Sv: Regler om skoning?
Alla kan inte tycka lika men diskutera kan man ju alltid
Jag har mina oskodda för att jag inte haft råd samt att jag inte kör så mycket som jag borde, så det blir ganska onödigt att ha hästarna skodda för att köras/ridas max ett par gånger i veckan!
Men sen har jag ju kommit på (surfat runt på nätet) att barfota är (med rätt verkning) väldigt bra!
Att det är bäst utan skor ska jag inte säga för om man har en riktigt sprallig häst o en hage liknande skridskobana sitter broddat runt om ganska bra!
Visst visst man kan ju ha broddade boots men jag har mina ute runt 12 timmar om dagen (som minst, oftast dygnet runt ute) så då tror jag det blir lite smidigare med skor! Sen finns det mkt duktiga hovslagare och då blir det ändå ganska bra! Om man har råd
Mor o far har alltid varit snåla och hästar ska inte kostas på, japp så tycker dom, no way man kan ändra på det, har försökt.
Farsan högg av tårna (låter brutalare än vad det är, han använde hovklinga o klubba och tog lite så att det blev jämt bara!) på ponnyerna vilket jag sedan lädre mig.
När vi sedan skaffade häst -97 (fd travare -83) så blev det ju hovslagare, sämsta tänkbara, utan utbildning som drämde både i ord och med klubban på hästen om hon inte ville stå blixtstilla
Skorna åkte snart av för det blev inte mycket ridet, spec inte sen syrran tappa intresset totally
En gubbe en bit bort orkade inte ta hand om alla sina kor utan tog upp hovslagar yrket ist som han hållt på med förut. Han är utbildad, billig, med i shf och är kolugn mot hästarna :smirk:
Att han inte är så duktig har jag kommit på gradvis o spec när han verkade fång ponnyn - att han är ganska dålig
Men man får väl vad man betalar för?
Att få tag på en utbildad barfota verkare vore intressant men det kommer att synas i plånboken vilken alldeles är för barskrapad för tillfället
Vet att jag/vi inte borde ha så många hästar (nu 7 st) men när fjordingen dök upp o var så lung var det svårt att säga ifrån, spec med tanke var hon kanske hamnat =(
(O travaren ville inte lunga ner sig trots sitgande ålder, samt att jag var då för lat/okunnig för att lära mig hur hon reagerar
).
Köpte fjordingen billigt av en farbror(80 år)s barnbarns barn som sålde henne (o en arab som jag inte ville/kunde köpa, den gick till en gubbe som inte var så trevlig
) för hon själv skulle ha typ tredje ungen (big familly
).
Morsan har fött upp shettisar förut och jag har då kvar tre (köpt) (snart 1 år, 4 år o 5 år) och jag har kört in dom o pysslat men det bär emot att sälja
Hingsten o stoet som avlades på är kvar än o de e svårt att "göra sig av" med gamla vänner. Min första ridponny var ju stoet och första körponny hingsten! =D
Jag har märkt förbättring hos fångponnyn sedan jag verkat, verkat o verkat trakten. Jag känner att jag hellre tar det säkra före det osäkra, men jag har aldrig behövt oroa mig eg, det ser jag ju på hästarnas hovar (som bara blir bättre o bättre)! =D
Det är synd att jag inte har före bilder på ena stoets en bakhov den var som en ja jag vet inte vad. En skida (tja alla skämtade om det; "hon åker skida på ena bak" eek!) hoven har mkt låga trakter, är sned, flöt ut i tån och på utsidan vilket inte blev bättre utan rätt verkning. Jag tittade på den häromdagen och såg hur bra den återhämtat sig sen jag börjat verka hovarna, och mer regelbundet!
/L