Rekommendation om sele?

MM

Trådstartare
Det finns ju en del olika selar ute på marknaden och jag undrar om någon vet vad som skulle kunna passa en liten cavaliervalp på 5 månader som jag skulle vilja ha sele på då vi går i skogen på längre promenader för att ge lite mer frihet att busa runt utan att hålla på att dra till henne i halsbandet med oflit när vi busar. Hon gillar att spåra men det känns inte som att ett halsband är optimalt ute i skogen?

Jag antar vissa selar sitter bättre på olika raser?
Hur mäter man vilken stl man ska ha och hur pass löst/hårt ska den sitta?

Jag har sett att det finns selar med ring upptill på ryggen och ring framme vid benen på bringan. Vad är skillnaden?

Jag har aldrig haft sele förut på upplys mig gärna med vad ni tror kan passa.

Detta är ingen tråd för massa reklam och länka inte till några webbsidor.
Jag vill ha namn på en sele ni tror kan passa.

Finns det redan någon bra tråd i ämnet kan ni väl länka den, annars är jag tacksam för all info jag får här :)

Sv: Rekommendation om sele?

Y sele borde passa bra på en cavalier. Den har ett V fram och ett kort band vid ryggen bara med en rygg på. Den sitter säkrast på en yster valp och drar inte mot luftvägarna. Har du problem med att hunden drar skulle jag köpa en vgw beginner. De har ingen koppelring på ryggen bara över bogens mitt fram och beginner varianten är väldigt ställbar och billig. Det är viktigt att prova str i en fysiskt butik dock men sedan är det ofta billigast beställa från webbutik!

Med tanke på att en 5månadershund både växer en del och inte brukar gå helt ordentligt i koppel så skulle jag byta till i princip vilken sele som helst som var lite ställbar.

De med ring uppe på ryggen är vanliga selar som du kan ha vid promenader eller vad som helst, de med ring framme på bringan är "anti-drag-selar". Knäpper du kopplet där dras hunden åt sidan mot dig när den drar och det är tänkt att den på så sätt ska lära sig att gå fint i koppel. De selarna ska dock inte blandas ihop med vanliga selar som har en ring fram bara för att hålla fast själva banden på selen, typ såhär: http://cdn06.dayviews.com/69/_u2/_u0/_u4/_u4/_u4/_u9/u2044492/31060_1311007986.jpg

Selen ska sitta så hårt att hunden inte kan komma ur den, men så löst att den inte blir obekväm, hindrar bröstkorgen från att utvidgas osv. Om du känner fram på din hund, under halsen, ganska precis där banden från selen på min bild möts, då känner du bröstbenet på din hund som en liten knöl. Selens band där fram ska ligga där. Ligger de högre upp så trycker de på luftstrupen, framförallt om hunden drar till. Ligger de längre ner så kan de hindra hundens rörelser. Vissa selar ligger och skaver bakom frambenen. Där får man se till så att bandet hamnar tillräckligt långt från frambenen för att inte skava.

Här har du en sele som sitter bra: http://cdn06.dayviews.com/65/_u2/_u0/_u4/_u4/_u4/_u9/u2044492/41590_1311008004/Fonz.jpg

Här är en mer vanlig modell på sele: http://cdn06.dayviews.com/41/_u2/_u0/_u4/_u4/_u4/_u9/u2044492/14860_1314717944.jpg

Lite OT, men jag tycker det är väldigt viktigt att hunden inte har sele eller halsband på sig när de går lösa i skog och mark, de kan fastna. Om de skulle leka med andra hundar kan de fastna i varandra.
Som sagt, lite OT, men det kan hända läskiga grejer. Har själv en hund som dog för att hon fastnat i en annan hund.

Jag har hurttas y-sele till min hund och är väldigt nöjd med den. Den sitter bra och han kan röra sig fritt.

Mitt tips är dock att fara till en djurbutik och prova ut en sele som passar till din hund :)

Hon drar inte speciellt mycket. Inte så hon hänger i halsbandet och drar framåt. hon går nog rätt bra för att vara liten. Vi kör mycket kontaktövningar på promenaderna. Men klart hon inte går som en vuxen hund. Hon är trots allt en sprallig valp, speciellt i snön nu som är himla rolig så hon far lite hur som i den just nu.

Bara jag vet vad jag letar efter så tänkte jag åka och prova ut i butik sen tänkte jag :)

Tack för infon om hur den ska sitta. Googlade fram en bild som visade som du sa så jag tror jag ska kunna få till det rätt.

Så om hunden ändå inte drar jättemycket så kan jag lika gärna ta en sele med ring uppe på ryggen då? Hon är ju valp och håller på att lära sig.
Nu går hon dock inte lika fint med min man när han är ute med henne men han tränar inte speciellt mycket med henne så det kan bero på det också.

Jag förstår helt vad du säger. Det är självklart dumt om hon skulle fastna någonstans.

Tanken var dock att ha sele med flexikoppel så hon får röra sig lite mer fritt när vi är ute skogen.
Jag har henne mest kopplad eftersom hon verkar tro hon är en fågelhund och inkallningen sitter inte om hon ser en fågel.
Hon är väldigt glad i att spåra så tänkte mest det kunde vara roligt för henne att få lite mer frihet när vi ändå är ute i skogen.
Skogen är inte heller mitt ute i ingenstans utan det är motionsspår som är i ett naturreservat så hon bör vara kopplad för andras skull med.

Tack för infon om hur den ska sitta. Googlade fram en bild som visade som du sa så jag tror jag ska kunna få till det rätt.

Så om hunden ändå inte drar jättemycket så kan jag lika gärna ta en sele med ring uppe på ryggen då? Hon är ju valp och håller på att lära sig.
Nu går hon dock inte lika fint med min man när han är ute med henne men han tränar inte speciellt mycket med henne så det kan bero på det också.

Jag skulle absolut ta en sele med ring på ryggen. Nu vet jag inte hur andra tänker riktigt, men själv skulle jag inte ha en sele med koppelfäste där fram om jag inte hade en så stor hund att jag inte orkade hålla den eller liknande. Det lär utan tvekan vara bekvämast för hunden att ha en sele med ring uppe på ryggen :)

Om du tänker ha flexi på, så ska du absolut ha en med ring uppe på ryggen. I ett flexi måste de ju dra lite för att komma framåt. Att då kombinera det med en "anti-drag-grej" av något slag blir ju.. lite knasigt.

Ja men då ska jag ta en sele med ring uppe på ryggen, helt klart :)

Jag hade en ställbar Y-sele till min när han var valp. När de är små har de lite svårt med både impulskontroll och kroppskontroll så då tycker jag det är bättre med sele så det inte blir så mycket ryck i halsen.

dsc_0028.jpg

Men, är inte det där en H-sele?

Hursomhelst, jag har H-sele till min, ställbar, smidig och lätt att variera, så kika efter en sån TS!

Vi tänker garanterat på samma sele, bara det att vi namnger den olika. Jag kallar den där för Hsele, då den ser ut som ett H om den ligger platt på marken. Bra är dom hursom!

Nu har jag fått tag i en sele som jag fick en rekommendation om via PM.

Så vad tycker ni? Funkar denna?
Hon vägrade stå normalt så tog ett liggande med så syns det någorlunda i alla fall.

bild_011_50c60095e087c32b9e6414d3.jpg

bild_012_50c600b7e087c32b9e6414d4.jpg

bild_014_50c600f1ddf2b30f250004e3.jpg

bild_016_50c601589606ee3d85f55b1c.jpg

bild_015_50c60134ddf2b30f5f0005a6.jpg

Tycker det ser fint ut! Kanske lite tight bakom frambenen? Men så länge det inte skaver där så är det lugnt :) Ser i alla fall finfint ut vid halsen (vilket iaf jag tycker är det viktigaste)

Det går in 3 fingrar emellan. 4 i halsen. Drog jag åt den i halsen mer så kom bandet över den där knölen när jag testade att dra lite i ringen.

Vi var precis ute på premiärturen med selen och den gled lite åt ena hållet, ska det vara så eller ska man dra åt lite till runt magen? Den gled inte mycket, men tillräckligt för att kopplet "hänger" åt ena sidan på den om ni förstår hur jag menar. Är rädd för att sätta den för hårt.

Min sele sitter så på min hund. Har samma slags sele, och jag tycker den är kanonbra, men det är en smaksak hur hårt man vill spänna, jag skulle hellre föredra lite lösare, men inte så att hunden riskerar att krypa ut. Den ska ju inte sitta som ett skärp som håller upp byxorna liksom.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 217
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
18 097
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar