Reklamebjudande samma dag som bvc

Det är väl bara att trycka på krysset och därmed tacka nej till förslaget från Facebook. Förstår inte problemet?
Hur kunde de veta att de andra var klienter hos psykologen? :confused:

Jag har hört historien på min utbildning, vi fick inga vidare detaljer. Däremot så är det vanligt att privatpraktiserande psykologer har patienter som ingår i samma ytliga umgängeskretsar eftersom många går till någon som blivit rekommenderad av en bekant.

Eftersom det är sekretess på om man går till en psykolog så är det lite trist om Facebook avslöjar en.

Eftersom det är sekretess på om man går till en psykolog så är det lite trist om Facebook avslöjar en.
När jag gick i terapi hade jag inte en enda sekund ens tänkt att föreslagna vänner på Facebook skulle gå hos min terapeut. De människorna kan ju komma var som helst ifrån.

Tycker historien låter märklig faktiskt. Om man umgås i lite samma kretsar är det ju dessutom helt rimligt att man blir föreslagna för varandra - för att man har gemensamma vänner, inte för att man går till samma psykolog.

Men det är väl inte som att FB skrikit ut typ "Du och X går till samma psykolog!" eller "Känner du X? X går till psykologen på torsdagar!"?
Förslag kommer ju från alla möjliga håll och det är väl mer troligt att någon ser en när man går in på mottagningen, stöter på en i väntrummet eller på parkeringen osv. Tror det är troligare att nån ser min bil utanför psyk och kopplar ihop det än att de förstår det från FBs förslag, så att säga. I praktiken är det inte speciellt hemligt alls att besöka psyk/psykolog/whatever, tyvärr.

Ja, sekretess betyder ju bara att myndigheten/vårdgivaren inte får berätta att du går dit.
Inte att du är garanterad mot alla andra att det ska vara hemligt.
Och egentligen är det väl du själv som gett FB lov att ha tillgång till din info, om den nu läser geografisk data.

Annars kan man ju slå av platstjänster, ta bort Facebook från mobilen eller lämna mobilen hemma om man tycker det är känsligt. Det är ju ingen annan som kan se vem Facebook föreslår som vän till dig och som någon annan sa så står det ju inte på Facebook att du får vännen föreslagen där att du är patient.

Sekretess och Sekretess, kan ju lika bra vara någon som ser dig gå in i porten eller du träffar någon du känner i väntrummet. Det borde väl vara "värre" än att Facebook föreslår en vän som endast du kan se iallafall?

Jag kom just att tänka på en sak som hände mig för ett gäng år sedan.
Radiotjänst ringde på dörren och frågade om jag hade en tv och jag sa nej.
En vecka senare kom de tillbaka och frågade igen. Jag sa nej igen. Då frågade dom om dom fick komma in och titta i lägenheten. Jag sa nej.
En vecka senare igen kommer de tillbaka en tredje gång och frågar om jag har en tv. Jag säger nej och att det här är tredje gången dom varit här på 3 veckor nu, borde dom inte ha koll på att dom redan har frågat mig och jag har svarat?
Då säger mannen att "vi har uppgifter om att du har köpt en tv från NetOnNet för 2 månader sedan".
Jag svarar att det var en födelsedagspresent och jag har ingen tv i mitt hushåll.
Han frågar om han får komma in och titta och jag säger nej det får du inte och jag vill inte att ni kommer hit igen.
2 veckor senare får jag en faktura från Radiotjänst om att betala tv-licens. Jag blir rasande och skriver ett mail om att jag vill säga upp min tv-licens eftersom jag inte har någon tv och jag skriver även med historien ovan. Jag betalade fakturan samtidigt som jag skickade mitt mail men skrev också att jag här med bestrider fakturan och förväntar mig pengarna tillbaka.

En vecka senare får jag svar om att dom har sagt upp min tv-licens och ska sätta tillbaka pengarna till mitt konto. Vilket dom också gjorde 2 veckor efter svaret.

Men det jag ville komma till, är att Radiotjänst visste om att jag med mitt VISA-kort hade köpt en TV på NetOnNet. Det är ju inget som syns på en vanlig kreditupplysning direkt..
Många gånger uppger man sitt namn för att garantin ska gälla, kanske kan vara det?
Kortföretag lämnar aldrig ut uppgifter.

Apropå detta så dök min handläggare på soc upp på Facebook. Som kontaktförslag. Nog för att jag har h*ns jobbmail bland mina mailkontakter och tfn numret i telefonens kontakter plus att de är synkade med Facebook (tror jag) men det förutsätter väl att h*n reggat jobbmailen eller jobbtfn på sin Facebook för att Facebook ska kunna göra kopplingen … :confused:
Även en frisör som jag har i mina tel. kontakter har kommit upp på Facebook.
:cautious:
Facebook känner av i vilka cirklar du rör dig i. 2-3 gemensamma bekanta brukar räcka för att du ska få ett vänförslag. Det har ingenting med telefonnummer eller mejladresser att göra.
Frisörer t.ex. brukar ha massor av vänner, så det är inte så konstigt om du har några vänner som är vän med eller gillar frisören. Jag brukar aldrig bry mig om de där förslagen, de är så långsökta.

Varje gång jag ska till bvc med mitt barn som får jag sms om rabatter på Lindex och Kappahl. Det slår aldrig fel och det spelar ingen roll vilken dag i veckan jag ska dit. Är det en slump eller vet de här butikerna att jag har tid bokad? Sambon tänkte att bvc kanske delar sina patientlistor till butikerna men jag trodde sånt var sekretess.
Finns det en logisk förklaring för jag börjar bli paranoid på riktigt.
BVC lämnar inte ut någon information.
För flera år sedan när SMS-reklamen kom, var det många säljare som ville sälja in tjänsten. Nu minns jag inte riktigt om det redan fanns då, eller skulle komma, men jag minns tydligt att de pratade om att det skulle gå att platsställa erbjudanden.
- Om du passerar klädbutiken X, så dimper det ned en rabattcheck på 50 kr. Men då var det om man var med i en kundklubb och godkänt att ta emot SMS.
Alltså inte till slumpmässiga nummer. Det vill jag bestämt hävda att man inte får skicka.
Vi tackade nej till alla SMS-tjänster, då vi visste att våra kunder inte tyckte det var ok (genom kundundersökningar).
Så jag gissar att du har handlat av Lindex och Kappahl/ är med i en kundklubb, och godkänt att ta emot SMS. Och att du har blivit slumpvis "attackerad". :)
Tycker du att det är tjatigt med SMS:en så använder du enkelt länken som måste finnas i slutet av meddelandet.

Liknande trådar

Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
3 181
Senast: Avalbane
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 366
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 361
Senast: Mirre
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 806
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve