Regler för leasing?!

Ilona

Trådstartare
Hej!

Har ett 7-årigt sto som jag har tränat upp efter skada, och som snart borde vara startklar igen.:rofl:

Nu är det bara så att jag själv inte är tränare, utan hästen i fråga ska stå registrerad hos en amatörtränare som hjälper mig med träningen.

Om jag har förstått saken rätt, måste tränaren då leasa min häst för att få stå som tränare?

Men även om hon nu leasar hästen, så kommer hon inte betala någonting (foder osv.) utan jag kommer fortfarande stå för alla kostnader själv.

Vad ska man då skriva i kontraktet?

För det blir ju inte riktigt rätt om hon ska ha hästen gratis och dessutom få mesta delen av prispengarna, (om hästen skulle tjäna något), eller? :confused: :confused:

Har försökt komma på en vettig lösning men det blir bara rörigt i mitt stackars huvud :crazy:

Så om någon som är mer insatt i det här med leasing skulle kunna ge mig lite tips skulle jag vara otroligt tacksam!

Mvh Ilona

Sv: Regler för leasing?!

ni kan ju skriva i leasing kontraktet 100% / 0%.

Förr i världen kallades det upplägget för svartträning och det var något man talade lite tyst om eftersom en amatörtränare inte fick (och fortfarande inte får) träna andra andras hästar eller stå som tränare när det inte stämmer med verkligheten.

Du kan köpa en förlaga till leasingavtal från ASVT och det finns en del formaliakrav från STC i deras registreringsreglemente.

Lycka till!

Senast ändrad:

Eller så skriver ni bara ett ägarskifte med din kompis som företrädare och dej som delägare, så spar du de 50:- som leasingavtalet kostar. Sedan skriver ni ett detaljerat avtal er emellan där det klart framgår vem som betalar vad, och hur vinstpengarna skall fördelas.
Glöm inte att tänka igenom allt noga så du får med allt. Hur goda vänner man än är vid ingången av ett samarbete/avtal så kan det vända ganska fort. Skriv in allt, även sådant som du tycker verkar vara självklart. Det är bättre att ha allt reglerat skriftligen redan från början, än att börja argumentera när/om problem uppstår. :idea:

håller med föregående, du behöver bara göra ett delägarskap för att din vän ska kunna stå som tränare.

Tack så jättemkt allihop!:D

Det där med att jag ska stå som delägare har jag ju inte ens tänkt på, men på så sätt blir det ju mycket enklare!:bump:

Ska fixa det i veckan så ses vi kanske på banan sen :banana:

Jo det hade ju klart vart enklast.. Men jag är bara 16 år så jag antar att jag inte får ta någon licens än...:confused: :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 049
Senast: Farao
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård