Regler man vill skrota/införa i TR

A

Adiemus

Många babblar om att man inte får det och det
och att man bör ha en regel för det och det

Vad vill ni ändra i TR?

Vad är det för något?

Tänkte att det var en kul sak att diskutera

Sv: Regler man vill skrota/införa i TR

Bettreglerna vad gäller ponnytävlingar. Okey, man ska kanske inte få tävla på pessoa eller pelham, men ett helt vanligt rakt tränsbett?! Jag tycker att de är onödigt hårda på den punkten.

Jag vill se en regel där man kontrollerar hur hårt nosgrimmorna är spända. För att det ska bli rättvist så förser man alla tävlingsarrangörer med en plastmojäng som motsvarar två fingrar, kanske 1x3 cm stor. Denna ska gå att föra in mellan nosryggen och nosgrimman för att man ska få starta.

Är det verkligen nödvändigt? Är det SÅ många som har väldigt hårt spända nosgrimmor? (Har ju hört om flera i toppen som har, men på "normal" nivå...)

Bör tillåtas

*Raka tränsbett (behöver inte själv men tycker regeln är löjligt)
*Nosludd i nacken
*Valfritt med träns eller kandar i fler av de högre klasserna
*Svanskappa på häst (den dummaste regeln som finns, stackars djur)
*röd rosett på sparkande hästar även inne på banan

ska försöka komma på fler

Jag vill införa utbildningsskalan. För även om domarna ska döma efter den verkar folk inte veta om det. :angel:

Ok med bomlöst.
Friare bettregler
Hårdare koll på framridningen
Kontroll av bett på tävlingar
Tydliggöra reglerna kring plastrong/slips
Ta bort stöveltvånget på regionaltävling för ponny

kommer jag på just nu

Är det verkligen nödvändigt? Är det SÅ många som har väldigt hårt spända nosgrimmor? (Har ju hört om flera i toppen som har, men på "normal" nivå...)

Tillräckligt många för att man ska må illa i alla fall. :crazy:

Dessutom är det extra viktigt att inte ryttarna i toppen sitter med nosgrimmor som är så hårt spända så att det krasar i tänderna på hästarna. Ska man tillhöra eliten så ska det vara för att man kan rida hästarna med schyssta metoder, inte för att man använder sig av fula knep. Dessutom ska de vara föredömen för oss andra.

Mer koll på att rätt utrustning används behöver ju endå stärkas så det hör väl då till på ett sätt :D

Fast ÄR det verkligen så att många i toppen rider med hårt spända nosgrimmor, eller är det bara hörsägen? Och varför isåfall? Är ju lite ot, men blir lite nyfiken.. :)

Jag har aldrig funderat på att någon behövs ändras, jag tycker inte det finns sådant som är dåligt i TR, en del möjligen gammalmodigt.

Ang bett så kankse det borde införas att man fick rakt bett, men de senaste åren har ju mer och mer bett börjat tillåtas.

När jag var en och annan runda i toppen som hästskötare fick jag dra åt nosgrimmorna rejält i alla fall. Och gjorde inte jag det så gjorde ryttaren. :o

sen är det ju alltid en defenitionsfråga, vad är för hårt spänt? När man inte får in två fingrar mellan nosgrimma och nosrygg?

Det viktigaste för min del är röd rosett, varför måste den bort?
När man ibland inte har lyckan att få med sig någon är det svårt att hinna ta bort dne innan start- väljer att inte använda. Men hästar som har lätt att sparka och är en hög skaderisk för de andra!

Utsmyckning skulle jag kanppast tycka det är, visst blicken kanske dras till ngt rött hängandes i svansen men det är inte vackert!

Vill som flera andra att de ska vara tillåtet med rakt tränsbett samt att man ska ta bort kravet på plastrong, iallafall på lägre nivåer. Tycker de är lite onödigt med plastrong när man ändå måste ha ljus skjorta under - borde räcka med att man bara har nålen.

Jag skulle vilja införa lite mer tydlighet angående formen.

* Exakt var nosen ska befinna sig; tex att lodplanet anges med mer än "genom ögat". Nu säger ju även TR "nacken som högsta punkt" och det gör ju saken lite tydligare, men tydligast skulle vara två punkter för att ange lodplanet - t ex strax framför lodplan är en linje genom öga-mungipa.

Sedan skulle jag vilja ta bort nosgrimman helt, speciellt från de högsta klasserna. Är det någon gång man ska bevisa att man är samspelt med hästen (utan att den gapar särdeles) så är det väl i WC och på VM och OS!

KL
Enda som jag tycker är skumt är att man inte får ha rakt bett. Det borde ändras.

Vill som flera andra att de ska vara tillåtet med rakt tränsbett samt att man ska ta bort kravet på plastrong, iallafall på lägre nivåer. Tycker de är lite onödigt med plastrong när man ändå måste ha ljus skjorta under - borde räcka med att man bara har nålen.

Började fundera på detta. Har visserligen haft både tävlingsskjorta och plastrong när jag tävlat de senaste åren (eftersom jag haft en lite "fluffigare" plastrong som jag gillar), men tidigare hade jag bara skjorta (med "ståkrage") och nål och har aldrig hört ett ljud om att det inte skulle vara tillåtet. Är det en påfund från de senaste åren kanske? För allvarligt talat så ser man ju ingen skillnad på en plastrong (av "skjortbröst-typ") och en tävlingsskjorta... Och som jag tolkar det så behöver man bara ha det ena eller det andra, inte allt på samma gång. Men det kanske är fel?

(Från Stallbacken.com: "Ljus polotröja eller ljus skjorta med vit slips eller vit plastrong.")

När det gäller vad jag tycker kunde ändras i TR rör det väl sig mest om en rad småsaker (pratar om dressyr nu, eftersom det är nästan uteslutande det jag själv tävlar), t.ex. pannbandsreglerna, att röd rosett borde får bäras inne på banan (igen) och spöreglerna. Kan någon tala om för mig VAD i hela friden man uppnår med en maxlängd på ett dressyrspö på 1 resp. 1,1 m? Hade det inte varit bättre att reglera användningen av spö istället (om det nu är det man vill komma åt)? Och att å ena sidan prata lite löst om att förbjuda spö helt på framridningsbanan (vilket låter som en dålig idé rent säkerhetsmässigt) och sedan göra det obligatoriskt att tävla med spö i Dressyrryttartest tycker jag rimmar lite illa... :smirk:

Men missförstå mig inte, jag är helt inne på att vi behöver regler som alla måste följa. Men hade föredragit regler som det finns lite substans bakom, dvs. som har kommit till av en särskild anledning och har en saklig grund. I dressyren upplever jag ibland att det saknas, att det inte kan motiveras med mer än ett "det bara är så"...

Jag tycker att man ska införa fri betsling i dressyren precis som i hoppningen. Min häst går bäst på hackamore och om jag ska ha bett i munnen på honom så måste det ligga still annars blir han hysterisk. Det jag kan rida på i bettväg är pelhamstång och kandar. Det är lite tråkigt att man inte kan tävla lägre klasser på t ex hackamore så att man får tävlingsrutin innan man går upp i klasser där man får rida på kandar. Det är ju inte någon fördel att rida på hackamore, snarare svårare så varför inte.....

"Ljus polotröja eller ljus skjorta med vit slips eller vit plastrong."

Ska man tolka det som att det är ok att bara ha polotröja?
Eller ska man tolka det som att man måste ha slips eller plastrong endast när man har skjorta?

Jag tolkar det som att man måste ha plastrong elelr slips vare sig man har polo eller skjorta, och många domare med mig.

Det är precis det jag syfta på att man ska ändra, så det blir tydligare.

Ang. nosens placering tycker jag det är löjligt att specifiera mer än vad det är nu. Kanske bara trycka på att det är ett allvarligt fel om hästen går bakom?

Jag är mer sugen på att förbättra domarutbilningarna än att ändra TR. :angel:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 893
Senast: Krålus
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat