Regler om skoning?

Sv: Regler om skoning?

När jag hade ponny så sa pappa alltid att det var bra att de gick utan skor ett pår månader varje år, men jag tror det mest berodde på att han ville slippa sko dem :D.

Jo han var broddad då. Det handlar ju inte om att vinna den eller den tävlingen pga broddarna men när hästen känner att den har bra grepp vågar den ju ösa på mer. Och en häst som spänner sig ger ju oftast inte utslag samma dag utan efter en längre tid. Enda gången jag haft hästen barfota är när skorna lossnat och det har hovarna bara gått sönder av så därför ser jag ingen idé med att göra det då jag ändå vill kunna använda broddmöjligheterna och rida/köra på alla underlag. Men alla hästar är ju olika. Fast ska man tävla maraton är det ju bara att sko...

miamiamia, du och jag har olika uppfattning om hovar hör jag :)

Själv så anser jag att en hov alltid är starkare än en sko, och att hästar som behöver sulor egentligen är sjuka. Jag anser även att hovens vinklar bäst kommer till sin rätt när de är utan skor och visar hur de sliter så att JAG kan verka rätt dem efter att hovslagaren har verkat dem för att passa en sko. Det är en helt annan diskussion förståss och jag går inte in mer på det nu.

Ang aftonbladets sk journalistik kan jag bara beklaga att eeh har gett sig in i barfotahatarnas gäng, och dessutom skrivit om det på en offentlig plats. Det är urusel journalistik, otroligt vinklat och dessutom är det en massa faktafel och påståenden tagna ur luften. Det finns bättre för och emot sidor att hänvisa till för den intresserade. jag har plockat lite från båda sidorna och valt skor större delen av året, mest för att jag inte orkar engagera mig så mycket som en barfotahov behöver, och för att min häst gått skodd sen 1 årsdagen (hon är 18) och därför har mycket svårt för att ställa tillbaka balansen i hoven. Så då blir det 2 månader på våren när det är mjukt, och isfritt, som jag drar av skorna och verkar ner henne och ser till att hoven breddar tillbaka sig till normal strl efter vinterns skoning. Det är en enorm skillnad på hoven före och efter våren. Tillväxten rasar iväg efter ett tag när blodet börjar pumpa igen så jag verkar var 14 dag sista månaden, och sen när skorna åker på så blir det verkning nästan var 5:e vecka tills blodet stasats igen och strålen återgått till torkat sviskon. Grrrr. Hovis är utbildad och den bästa av de 4 jag har provat, den enda som verkligen verkar traktstöd och kollar balansen, samt lägger ut mycket. Men skor är skor..

Jag har även boots epics när det behövs. Och jag ser att det funkar, så varför kan man inte få tävla barfota eller i boots , de går att brodda med om man vill, även om de har bra grepp pga gummisulan och räfflorna. Iallafall i Lätt klass är det inga problem. 20 minuter i skogen, och 20 minuter på bana.

Körningen är ju så otroligt trögt konservativ, så nån ändring där kan man ju se sig om i stjärnorna efter. Snarare kommer det bli värre nu när en blaska har skrämt upp alla okunniga halvblodsfolk!

Om man tappar en sko under maraton, kan man inte få sätta på en epics då? Eller ska man bli utesluten pga konservatism? Eller då är det ok att köra oskodd ,med sönderfläkt hov pga skoverkningen? Pik NORA :)

Ja, du rörde upp många tankar o känslor miamiamia, inte riktade direkt mot dig såklart, utan lite mer mot okunskap och konservatism.

//jenny

Kan bara hålla med om att TR är inskränkt. Ändå gångerna som jag skodde vår lilla körponny var när han skulle vara med i maratonmomentet. Dagen efter åkte skorna av igen. I Lätt klass körning borde det vara valfritt med eller utan skor. En ponny som är van att gå för fullt i skog och mark utan skor vet vart den ahr sina hovar. Har hitills inte halkat utan skor på maratonträningarna. har en trevlig körponny osm nu är 7 år och komme rog aldrig att ställa upp i maraton då hon aldrig varit skodd. Ser ingen anledning till att sko henne heller för den anledningens skull.........

Om din hästs hov förbättrar sig så på bara 2 mån skulle väl hon få en riktigt stark/frisk hov om hon fick gå helt barfota?
Fast det är ju snö o ishelvete som ställer till det så man måste ha broddat även i hagen om man inte har sävliga pållar som rör sig försiktigt :D fast om hästen har god kondition vill den ju även röra sig lite extra i hagen oxå.

Har för mig att på 2 mån hinner eg inte hoven "reparera" sig självt om den har gått skodd? Men om hovslagaren är duktig (som i ditt fall) har nog hoven bra förutsättningar.

Men långt ifrån alla hovslagare är ju så duktiga :( och att en hov fungerar o ser bra ut behöver inte betyda att hovslagaren är bra/gör ett bra jobb!
Den hovslagare jag har brukar bara komma ett par gånger om året och verka lite på mina stora hästar, sen gör jag resten själv.
Jag lät honom vid ett tillfälle verka en fång ponny (typ kroniskt fång) men han frågade bara om jag gjorde nått med henne (och naturligtvis) sa jag att jag inte gjorde det utan hon gick ju bara hagen. Han verkade som vanligt (raspade av tån bra men lämnade relativt höga trakter :eek: ) och sa att hon skulle få gå så. :crazy: Det tycker jag var ganska dåligt, han borde väl gjort nått/frågat mer? Ja jag vet inte. Jag har tänkt ta ut vet så får denne säga sitt men det kostar ju oxå, så jag måste vänta tills jag får lön för dec :crazy:
Hon går dock bättre med den verkning jag gör men helt bra är hon ju inte.

/L

Senast ändrad:

ta ner trakterna Lisa, då får du ännu närmare till strålen och hoven läker lättare, bäst är kanske att ta ut en hovis eller annan som har erfarenhet. Den gamla skolan sa väl att man ska lämna så mycket hov som möjligt på en fånghäst, gärna sätta PÅ skor oxå...

tar du ner trakterna avlastar du tån, och du får hovbenet parallellt med marken. Det är ju det hästen vill när den står som en sågbock. Hoppas hon blir bra snart! :bump:

Du har ju helt rätt i att hoven inte hinner bytas ut på 2 månader, det tar ju minst ett år, men blodet gör antagligen att allt det nya hornet blir super och hoven växer ju jättefort när skorna dragits av så den byts ut mycket snabbare än med skor.

Jag är mycket nöjd med min hovslagare med, så glad att jag hittade honom! :love: De andra har verkat som krattor, jag har då gjort så att jag själv dragit av skorna innan hovis kommer, och verkat henne och sen efter nån vecka ringt hovis. Då behöver de knappt ta nåt och då gör de mindre skada. Alla utom en, har varit utbildade, en hade tom lärlingar som han lärde samma dumheter! Jag fick iofs själv slå på skor en gång, det var väldans snällt av honom, för det är nästan så jag funderar på att bli hovslagare.

Jag bytade hovisar varje gång, för alla de andra tre kapade tån och verkade knappt nåt, så hon blev högre i trakten hela tiden, och trång bak. De kallade det balansering fast de inte ens sett henne trava! Travhovisar, isch. :devil:
Om hovslagaren själv har häst, så ska man alltid fråga dem om de går barfota, gör det det, då brukar det vara bra. ;)

Jag glömde ju säga att jag allra allra mest har skor för att jag annrs inte hade kunnat träna hela vintern utan brodd. Livet blir lättare med skor helt enkelt, och alla hagar vi har lutar och är ishala på höst o vår, och några fläkskador vill jag inte ha, inga stela bogar eller kors heller av spänningar som kan uppstå. Hon är skruttig nog som det är. Gamtanten! :love:

ursäkta min långa konstiga inlägg, det är en konstig dag idag kan jag bara säga //jenny

Kul att vi inte har samma åsikt om allt;)
Jag är inte imot att hästar går barfota om dom klarar av det och då menar jag att dom inte är det minsta ömfotade. Tyvärr så ser jag som tränare allt förofta hästar som är mycket ömfotade. Ägaren vill inte sko hästen! Varför? Tror själv att det är ren snålhet,okunskap mm.

Vad det gäller tävling och då maraton så kan ingen påstå att en häst klarar sig utan skor! (om man inte skall köra fortare än långsam trav vill säga) Det är halt på tort gräs och på blött gräs. Rötter är hala, hård packad mark är halt. Ska vi köra fort och svänga mycket så måste hästen ha fäste. (Hästen halkar ju även med brodd när marken ger efter). Annars kommer den att bli osäker och spänna sig.
Vad det gäller maraton sträckorna så kan dessa gå på vilket underlag som hälst.
Jag använder sulor el equipac för att skydda sulan. Trampar hästen på en sten eller vanligt förekommande avsågad sly där man lämnat 5cm kvar ovan mark i högt travtempo så kan den bli halt med hovböld som följd. Det bästa med equipacen är att man lägger i det till tävling och kan sen ta bort den så hoven får luft. Det är ju ett dyrt alternativ men mycket bra.
Mig vetligen så verkar inte hovslagaren efter skon, utan för optimala vinklar så hästen får så bra belastning som möjligt. Mina hästar varmskos.
Skor till maraton tävling kommer man aldrig att ändra regler för! Om inte kravet på underlag på sträckor och hinder ändras.
/M

Va, finns det snåla hästägare som tränar för dig :) Jag är nog den snålaste, men jag tänkte komma i januari med nya hästen "ta i trä" eller Donna, för jag tänkte mest tömköra, för jag måste ta tag i det nu.

Jag kan iallafall ärligt säga att jag vet ingen som har häst barfota av snålhet, oftast är det dyrare att ha hästen barfota än skodd, eftersom du måste verka oftare och ev gå dyra kurser eller köpa boots. Visst, sure, ja, jag sparar pengar genom att verka själv, men det är ju bara en skoperiod, jag sparar 600 kr. Men har lagt ut 1000 på boots och 400 på verktyg, och ytterligare mera på att ta hit emma på Emmas Hovvård. Hittills är jag back :) Barfota gör man för hästen, inte plånboken.

Jag tycker det känns tryggt att kunna underhållsverka själv, jag har lärt mig otroligt mycket om hovar de senaste 2 åren. Rekommenderar skarpt att man börjar ifrågasätta vad hovslagaren gör ibland, tänker själv, och bestämmer lite själv hur hästen ska verkas och skos. Oftast är ju ägaren helt utelämnad till hovslagaren, som, enligt mig, ofta skulle behöva gå om utbildningen för att hänga med och kunna stå för allt den gör. Vissa hästar på ex Hipplogum har bedrövliga vinklar o hovar, många har pg annars är de halta...
Jag har iallafall skor på, vill man vara med i leken, får man leken tåla.

Jag vet ponnyer som går höga klasser i fälttävlan och hoppning utan skor förresten, och i distans kan du tävla barfota i vissa länder som inte är så konservativa som Sverige. Barfota ger ibland bättre steg, kanske du skulle prova i dressyren? Briar går barfota..

Equipacen, påverkar den hästen nånting. Måste man ta av skon, sätta på en sula och sen en sko, eller hur funkar det?
Vet Pinge något om detta?

Equipacen läggs i efter skoning och är ett tvåkomponents gummi massa som man fyller i den öppna delen av hoven. Går att ta bort med en hovkniv om man vill. Annars sitter det kvar ca 5 veckor. Kostar 600kr/tub räcker till framhovarana när jag köper ifrån hovslagaren. Går säkert att köpa billigare någon annan stans men jag har inte orkat kolla runt.

Jag lovar dig att det finns många som inte skor av ekonomiska själ och det kan jag köpa om hästen fungerar utan skor. För man kan väl ändå inte tycka att man gör hästen en tjänst om man kör el rider den när den är superömfotad? Men tydligen så kan folk inte se att sin häst är ömfotad eller så vill dom inte se vad vet jag!
Vet inte vad en skoning kostar uppe hos er men hos oss kostar en vanlig skoning 800-900kr och en verkning ca 350kr.
Tror bara att det är folk med stor kunskap som verkar sina hästar så ofta som igentligen krävs för att hålla hoven i bra trim.
Jag anser att om hästen skall gå oskodd så måste man som ryttare/kusk vara berädd på att hela tiden anpassa sig till underlaget som råder. Om hästen har ont så skall den skos:devil: ! (borde nästan vara lag på det:idea: )
/M

Jag har bara varit ute på 2 maraton banor, den ena låg utan för Arlanda och hade några år innan varit SM bana samt den i Johannesberg. Mina har gått träning där utan skor i full fart och inte haft problem vare sig med att spänna sig eller halka. kanske vi har haft tur:confused: eller så har de bra koll på sin kropp. Mer halka har det blivit när man satt på 7xo skor med tillhörande gräsbrodd på dem:smirk:

usch, men är det gnidna folk utan kunskap, eller är det barfota folk med barfotakunskap? Strasser? Gillar inte att man tvingar på hästen en övertygelse iallafall..hästen kommer först!

/jenny, otoligt glad just nu över nya ponnyn!

Bäst grepp blir det med minst 4st korta brodd/hov. Gräsbrodd är bara till nytta i riktigt skitigt underlag där det packas lera i hovarna. Vanligt förekommande i sverigen klimat typ 8 av 10 tävlingar går i gegga moja!
/M

Jag misstänker att ponnyn var frisk efter ditt inlägg!!? Grattis!! :banana: Gud så roligt! Vill se! vill se! :bump: :bump: Åker Donna hem nu?

Hade min häst tappat en sko under maraton och den inte gick att sätta på igen skulle jag nog inte fortsätta. Speciellt som hästen inte är van vid att gå barfota. Varför tror du jag var så nervös under maraton i sommras?!? hehe... Silvertejp, boots och koll var tionde sekund:p Att hoven går sönder utan skor är säkert till viss del pga skoningen men även nya "sprickor" har uppkommit då det hänt. Jag har mycket att lära när det gäller hovar men vissa saker lär man sig ju efter upplevelser. Som om hästen blir skadad lär man sig jättemycket nytt!! (en positiv aspekt;) ) Någon som har tips var man kan hitta opartisk information om hovar?

snigelfarmor skrev:
Equipacen, påverkar den hästen nånting. Måste man ta av skon, sätta på en sula och sen en sko, eller hur funkar det?
Vet Pinge något om detta?

Lite iaf.. Hihi.. Varför va du tvungen te å fråga just mig?? Jag som e så blyg..

Man fyller ut, precis som miamiamia beskrev så bra och visst påverkar det hästen, på både gott och ont så väl som allt annat vi gör med den. Har man en häst med djupa hovar så går det åt en hel del plast (ganska likt gummi) och då ökar ju vikten på "beslaget "ganska mycket. Det kan iof vara bra i vissa fall men som vanligt inte på alla hästar. Sulan får ett rejält skydd men också det på gott och ont.. Hovsulan blir ju lite uppluckrad och härdas dåligt. Dessutom får man en slät yta under beslaget eftersom man bygger upp sulan till nivå med skon. Då missar man även en del av greppet som skon tillför på mjuka underlag och broddar blir nödvändiga. Sul-inpackning hjälper små strålar till ett bättre liv och kan även användas för att vidga trånga hovar. Det finns mycket mer att säga men detta var väl det viktigaste. Ta er en funderare och överväg både bra och dåliga saker som man får på köpet sas. Det är en regel som man alltid ska använda sig av innan man provar olika saker..

Nora skrev:
Någon som har tips var man kan hitta opartisk information om hovar?
Dessvärre tror jag inte det finns någon sådan info.. Alla som håller på med hovar är "partiska". Detta är inte något negativt utan tvärtom, väldigt bra.. Det bevisar hur svårt det är med hovar eftersom det finns så många sätt att få hovarna bra. Den som med barfotagång fått bra hovar finner det som sin lycka och den som med skor har hjälp hästar till ett bättre liv blir salig på det. Någon finner en variant däremellan som också fungerar och då är ju även det bra.. Så mitt råd är att kolla runt lite överallt. Bilda dig en egen uppfattning och fundera på hur just din hästhållning ser ut. Vad gör du med hästen hur lever den och vad är just dina behov och möjligheter... Då kommer svaret av sig självt så småningom.. Det är du som ska vara opartisk.. Informationen får vi ta som den är..

(guud så klokt det lät) HAha

Alla kan inte tycka lika men diskutera kan man ju alltid :)

Jag har mina oskodda för att jag inte haft råd samt att jag inte kör så mycket som jag borde, så det blir ganska onödigt att ha hästarna skodda för att köras/ridas max ett par gånger i veckan!
Men sen har jag ju kommit på (surfat runt på nätet) att barfota är (med rätt verkning) väldigt bra! :bump:
Att det är bäst utan skor ska jag inte säga för om man har en riktigt sprallig häst o en hage liknande skridskobana sitter broddat runt om ganska bra!
Visst visst man kan ju ha broddade boots men jag har mina ute runt 12 timmar om dagen (som minst, oftast dygnet runt ute) så då tror jag det blir lite smidigare med skor! Sen finns det mkt duktiga hovslagare och då blir det ändå ganska bra! Om man har råd :angel:

Mor o far har alltid varit snåla och hästar ska inte kostas på, japp så tycker dom, no way man kan ändra på det, har försökt.
Farsan högg av tårna (låter brutalare än vad det är, han använde hovklinga o klubba och tog lite så att det blev jämt bara!) på ponnyerna vilket jag sedan lädre mig.
När vi sedan skaffade häst -97 (fd travare -83) så blev det ju hovslagare, sämsta tänkbara, utan utbildning som drämde både i ord och med klubban på hästen om hon inte ville stå blixtstilla :cry:
Skorna åkte snart av för det blev inte mycket ridet, spec inte sen syrran tappa intresset totally :crazy:

En gubbe en bit bort orkade inte ta hand om alla sina kor utan tog upp hovslagar yrket ist som han hållt på med förut. Han är utbildad, billig, med i shf och är kolugn mot hästarna :smirk:
Att han inte är så duktig har jag kommit på gradvis o spec när han verkade fång ponnyn - att han är ganska dålig :crazy:
Men man får väl vad man betalar för?
Att få tag på en utbildad barfota verkare vore intressant men det kommer att synas i plånboken vilken alldeles är för barskrapad för tillfället :crazy:

Vet att jag/vi inte borde ha så många hästar (nu 7 st) men när fjordingen dök upp o var så lung var det svårt att säga ifrån, spec med tanke var hon kanske hamnat =(
(O travaren ville inte lunga ner sig trots sitgande ålder, samt att jag var då för lat/okunnig för att lära mig hur hon reagerar :o ).
Köpte fjordingen billigt av en farbror(80 år)s barnbarns barn som sålde henne (o en arab som jag inte ville/kunde köpa, den gick till en gubbe som inte var så trevlig :eek: ) för hon själv skulle ha typ tredje ungen (big familly :D).

Morsan har fött upp shettisar förut och jag har då kvar tre (köpt) (snart 1 år, 4 år o 5 år) och jag har kört in dom o pysslat men det bär emot att sälja :crazy:
Hingsten o stoet som avlades på är kvar än o de e svårt att "göra sig av" med gamla vänner. Min första ridponny var ju stoet och första körponny hingsten! =D

Jag har märkt förbättring hos fångponnyn sedan jag verkat, verkat o verkat trakten. Jag känner att jag hellre tar det säkra före det osäkra, men jag har aldrig behövt oroa mig eg, det ser jag ju på hästarnas hovar (som bara blir bättre o bättre)! =D
Det är synd att jag inte har före bilder på ena stoets en bakhov den var som en ja jag vet inte vad. En skida (tja alla skämtade om det; "hon åker skida på ena bak" eek!) hoven har mkt låga trakter, är sned, flöt ut i tån och på utsidan vilket inte blev bättre utan rätt verkning. Jag tittade på den häromdagen och såg hur bra den återhämtat sig sen jag börjat verka hovarna, och mer regelbundet!

/L

Senast ändrad:

Vi har våra oskodda trots körning i skogen. Detta beror inte på snålhet utan tycker bara att dom får bättre fäste. För våran del så broddar inget alternativ.

Mycket klokt. Men då man utbildar hovslagare borde väl litteratur/material som inte är åt det ena eller andra hållet finnas? Mer ren fakta och sen får man dra egna slutsatser från det... Jaja ändå, fakta av vilken sort som helst? På internet?

Fast i skogen kanske det inte förekommer så mycket ren is liksom, utan mer snö. Men du har aldrig haft problem då det är som mest isigt?
I hagen då? Fast dom går väl försiktigt presis som mina :D

/L

Liknande trådar

Tävling Någon som vet om det är tillåtet att tävla med barfotaboots i hoppning och fälttävlan? Som jag tolkar TR så kan jag använda...
Svar
6
· Visningar
3 250
Senast: Lella
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Tjatter I tidernas begynnelse skapade den store Frith världen. Han skapade stjärnorna, och världen levde bland stjärnorna. Frith skapade alla...
106 107 108
Svar
2 157
· Visningar
68 947
Senast: Intejag
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar