Ja det är väl klart?Det är ingen slump. Jag får upp Australiensk reklam här på Buke
Hur tror du att buke (och nästan Allt annat på nätet) finansieras?
Genom reklam givetvis.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det är väl klart?Det är ingen slump. Jag får upp Australiensk reklam här på Buke
Det får de inte. De ligger i samma område som BVC och kopplas samman via "platstjänster". Det är ingen på butikerna som sitter och skickar ut reklam till folk. Det görs av tredjepartsföretag som har info om var platserna ligger.Hur får butikerna tillgång till hennes kontakter och kalender, menar du?
Aha, nu fattar jag hur du menar. Men om det är ett annat företag än butiken tycker jag inte spelar någon roll, de skickar ju isåfall sms-en på butikens uppdrag. Som när Tjatig Telefonförsäljare AB ringer för Telias räkning.Det får de inte. De ligger i samma område som BVC och kopplas samman via "platstjänster". Det är ingen på butikerna som sitter och skickar ut reklam till folk. Det görs av tredjepartsföretag som har info om var platserna ligger.
Det är min teori.
Ja det är väl klart?
Hur tror du att buke (och nästan Allt annat på nätet) finansieras?
Genom reklam givetvis.
Här kan man läsa lite om hur andra- och tredjepartssidor får tag på ens surfvanor och även ladda ner Lightbeam. Vet inte om Lightbeam finns för andra webbläsare också. Den hette Collusion förut så kanske heter så för andra webbläsare.Ja det kanske är "klart" för många men för mig är det inte alltid helt klart hur och var det går till. För det dyker ju upp annonser överallt, här, fb, instagram, google, youtube mm som verkligen är produktplacerade för just mig beroende på vilka hemsidor jag tittat på (från världens alla hörn).
Fast det är väl google som äger det mesta kanske? Fast ibland sitter man ju på nån sida som länkar vidare, som länkar vidare också... Big brother som sagt...
Nej de behöver inte vara reggade för att kunna komma upp. Jag får upp folk har fått ett mail ifrån. ( Hotmail)Apropå detta så dök min handläggare på soc upp på Facebook. Som kontaktförslag. Nog för att jag har h*ns jobbmail bland mina mailkontakter och tfn numret i telefonens kontakter plus att de är synkade med Facebook (tror jag) men det förutsätter väl att h*n reggat jobbmailen eller jobbtfn på sin Facebook för att Facebook ska kunna göra kopplingen …
Även en frisör som jag har i mina tel. kontakter har kommit upp på Facebook.
Fast alltså, ta hål på dem när man ser dem är väl en sak . Men detta är ju som kulor under huden och på insidan av ögonlocket.
Såhär svullen blir jag alltså
http://i.imgur.com/IYB32jG.jpg
Varenda jävla gång. Det känns inte jättebra att peta runt med en nål vid det där ögat.
Sel, har varit stressad de senaste 6månaderna så det kan mycket väl vara en anledning.
Vill dock inte jättegärna bara vänta när man ser ut som quasi, haha
Apropå detta så dök min handläggare på soc upp på Facebook. Som kontaktförslag. Nog för att jag har h*ns jobbmail bland mina mailkontakter och tfn numret i telefonens kontakter plus att de är synkade med Facebook (tror jag) men det förutsätter väl att h*n reggat jobbmailen eller jobbtfn på sin Facebook för att Facebook ska kunna göra kopplingen …
Även en frisör som jag har i mina tel. kontakter har kommit upp på Facebook.
Frisören har jag bara tfn nr till (numret till salongen) och har aldrig fått mail av h*n.Nej de behöver inte vara reggade för att kunna komma upp. Jag får upp folk har fått ett mail ifrån. ( Hotmail)
Kan nog stämma med soc handläggaren, vi hade möte förra veckan och det var nog igår jag såg kontaktförslaget på Facebook.Platstjänster oftast! Facebook känner av när två personer är/har varit i närheten av varandra och ger då förslag.
Världens konstigaste rubrik jag vet.
Bvc jag går till ligger i ett shoppingcentrum. Det är inte privat. Varje gång jag ska till bvc med mitt barn som får jag sms om rabatter på Lindex och Kappahl. Det slår aldrig fel och det spelar ingen roll vilken dag i veckan jag ska dit. Är det en slump eller vet de här butikerna att jag har tid bokad? Sambon tänkte att bvc kanske delar sina patientlistor till butikerna men jag trodde sånt var sekretess.
Finns det en logisk förklaring för jag börjar bli paranoid på riktigt.
@tanten jag tycker att det låter långsökt. Butikerna har ju inte tillgång till ens mobil och det finns väl ingen koppling mellan deras sms-reklam och fb.
Nej jag har aldrig det igång. Och jag får sms på morgonen innan jag åkt till centrumet
Det beror på "trackers" och de är varken svåra att förstå eller blockera om man så vill. Om du inte blockerar dem skickar du helt enkelt ut info om var du är (australien) och vad du tittar på, och reklamen anpassas efter detta för att du ska få "relevanta" saker som du är mer benägen att klicka på.Ja det kanske är "klart" för många men för mig är det inte alltid helt klart hur och var det går till. För det dyker ju upp annonser överallt, här, fb, instagram, google, youtube mm som verkligen är produktplacerade för just mig beroende på vilka hemsidor jag tittat på (från världens alla hörn).
Fast det är väl google som äger det mesta kanske? Fast ibland sitter man ju på nån sida som länkar vidare, som länkar vidare också... Big brother som sagt...
Frisören har jag bara tfn nr till (numret till salongen) och har aldrig fått mail av h*n.
Soc handläggaren har jag fått mail från men jag tror inte h*n använder jobbmailen till Facebook.
Fast nu var det ju inte det som det handlade om. Sms-reklamen i TS fall kom ju innan hon befunnit sig på platsen.Har du mobildata igång på mobilen, eller mobilen påslagen överhuvudtaget så känner masterna av vart du befinner dig och de företag som finns i närheten har då en typ av prenumerationstjänst med ett reklamföretag, som prenumererar på positioner i realtid, som kan skicka reklam via SMS. Reklamen är aldrig riktad till dig personligen (med namn) men utformad så den kan tolkas så.
Fenomenet med SMS reklam på given plats har funnits sedan 2:a generations GSM, och beskrivs några gånger varje år både av dator- och mobiltidningar.
Inte bra.På tal om Facebook, så har jag hört om en psykolog vars patienter började få upp varandra som vänförslag på Facebook.
Inte alls lyckat nej. Men det finns ju inte riktigt något psykologen kan göra i det här fallet. Utom att kanske föreslå att man lämnar telefonen hemma? Jag hörde aldrig hur hen hade kommit på det eller vad hen gjorde åt det hela.Inte bra.
Inte alls lyckat nej. Men det finns ju inte riktigt något psykologen kan göra i det här fallet. Utom att kanske föreslå att man lämnar telefonen hemma? Jag hörde aldrig hur hen hade kommit på det eller vad hen gjorde åt det hela.
Hur kunde de veta att de andra var klienter hos psykologen?På tal om Facebook, så har jag hört om en psykolog vars patienter började få upp varandra som vänförslag på Facebook.