Reklamebjudande samma dag som bvc

clusia

Trådstartare
Världens konstigaste rubrik jag vet.

Bvc jag går till ligger i ett shoppingcentrum. Det är inte privat. Varje gång jag ska till bvc med mitt barn som får jag sms om rabatter på Lindex och Kappahl. Det slår aldrig fel och det spelar ingen roll vilken dag i veckan jag ska dit. Är det en slump eller vet de här butikerna att jag har tid bokad? Sambon tänkte att bvc kanske delar sina patientlistor till butikerna men jag trodde sånt var sekretess.
Finns det en logisk förklaring för jag börjar bli paranoid på riktigt.

Mm.... är man kund hos dem och har sitt mobilnummer reggat så kan de tydligen göra så.
Är inte första gången jag hör om det.

Eftersom storebror internet har full koll på var man är (ta bara facebooks noteringar om var man befinner sig) känns det inte så långsökt.

Btw
Facebook är smått en källa till paranoia. På senaste tiden har den envist sagt att jag verkar vara på granngården "Tanten, du verkar vara på XXXs Gård" Senast jag drack vin hos @athena_arabians hävdade den att jag var på Svärdsjögymmet :rofl:

@tanten jag tycker att det låter långsökt. Butikerna har ju inte tillgång till ens mobil och det finns väl ingen koppling mellan deras sms-reklam och fb.

Har du platsinställning på mobilen? Dvs att den får logga var du befinner dig?

I så fall är de fullt logiskt att du får reklam för de företag du befinner dig närmast.
Nej jag har aldrig det igång. Och jag får sms på morgonen innan jag åkt till centrumet

@tanten jag tycker att det låter långsökt. Butikerna har ju inte tillgång till ens mobil och det finns väl ingen koppling mellan deras sms-reklam och fb.

Men Google har koll på var du är om du har android plus att de har ju ditt nummer. När man laddar ner appar får man ju godkänna vad de har tillgång till och många vill ha tillgång till just platstjänsten och sms.

Beror på?

Jag har KappAhlkort och får reklam-SMS med jämna mellanrum. Dock inte sammankopplat med var jag är. Men det torde inte vara rocket science att koppla ihop mobilens platstjänst med reklam? Fast jag vet inte om det är tillåtet?

@athena_arabians @tanten

Jag lyckas inte kopiera text här men - i det här examensarbetet från KTH 2014 sägs att det inte går att skicka platsbaserade sms. Däremot, förstås, platsbaserade annonser. Om det hänt något på fronten sedan dess vet jag däremot inte. Jag har själv aldrig varit med om att en app begär åtkomst till mina sms (som tur är, jag är rabiat mot sms-reklam och avbeställer allt)

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:838854/FULLTEXT01.pdf

Och hursomhelst, att TS skulle få reklam för att hon är på väg till bvc låter uteslutet.

Intressant! Spontant tänker jag att det nog är en slump. Hur många gånger har det hänt? Lite skillnad på 3 gånger och 30 gånger tilll exempel. Får du aldrig reklam-sms när du inte ska till bvc? Har du verkligen aldrig gått till bvc utan att få reklam-sms? Tänker att det är lätt hänt att man bara minns de gånger det händer men det behöver inte betyda att det händer varje gång, om du förstår vad jag menar. (OBS menar inte att antyda att du ljuger!)

@athena_arabians @tanten

Jag lyckas inte kopiera text här men - i det här examensarbetet från KTH 2014 sägs att det inte går att skicka platsbaserade sms. Däremot, förstås, platsbaserade annonser. Om det hänt något på fronten sedan dess vet jag däremot inte. Jag har själv aldrig varit med om att en app begär åtkomst till mina sms (som tur är, jag är rabiat mot sms-reklam och avbeställer allt)

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:838854/FULLTEXT01.pdf

Och hursomhelst, att TS skulle få reklam för att hon är på väg till bvc låter uteslutet.

Jag sa heller ingenting om BVC så i det här fallet bör det vara slumpen såvida de inte kommer när man är på parkeringen. Alternativt om en app även har tillgång till kalendern och kopplar ihop det därifrån.

Flera appar jag tänkt ladda ner har velat ha tillgång till sms, tex Youtube. Jag har inte Youtube längre.

Mm.... är man kund hos dem och har sitt mobilnummer reggat så kan de tydligen göra så.
Är inte första gången jag hör om det.

Även om man inte gett dem ens nummer? Fått x antal sms från en av barerna/resturangerna här med reklam om att gå ut på krogen, är väldigt säker på att jag aldrig gett ut mitt nummer dit.

Förtydligande. Jag får alltså sms redan på morgonen innan jag hunnit åka till bvc. Så Google kan ju inte veta att jag är i närheten så att säga.

Intressant! Spontant tänker jag att det nog är en slump. Hur många gånger har det hänt? Lite skillnad på 3 gånger och 30 gånger tilll exempel. Får du aldrig reklam-sms när du inte ska till bvc? Har du verkligen aldrig gått till bvc utan att få reklam-sms? Tänker att det är lätt hänt att man bara minns de gånger det händer men det behöver inte betyda att det händer varje gång, om du förstår vad jag menar. (OBS menar inte att antyda att du ljuger!)
Mitt barn är bara 3 månader gammal så har inte hunnit gå på så många besök är så länge. Men det har hänt vid varje besök. Kollade historiken och något enstaka har trillat in vid andra dagar. Så det kanske bara är en slump helt enkelt.

Får erbjudande-mail från Lindex och några andra ställen var och varannan dag ibland och erbjudande-sms från Kappahl och några andra ställen nån gång ibland. Iom att man blir medlem så har de ju tillgång till de uppgifter man uppgett och skickar därmed erbjudanden via valfri kanal.

Ser inget konstigt med det alls jag.

Bvc jag går till ligger i ett shoppingcentrum. Det är inte privat. Varje gång jag ska till bvc med mitt barn som får jag sms om rabatter på Lindex och Kappahl. Det slår aldrig fel och det spelar ingen roll vilken dag i veckan jag ska dit. Är det en slump eller vet de här butikerna att jag har tid bokad? Sambon tänkte att bvc kanske delar sina patientlistor till butikerna men jag trodde sånt var sekretess.

Det är ingen slump. Jag får upp Australiensk reklam här på Buke :meh:

Självklart meddelar inte BVC till några butiker om vem som är bokad.
Om du ens tänker tanken så är du lätt paranoid i frågan...

Liknande trådar

Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
3 181
Senast: Avalbane
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 366
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 361
Senast: Mirre
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 806
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve