Reklamebjudande samma dag som bvc

Får erbjudande-mail från Lindex och några andra ställen var och varannan dag ibland och erbjudande-sms från Kappahl och några andra ställen nån gång ibland. Iom att man blir medlem så har de ju tillgång till de uppgifter man uppgett och skickar därmed erbjudanden via valfri kanal.

Ser inget konstigt med det alls jag.
Nej, det är självklart inget konstigt. Det är om sms-en använder mobilens platstjänster som det blir konstigt.

Självklart meddelar inte BVC till några butiker om vem som är bokad.
Om du ens tänker tanken så är du lätt paranoid i frågan...
Jag tycker att det är otäckt att den där tanken ens kommer. Att vi anser oss så övervakade av all vår teknik att vi tror att det kan gå till så, alltså att sjukvården säljer patientuppgifter till handlare.

Världens konstigaste rubrik jag vet.

Bvc jag går till ligger i ett shoppingcentrum. Det är inte privat. Varje gång jag ska till bvc med mitt barn som får jag sms om rabatter på Lindex och Kappahl. Det slår aldrig fel och det spelar ingen roll vilken dag i veckan jag ska dit. Är det en slump eller vet de här butikerna att jag har tid bokad? Sambon tänkte att bvc kanske delar sina patientlistor till butikerna men jag trodde sånt var sekretess.
Finns det en logisk förklaring för jag börjar bli paranoid på riktigt.
Har du bvcs adress inlagd i mobilen och tiden inlagd i mobilens kalender plus att båda är inställda på att använda platstjänster så skulle det kanske kunna vara förklaringen.

Även om man inte gett dem ens nummer? Fått x antal sms från en av barerna/resturangerna här med reklam om att gå ut på krogen, är väldigt säker på att jag aldrig gett ut mitt nummer dit.
Det kan ju vara ett externt företag som skickar ut reklamen på barernas/restaurangernas uppdrag. Alltså att det externa företaget skickar från en egen lista.

Spånar lite - men skulle det inte kunna vara så att systemet känner av platsen varifrån sms är skickat och kopplar reklam till det.

Spånar lite - men skulle det inte kunna vara så att systemet känner av platsen varifrån sms är skickat och kopplar reklam till det.
Fast sms:et kommer ju från butikerna. Inte bvc.

Däremot så är min upplevelse av Lindex sms-reklam att den är helt inriktad på speciella datum (lönehelg, mitt i månaden etc) samt att de aldrig skickar ut personliga rabatter per sms. Skickas sms-reklam får alla det som har lämnat sitt mobilnr till företaget.

Världens konstigaste rubrik jag vet.

Bvc jag går till ligger i ett shoppingcentrum. Det är inte privat. Varje gång jag ska till bvc med mitt barn som får jag sms om rabatter på Lindex och Kappahl. Det slår aldrig fel och det spelar ingen roll vilken dag i veckan jag ska dit. Är det en slump eller vet de här butikerna att jag har tid bokad? Sambon tänkte att bvc kanske delar sina patientlistor till butikerna men jag trodde sånt var sekretess.
Finns det en logisk förklaring för jag börjar bli paranoid på riktigt.
Slump.
Antar att du fick ett sms från Lindex igår, eftersom tråden startades då. Ett som startar med "Happy friday"? I så fall kan jag lugna dig med att det kom även till mig, som definitivt inte har något med en bvc att göra ;) . Samma sak med ett likadant sms fredagen efter löning i april.

Jag tror ändå inte det är en slump. Jag tror Big Brother vet mycket mer än vad vi allmänheten vet. Sms-reklam känns milt ändå, toppen på ett isberg.

Ja, sms-reklam är trist. Men jag tror alltså inte att den är styrd av mobilens platstjänster. Det enda jag kan komma på i sammanhanget är när man reser och nya operatörer skickar Välkommen-mess.

Jag kom just att tänka på en sak som hände mig för ett gäng år sedan.
Radiotjänst ringde på dörren och frågade om jag hade en tv och jag sa nej.
En vecka senare kom de tillbaka och frågade igen. Jag sa nej igen. Då frågade dom om dom fick komma in och titta i lägenheten. Jag sa nej.
En vecka senare igen kommer de tillbaka en tredje gång och frågar om jag har en tv. Jag säger nej och att det här är tredje gången dom varit här på 3 veckor nu, borde dom inte ha koll på att dom redan har frågat mig och jag har svarat?
Då säger mannen att "vi har uppgifter om att du har köpt en tv från NetOnNet för 2 månader sedan".
Jag svarar att det var en födelsedagspresent och jag har ingen tv i mitt hushåll.
Han frågar om han får komma in och titta och jag säger nej det får du inte och jag vill inte att ni kommer hit igen.
2 veckor senare får jag en faktura från Radiotjänst om att betala tv-licens. Jag blir rasande och skriver ett mail om att jag vill säga upp min tv-licens eftersom jag inte har någon tv och jag skriver även med historien ovan. Jag betalade fakturan samtidigt som jag skickade mitt mail men skrev också att jag här med bestrider fakturan och förväntar mig pengarna tillbaka.

En vecka senare får jag svar om att dom har sagt upp min tv-licens och ska sätta tillbaka pengarna till mitt konto. Vilket dom också gjorde 2 veckor efter svaret.

Men det jag ville komma till, är att Radiotjänst visste om att jag med mitt VISA-kort hade köpt en TV på NetOnNet. Det är ju inget som syns på en vanlig kreditupplysning direkt..

En vecka senare kom de tillbaka och frågade igen. Jag sa nej igen. Då frågade dom om dom fick komma in och titta i lägenheten. Jag sa nej.
En vecka senare igen kommer de tillbaka en tredje gång och frågar om jag har en tv. Jag säger nej och att det här är tredje gången dom varit här på 3 veckor nu, borde dom inte ha koll på att dom redan har frågat mig och jag har svarat?
Då säger mannen att "vi har uppgifter om att du har köpt en tv från NetOnNet för 2 månader sedan".
Jag svarar att det var en födelsedagspresent och jag har ingen tv i mitt hushåll.
Han frågar om han får komma in och titta och jag säger nej det får du inte och jag vill inte att ni kommer hit igen.
2 veckor senare får jag en faktura från Radiotjänst om att betala tv-licens. Jag blir rasande och skriver ett mail om att jag vill säga upp min tv-licens eftersom jag inte har någon tv och jag skriver även med historien ovan. Jag betalade fakturan samtidigt som jag skickade mitt mail men skrev också att jag här med bestrider fakturan och förväntar mig pengarna tillbaka.

En vecka senare får jag svar om att dom har sagt upp min tv-licens och ska sätta tillbaka pengarna till mitt konto. Vilket dom också gjorde 2 veckor efter svaret.

Men det jag ville komma till, är att Radiotjänst visste om att jag med mitt VISA-kort hade köpt en TV på NetOnNet. Det är ju inget som syns på en vanlig kreditupplysning direkt..
Fast det är ju inget konstigt? Och heller inget hemligt. När du handlar i fysisk butik har personalen i uppdrag att efterfråga dina kontaktuppg för licensen. Handlar du på nätet lämnar du automatiskt dina uppg inför leveransen.

Fast det är ju inget konstigt? Och heller inget hemligt. När du handlar i fysisk butik har personalen i uppdrag att efterfråga dina kontaktuppg för licensen. Handlar du på nätet lämnar du automatiskt dina uppg inför leveransen.

Fast jag blev aldrig tillfrågad om några kontaktuppgifter? Detta var ett fysiskt köp i deras butik.

Butiken lämnar uppgift till Radiotjänst på vem som köper tv-apparater. Det har inget med en kreditupplysning att göra. Från radiotjänst hemsida:
Vad gäller för tv-handlare?
Tv-handlare som lagerför och säljer tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift.

Företag som säljer, hyr ut eller tillhandahåller tv-mottagare ska lämna uppgifter till Radiotjänst om den som köper eller hyr en tv-mottagare.

Butiken lämnar uppgift till Radiotjänst på vem som köper tv-apparater. Det har inget med en kreditupplysning att göra. Från radiotjänst hemsida:
Vad gäller för tv-handlare?
Tv-handlare som lagerför och säljer tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift.

Företag som säljer, hyr ut eller tillhandahåller tv-mottagare ska lämna uppgifter till Radiotjänst om den som köper eller hyr en tv-mottagare.

Där ser man, då har man lärt sig nåt nytt idag.

Vad är det dom lämnar ut då? Mitt namn och VISA-kort nummer och sedan sitter Radiotjänst och googlar för att hitta mig? (eftersom jag inte pratade alla med expeditören) och vad hade hänt om jag betalat med kontanter istället?
Uppenbarligen fungerar det inte som det ska eftersom jag inte hade någon tv och ändå frågade dom 3 gånger och sedan skickade dom en faktura i alla fall :banghead:

Liknande trådar

Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
3 181
Senast: Avalbane
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 366
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 361
Senast: Mirre
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 806
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve