag hoppas den som tycker den blir trakasserad och mobbad konstant och förföljd av vissa anmäler det isåfall.
 
Skulle kolla vad du sa om det

Jag blev utsatt bara under gårdagen för det säkert 20-tal gånger

Och folk följde efter mig i trådar
Sa taskiga saker alltså inte sakligt
Och så vidare

med mig är det ingen fara och gjorde mig inte förvånad men titta på Rosett inlägg här i tråden

Regelrätt mobbning och planerat trakasserande

Jag har sett härskartekniker, uppfostrande, dryg överlägsen attityd, drev, elaka kommentarer , drev på Buke under flera år
Om du upplever dig utsatt behöver du rapportera inläggen, det är omöjligt för oss moderatorer att ha koll på allt.
 
Vilka är vi?

De som röstar att de upplever mobbing skriver inte i tråden. Användare som berättar att de inte vågar starta trådar för risk för drev.

Så där ser vi olika saker

Ibland blir man ju också ”hemmablind”
Fast vad vet du om det. Du frågade inte specifikt om mobbning på Buke utan skrev diskussionsforum i obestämd form. Nu tar du alla som svarar ja som att de sett mobbning på Buke. Du förväntar dig dessutom att de som någon gång för kanske 15 år sedan såg mobbning på Buke ska ge dig en ingående redogörelse för denna mobbning.
Din frågeställning i undersökningen visar inget av de du drar som slutsats från den utan du lägger in massor av egna smala tolkningar i en fråga som gäller hela internet med otaliga forum runt om i världen.
Det intressanta är återigen att du nu återigen, precis som i analystrådarna, sitter och hånar folk och deras svar. Detta gör du samtidigt som du mer eller mindre drar på dig offerkoftan och verkar anse att du blivit mobbad. Av de inlägg jag läst idag så är dina de som kommer närmast mobbning.
Jag väntar fortfarande på en ursäkt för det inlägg du svarade mig med där du hånskrattade åt mitt inlägg som innehöll ren fakta, den ursäkten lär jag aldrig få eftersom din diskussionsteknik tyvärr verkar väldigt självcentrerad. Att du får svar på tal och får bitvis otrevliga svar är inget som förvånar mig alls. Jag är snarare förvånad över att du inte får fler otrevliga svar när du konstant attackerar på det sätt du gör.
Till detta är det väldigt otrevligt att på ett diskussionsforum ställa frågor på det sätt du gör utan att någonsin svara på de frågor du får tillbaka. Det blir inte en diskussion, det blir ett förhör.
 

Liknande trådar

Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle...
78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
88 294
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp