Slumpen.Förtydligande. Jag får alltså sms redan på morgonen innan jag hunnit åka till bvc. Så Google kan ju inte veta att jag är i närheten så att säga.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Slumpen.Förtydligande. Jag får alltså sms redan på morgonen innan jag hunnit åka till bvc. Så Google kan ju inte veta att jag är i närheten så att säga.
Nej, det är självklart inget konstigt. Det är om sms-en använder mobilens platstjänster som det blir konstigt.Får erbjudande-mail från Lindex och några andra ställen var och varannan dag ibland och erbjudande-sms från Kappahl och några andra ställen nån gång ibland. Iom att man blir medlem så har de ju tillgång till de uppgifter man uppgett och skickar därmed erbjudanden via valfri kanal.
Ser inget konstigt med det alls jag.
En helt annan sak än att få platsbaserad sms-reklam.Det är ingen slump. Jag får upp Australiensk reklam här på Buke
Jag tycker att det är otäckt att den där tanken ens kommer. Att vi anser oss så övervakade av all vår teknik att vi tror att det kan gå till så, alltså att sjukvården säljer patientuppgifter till handlare.Självklart meddelar inte BVC till några butiker om vem som är bokad.
Om du ens tänker tanken så är du lätt paranoid i frågan...
Jag tycker att det är otäckt att den där tanken ens kommer. Att vi anser oss så övervakade av all vår teknik att vi tror att det kan gå till så, alltså att sjukvården säljer patientuppgifter till handlare.
Har du bvcs adress inlagd i mobilen och tiden inlagd i mobilens kalender plus att båda är inställda på att använda platstjänster så skulle det kanske kunna vara förklaringen.Världens konstigaste rubrik jag vet.
Bvc jag går till ligger i ett shoppingcentrum. Det är inte privat. Varje gång jag ska till bvc med mitt barn som får jag sms om rabatter på Lindex och Kappahl. Det slår aldrig fel och det spelar ingen roll vilken dag i veckan jag ska dit. Är det en slump eller vet de här butikerna att jag har tid bokad? Sambon tänkte att bvc kanske delar sina patientlistor till butikerna men jag trodde sånt var sekretess.
Finns det en logisk förklaring för jag börjar bli paranoid på riktigt.
Det kan ju vara ett externt företag som skickar ut reklamen på barernas/restaurangernas uppdrag. Alltså att det externa företaget skickar från en egen lista.Även om man inte gett dem ens nummer? Fått x antal sms från en av barerna/resturangerna här med reklam om att gå ut på krogen, är väldigt säker på att jag aldrig gett ut mitt nummer dit.
Fast sms:et kommer ju från butikerna. Inte bvc.Spånar lite - men skulle det inte kunna vara så att systemet känner av platsen varifrån sms är skickat och kopplar reklam till det.
Slump.Världens konstigaste rubrik jag vet.
Bvc jag går till ligger i ett shoppingcentrum. Det är inte privat. Varje gång jag ska till bvc med mitt barn som får jag sms om rabatter på Lindex och Kappahl. Det slår aldrig fel och det spelar ingen roll vilken dag i veckan jag ska dit. Är det en slump eller vet de här butikerna att jag har tid bokad? Sambon tänkte att bvc kanske delar sina patientlistor till butikerna men jag trodde sånt var sekretess.
Finns det en logisk förklaring för jag börjar bli paranoid på riktigt.
Hur får butikerna tillgång till hennes kontakter och kalender, menar du?Har du bvcs adress inlagd i mobilen och tiden inlagd i mobilens kalender plus att båda är inställda på att använda platstjänster så skulle det kanske kunna vara förklaringen.
Nej jag misstänkte ju att det inte var så såklart.Självklart meddelar inte BVC till några butiker om vem som är bokad.
Om du ens tänker tanken så är du lätt paranoid i frågan...
Fast det är ju inget konstigt? Och heller inget hemligt. När du handlar i fysisk butik har personalen i uppdrag att efterfråga dina kontaktuppg för licensen. Handlar du på nätet lämnar du automatiskt dina uppg inför leveransen.Jag kom just att tänka på en sak som hände mig för ett gäng år sedan.
Radiotjänst ringde på dörren och frågade om jag hade en tv och jag sa nej.
En vecka senare kom de tillbaka och frågade igen. Jag sa nej igen. Då frågade dom om dom fick komma in och titta i lägenheten. Jag sa nej.
En vecka senare igen kommer de tillbaka en tredje gång och frågar om jag har en tv. Jag säger nej och att det här är tredje gången dom varit här på 3 veckor nu, borde dom inte ha koll på att dom redan har frågat mig och jag har svarat?
Då säger mannen att "vi har uppgifter om att du har köpt en tv från NetOnNet för 2 månader sedan".
Jag svarar att det var en födelsedagspresent och jag har ingen tv i mitt hushåll.
Han frågar om han får komma in och titta och jag säger nej det får du inte och jag vill inte att ni kommer hit igen.
2 veckor senare får jag en faktura från Radiotjänst om att betala tv-licens. Jag blir rasande och skriver ett mail om att jag vill säga upp min tv-licens eftersom jag inte har någon tv och jag skriver även med historien ovan. Jag betalade fakturan samtidigt som jag skickade mitt mail men skrev också att jag här med bestrider fakturan och förväntar mig pengarna tillbaka.
En vecka senare får jag svar om att dom har sagt upp min tv-licens och ska sätta tillbaka pengarna till mitt konto. Vilket dom också gjorde 2 veckor efter svaret.
Men det jag ville komma till, är att Radiotjänst visste om att jag med mitt VISA-kort hade köpt en TV på NetOnNet. Det är ju inget som syns på en vanlig kreditupplysning direkt..
Fast det är ju inget konstigt? Och heller inget hemligt. När du handlar i fysisk butik har personalen i uppdrag att efterfråga dina kontaktuppg för licensen. Handlar du på nätet lämnar du automatiskt dina uppg inför leveransen.
Butiken lämnar uppgift till Radiotjänst på vem som köper tv-apparater. Det har inget med en kreditupplysning att göra. Från radiotjänst hemsida:Jag kom just att tänka på en sak som hände mig för ett gäng år sedan.
Radiotjänst ringde på dörren och frågade om jag hade en tv och jag sa nej.
En vecka senare kom de tillbaka och frågade igen. Jag sa nej igen. Då frågade dom om dom fick komma in och titta i lägenheten. Jag sa nej.
En vecka senare igen kommer de tillbaka en tredje gång och frågar om jag har en tv. Jag säger nej och att det här är tredje gången dom varit här på 3 veckor nu, borde dom inte ha koll på att dom redan har frågat mig och jag har svarat?
Då säger mannen att "vi har uppgifter om att du har köpt en tv från NetOnNet för 2 månader sedan".
Jag svarar att det var en födelsedagspresent och jag har ingen tv i mitt hushåll.
Han frågar om han får komma in och titta och jag säger nej det får du inte och jag vill inte att ni kommer hit igen.
2 veckor senare får jag en faktura från Radiotjänst om att betala tv-licens. Jag blir rasande och skriver ett mail om att jag vill säga upp min tv-licens eftersom jag inte har någon tv och jag skriver även med historien ovan. Jag betalade fakturan samtidigt som jag skickade mitt mail men skrev också att jag här med bestrider fakturan och förväntar mig pengarna tillbaka.
En vecka senare får jag svar om att dom har sagt upp min tv-licens och ska sätta tillbaka pengarna till mitt konto. Vilket dom också gjorde 2 veckor efter svaret.
Men det jag ville komma till, är att Radiotjänst visste om att jag med mitt VISA-kort hade köpt en TV på NetOnNet. Det är ju inget som syns på en vanlig kreditupplysning direkt..
Butiken lämnar uppgift till Radiotjänst på vem som köper tv-apparater. Det har inget med en kreditupplysning att göra. Från radiotjänst hemsida:
Vad gäller för tv-handlare?
Tv-handlare som lagerför och säljer tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift.
Företag som säljer, hyr ut eller tillhandahåller tv-mottagare ska lämna uppgifter till Radiotjänst om den som köper eller hyr en tv-mottagare.